Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Det med at raketter endrer retning har med kvalitet å gjøre. Den kan jo forbedres. Med batteri kan folk bare kaste det en plass og har mye større sjanse for å starte en brann slik som den spytter ut. Dessuten er det ikke de helt små eksplosjonene fra et brukbart batteri heller. Folk holder disse gjerne i hånda og har store sjanser for ulykker da kruttet ligger rett innenfor. Når noen holder en rakket i hånda etter styrepinnen skjer det ingenting vanligvis, med mindre de sikter på noe. Det å bli truffet av en rakett er foresten ikke store tingen. Derimot, hvis en rakett sprenger like ved så er det jo verre.

 

Batteriene er verre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det med at raketter endrer retning har med kvalitet å gjøre. Den kan jo forbedres. Med batteri kan folk bare kaste det en plass og har mye større sjanse for å starte en brann slik som den spytter ut. Dessuten er det ikke de helt små eksplosjonene fra et brukbart batteri heller. Folk holder disse gjerne i hånda og har store sjanser for ulykker da kruttet ligger rett innenfor. Når noen holder en rakket i hånda etter styrepinnen skjer det ingenting vanligvis, med mindre de sikter på noe. Det å bli truffet av en rakett er foresten ikke store tingen. Derimot, hvis en rakett sprenger like ved så er det jo verre.

 

Batteriene er verre.

7642369[/snapback]

 

Altså...seriøst ?

 

 

har aldri sett noen som holder et batteri med handa mens det går av.

Lenke til kommentar
Har selv sett flere som har holdt den mindre men høye typen.

 

Har også sett at folk har tent på og kasta batteri.

7642405[/snapback]

 

husker disse thunder røra og romerse lys osv av denne type, men er disse lovlige lenger. Har bare sett slike stor kubbe batterier jeg de siste par åra..?

Lenke til kommentar
Det med at raketter endrer retning har med kvalitet å gjøre. Den kan jo forbedres.

 

Raketter som endrer retning etter utskytning har da lite med kvalitet å gjøre, raketter vil (av prinsipp) f.eks. alltid snu seg mot vinden. I sterk vind har jeg sett raketter gå nærmest vannrett i luften, der rakettbatteriene alltid skyter rett opp. Om en rakett kræsjer inn i noe eller noen, er det helt umulig å beregne banen den vil ta videre, på samme måte med raketter som mister styrepinnen. Et skudd fra et effektbatteri har ingen fremdrift etter skuddet, og er derfor meget beregnelig. Dette har ingenting med kvalitet å gjøre.

 

Dessuten er det ikke de helt små eksplosjonene fra et brukbart batteri heller. Folk holder disse gjerne i hånda og har store sjanser for ulykker da kruttet ligger rett innenfor.

Eksplosjonen fra et batteri er som regel (klasse 2) fire ganger mindre enn den _minste_ sprengkraften fra en rakett (10g vs 40g). Eneste grunnen til at du tenker på raketter som ikke fullt så kraftige er fordi de har en mye større løftehøyde enn batteriene. Et lite smell 20 meter oppe føles høyere enn et stort smell 120 meter oppe. Og nei, det er ikke mulig å antenne alt kruttet i et batteri på en gang, slik en kan med en rakett. Kruttet i et batteri er fordelt på alle skuddene, avgrenset av en stoppeblokk i bunnen og tre-fire millimeter papp. Skal være en alvorlig feilprodusert vare om hele batteriet eksploderer.

 

Når noen holder en rakket i hånda etter styrepinnen skjer det ingenting vanligvis, med mindre de sikter på noe. Det å bli truffet av en rakett er foresten ikke store tingen. Derimot, hvis en rakett sprenger like ved så er det jo verre.

 

Holder du en rakett etter styrepinnen risikerer du at raketten river seg løs fra styrepinnen, og hvor den da bestemmer seg for å gå er helt umulig å beregne. At mange er idiot og sikter på hverandre gjør ikke saken lettere.

