Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er ikke verre enn å skrive "gis bort innen ... eller kastes". Mulig en tenåring finner utfordring og lykke i mekke sammen en gratis maskin for enkel bruk, eller bare fordi det er morsomt å skru. Eventuelt kan en kreativ sjel bruke stålplater fra chassiet som råmateriale til sine egne prosjekter, magneter fra HDD til kjøleskapet, eller kjøleren til et colaboks-kjølerprosjekt. Det skader ikke å prøve før du kaster det resterende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dagens fangst:
HP Pavillion DV6-1100eo.
Fikk den av noen som skulle kaste den.. Måtte bare wipe disken totalt.
Men maskinen ser strøken ut, så den er pent brukt.

Fikk også med alt av utstyr som fulgte med da den var ny.
Fikk også med recovery DVD sett for Windows Vista.

 

Ellers er specs:
AMD Turion x2 RM-75 (2.2GHz)
320GB harddisk
2x2 GB RAM

15.6" glossy skjerm (1366x768)
 

 

Eneste jeg trenger å gjøre med den, er nok å rense den for støv, samt bytte kjølepasta.
Kjører memtest86+ på den nå, og der rapporteres det 69 grader.
+ legge inn Windows.

 

Har muligens en kjøper på den, og han har en helt ny SSD disk liggende som han ikke fikk brukt på sin egen pc.. så da kan det hende den havner i denne i stedet, om denne takler den.

Lenke til kommentar

Solgte den DV6-1100eo maskinen idag..
Tok ut disken, og satte inn en SSD som ny eier hadde liggende.
Samt at jeg fikk 2 laptops, som ellers ville blitt kastet.

IBM ThinkPad T43:
1.86GHz CPU, 1,5GB RAM, 40GB disk.. Lenovo XP lisens.. men kjører Linux Mint 17.3 akkurat nå.

 

Packard Bell et eller anna.. 1.6GHz CPU, 1GB RAM, 120GB disk (defekt), Vista Basic lisens.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har fulgt litt med på tråden over flere år. Her jeg bor så er slik elektroslang for lengst blitt umulig, det gjelder vel mange andre steder også. Må vel 7-8 år tilbake i tid, da elektroslang var mulig her (vi har 6-7 elektrobutikker).

Det er vel mest personer fra øst Europa som lever av store hvitevarer fra slike steder, da det bugner av det på Finn. Det var utrolig hvordan noen få selgere stadig solgte vaskemaskiner m.m. som var lite brukt.

 

Data og TV varer er jo nå i spesialcontainere, på innelukkede bygninger osv. Før så kunne man plukke slikt fra lett tilgjengelige kasser m.m.

Jeg tror en del uryddige personer ødela for andre før. Da området kunne se bombet ut av personer som bare hadde kastet fra seg og gravd ut ting. Når ansatte stadig måtte rydde etter ting som lå strødd, forstår jeg at de fikk nok og måtte låse inn el-retur. Noen ganger var også ting dumpet i nærheten, da plukkeren etter en liten sjekk fant ut at "dette var ikke noe allikevel".

 

Dette med å urydde m.m. gjelder nok ikke folk i denne tråden og innlegget var et lite sidesprang.

Nostalgisk hilsen fra en som gjerne skulle hatt muligheten til å skaffe seg noe ok utstyr å gjenbruke.

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

I dag så jeg en øst-europeer som sto og tisset i bingen for småelektrisk på lefdal i Åsane/Bergen... Digg.

 

Sett dette opptil flere ganger. Det drøyeste vi har sett og er folk som klarer og klatre inn i de spesialcontainerene med luker. Trodde det ikke før jeg så det selv på overvåkningen. 

 

Har fulgt litt med på tråden over flere år. Her jeg bor så er slik elektroslang for lengst blitt umulig, det gjelder vel mange andre steder også. Må vel 7-8 år tilbake i tid, da elektroslang var mulig her (vi har 6-7 elektrobutikker).

