Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Okei greit ArmenMinAu, jeg kan konfrontere forslaget ditt.

 

Dersom fyrverkeri hadde vært lov året rundt hadde for det første alle dyreeiere hatt et sant helvete året rundt fordi man aldri kunne vite når man ble utsatt for fyrverkeri, det hadde vært mye mer hærverk med fyrverkeri, av den enkle grunnen at dersom fyrverkeri hadde vært tilgjengelig året rundt ville vi også brukt mye mer fyrverkeri.

 

Jeg har ingen tro på at mer tilgjengelig fyrverkeri ville gi mindre oppskytninger, men heller at folk da ikke bare brukte fyrverkeri til å feire nyttårsaften, men gjerne også bursdager, 17. mai (tenk deg f.eks. så moro det hadde vært med et russetog fullt av fyrverkeri) og hvilken som helst annen dag som sluttet med g. De som bodde i byen/sentrum ville trolig blitt plaget med oppskytning hver eneste helg av fulle folk som, når de først hadde drukket seg dritings, like gjerne kunne sprenge noe i luften.

 

Fyrverkeri er en naturlig del av nyttårsaften, og er flott å se på. Men aller flottest, og aller tryggest, er det når det gjøres av profesjonelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Joda jeg ser poenget ditt, men jeg tror ikke softguns har den samme apellen til folk som det fyrverkeri har. Og det tror jeg ikke bare har med at det er allmennt tilgjengelig, men også det å gå rundt å skyte på hverandre med lekevåpen er ikke så utrolig spennnende. I tillegg er ikke skadene de samme ved uhell med fyrverkeri som uhell med softgun. Skal litt til å brenne ned et hus med en softgun, eller sprenge av seg en hånd for den saks skyld.

 

I tillegg ville det en stor utfordring for brannvesenet, som ville fått en enorm jobb med å sørge for at forhandlere av fyrverkeri til enhver tid har riktig kunnskap og utstyr og lokaler og i det hele tatt om det var lov å forhandle fyrverkeri hele året. Dette ville være helt nødvendig, men et enormt ressurssluk.

 

Det er ille nok at det sprenges i hele romjulen og langt uti januar om det ikke skulle holdt på hele året. Det er greit at ikke fyrverkeri blir en dagligdags ting som man kan kjøpe sammen med en sekspakning med øl når man skal på fest en helg.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Her er iallefall en uskyldig som er skadd av fyrverkeri...  :hrm:

 

En kvinne er fraktet til sykehus etter at hun fikk en nyttårsrakett i magen i Oslo sentrum nyttårsaften.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146910

 

Håper det går bra med henne...

7616125[/snapback]

Det var grusomt. Var på samme fest som henne før på kvelden. Livet hennes ble reddet av en snarrådig forbipasserende, som plasserte hendene sine oppå såret for å stoppe blodstrømmen. Kjemperespekt til folk som klarer å holde hodet kaldt og hjelpe i en slik situasjon!

Lenke til kommentar
Jaja, sånn kan det gå når man driver med
uforsiktig omgang med fyrverkeri.

 

Det er folk som dette som gir fyrverkeri et dårlig rykte.:!

7638309[/snapback]

 

Akkurat. :)

 

Jeg vil fremme forslaget om å gjøre det ulovlig å skyte opp fyrverkeri klasse 3 uten tillatelse og sertifikat, slik det nå er ulovlig å skyte opp fyrverkeri klasse 4 uten tillatelse og sertifikat. Stjerneskudd og markfyrverkeri (spinnere etc.) skal fremdeles være lov slik som i dag.

 

Det er tullinger som ikke vet hvordan en skal håndtere fyrverkeri eller som drikker når de skyter opp som skaper alle disse skadene, har en et minimum av profesjonalitet kan en lage de mest spektakulære fyrverkerishow med så mange kilo krutt du bare vil uten å skade noe annet enn ozonlaget. Å utstede lisens etter et par kveldskurs, og bare tillate salg av fyrverkeri til personer med gyldig lisens vil fjerne mye av dumskapen. Personer med lisens som er innblandet i uvettig bruk vil få lisensen inndratt i X antall år. En vinn-vinn situasjon? :)