 

Og jo, en rakett kan gjøre mye skade rent ballistisk, selv om den ikke skulle sprenge rett i nærheten av deg. En rakett kan veie opptil 400g, og farten den kan få når den ikke går rett opp er enorm. At den i tillegg har potensiale til å sprenge idet den treffer deg gjør det veldig mye farligere. Jeg har sett mange som har lagt raketten på bakken og tent på, og farten er enorm. Om du kaller det å bli truffet av en rakett for "ikke store tingen", har du åpenbart ikke blitt truffet av en stor nok rakett, eller du har vært uhyre heldig med hvor den traff deg.

 

 

Personlig håper jeg de forbyr fyrverkeri for privatpersoner, og ikke bare raketter. Gi kun tillatelse til organisasjoner, lag osv, eller eventuelt for privatpersoner som viser at de kan håndtere det skikkelig, og som er villig til å gå gjennom alt stresset med å ta kurs el.l. Det hindrer i hvert fall at idioter som ikke vet noenting om fyrverkeri skyter raketter opp ned eller på hverandre. Nyttårsfeiringen blir bare bedre utav det.

 

Tenk da, fremfor at 200 mennesker i borettslaget kjøper en familiepakke eller to hver til fem hundre kroner, kan en heller spleise på felles oppskytning. Du får et rimelig greit og profesjonelt fyrverkerishow for 100 000 kroner. :)

Lenke til kommentar

Orker ikke å skrive så mye, men hva enn du sier så skader batteriene mer enn rakettene. Kanskje jeg ikke ble truffet av en 400g rakett som gikk i over 100 km/t, men det var hvertfall en rakett. Å bare slenge fra seg et batteri i fylla er farligere enn å bare slenge fra seg en rakett. Altså ved feil bruk.

 

Skulle helst sett at fyrverkeri var like lovlig som idag. Privatisering ftw! :woot:

Lenke til kommentar
Orker ikke å skrive så mye, men hva enn du sier så skader batteriene mer enn rakettene.

7651338[/snapback]

 

javel?, det hørtes ut som et overbevisene argument..

 

At det sitter folk innenfor brannvern etc. og sier motsatt er bare tull da? :roll:

 

Ikke har jeg noe tall eller prosenter på dette, men litt rar måte å konkludere en sak på..

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Begynner å bli lei all denne fyrverkeri preiken, "alle" som blir skadet/blinde av fyrverkeri, det er høyst sansynlig deres egen feil. Jeg formin del lærte tidlig att dette ikke er noe å spøke med, jeg synes det er rart att ikke alle har det. Jeg er totalt i mot fyrverkeri lover i hytt å pine! Bull shit! Jeg kommer til å sende opp noen 1000lapper til neste år også, om det er svenskt eller norskt jeg sender opp er et annet spørsmål, har jo litt igjen fra i går, men vi her jeg bor sender opp noen i påsken også når vi er på hytta så jeg tror jeg må kjøpe helt nytt til neste nyttårsaften.

 

Så er det dette med batterier og "pinnerakketer", vist jeg skal velge å forby en av disse to(noe jeg selvsakt ikke vil) så hadde det blitt batterier. Kommer det en "pinne" mot deg, da er det jo bare en smell så er det over. Men vist et batteri velter, så kan det jo hende det velter etter det første skuddet, jaja da er det jo bare 49 igjen da...

 

Blir vel kanskje en tur over grensen i rommjulen da? eller? får ta det som det kommer tror jeg.

 

LENGE LEVE FYRVÆRKERI Å RAKKETER!!