Det er vel mest personer fra øst Europa som lever av store hvitevarer fra slike steder, da det bugner av det på Finn. Det var utrolig hvordan noen få selgere stadig solgte vaskemaskiner m.m. som var lite brukt.

 

Data og TV varer er jo nå i spesialcontainere, på innelukkede bygninger osv. Før så kunne man plukke slikt fra lett tilgjengelige kasser m.m.

Jeg tror en del uryddige personer ødela for andre før. Da området kunne se bombet ut av personer som bare hadde kastet fra seg og gravd ut ting. Når ansatte stadig måtte rydde etter ting som lå strødd, forstår jeg at de fikk nok og måtte låse inn el-retur. Noen ganger var også ting dumpet i nærheten, da plukkeren etter en liten sjekk fant ut at "dette var ikke noe allikevel".

 

Dette med å urydde m.m. gjelder nok ikke folk i denne tråden og innlegget var et lite sidesprang.

Nostalgisk hilsen fra en som gjerne skulle hatt muligheten til å skaffe seg noe ok utstyr å gjenbruke.

 

 

Du har truffet spikeren på hodet. Det er dessverre disse få som ødelegger for alle.. Det funker ikke å stå og vurdere hver eneste som kommer og titter og da må alle bort. Dessverre så kan man sikkert fremstå som brysk og sur iblandt, men for min er det folk som må kastes bort hver eneste gang man er på jobb. 

 

Et annet artig problem er folk som kaster alt mulig annet på returpunktet. Kan nevne toaletter, dusjkabinett, en søppelsekk med squash (!!), senger, sofa og oljefat. Gud bedre å mye penger vi bruker på å bli kvitt søpla til folk som ikke gidder å kjøre på fyllinga.

 

Forøvrig morro og høre om det dere finner. Skulle gjerne slått meg på trenden, men da blir det nok en interessekonflikt  :wee:

Endret av stresslessen
Lenke til kommentar

Man har slikt på de fleste "miljøstasjoner", tror jeg. Problemet er at det som er søppel for noen, er gull for andre. I Bergen har jeg ofte sett PS3 med kontrollere og alt av kabler, PCer, laptopper osv. ligge i e-avfall på gjenvinningsstasjoner. Når disse først har havnet i e-avfallet, er det ikke lov for noen å ta det opp igjen. I "brukthallen" bugner det over av møbler og drit. Mens en TV/PC med en ødelagt kondensator kastes på grunn av uvitenhet og latskap.

Lenke til kommentar

På søppelfyllingen her i Kristiansand er går det an å levere fra seg ting i hallen som man vil bli kvitt, men som ikke er ødelagte. Vet ikke om det gjøres slik andre steder, men det er et alternativ for de som går på elektroslang.

Her er slikt sted også bevoktet.

 

Slikt er jo gull for den som har dårlig råd og vil forsøke å fikse litt selv.

Jeg er voksen og ryddig, men penger er det dårlig med (har ikke råd til internett en gang..). Da gleder man seg over å kunne finne noen dingser man kan bruke.

Nå er det som sagt maange år siden slikt vær mulig her. Jeg er nok litt for "stolt" til å spørre pent i en butikk. Forstår jo at man ikke kan gjøre forskjell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På mandag så jeg 2 østeuropeere folk bære på en stor brukt flatskjerm ved aker brygge/rådhuset. Antageligvis tatt fra expert ettersom politiet var bare noen minutter bak

Lenke til kommentar

 

I dag så jeg en øst-europeer som sto og tisset i bingen for småelektrisk på lefdal i Åsane/Bergen... Digg.

 

Sett dette opptil flere ganger. Det drøyeste vi har sett og er folk som klarer og klatre inn i de spesialcontainerene med luker. Trodde det ikke før jeg så det selv på overvåkningen. 

