Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Så nettopp på nyhetene (Dagsrevyen på NRK)

 

Der sa de at det hadde vært 20 alvorlige skader på grunn av fyrverkeri i år, mot 26 i fjord. Det er rakettene som skader flest.

 

Det ble også bemerket at folk ikke brukte vernebrillene som ble delt ut gratis til de som kjøpte fyrverkeri.

 

 

Blir derfor spennende å se til neste år når raketter mest sansynlig blir forbudt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så nettopp på nyhetene (Dagsrevyen på NRK)

 

Der sa de at det hadde vært 20 alvorlige skader på grunn av fyrverkeri i år, mot 26 i fjord. Det er rakettene som skader flest.

 

Det ble også bemerket at folk ikke brukte vernebrillene som ble delt ut gratis til de som kjøpte fyrverkeri.

 

 

Blir derfor spennende å se til neste år når raketter mest sansynlig blir forbudt.

7619705[/snapback]

 

skal du være med på leken, må du tåle steken.

selv satt jeg helt trygg innendørs..

 

man kan bare håpe det blir forbudt. fyrverkeri er noe av det teiteste i hele verden.

Lenke til kommentar

Akkurat det med dyr tror jeg ærlig talt mange "driter i". Jeg har selv hatt mange dyr før og det er et valg jeg selv har tatt (noe som det er for de fleste andre også). Det at feks noen ikke liker/tåler støyen fra biler og veier gjør det jo ikke forbudt av den grunn. Mange kan spille kjempehøy musikk til klokka 11 på kvelden, noe som kan bråke lengre og mer sammenhengende en fyrverkeri..

 

Jeg personelig verken tror eller håper at fyrverkeri blir forbudt neste år, i og med at det har vært minimalt med husbranner i år i forhold til andre år (så vidt jeg vet ikke en eneste brann i vestfold) virker det som om folk har sjerpet seg. De fleste personskadene som har hendt i år, har også vært på grunn av avettig bruk, og en del av personen selv. Eneste skadene jeg merket var små brannskader etter lunder inne i hendene tilo morgenen i dag (heldigvis).

Lenke til kommentar
Akkurat det med dyr tror jeg ærlig talt mange "driter i". Jeg har selv hatt mange dyr før og det er et valg jeg selv har tatt (noe som det er for de fleste andre også). Det at feks noen ikke liker/tåler støyen fra biler og veier gjør det jo ikke forbudt av den grunn. Mange kan spille kjempehøy musikk til klokka 11 på kvelden, noe som kan bråke lengre og mer sammenhengende en fyrverkeri..

 

Jeg personelig verken tror eller håper at fyrverkeri blir forbudt neste år, i og med at det har vært minimalt med husbranner i år i forhold til andre år (så vidt jeg vet ikke en eneste brann i vestfold) virker det som om folk har sjerpet seg. De fleste personskadene som har hendt i år, har også vært på grunn av avettig bruk, og en del av personen selv. Eneste skadene jeg merket var små brannskader etter lunder inne i hendene tilo morgenen i dag (heldigvis).

7620964[/snapback]

 

 

finner ikke ut av hva du ville frem til i denne posten... At folk driter i dyra, og det er et valg man gjør selv??

 

Og jo det var ganske travelt for politiet i de fleste byer og steder om du leser litt lokalt.. Skader er det umulig å si noe om enda, men klart at extremt dårlig vær og lite gunstige brenne forhold gjør sitt og at mange folk ute på nyttårs fest har tilbringt mest tid innendørs denne nyttårsaften.

 

Forbudene vil nok komme uannsett tipper jeg. Til neste år vil vi se de første forskjelllene. Ikke no jeg bare tror, men er rimlig sikker på.

Lenke til kommentar
...

skal du være med på leken, må du tåle steken.

...

7619736[/snapback]

Jeg er absolutt ikke enig.

Det er ofte de som oppfører seg helt etter boken som blir ett offer for fyrverkeriets grosomheter, enten ved at en litt full person leker bazooka og sender en rakett rett mot deg, at en rakett kommer på avveie å havner mitt i et hus så det begynner å brenne, eller rett og slett at fyrverkeriet har en feil eller henger igjen og fyker rett mot der DU står.

Lenke til kommentar
...

skal du være med på leken, må du tåle steken.

...

7619736[/snapback]

Jeg er absolutt ikke enig.

Det er ofte de som oppfører seg helt etter boken som blir ett offer for fyrverkeriets grosomheter, enten ved at en litt full person leker bazooka og sender en rakett rett mot deg, at en rakett kommer på avveie å havner mitt i et hus så det begynner å brenne, eller rett og slett at fyrverkeriet har en feil eller henger igjen og fyker rett mot der DU står.

7621382[/snapback]

 

det har ikke noe å si om du er en av idiotene, eller bare en bivåner.. du er klar over risikoen, men velger allikevel å stå midt i mellom et tonn med sprengstoff?

satt veldig på kanten, er det som a bade med haier: dumt.

