Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

vist en først forbyr fyrverkeri for "vanlige" folk fordi det er farlig så blir jo lista over ting som kommer til å bli forbudt lang..

 

stearinlys, røyk, elektriske pyntegjenstander, motorsager og slikt, biler med over 100 hester (hva skal en egentlig med det), alkohol, grilling (tennveske og slikt er livsfarlig i feil hender), smertestillende tabletter osv.

alt er farlig i feil hender, men det er somregel riktige hender som bruker det, om noen skyter opp fyrverkeri inn i mengder , eller på andre måter uforsvarlige måter så må de jo forvente å få sin straff, på samme måte som en som råkjører og slikt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Moderator notis: Denne er splittet ut fra annen tråd som gikk Off topic.

 

Nope. Her i området er heldigvis raketter og drit forbudt i år. Det er jaggu nok faenskap og ulykker om ikke folk skal sette fyr på hverandre til nyttår også.

Gleder meg til den dagen pyroteknikk blir 100% utilgjengelig for mannen i gata.

5341378[/snapback]

Og det er ikke noe pent å se på tilfeldige raketter heller,bedre å gi de stakkars pyroteknikerne job, istedenfor at folk som nettopp har drukket pappvin skal sette igang med noe som kan være skadelig

Lenke til kommentar
Ja la dem pakke oss inn i myke dundyner, ta fra oss alle skarpe gjenstander, ovner, lys mm. og hold oss helst i sengen slik at vi ikke kan skade oss. La oss for all del ikke ha et snev av ansvar for oss selv og våre.

5349727[/snapback]

Fordømt godt poeng det der. Selv om noen oppfører seg som noen forbanna idioter, betyr det ikke at alle gjør det. Alle behøver ikke straffes fordi noen ikke kan oppføre seg. Det blir som å forby det å kjøpe bil, fordi noen kjører som noen svin i trafikken og skader andre mennesker.

Lenke til kommentar
Alkohol fører til langt mere ulykker og problemer gjennon hele året. Forby heller det  :roll:

5343182[/snapback]

 

Akkurat det hadde ikke vært så dumt. Problemet er bare det at mannen i gata - uavhengig om det er for hans beste eller ei - kommer til å stelle i stand et sutrekor uten paralleller hvis han ikke får gjøre som han vil. På altfor mange områder er det stort sett bare alderen som skiller tversnittet i samfunnet fra barna i barnehagen. Folk vil drikke seg snytings, kjøre fort, leke med fyrverkeri osv... og gud hjelpe de som prøver å sette grenser.

Lenke til kommentar
Alkohol fører til langt mere ulykker og problemer gjennon hele året. Forby heller det  :roll:

5343182[/snapback]

 

Akkurat det hadde ikke vært så dumt. Problemet er bare det at mannen i gata - uavhengig om det er for hans beste eller ei - kommer til å stelle i stand et sutrekor uten paralleller hvis han ikke får gjøre som han vil. På altfor mange områder er det stort sett bare alderen som skiller tversnittet i samfunnet fra barna i barnehagen. Folk vil drikke seg snytings, kjøre fort, leke med fyrverkeri osv... og gud hjelpe de som prøver å sette grenser.

5351825[/snapback]

 

 

Helt enig med deg. Grenser bør det være og det er det også. Fartsgrenser, promillegrenser og andre grenser som flertaller fint klarer å holde seg noenlunde innefor. Det er også lover, forbud og påbud. Spørsmålet er om man skal bruke forbud for alle på områder der enkelte ikke klarer seg selv. Skal det for eksempel være forbudt å gå på ski fordi mange skader seg? Skal vi slutte å kjøre bil? Kun selge mat som er sunn? Slutte å selge alkohol? Tvinge folk til å mosjonere (i trygge omgivelser selvsagt) osv eller skal mennesker få ansvaret for sitt eget liv? Hvor langt skal vi gå i å la staten være barnevakter?

 

Jeg ønsker faktisk endel ansvar for mitt liv. Jeg er voksen nå og skader ingen med mitt alkoholforbruk (som riktignok er relativt moderat), jeg holder meg stort sett innenfor fartsgrensene og oppfører meg ganske fornuftig. Skal jeg skyte opp fyrverkeri følger jeg de råd som er gitt av de som vet noe og holder meg edru nok til å være forsiktig. Jeg drikker meg ikke drita full, holder rakettene i munnen og sikter på tilfeldige forbipasserende. Jeg mener også at de aller færreste er som du sier. De færreste drikker seg dritings, kjører alt for fort osv. Det blir at vi skal tilpasse oss de som ikke klarer å følge spillereglene i stedet for at de skal tilpasse seg oss.