 

Har fulgt litt med på tråden over flere år. Her jeg bor så er slik elektroslang for lengst blitt umulig, det gjelder vel mange andre steder også. Må vel 7-8 år tilbake i tid, da elektroslang var mulig her (vi har 6-7 elektrobutikker).

Det er vel mest personer fra øst Europa som lever av store hvitevarer fra slike steder, da det bugner av det på Finn. Det var utrolig hvordan noen få selgere stadig solgte vaskemaskiner m.m. som var lite brukt.

 

Data og TV varer er jo nå i spesialcontainere, på innelukkede bygninger osv. Før så kunne man plukke slikt fra lett tilgjengelige kasser m.m.

Jeg tror en del uryddige personer ødela for andre før. Da området kunne se bombet ut av personer som bare hadde kastet fra seg og gravd ut ting. Når ansatte stadig måtte rydde etter ting som lå strødd, forstår jeg at de fikk nok og måtte låse inn el-retur. Noen ganger var også ting dumpet i nærheten, da plukkeren etter en liten sjekk fant ut at "dette var ikke noe allikevel".

 

Dette med å urydde m.m. gjelder nok ikke folk i denne tråden og innlegget var et lite sidesprang.

Nostalgisk hilsen fra en som gjerne skulle hatt muligheten til å skaffe seg noe ok utstyr å gjenbruke.

 

 

Du har truffet spikeren på hodet. Det er dessverre disse få som ødelegger for alle.. Det funker ikke å stå og vurdere hver eneste som kommer og titter og da må alle bort. Dessverre så kan man sikkert fremstå som brysk og sur iblandt, men for min er det folk som må kastes bort hver eneste gang man er på jobb. 

 

Et annet artig problem er folk som kaster alt mulig annet på returpunktet. Kan nevne toaletter, dusjkabinett, en søppelsekk med squash (!!), senger, sofa og oljefat. Gud bedre å mye penger vi bruker på å bli kvitt søpla til folk som ikke gidder å kjøre på fyllinga.

 

Forøvrig morro og høre om det dere finner. Skulle gjerne slått meg på trenden, men da blir det nok en interessekonflikt  :wee:

 

Er synd at det er blitt slik (Når en person har 10-20 bærbare som med litt reparasjon fint kan brukes så er det før galt) har sjøl reparert over 10 stk noen bare å lade og installere på nytt + skifte av skjerm/tastatur osv småting som ikke koster allverden å kjøpe inn hvis det kjøpes fra utlandet 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er det noen her som har erfaring med å bytte ccfl-rør i skjerm? Fant en 23" som var ute i kraftig regnvær og full av vann. Prøvde å tørke den godt i noen dager. Åpnet aldri selve displayet, men la det ned på flisene med varmekabler på fullt.

 

Når jeg testet den så var det veldig svak bakgrunnsbelysning. Den øvre lampa gir ikke lys på noen av tilkoblingene, den nedre lampa gir lys på begge tilkoblingene. Når den øvre lampa er koblet til blir det mye svakere lys (kortslutning?), men når den er koblet fra skrur nedre lampe seg av etter få sekunder, sikkert fordi den merker noe er galt.

 

Jeg vil jo tippe at dette er feilen som gjorde at den ble kastet og ikke noe som kom etterpå av fukt.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Jeg har byttet CCFL baklys i en LCD-skjerm for ca 15 år siden. Ikke spesielt suksess kvalitetsmessig, men det funket og var tøft når LCD-skjermer som regel kostet fra 5000 og oppover. I dag ville jeg ikke spandert tid på å fikse en gammel LCD-skjerm med nært null verdi. Da ville jeg heller speidet etter en fungerende til et par hundrelapper på finn.

 

Edit: Jeg har byttet LCD-skjerm med innebygget baklys (LED) også. Det gikk veldig lett for noen få hundrelapper og var verd det siden skjermen satt i en bærbar med litt bruktverdi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...