Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Synes det er greit når kommunen kjøper inn til oppskytning kl.12.00, men det blir også litt trist at det er så få som skyter opp da. Blir liksom ikke nyttårsaften som før, da du kunne stå i vinduet å se raketter skytes opp rundt om.

 

For barnas skyld, burde det ikke forbys. Har gode minner fra nyttårsaften

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes vel knap andre dager i året enn nyttårsaften hvor det skjer ulykker; Egne hus antennes, naboens hus antennes, personer skader andre, personer skader seg selv, folk dør, og folk terroriserer andre.

5354424[/snapback]

 

Nei, hvis man ser bort ifra personer som kjører ned en andre i beruset tilstand, folk som går amok på trikken med kniv, familietragedier, utallige branner som skyldes bla. sterinlys, passiv røyking, fyllevold hver helg osv.

Fyrverkeri er ansvarlig for så veldig lite av ulykkene som skjer iløpet av ett år, at å forby det er totalt meningsløst. Da kan man heller forby ting som koster staten millioner av kroner, og mange liv, røyking. Eller man kan ta alkohol, hvorfor skal man ha det gøy egentlig :roll:

 

Det hele koker ned til ansvar for egne handliger. Man kan ikke forby noe pga. noen idioter som ødelegger for andre. Da bør heller disse idiotene straffes hardere...

Lenke til kommentar
Det hele koker ned til ansvar for egne handliger. Man kan ikke forby noe pga. noen idioter som ødelegger for andre.

5356522[/snapback]

 

Jo. Det kan man. Det hele koker ned til hvor mange idioter det er som holder på, hvor mye de ødelegger for, og hvor viktig det er at de skal få holde på med hva det nå enn det er det holder på med.

 

Hvor viktig er det egentlig å få lov til å tenne på den forbanna lunta egentlig? :roll: Et offentlig forverkerishow smeller da like mye.

 

Da bør heller disse idiotene straffes hardere...

5356522[/snapback]

 

Harde straffer har aldri fungert. Forebygging derimot.

Lenke til kommentar

All den tid det er så mange som bryter loven og skyter opp i fylla (Her er det ikke snakk om en håndfull mennesker, men en god del tusen på landsbasis) og myndighetene ikke har mulighet til å slå ned på dette pga mangel på ressurser, er det kanskje på sin plass snart at kun offentlig godkjente mennesker får lov til å skyte opp fyrverkeri. For ærlig talt, dette er ikke en liten minoritet som bedriver, jeg har fortsatt til gode å feire en nyttårsaften hvor jeg ikke ser hundrevis av mennesker som løper rundt drita full med raketter.

 

Jeg er i utgangspunktet ikke for slike ekstreme tiltak, men ærlig talt så har folket mistet fullstendig kontroll, nyttårsaften er preget av en haug med drita fulle idioter som overhodet ikke bør omgås fyrverkeri. Om tendensene ikke gir seg snart så bør man iverksette tiltak. Nå har det jo allerede begynt (Her i Bergen kan man kun kjøpe fyrverkeri over to dager fordi så mange skyter opp fyrverkeri i romjulen osv). Det er ihvertfall på sin plass at myndighetene truer med å forby, kanskje det er det som må til for å få folk til å skjerpe seg.

 

Det skaper ihvertfall debatt og kanskje folk da blir mindre tollerante overfor idioter med fyrverkeri og at bruken av de i fremtiden skjer med litt mer ansvar og under kontrollerte forhold.

 

For om ting ikke bedrer seg er jeg helt for et forbud, det selv om jeg elsker å skyte ut fyrverkeri og virkelig ser frem til å skyte ut noen raketter sammen med ungene. Men snart må jeg jo ta ungene i bånd for å sørge for at de ikke får en rakkett i fleisen.

Lenke til kommentar
Hvor viktig er det egentlig å få lov til å tenne på den forbanna lunta egentlig?  :roll: Et offentlig forverkerishow smeller da like mye.

Jeg lurer på akkurat det samme når det gjelder røykere, merkelig det der.

Noen liker litt flammer og eksplosjoner, jeg er en av mange.

 

Harde straffer har aldri fungert. Forebygging derimot.

 

"I en av de trafikkfarligste gatene i San Francisco er bøtenivået doblet, ifølge CBS. For å redusere antallet fotgjengerulykker er bøtene for fart satt opp. Og det har gitt resultater: Antall kollisjoner på Golden Gate-broen sank med 67 prosent etter en fordobling av fartsbøtene i 1996. " Kilde

Er utrolig hvor mye hardere straffer kan forebygge ;)

 

Jeg vet at det finnes idioter der ute som er uforsiktig med fyrverkeri. På samme måte som det finnes mange idioter bak rattet, mange bøller på gaten o.l

Men man kan ikke bare forby biler og kniver av den grunn. Men en ting jeg er for er

at de kanskje skulle innført en slags sertifikat-ordning, hvor du må ta ett enkelt kveldskurs for å kunne kjøpe fyrverkeri. Er sikker på at det ville redusert ulykker betraktelig...

