Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Er vell ikkje akkurat milioner av raketter som blir skutt ut her i landet. Er ein veldig stor del av befolkninga som ikkje kjøper raketter, så det er neppe meir enn omtrent 200-300 tusen rakettar det er snakk om.

 

Problemet med desse rakettane har vært at dei som skyt dei opp ikkje har vært forsiktige nok. Dei kjøper dyre rakettar men gløymer å skaffe ei solid utskytningsrampe.

Det denne nye lova i praksis seier er at du no må være sertifisert for å kunne drive med raketter. Er berre eit spørsmål om tid før alle eksplosiver kun kan kjøpast av folk med klasse fire sertifisering. Eg trur at dei som har interesse for fyrverkeri kjem til å ta dette kurset og bruke litt pengar i å rigge til og korigere eit skikkelig fyrverkeri.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=111889

 

Hvis vi sier at rakettene har en snittpris på kr 50,- ( har ikke peiling....) blir det 5 millioner raketter.

Mange fler om snittprisen er lavere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fyrer du opp et par rakette som ligger igjen fra ifjor kan jeg umilig se for meg at noen kommer til å ta deg på nyttårsaften, iallefall i år.

 

Er dessverre i år det er størst sjangse for å bli tatt, politiet prioriterer dette sidan det er ei ny lov og dei vil sette eit eksempel. Det skal kanskje litt til at politiet startar å leite etter gjerningsmannen visst dei ser ei rakett eksplodere på himmelen, men om du fyrer av raketter på eit offentleg område der politiet patruljerer er sjansen stor for at du blir bøtlagt.

Lenke til kommentar
Tenk på hvor få skader det egentlig ble av disse rakettene i forhold til alle de millionene som ble fyrt opp.

 

Si det til de som har fått ødelagt livet sitt for alltid og til de som mistet alt de eide og hadde i branner som var resultat av andres uvettige bruk av fyrverkeri.

 

Ja, eller til alle trafikkofrene som kunne vært unngått om biler ble forbudt. OBS, det glemte jeg, staten tjener jo penger på bil....

Lenke til kommentar
Så så. Biler har jo en viss nytteverdi. Du skal lete lenge for å finne noe nytteverdi ved fyrverkeri, bortsett fra at det er underholdende for enkelte.

 

Da kan vi kanskje trekke opp alkohol som et eksempel. Eller tobakk, som var tidligere nevnt. Strengt talt er det vel ikke mer nytteverdi i de "underholdningsvarene", enn det er i raketter. Skader skjer ved uvettig bruk, som så mye annet her i sammfunnet (tja, ikke tobakk da, det skader vel også, selv når du bruker det som "anbefalt" av a produsenten).

Lenke til kommentar
Alkohol fører til langt mere ulykker og problemer gjennon hele året. Forby heller det :roll:

 

 

Sant, sant...

 

 

 

Jeg syns det bør være lov, men at folk bør ta litt mer ansvar og ikke gi det til ungene sine på 12 år. Og så er det ikke nødvendig å fyre opp raketter når man er så full at man ikke kan gå...

Lenke til kommentar
Alkohol og fyrverkeri er kanskje ikke helt sammenlignbart da...

 

 

Nei men det er ofte en god miks av dette som forutsaker problemene :)

 

Syntes forøvrig det er teit å forby noen av delene men hvis en av de må vekk så får det bli rakettene.

Jeg er bare glad for at da jeg var fyrverkeri entusiast i min barndom var alt enda lovlig. Selvfølgelig glad for at jeg har alle fingre og øyne i behold. Noe de aller fleste som ikke bruker det uansvarlig har

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981287349

Vær nyttårsaften blir det meldt inn skader, og nesten vær gang har det vært store mengder alkohol inn i bildet, merkelig er det ikke ?

 

Skjønner jo at folk vil feire nyåret med en kald pils eller ett glass konjakk, men må de kaste raketter rundt seg også ?

 

Nå sier jeg jo ikke at alle som drikker på nyttårsaften leker tulling, men har vært borti flere situasjoner.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...