Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Dagens:

HP Pavilion DV6-2146so.

Mangler harddisk, og vil ikke poste.

Power og ladeled lyser, capslock og numlock blinker en gang (noe som bør være normalt).. Også roer vifta seg ned, og ikke mer skjer.. Bare svart skjerm.

Men DV6 serien var vel en problem serie mener jeg å huske?

 

Har prøvd "hard-reset" altså ta ut batteri og lader, og holde power inne i 30 sekunder.. uten at det hjalp..

Skal evt prøve å bytte bios batteri i morgen, om jeg har noe liggende.

Ellers er det 2x2GB ram i den, og Windows 7 Home Premium COA lisens på den.
Og jeg vil tippe det er en AMD Athlon II 2.1GHz CPU i den, og et Radeon HD 4530 skjermkort, ihvertfall ifølge specs på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke via VGA.. men testet TV via HDMI.. Og der var det ikke noe signal.

Har begynt å demontere maskinen, og tenkte på å prøve en reflow av GPU, vet det ikke er noe varig løsning.. Men på den måten får jeg ihvertfall sjekket skjermen (om den skulle starte opp), og evt andre deler.

 

 

Alltids mulighet for å selge den som "as-is" også :)

Lenke til kommentar

Liten update.. prøvde meg på en reflow av GPU.. Og maskinen startet heller ikke da.. men da begynte div leds å blinke.. så jeg feilsøkte litt med ombytting av ram osv (siden brikkene datt i gulvet fra rundt 1,5m høyde her).. og viste seg at ene brikka er helt død.

Så.. med bare ei brikke så startet den :)

 

Kommer ikke til å gidde å skaffe harddisk caddy til den, da jeg har planer om å selge den som delemaskin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke direkte funn.. Men den ville vel blitt kasta om jeg ikke tok den med meg :p

 

Alto Mac 2.3 PA forsterker.. Fikk den på finn.

Har stått i en kjeller som ble oversvømt.

Fikk beskjed om at sikringen går når den slås på.

Men skal titte litt på den, og ser om jeg finner ut noe.

Lenke til kommentar

Tanta mi fikk 2x PackardBell laptops fra en på jobb..
Ene var en 2014 modell, men husker ikke modell nr på den..

Men var en svak AMD APU på 1300MHz, 4GB ram og 500GB disk, 15.6" LED skjerm, ikke noe optisk drev.. men fulgte med et eksternt. Tror denne var oppgradert til Windows 10, men den var passordbeskyttet, så jeg gadd ikke prøve å komme inn på den.

Tok bare en re-install og ga den tilbake til hu.

 

Den andre var fra 2012, 4GB ram, Intel Celeron B830 (1.8GHz).. 4GB RAM, 500GB harddisk, 15.6" LED skjerm.

Fikk denne, siden skjermen er knust.. Men har muligens en passende skjerm liggende..

Modell nr EasyNote TE11HC-B8304G50Mnks.. Produsert 30.10.2012

 

Begge var med lader :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Var vitne til en litt absurd situasjon på en miljøstasjon her for litt siden. En fyr kastet en PS2, og hadde sikkert 30 spill han skulle kaste med. En polakk/litauer spurte hva som var galt med PS2-en. "Nothing".

Polakken* får alle spillene, og begynner å hente opp PS2 med kontroller osv, så kommer det en kar som jobber der og blir fly forbanna. Han står og brøler på norsk "Det e faen ikkje lov å plukke ting herfra!". 

Polakken* prøver å forklare at den virker, men fyren som jobber der finnes ikke interessert. Han prøver samtidig å ta spillene fra polakken*.

 

Det har sikkert vært diskutert opp og i mente gjennom tråden, men det mest miljøvennlige man kan gjøre er gjenbruk, samtidig er det rimelig åpenbart at disse som jobber på miljøstasjoner har instruks om å ikke la noen ta med seg noe derfra.

Lenke til kommentar

Fikk en aktivsubb forsterker idag, som skulle kastes.