Lenke til kommentar

Mange lett tenkte løsniger/konklusjoner her synes jeg.

 

Det at raketter øydlegger for folk på en måte at liv blir lemlestet og økonomisk ruinert. Kjenner selv en som har fått store hørsel plager av dette. At det er gøy skjønner jeg også. Men hjelper lite det når det er såpass mange som skal herjer og bruker dem i fylla.

 

Den dagen du kommer hjem fra nyttårsfesten og ser at huset er brent ned så får vel pipa en annen tone. Du blir fortalt at det vra fylle folk som gikk forbi og skjøt med rakketer uten kontroll!

 

På linje med grov blind vold i mine øyner.

 

Tipper at fyrverkeri er historie oss private brukere innen noene år.

Komune, velforengier og andre godtkjente lag vil få ansvaret. Dette er noe som det jobbes for i norge idag.

Lenke til kommentar

Fotball er unødvendig og koster liv, forby det.

Slalomski er unødvendig og koster liv, forby det.

Alkohol er unødvendig og koster liv, forby det.

Å spise noe annet enn grønnsaker og fisk er unødvendig og koster liv, forby det.

Å spille playstation er unødvendig og koster liv, forby det.

Å ha sex uten at man prøver å få barn er unødvendig og koster liv, forby det.

 

La oss sitte hjemme alle sammen og strikke med butte strikkepinner.

 

Nei takk.

Gi meg frihet og la meg ta ansvar for egne handlinger.

Lenke til kommentar

Ta ansvar for egne handlinger er flott, men det er nettopp det som er problemet; mange som faktisk ikke gjør det.

 

Når noen stryker med eller mister helsa osv. så nytter det lite.

 

Tåplig med alle mulige unskyldniger for at noen få skal få herje på.

 

Greit å sende opp raketter, men poenge er at folk som skal leke med andre sin helse burde straffes hardt. På lik linje med alt annet som ikke viser respekt for andres liv og eiendom. Enten der er galmannskjøring eller raketter osv...

 

Edit: svært så dustete sammenligniger som jeg leser i posten overfor skal man lete lenge etter... Slik kaller jeg å bare kvarulere uten å faktisk skjønne alvoret og vise liten forståelse... :nei:

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Om man skal ha frihet til å ta ansvar hjelper det lite for de uskyldige som må ta konsekvensene for andres handlinger.

 

Om folk ikke makter å forholde seg til regelverket når det kommer til bruk av fyrverkeri så ser jeg ikke problemet med at myndighetene må stramme inn. For slik det er idag er det for ille. Misbruket er ekstremt. Jeg er kun 26 år, har opplevd å bli truffet av rakkett, blitt skutt på endel ganger, sett andre bli skutt på, sittet i en bil som ble truffet av rakett (på en motorvei av alle steder), sett godt voksne mennesker skyte opp raketter i inngangspartiet til boligblokker og opplevd folk som har sluppet "batterier" ned i boss sjakten i blokk og skapt brann.

 

Jeg tror ikke bergensere er noe unntak for resten av landet ;)

 

Jeg tviler også på at mennesker som er over 16 og som har vært med på fest ikke har opplevd grov uansvarlighet med raketter. Dette er ikke et lite problem.

 

Å ha en "frihet under eget ansvar" fremgangsmåte i denne sammenhenheng er i seg selv uansvarlig.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Har noen noe statistikk på skader/dødsfall av fyrverkeri som ikke er selvforskyldt?

5358009[/snapback]

 

Har en del med brannvern å gjøre og vet at tallene er der. (må sjekkes opp først).

 

Er mange liv og skade som har gått tapt opp gjennom åra etter bla. husbrann pga. uvetig fyrverkeri og lignende aktiviteter.

 

Skal ta og sende en mail til Norsk Brannvern forening (kjenner en kar der litt) og få litt statistikk. Mulig det ikke blir svar å få før etter helligdagene da..

Lenke til kommentar
Hvor viktig er det egentlig å få lov til å tenne på den forbanna lunta egentlig?  :roll: Et offentlig forverkerishow smeller da like mye.

Jeg lurer på akkurat det samme når det gjelder røykere, merkelig det der.

Noen liker litt flammer og eksplosjoner, jeg er en av mange.

 

Harde straffer har aldri fungert. Forebygging derimot.