Lenke til kommentar

Det er åpenbart at forslaget om å legge ned forbud mot kjøp av raketter aldri må godkjennes. Først og fremst har vi argumentasjonen som går ut på antallet personer som blir skadet som følge av uvettig bruk av raketter. Vel, som så mange leger har sagt til pressen, det er ikke rakettene som står for de fleste skadene, det er de batteripakkene som står for. Så hvis man ønsker å forhindre skader så må man for guds skyld heller forby de. Hovedårsaken er nok heller alle brannene som oppstår pga raketter. Her på karmøy var det i fjor et helt utrolig antall branntilløp, så det er åpenbart at det er et problem. La oss nå heller se på hva som skjer hvis forslaget blir godkjent, hvem skal da stå for oppskytninger av raketter ? har man tenkt til å slutte helt med rakettoppskytning ? Jeg tviler sterkt på at man kommer til å si at man skal slutte med slikt, det er en for stor del av selve nyttårsfeiringen.

 

Hvordan skal man da gjøre det med oppskytningen ?

Skal kommunen plutselig ta seg av regningen ? det høres da helt latterlig ut, det er ikke mange kommuner som har god nok økonomi til å legge inn en såpass stor post som "nyttårsraketter" inn i budsjettet, for ikke å snakke om at gjennomføringen vil være uvirkelig for mange kommuner. Bergen vil ikke ha store problemer med å gjennomføre dette, det er en stor by og alle vil få se oppskytningen. Men hva med de som bor andre steder i landet, hvor kommunene involverer flere tettsteder. I Lofoten vil det bety at de som ikke bor i Svolvær kommer til å føle seg jævla snytt, man er nok ikke interessert i å ta seg en to-timers kjøretur for å få sett rakettene..

 

Skal rakettoppskytningen sponses av innbyggere eller firmaene ?

 

Det hele virker ikke spesielt gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Vel, som så mange leger har sagt til pressen, det er ikke rakettene som står for de fleste skadene, det er de batteripakkene som står for.

7640901[/snapback]

Kilde? Dette tviler jeg sterkt på. En raketteksplosjon er det potensielt desidert farligste. Et batteri packer ikke så mye punch og er lettere å dukke eller skjerme seg mot med hendene.

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt det jeg også, er batteriene det oftest er feil på (har hendt meg mange ganger at battrier har "klikka" og begynt å skyte ut på siden, men har aldri hatt noen raketter som har oppført seg unormalt, foruten om de med knekt pinne (noe man egentlig ikke skal skyte opp uansett)

 

Tror også idioter synes det er mest gøy å legge batterier på skrå o.l.

Lenke til kommentar

Har bare sett det i lokalaviser,forhåpentligvis finner jeg artiklene på nett. Batteripakkene kan nok forårsake større skader. Det er mange slike pakker som inneholder 25skudd, de skytes høyt opp i luften og smeller godt. Hvis batteripakken tipper (slik de har en lei tendens til å gjøre hvis de ikke er godt nok sikret) så er det snakk om et stort antall skudd som kan forårsake stor skade i en folkemengde, større enn en rakett.

 

Legger til en liten ting som jeg glemte å skrive i mitt første innlegg. Rakettene som forårsaket alle brannene på karmøy, var nødraketter, som uansett ikke skal brukes.

Lenke til kommentar
Vel, som så mange leger har sagt til pressen, det er ikke rakettene som står for de fleste skadene, det er de batteripakkene som står for.

7640901[/snapback]

Kilde? Dette tviler jeg sterkt på. En raketteksplosjon er det potensielt desidert farligste. Et batteri packer ikke så mye punch og er lettere å dukke eller skjerme seg mot med hendene.

7641087[/snapback]

Det har ikke med hvor mye punch det er. Brannene oppstår av flammer og varme. Dette er det betydelig mer av i batterier da de f.eks. kan ligge sidelengs og skyte direkte mot et hus på den samme plassen flere ganger. Det er en rakett, ikke en kule. Jeg har blitt truffet noen få ganger av raketter på kroppen, med de bare dunket borti og fløy videre. Eksplosjonen er derimot farlig for personer. Men eksplosjoner skaper også alt det andre fyrverkeriet.