Det er en Zachry DSW-200.. Problemet er at den ikke går ut av standby.. noen forslag til feilsøking på denne?
Er en powerbryter bakpå, samt en annen bryter for å velge mellon on, off, auto.. led pæra lyser rødt uavhengig av hva denne står på på..

 

Har ikke fått skrudd den opp enda, men prøvde å bare kjøre strøm på den for å se hvordan den oppførte seg.

Lenke til kommentar

Fikk en aktivsubb forsterker idag, som skulle kastes.

Det er en Zachry DSW-200.. Problemet er at den ikke går ut av standby.. noen forslag til feilsøking på denne?

Er en powerbryter bakpå, samt en annen bryter for å velge mellon on, off, auto.. led pæra lyser rødt uavhengig av hva denne står på på..

 

Har ikke fått skrudd den opp enda, men prøvde å bare kjøre strøm på den for å se hvordan den oppførte seg.

Det lyser rødt når sikringen har gått, men det kan også være feil på kondensatorer, visst det er en gammel subb

Lenke til kommentar

Dagens:

HP Pavilion DV6-2146so.

Mangler harddisk, og vil ikke poste.

Power og ladeled lyser, capslock og numlock blinker en gang (noe som bør være normalt).. Også roer vifta seg ned, og ikke mer skjer.. Bare svart skjerm.

Men DV6 serien var vel en problem serie mener jeg å huske?

 

Har prøvd "hard-reset" altså ta ut batteri og lader, og holde power inne i 30 sekunder.. uten at det hjalp..

Skal evt prøve å bytte bios batteri i morgen, om jeg har noe liggende.

Ellers er det 2x2GB ram i den, og Windows 7 Home Premium COA lisens på den.

Og jeg vil tippe det er en AMD Athlon II 2.1GHz CPU i den, og et Radeon HD 4530 skjermkort, ihvertfall ifølge specs på nett.

Fikk akkurat samme problemet på min HP Pavilion DV6 2153eo, tok bare ut og inn RAM brikkene så fungerte den.

Lenke til kommentar

Var vitne til en litt absurd situasjon på en miljøstasjon her for litt siden. En fyr kastet en PS2, og hadde sikkert 30 spill han skulle kaste med. En polakk/litauer spurte hva som var galt med PS2-en. "Nothing".

Polakken* får alle spillene, og begynner å hente opp PS2 med kontroller osv, så kommer det en kar som jobber der og blir fly forbanna. Han står og brøler på norsk "Det e faen ikkje lov å plukke ting herfra!". 

Polakken* prøver å forklare at den virker, men fyren som jobber der finnes ikke interessert. Han prøver samtidig å ta spillene fra polakken*.

 

Det har sikkert vært diskutert opp og i mente gjennom tråden, men det mest miljøvennlige man kan gjøre er gjenbruk, samtidig er det rimelig åpenbart at disse som jobber på miljøstasjoner har instruks om å ikke la noen ta med seg noe derfra.

 

Grunnen til at de som jobber på miljøstasjoner/EE-avfallsplasser jager de som plukker av EE-avfallet er at disse personene stort sett alltid lager merarbeid. Han ene "polakken/litaueren" (hermetegn da det også er en liten andel nordmenn) er garantert ikke den eneste, og noen av disse personene lager et forbanna rot. Typiske eksempler er knusing av ting, inkludert tonere som legger igjen farge overalt, og kasting av restavfall osv. Det er bare problemer med at folk skal "titte" på EE-avfallet. Derfor slås dette hardt ned på av de som jobber der. 

 

Jobber selv mye med EE-avfall og har brukt utallige arbeidstimer på å rydde etter folk som roter, bryter seg inn i avlåste containere for å endevende de på jakt etter noe drit, og kaster restavfall. Jeg har kasta senger, dasser, dusjkabinett, soffaer, tv-bord og en hel søppelpose med squash i restavfallet etter noen har dumpet på en EE-avfallsplass. Dette koster eieren av avfallsplassen mye penger og tid, og derfor har med en nulltoleranse med å titte etter ting og ta ting.