Lenke til kommentar
Kanskje vi burde lovliggjøre bruken av fyrverkeri hele året? Da blir det mindre attraktivt å skyte så jævla masse akkurat på nyttårsaften.

7618157[/snapback]

Det blir iallefall ikke aktuelt. Vil ødelegge nattesøvnen i de tusen hjem.

7618424[/snapback]

Hvorfor det?

 

Da blir bruken mer sjelden eller av og til. I begynnelsen blir det kanskje litt mer attraktivt, men dette går vekk med tiden. Akkurat som med softguns. Det er sjeldent vi ser dem idag. Tenk en dag med massefyll og softguns. Dessuten er det mye som bråker der ute i verden.

Lenke til kommentar

Fyrverkeriet i på nyttårsaften nå var noe av det mest patetiske jeg har sett. Fikk ikke sett rakettene skutt opp av det offentlige, som vist nok skulle være ganske imponerende, men det jeg så, altså det privatpersoner sendte opp, var kjedelig. Kunne like godt samlet pengene i en stor haug og brent de i sentrum...ville vært mye tøffere med et stort bål. Eller en litt mer vettig bruk, sendt de til afrika eller noe...

 

Håper inderlig at fyrverkeri blir gjort ulovelig snart...ser ingen grunn til å fortsette å la fulle, korttenkte ungdommer (og barnslige voksne) kaste bort penger og utsette andre for fare.

 

Så nettopp på nyhetene (Dagsrevyen på NRK)

 

Der sa de at det hadde vært 20 alvorlige skader på grunn av fyrverkeri i år, mot 26 i fjord. Det er rakettene som skader flest.

 

Ifølge vg.no er det 20 som har øyeskader, mot 26 i fjor. 3 av de 20 kan miste synet. Så hvis vg har rett, så er det vel ennå verre...

Endret av Rooonald
Lenke til kommentar
toro2: Om du bader med haier eller ei er ditt problem, men når en gjøk tar opp oppskytingsrøret og sikter mot deg er strengt tatt det ett reellt problem du ikke får gjort noe med annet enn å dukke for raketten!

7621551[/snapback]

 

er en forskjell mellom å være ufrivillig mål, og det toro2 nevner, nemlig å stå kort unna eksplosiver.

 

 

Personlig har ikke vi hatt slikt hos oss på en goood stund, men jeg antar jeg ville stått minst 10 meter unna, og brukt vernebriller likevel.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1586133.ece

 

*ARGH*

 

Først, på forsida ser vi en ihjelskutt øye. Gøy hva. Jeg er stolt bruker av Opera og skyder meg og blokkere bildet. Det vil jeg aldri mer se igjen. På forsida, i brødteksten eller hva det heter, så står det "les mer og si din mening". Kult, jeg vil si min mening om det faens bildet.

 

Jeg går inn på artikkelen. NYTT bilde! Bare ENDA større. Skynde seg å blokke. Så ser jeg til høyre, over de siste nyhetene, joda, samme bilde. Tror jaggu det var et fjerde bilde jeg måtte blokkere også.

 

Hva driver de på med?!

 

Jeg vil ikke se Saddam bli hengt, jeg vil ikke se ihjelskutte øyer!

 

edit:

- På sida var det ingen mulighet for å legge inn kommentarer, Aftenposten feiga ut?

- Jeg synes det er trist at Saddam ble spotta like før, og ikke lot han få sove. At de ikke kunne gjøre det skikkelig, når de først var i gang.

- Det er teit at et fåtall av personskader hvert år skal ødelegge for hundretusener av nordmenn som klarer å holde seg unna uhell. Akkurat som i trafikken det, omtrent.

Endret av MRN
Lenke til kommentar
Dog skal det sies at dersom disse personene selv påførte seg disse skadene har jeg ingen medlidenhet og vil ikke i nevneverdig grad legge vekt på dette. Dersom man brukte fyrverkeri uten de vedlagte vernebrillene har man ingen andre enn seg selv å takke.

7625900[/snapback]

 

Nei, har begrenset medlidenhet for folk som påfører seg selv skader. Problemet blir jo selvfølgelig folk som påfører andre skader. Er vel rundt 2 år siden en person ble dømt for drap, fordi han hadde siktet en rakett på en kompis som kom gående, raketten traff kompisen i øyet, og han døde av skadene...sånt som er problemet...og som den gjengen med unger som gikk i gata her og kastet fyrverkeri på hus...

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Måtte selv filleriste en drittunge som kastet en hyler i håret på søstra mi med vilje på søndag...

 

Dog er jeg ikke for at fyrverkeri forbud.

Lenke til kommentar
det har ikke noe å si om du er en av idiotene, eller bare en bivåner.. du er klar over risikoen, men velger allikevel å stå midt i mellom et tonn med sprengstoff?

satt veldig på kanten, er det som a bade med haier: dumt.

7621521[/snapback]

Jeg vet ikke hvor du bor. Men hos meg må man rømme langt til skogs for å ikke være i fare for å bli truffet av raketter. Og selv da kan det jo være ett lite problem å flytte huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...