 

Smårips eier: Jeg skjønner ikke helt hvorfor fyrverkeri vil appelere til folket på samme måte som softguns vil. Folk kan skape mye rart med flammer og fyrstikker for den saks skyld. Men dette er lite attraktivt i dagens samfunn. EN dag med fyll og fyrverkeri høres mye farligere ut i mine øyne. Dette gjelder også for russetog. Dessuten hadde det nok være lite lovlig om de holdt på slik i offentlighet.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Har bare sett det i lokalaviser,forhåpentligvis finner jeg artiklene på nett. Batteripakkene kan nok forårsake større skader. Det er mange slike pakker som inneholder 25skudd, de skytes høyt opp i luften og smeller godt. Hvis batteripakken tipper (slik de har en lei tendens til å gjøre hvis de ikke er godt nok sikret) så er det snakk om et stort antall skudd som kan forårsake stor skade i en folkemengde, større enn en rakett.

 

Legger til en liten ting som jeg glemte å skrive i mitt første innlegg. Rakettene som forårsaket alle brannene på karmøy, var nødraketter, som uansett ikke skal brukes.

7641212[/snapback]

Gi meg noe statistikk baby. Hva en lokal lege har uttalt er fullstendig irrelevant. Jeg tror raketter er farligst, både når det gjelder personskader og branner. Når det gjelder å gjøre skader i en folkemengde, med batteri, så tviler jeg sterkt. Folk vil komme seg til helv*te unna, etter det første skuddet. Virker som folk har null forståelse for styrkeforskjellen mellom en rakettsprengladning og et skudd fra batteri. Den er i snitt veldig stor.

 

Og å si at punch ikke har noe å si, med personskader, er tull armen. Det er eksplosjoner som står for de aller fleste personskadene og jo større eksplosjon, jo større skade. Et batteri vil sjelden slå ut en person, så han/hun blir liggende å ta imot alle skuddene.

 

Er det kult å hevde at batterier er farligst, fordi det er det som fremdeles skal tillates? De teite myndighetene osv :shrug:

Lenke til kommentar

Hva en lokal lege sier er da definitivt ikke irrelevant, spesielt ikke når flere sier det og en av de er lege i Haugesund. Forøvrig så er det vel ikke opprettet noen statistikk som inndeler skadene etter hva slags type fyrverkeri det var som resulterte i skadene. Jeg tror du har vesentlige problemer med å innse hvor stor ladningen i disse batteriene er. Det er ikke snakk om pittesmåe eksplosjoner, anbefaler deg å demontere et batteri til 150kr for så å prøve en av ladningene i en plastflaske, så får du se skaden. Så kan du prøve å tenke deg til hva 25slike skudd kan gjøre i en folkemengde. Selvfølgelig vil man prøve å springe unna, men skuddene skytes ut med små mellomrom og på de sekundene du bruker på å oppfatte situasjonen så er det allerede kommet et nytt skudd, hastigheten til sprengladningen er ikke akkurat liten den heller.

 

Angående branner så er det nå fortsatt slik at brannene på karmøy var et resultat av at man benyttet seg av nødraketter.

Lenke til kommentar
Når det gjelder å gjøre skader i en folkemengde, med batteri, så tviler jeg sterkt. Folk vil komme seg til helv*te unna, etter det første skuddet. Virker som folk har null forståelse for styrkeforskjellen mellom en rakettsprengladning og et skudd fra batteri. Den er i snitt veldig stor.

7641693[/snapback]

 

Stemmer. :)

 

Den største kruttmengden en rakett kan ha, er 150 gram.

 

Den største kruttmengden et lite batteri (klasse 2, den mest brukte batteritypen, og også den som oftest velter), er 200 gram fordelt på i snitt 25 skudd.

 

I større batterier (klasse 3) er 1000 gram totalt, med maksimalt 50 gram per skudd.

 

Den største kruttmengden enkeltskudd fra bakken kan ha (happy spring etc.) er 10 gram.

 

Eksplosjonen fra en rakett er vesentlig større enn fra et vanlig effektbatteri. I tillegg har en rakett konstant akselerasjon frem til eksplosjonen, noe som kan føre med seg ganske store skader hvis den treffer deg. Den har en tillatt totalvekt på opptil 400 gram, og i en fart på over 100 km/t kan det gjøre store skader. Dessuten er rekkevidden på en rakett vesentlig større enn et effektbatteri, og den kan endre retning etter oppskytning. Raketter _er_ det med størst potensiale til å skade.

 

At vi i år har flere skader av bruk av batteri enn raketter kan kanskje skyldes at folk er litt redd for raketter, og anser batterier som et tryggere valg? Eller kanskje at folk tror at effektbatterier er helt trygge, og setter dem opp uten å støtte dem med noen form for veltebeskyttelse?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...