 

Godt nytt år folkens xD

Lenke til kommentar

Er imot forbud siden jeg fryder meg grønn over folk som blir skadet av fyrverkeri. Dessuten strider det mot mitt drømmesamfunn som er sterkt preget av passiv eugenikk. Er jo helt klart snakk om individer som er resultat av svak sperm. Disse bonuskromosomprega fyrverkerikåte dimlingene skal jaggu få lov å miste et øye og/eller et par fingre om de insisterer på å delta i denne friluftsaktiviteten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Orker ikke å skrive så mye, men hva enn du sier så skader batteriene mer enn rakettene. Kanskje jeg ikke ble truffet av en 400g rakett som gikk i over 100 km/t, men det var hvertfall en rakett. Å bare slenge fra seg et batteri i fylla er farligere enn å bare slenge fra seg en rakett. Altså ved feil bruk.

 

Skulle helst sett at fyrverkeri var like lovlig som idag. Privatisering ftw! :woot:

 

Gammel post, men nå var tråden bumpet uansett så what the hell:

Hva har privatisering med at ting er lovlig eller ulovlig? Man kan ha et nærmest helprivatisert samfunn som likevel har store begrensninger lovmessig. Hvem som eier ting er ikke den avgjørende faktoren i hvor liberalt et land er. Hvis du tenkte på liberalisme blir det en annen sak, men jeg har på følelsen at du ikke helt skjønner forskjellen.

 

Glint: hadde vært enig med deg om de som skjøt opp raketter bare skadet seg selv. Men de har en lei tendens til å skade andre også.

Lenke til kommentar

Kan strekke meg såpass at jeg vil uttrykke sympati med de folka som får husene sine brent ned av disse burde-vært-abortert-folka. De som er ute for å se på noen spinkle humbugraketter som fiser i været og får en pinne midt i øyet, uavhengig om de er med på den absurde mongoleken, er bare verdig gapskratt og lårklask.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg akter ikke å la dem ligge å ta plass.

De som har laget forbudet kan vel ta imot dem vederlagsfritt?

 

Jeg har noen liggende, som jeg ikke blir kvitt lovlig...

 

Eventuellt så kan jeg rive av styrepinnen. Smutthull i loven :-)

(nei det var en spørk. Det er også forbudt å tukle med dem.)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

"slipper å betale for destruering"

 

Å nei, så snillt av dem. Hjertet mitt oversvømmes av takknemlighet.

Vil de ta imot bilen og lommeboka mi også, tror du?

 

(sarkasme)

 

Takk for tipset. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre med rasket.

Heldigvis var det bare noen av de minste rakettene fra en familiepakke, og ikke flotte store raketter. DET hadde vært surt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Tenk på hvor få skader det egentlig ble av disse rakettene i forhold til alle de millionene som ble fyrt opp.

Hadde staten tjent mye penger på rakettsalget, hadde de ikke blitt forbudt.

 

Til sammenligning blir det jo ganske så mange flere mennesker syke og døde av tobakk. Men her tjener staten seg rik. Så noe salgs / bruks forbud her vil jo ikke bli aktuelt....

 

Og når det gjelder bøtenivået for å fyre opp en rakett, så er det helt horribelt sammenlignet med andre forbrytelser. Vi "vanlige folk" her i landet blir krimminalisert for den minste ting (mobil i bil, beltebruk, rakett osv), mens yrkeskrimminelle får en klapp på skulderen.

Lenke til kommentar

Er vell ikkje akkurat milioner av raketter som blir skutt ut her i landet. Er ein veldig stor del av befolkninga som ikkje kjøper raketter, så det er neppe meir enn omtrent 200-300 tusen rakettar det er snakk om.

 

Problemet med desse rakettane har vært at dei som skyt dei opp ikkje har vært forsiktige nok. Dei kjøper dyre rakettar men gløymer å skaffe ei solid utskytningsrampe.

Det denne nye lova i praksis seier er at du no må være sertifisert for å kunne drive med raketter. Er berre eit spørsmål om tid før alle eksplosiver kun kan kjøpast av folk med klasse fire sertifisering. Eg trur at dei som har interesse for fyrverkeri kjem til å ta dette kurset og bruke litt pengar i å rigge til og korigere eit skikkelig fyrverkeri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...