 

"I en av de trafikkfarligste gatene i San Francisco er bøtenivået doblet, ifølge CBS. For å redusere antallet fotgjengerulykker er bøtene for fart satt opp. Og det har gitt resultater: Antall kollisjoner på Golden Gate-broen sank med 67 prosent etter en fordobling av fartsbøtene i 1996. " Kilde

Er utrolig hvor mye hardere straffer kan forebygge ;)

5357556[/snapback]

 

Dette må høre til unntakstilfellene. Harde straffer har aldri fungert preventivt siden kjeltringer i betraktelig liten grad, om i det hele tatt, tenker over straffen for sine ugjerninger. Jeg tør påstå at dette gjelder drita fulle mennesker på nyttårssaften mer enn annet siden disse ikke ser på seg selv som kjeltringer en gang. De vil jo bare ha det morsomt.

 

Det er jo nyttårsaften... duh.. :roll:

 

Jeg vet at det finnes idioter der ute som er uforsiktig med fyrverkeri. På samme måte som det finnes mange idioter bak rattet, mange bøller på gaten o.l

Men man kan ikke bare forby biler og kniver av den grunn.

5357556[/snapback]

 

Klart en kan. Det er statens plikt å beskytte innbyggerne mot fare. Og som Dotten skriver, så finnes det mer enn nok idioter (helt vanlige mennesker) som raver rundt drita fulle å leker seg med fyrverkeri.

 

Alkohol + sprengsstoff + et av årets største partydager = bad fucking idea.

Endret av kag
Lenke til kommentar
Har noen noe statistikk på skader/dødsfall av fyrverkeri som ikke er selvforskyldt?

5358009[/snapback]

 

Har en del med brannvern å gjøre og vet at tallene er der. (må sjekkes opp først).

 

Er mange liv og skade som har gått tapt opp gjennom åra etter bla. husbrann pga. uvetig fyrverkeri og lignende aktiviteter.

 

Skal ta og sende en mail til Norsk Brannvern forening (kjenner en kar der litt) og få litt statistikk. Mulig det ikke blir svar å få før etter helligdagene da..

5358036[/snapback]

 

Høres bra ut. Da kan du kanskje få statistikk for branner antent av stearinglys/telys også da, bare for å sammenligne...

Lenke til kommentar
Klart en kan. Det er statens plikt å beskytte innbyggerne mot fare. Og som Dotten skriver, så finnes det mer enn nok idioter (helt vanlige mennesker) som raver rundt drita fulle å leker seg med fyrverkeri.

 

Alkohol + sprengsstoff + et av årets største partydager = bad fucking idea.

5358110[/snapback]

 

Da kan man jo lure på hvorfor staten ikke har forbudt røyking og alkohol også da, noe som foresaker mye, mye, større problemer enn fyrverkeri. Og dere ser ikke lengre enn til lunten heller. Er en hel næring som er avhengig av at folk kjøper fyrverkeri. Alt fra forhandlere i Norge til fattige folk i Kina er avheging av fyrverkeri som levebrød. Hvis no plutselig alle land skulle forbudd fyrverkeri er det ikke tvil om at denne næringen ville slitt, ja, kanskje forsvunne. Og det vil man jo heller ikke....

 

Men hvis staten kunne tatt ansvar og sørget for ett skikkelig offentlig fyrverkeri, da kan man kanskje vurdere å forby det for privatpersoner. Og da holder det ikke bare med ett utskytningsted i Bergen, det må ihvertfall være utskytningsted i ihver bydel. Men, det skjer vel heller ikke....

Lenke til kommentar

Fyrverkeri har en tendens til å tiltrekke seg idioter. Men er du edru og ansvarlig skal det litt til for at det går galt. Men jeg ser hvert år raketter som ikke avfyrer ordentlig og ekspolderer nesten på bakkenivå. Så hørselvern og beskyttelsesbriller burde vært påbudt.

Endret av Superior
Lenke til kommentar
Ta ansvar for egne handlinger er flott, men det er nettopp det som er problemet; mange som faktisk ikke gjør det.

 

Når noen stryker med eller mister helsa osv. så nytter det lite.

 

Tåplig med alle mulige unskyldniger for at noen få skal få herje på.

 

Greit å sende opp raketter, men poenge er at folk som skal leke med andre sin helse burde straffes hardt. På lik linje med alt annet som ikke viser respekt for andres liv og eiendom. Enten der er galmannskjøring eller raketter osv...

 

Edit: svært så dustete sammenligniger som jeg leser i posten overfor skal man lete lenge etter... Slik kaller jeg å bare kvarulere uten å faktisk skjønne alvoret og vise liten forståelse...  :nei:

5357978[/snapback]

 

Fyrverkerisaken er jeg egentlig lite interessert i. For meg er den en prinsippsak. Innlegget mitt var selfølgelig satt på spissen, men var ment som en tankevekker.

 

Hvor skal vi trekke linja for hva som er forbudt og ikke?

Hvor langt skal samfunnet gå for å beskytte borgerne mot seg selv ?

Hvilke midler kan samfunnet benytte for å overvåke oss slik at vi ikke utsetter andre for fare?

Hvor mye frihet er vi villige til å gi opp for at færrest mulig uskyldige skal bli skadet?

Endret av Signatur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...