 

Når sant skal sies kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har kjøpt og brukt fyrverkeri. Selv om jeg ikke syns det er kjempegøy sitter jeg ikke her og tenker at det bør forbys. Det er tydelig at dette er noe folk liker og setter pris på og at brukt på riktig måte så er det relativt trygt og da syns jeg faktisk de skal få lov til det. Livet er kort og man skal ikke ta fra folk de gledene de har så lenge det er harmløst og uskyldig (som jeg mener fyrverkeri er).

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Ikke rart om det kommer et forbud når en leser hva som skjer, om det kommer så er det iallefall folk selv som er årsaken til dette .

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111876

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111694

 

Dømt for dødssmell  En 23 år gammel mann ble før jul dømt til fem måneders fengsel etter at han fyrte av en rakett som eksploderte i ansiktet på 33-åringen som døde under fjorårets nyttårsfeiring.    Ifølge dommen la 23-åringen raketten horisontalt på en bakketopp ved Sokna skole på Ringerike. Han rettet raketten mot fire venner som han så kom gående oppover bakken. Raketten traff den 33 år gamle kameraten i ansiktet samtidig som den eksploderte. Han døde på stedet.
:no::no:
Lenke til kommentar
Ikke rart om det kommer et forbud når en leser hva som skjer, om det kommer så er det iallefall folk selv som er årsaken til dette .

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111876

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111694

 

Dømt for dødssmell  En 23 år gammel mann ble før jul dømt til fem måneders fengsel etter at han fyrte av en rakett som eksploderte i ansiktet på 33-åringen som døde under fjorårets nyttårsfeiring.    Ifølge dommen la 23-åringen raketten horisontalt på en bakketopp ved Sokna skole på Ringerike. Han rettet raketten mot fire venner som han så kom gående oppover bakken. Raketten traff den 33 år gamle kameraten i ansiktet samtidig som den eksploderte. Han døde på stedet.
:no::no:

5352330[/snapback]

 

Ingen tvil om at idioti og tabber kan være skadelig for andre. Litt på kanten men ta noe så enkelt som dette:

 

I Helse- og omsorgsdepartementets budsjettforslag for 2005 er det vist til at internasjonale tall overført til norske forhold skulle tilsi at såkalte « uheldige hendelser » i helsevesenet årlig fører til 2.000 dødsfall og 15.000 varig skadede pasienter. Kostnadene er anslått til ca 2 milliarder kr.

 

Det er ganske mye mer enn ved fyrverkeri og endel mer enn i trafikken. Ideelt sett skulle ingen dødd av uansvarlig adferd men i praksis er dette en del av risikoen ved å leve med mennesker. Jeg mener at selv om vi forbyr omtrent all menneskelig adferd som innebærer et snev av risiko vil folk dø pga tabber, feil osv. Det er også et spørsmål om hvor langt vi skal gå i å hindre vår frihet for å beskytte idiotene og de som utsettes for idioter.

Lenke til kommentar

Syntes lovverket er ganske greit slik som det er :

 

§ 5. Den enkeltes plikt til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og annen ulykke

 

      Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.

 

 

Altså, uvettig bruk av fyrvekeri bør slåes ned på. I dag er det jo nærmest allment akseptert at drita fulle folk får skyte med raketter. Kanskje på tide med en "raid" fra myndighetene for å få slutt på akkurat dette.

 

Fulle folk med fyrverkeri er livsfarlig både for seg selv og de rundt.

Lenke til kommentar
Ikke rart om det kommer et forbud når en leser hva som skjer, om det kommer så er det iallefall folk selv som er årsaken til dette .