 

Nå har ikke jeg lest så mye i tråden her, men dere er sikkert hyggelige, ordentlige folk som har lært og oppføre seg. Dessverre så ødelegger de som ikke har lært seg dette for alle.

Lenke til kommentar

 

Var vitne til en litt absurd situasjon på en miljøstasjon her for litt siden. En fyr kastet en PS2, og hadde sikkert 30 spill han skulle kaste med. En polakk/litauer spurte hva som var galt med PS2-en. "Nothing".

Polakken* får alle spillene, og begynner å hente opp PS2 med kontroller osv, så kommer det en kar som jobber der og blir fly forbanna. Han står og brøler på norsk "Det e faen ikkje lov å plukke ting herfra!". 

Polakken* prøver å forklare at den virker, men fyren som jobber der finnes ikke interessert. Han prøver samtidig å ta spillene fra polakken*.

 

Det har sikkert vært diskutert opp og i mente gjennom tråden, men det mest miljøvennlige man kan gjøre er gjenbruk, samtidig er det rimelig åpenbart at disse som jobber på miljøstasjoner har instruks om å ikke la noen ta med seg noe derfra.

 

Grunnen til at de som jobber på miljøstasjoner/EE-avfallsplasser jager de som plukker av EE-avfallet er at disse personene stort sett alltid lager merarbeid. Han ene "polakken/litaueren" (hermetegn da det også er en liten andel nordmenn) er garantert ikke den eneste, og noen av disse personene lager et forbanna rot. Typiske eksempler er knusing av ting, inkludert tonere som legger igjen farge overalt, og kasting av restavfall osv. Det er bare problemer med at folk skal "titte" på EE-avfallet. Derfor slås dette hardt ned på av de som jobber der. 

 

Jobber selv mye med EE-avfall og har brukt utallige arbeidstimer på å rydde etter folk som roter, bryter seg inn i avlåste containere for å endevende de på jakt etter noe drit, og kaster restavfall. Jeg har kasta senger, dasser, dusjkabinett, soffaer, tv-bord og en hel søppelpose med squash i restavfallet etter noen har dumpet på en EE-avfallsplass. Dette koster eieren av avfallsplassen mye penger og tid, og derfor har med en nulltoleranse med å titte etter ting og ta ting.

 

Nå har ikke jeg lest så mye i tråden her, men dere er sikkert hyggelige, ordentlige folk som har lært og oppføre seg. Dessverre så ødelegger de som ikke har lært seg dette for alle.

 

Jeg rydder alltid etter meg ihvertfall :)

Var en gang for mange år siden, på den lokale dynga her, at det kom inn en hel container med el-retur.. Denne ble bare plassert der midlertidig.. Så jeg endte opp med å tømme hele, i jakt på noe brukbart.. Og ja, jeg fyllte den opp igjen når jeg var ferdig ;)

Og nei, dette var ikke ei sånn lita el-retur kasse :p var en fysisk container, som fraktes av lastebil.

Lenke til kommentar

 

Fikk en aktivsubb forsterker idag, som skulle kastes.

Det er en Zachry DSW-200.. Problemet er at den ikke går ut av standby.. noen forslag til feilsøking på denne?

Er en powerbryter bakpå, samt en annen bryter for å velge mellon on, off, auto.. led pæra lyser rødt uavhengig av hva denne står på på..

 

Har ikke fått skrudd den opp enda, men prøvde å bare kjøre strøm på den for å se hvordan den oppførte seg.

Det lyser rødt når sikringen har gått, men det kan også være feil på kondensatorer, visst det er en gammel subb

 

Får ta en titt på den, jeg tror den er i protect.. mens han mente den var i standby..

Og det er ikke en subb, det er kun forsterkeren, ikke at det har så mye å si men :p

Prøvde å finne en manual på den, men fant kun til 240.. og der står det at den ikke skal lyse i standby, og lyser grønt når den er på, og rødt om den er i protect.