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111876

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111694

 

Dømt for dødssmell  En 23 år gammel mann ble før jul dømt til fem måneders fengsel etter at han fyrte av en rakett som eksploderte i ansiktet på 33-åringen som døde under fjorårets nyttårsfeiring.    Ifølge dommen la 23-åringen raketten horisontalt på en bakketopp ved Sokna skole på Ringerike. Han rettet raketten mot fire venner som han så kom gående oppover bakken. Raketten traff den 33 år gamle kameraten i ansiktet samtidig som den eksploderte. Han døde på stedet.
:no::no:

5352330[/snapback]

 

Ingen tvil om at idioti og tabber kan være skadelig for andre. Litt på kanten men ta noe så enkelt som dette:

 

I Helse- og omsorgsdepartementets budsjettforslag for 2005 er det vist til at internasjonale tall overført til norske forhold skulle tilsi at såkalte « uheldige hendelser » i helsevesenet årlig fører til 2.000 dødsfall og 15.000 varig skadede pasienter. Kostnadene er anslått til ca 2 milliarder kr.

 

Det er ganske mye mer enn ved fyrverkeri og endel mer enn i trafikken. Ideelt sett skulle ingen dødd av uansvarlig adferd men i praksis er dette en del av risikoen ved å leve med mennesker. Jeg mener at selv om vi forbyr omtrent all menneskelig adferd som innebærer et snev av risiko vil folk dø pga tabber, feil osv. Det er også et spørsmål om hvor langt vi skal gå i å hindre vår frihet for å beskytte idiotene og de som utsettes for idioter.

5352571[/snapback]

 

Idiotene ... og ... de som utsettes for idiotene? Nå er jeg ikke sikker på hva du mener, men det kan virke som om du sier at de som utsettes for uvettig bruk av fyrverkering er idioter. Men ikke for det. Jeg vil påpeke at det ikke finnes noen "de" og "oss" her. Hvem som helst kan før eller siden utsette andre for fare, bare så det er sagt. ;)

Lenke til kommentar

Trodde fyrverkeri pr definisjon var forbudt, jeg.

 

Har dette blitt opphevet? Husker før så var det alltid snakk om at enkeltpersoner søkte om dispensasjon til å skyte opp raketter og de fikk utelukkende avslag.

 

Trodde det var kun sedvane og at det er allment akseptert å skyte opp raketter, men egentlig ulovlig.

 

Hørte på radioen før i dag at det bare er nyttårsaften fra 20.00 det er lov å avfyre fyrverkeri. Noen som kan bekrefte dette?

 

Kan tenke meg at lovverket tolkes litt annerledes av forsikringsselskapene enn "mannen i gata", ved forsikringsoppgjør og mulig regress.

 

 

Lovverket:

 

Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.

 

Hva som er alminnelig aktsomhet kan helt sikkert kan helt sikkert diskuteres hvis uhellet er ute og hus brenner ned. Skal man stå midt i skogen?

 

Hvis man tenker seg at rekkevidden på en rakett av litt størrelse er 200m skutt opp ved 45 graders vinkel (bare for å anslå et tall). Er disse 200 meterne da sikkerhetsavstanden fra hus?

 

Noen som kjenner til tilfeller hvor hus har brent ned og hva som har vært følgende? Tenker da på forsikringsutbetalinger/regress.

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Ikke rart om det kommer et forbud når en leser hva som skjer, om det kommer så er det iallefall folk selv som er årsaken til dette .

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111876

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111694

 

Dømt for dødssmell  En 23 år gammel mann ble før jul dømt til fem måneders fengsel etter at han fyrte av en rakett som eksploderte i ansiktet på 33-åringen som døde under fjorårets nyttårsfeiring.    Ifølge dommen la 23-åringen raketten horisontalt på en bakketopp ved Sokna skole på Ringerike. Han rettet raketten mot fire venner som han så kom gående oppover bakken. Raketten traff den 33 år gamle kameraten i ansiktet samtidig som den eksploderte. Han døde på stedet.
:no::no:

5352330[/snapback]

 

Ingen tvil om at idioti og tabber kan være skadelig for andre. Litt på kanten men ta noe så enkelt som dette:

 

I Helse- og omsorgsdepartementets budsjettforslag for 2005 er det vist til at internasjonale tall overført til norske forhold skulle tilsi at såkalte « uheldige hendelser » i helsevesenet årlig fører til 2.000 dødsfall og 15.000 varig skadede pasienter. Kostnadene er anslått til ca 2 milliarder kr.

 

Det er ganske mye mer enn ved fyrverkeri og endel mer enn i trafikken. Ideelt sett skulle ingen dødd av uansvarlig adferd men i praksis er dette en del av risikoen ved å leve med mennesker. Jeg mener at selv om vi forbyr omtrent all menneskelig adferd som innebærer et snev av risiko vil folk dø pga tabber, feil osv. Det er også et spørsmål om hvor langt vi skal gå i å hindre vår frihet for å beskytte idiotene og de som utsettes for idioter.

5352571[/snapback]

 

Joda det skjer tabber overalt,men i helsevesnet er det jo i løpet av 365 dager, menst raketter er beregnet brukt 1 dag, uten sammenligning forøvrig.

Det jeg tror som vil bli årsaken til et eventuelt forbud vil nettop være slike idiotiske handlinger som de jeg viste til, og får vi en økning i disse fra år til år tror jeg det kan komme et totalforbud.

Personelig synest jeg det er synd at et mindretall skal klare å eventueltødlegge morroa for alle andre.

 

Ha et riktig Godt Nytt År.

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Trodde fyrverkeri pr definisjon var forbudt, jeg.

 

Har dette blitt opphevet? Husker før så var det alltid snakk om at enkeltpersoner søkte om dispensasjon til å skyte opp raketter og de fikk utelukkende avslag.

 

Trodde det var kun sedvane og at det er allment akseptert å skyte opp raketter, men egentlig ulovlig.

 

Hørte på radioen før i dag at det bare er nyttårsaften fra 20.00 det er lov å avfyre fyrverkeri. Noen som kan bekrefte dette?

 

Kan tenke meg at lovverket tolkes litt annerledes av forsikringsselskapene enn "mannen i gata", ved forsikringsoppgjør og mulig regress.

 

 

Lovverket:

 

Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.

 

Hva som er alminnelig aktsomhet kan helt sikkert kan helt sikkert diskuteres hvis uhellet er ute og hus brenner ned. Skal man stå midt i skogen?

 

Hvis man tenker seg at rekkevidden på en rakett av litt størrelse er 200m skutt opp ved 45 graders vinkel (bare for å anslå et tall). Er disse 200 meterne da sikkerhetsavstanden fra hus?

 

Noen som kjenner til tilfeller hvor hus har brent ned og hva som har vært følgende? Tenker da på forsikringsutbetalinger/regress.

5353959[/snapback]

 

Det er helt korrekt, det er kun på nyttårsaften mellom kl 21 00 og 01 00 etter hva jeg har fått opplyst, er litt usikker på klokkeslettene da.

Skal du bruke fyrverkeri utenom dette må det søkes i god tid i forveien .

 

Godt Nytt År.

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Det BØR bli strengere regler for fyrverkeri. Men på hvilken måte kan diskuteres.

I russetiden vår på avslutnigsfesten, satt vi samlet rundt bålet på en slette og koste oss. Da noen kom løpende forbi og kasta en rakett på bålet vårt. 4-5 personer kom på sykehus og flere fikk problemer med hørselen en stund ettter...

Dette skjedde ikke på nyttårsaften, men det var fyrverkeri inne i bildet.

Lenke til kommentar
Hadde ikke gjort meg noeom de sluttet å selge fyrverkeri. Kommunene kunne jo lagd et fyrverkeri-show under sikre forhold. Det skal Larvik-kommune gjøre i år. Det er vel ikke så viktig  å sende opp rakettene selv? Det er jo selve eksplosjonen som er opplevelsen :)

5353880[/snapback]

 

Synes jeg er en glimmrende ide. Akkurat som når man er i syden. :)

 

(ok, syden er kanskje litt upresist.... men Spania i hvert fall)

Lenke til kommentar

Det bør i hvert fall lages strengere regler og strengere straffer. Det er vel oftes folk under 18 år som synes det er så utrolig moro å skyte opp raketter, og dette er personer som ikke engang har lov til å fyre opp noe.

 

Man kan ikke sammenligne raketter med stearinlys. Ved feil bruk er raketter skadelig for andre, ikke bare deg selv. Det finnes vel knap andre dager i året enn nyttårsaften hvor det skjer ulykker; Egne hus antennes, naboens hus antennes, personer skader andre, personer skader seg selv, folk dør, og folk terroriserer andre.

 

Personlig ser jeg ikke noe god grunn til at det ikke kan ansettes autoriserte folk til å skyte opp rakettene fra faste steder, men så har jeg vel aldri helt sett poenget med å skyte opp raketter selv heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...