Lenke til kommentar

 

Jeg rydder alltid etter meg ihvertfall  :)

Var en gang for mange år siden, på den lokale dynga her, at det kom inn en hel container med el-retur.. Denne ble bare plassert der midlertidig.. Så jeg endte opp med å tømme hele, i jakt på noe brukbart.. Og ja, jeg fyllte den opp igjen når jeg var ferdig  ;)

Og nei, dette var ikke ei sånn lita el-retur kasse  :p var en fysisk container, som fraktes av lastebil.

 

Godt å høre. Dessverre så havner alle som ikke skal sette fra seg noe i "jages bort"-kategorien for min del. Har ikke tid, krefter eller lyst til å forskjellsbehandle. Kan skjønne at folk er ivrige på elektroslang når vi har hatt innbrudd i en container to ganger på kort tid. Forresten; ja, vi låser inn EE-avfallet. En liten kuriositet når du snakker om en hel container, vi sender avgårde en hel container i uka. Ca 4-5 tonn EE-avfall  :dontgetit:

Endret av stresslessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg rydder alltid etter meg ihvertfall  :)

Var en gang for mange år siden, på den lokale dynga her, at det kom inn en hel container med el-retur.. Denne ble bare plassert der midlertidig.. Så jeg endte opp med å tømme hele, i jakt på noe brukbart.. Og ja, jeg fyllte den opp igjen når jeg var ferdig  ;)

Og nei, dette var ikke ei sånn lita el-retur kasse  :p var en fysisk container, som fraktes av lastebil.

 

Godt å høre. Dessverre så havner alle som ikke skal sette fra seg noe i "jages bort"-kategorien for min del. Har ikke tid, krefter eller lyst til å forskjellsbehandle. Kan skjønne at folk er ivrige på elektroslang når vi har hatt innbrudd i en container to ganger på kort tid. Forresten; ja, vi låser inn EE-avfallet. En liten kuriositet når du snakker om en hel container, vi sender avgårde en hel container i uka. Ca 4-5 tonn EE-avfall  :dontgetit:

 

Det blir vel bare mer og mer el-retur.. Den gangen jeg tømte hele containeren så var det ikke like mye av sorteringen som det er nå.. kan tenkes det var på slutten av 90 tallet, evt begynnelsen av 2000 tallet tipper jeg..

Det var ihvertfall før dem begynte å låse inn ting.. For så senere gå over til å ha et eget bygg som lager for sånt :p

Og lenge før securitas begynte å ta runder der.. Kunne fint møte på ansatte etter stengetid også.. noen ville jage deg, andre kom å så etter ting sammen med deg :p hehe

Lenke til kommentar

Fatter'n fant et vrak av en Dell Latitude D531 (han kjører søppel, og oppdaget den ikke før han tømte bilen), men fått ut litt deler av den.

Tok ut en AMD Athlon 64 x2 (1.9GHz), 2x 1GB DDR-2 ram, 80GB S-ATA disk (noe jeg virkelig har behov for, om den funker), og tastaturet (det mangler en tast, men har en lik maskin liggende, som tastaturet er defekt på).

 

 

*Edit*
Typisk min flaks.. Maskinene hadde ikke samme feste på tastene, og det jeg fikk tak i idag, mangler en tast.
Og det ser ikke ut til at jeg kan flytte over fra det defekte tastaturet.

Ellers var disken godkjent i seatools for Windows, så da har jeg i det minste en ekstra harddisk.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Fattern kom med en pc her om dagen, stasjonær som mest sannsynlig har vært brukt som kassa apparat eller lignende.

Acer Aspire T135-S97Z.

Specs er AMD sempron 64 3000+ 800MHz fsb, 160gb s-ata disk, 1,5gb ram, samt et serial kort med 2x COM porter.

Windows xp home.

 

 

Og skjermen er en LG Flatron T1710 BU med touch!

Ikke ofte jeg kommer over touch skjermer :-)

 

Kabinettet har fått en smell, men skjermen er helt fin.

Maskinen startet på første forsøk :-P

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...