Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hvorfor vente til ting havner i containere og gjenvinning? Mange er glade for å slippe å drasse gammelt utstyr til elretur. Jeg la ut en melding på vår lokale FB kjøpe, salg, gis bort gruppe her i fjor at jeg var interessert i gamle pcer og kunne komme å hente. Tilbøy også å skru ut harddisker for de som ville det. Tilbakemeldingene var overveldende og i løpet av 2-3t fyllte jeg opp stasjonsvogna med masse godsaker :)  Husk å ta med torx :dremel:

Endret av Loddebolt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor vente til ting havner i containere og gjenvinning? Mange er glade for å slippe å drasse gammelt utstyr til elretur. Jeg la ut en melding på vår lokale FB kjøpe, salg, gis bort gruppe her i fjor at jeg var interessert i gamle pcer og kunne komme å hente. Tilbøy også å skru ut harddisker for de som ville det. Tilbakemeldingene var overveldende og i løpet av 2-3t fyllte jeg opp stasjonsvogna med masse godsaker :)  Husk å ta med torx :dremel:

God idé. Har ikke tenkt på før :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fint å se at noen av dere har interesse for å bruke fullt funksjonelt elektronikk som andre ikke lengre vil ha. Dette er vell og bra for miljøet, men jeg er ikke for at verken bedrifter eller at andre tjuver skal profittere på noens søppel siden det kan skape støy og ubalanse i samfunnet mener jeg. Alle må nemlig være med å bidra til samfunnet vårt, enten det er de som mekker bærbare pcer eller de som faktisk tømmer bosset.

 

Så spørsmålet om jeg kan velge mellom å mene dette er "miljøvern" eller "tjuveri" så vipper jeg heller mer mot tjuveri enn at dette er å bidra til et mer bærekraftig samfunn i form av "miljøvern". Å ta søppel innlevert av andre, fra noen andres eiendom er dobbelt umoralsk som dere sikkert kan tenke selv. Siden søppelet allerede er innlevert for "gjenbruk/vinning".

 

Det jeg pleier å gjøre er å gjenbruke de komponentene jeg finner på bruktmarkedet sånn at oppgraderingen i alle fall er moderate+ til en rimelig slant.

Mitt "siste stikk" har vært å oppgradere min stasjonære kjøpt sent i 2010:

  • CPU AM3/300KR: Athlon 2 X2 640 -> Phenom 2 X4 980
  • DDR3/270KR: 4GB 10600 -> 8GB 10600
  • HDD/400KR: 1TB WD green -> 120GB Intenso SSD

Windows pcen økte med to hele poeng på WinExperience fra 5,9 -> 7,9 på CPU, Minne og HDD.

 

Jeg er også i gang med å oppgradere en Asus X53E som det satt 4(nå 8)GB DDR3 i. En i5 2450M CPU fra utlandet som kostet meg 264KR er på vei og skal erstatte Pentium B950. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Pentium-B950-vs-Intel-Core-i5-2450M

Dette vil gjøre den gode gamle bærbaren på 2.6KG fra 2012 rustet for dagens bruk. 4GB brikken fant jeg på bruktmarkedet til 100KR sånn at det ble "two matched 2Rx8 4GB".

 

Det er dessverre ikke særlig stort marked for dette siden mange ikke klarer å nøye seg med den bus-hastigheten hovedkortet med produksjonsdato 2010 har. Men det å få rikingene/dumrianene til å gi sin påståtte utdaterte elektronikk til en small-profitt bedrift med pc-labb i en av de største byene i Norge som kan mekke sammen "det gamle skrotet" til eksempelvis brukbare maskiner som igjen selges og få forlenget liv, kan i høyeste grad være en grønn forettningsidè som de av dere som brenner for pc-skruing burde satse på!

I hvert fall i forhold til de billige svake maskinene som idag selges i høyt kvanta fra de største elektronikk aktørene her i landet med alle mulige slags unødvendige "expanshion-packs" som til tider mer enn dobler prisen på kjøpet for uvitne konsumenter(Norton, Office 365, Forsikring-for-det-ene-og-det-andre).

Endret av gkv
Lenke til kommentar

Har ingen moralske problemer med å gå igjennom elreturen selv så lenge man ikke plukker med seg harddisker eller annet som kan inneholde sensitiv data. Slikt burde destrueres før man kaster det, men det er dessverre ikke alle som gjør det.

Var på min lokale elkjøp og plukket med meg en fullt fungerende Nad forsterker fra midten av 90tallet. Spurte forsåvidt også ved en anledning de ansatte hva de syntes om at folk plukket fra elreturen, og de syntes det var greit så lenge man rydder på plass igjen og ikke lager arbeid for dem. 

Lenke til kommentar

Det behøver jo ikke være noe moralske problemer med å ta med seg harddisker, forrige eiers personlige dokumenter sletter man jo. Når det gjelder komplette maskiner så har det vært svært lite med personlige dokumenter på de maskinene jeg har funnet og tatt i bruk. Den jeg bruker nå har tydeligvis kun vært brukt som filmserver siden det eneste som var på den var Zona og et par programmer til.

 

Når det gjelder pcer så ser det ut at hovedkort er populære blandt østeuropeiske "gullgravere". Det ser ut som dette er noe som er organisert av bakmenn, da det virker som om det er bare en som plukker i gangen og de byttes ut etter en tid. Det både polakker og litauere som driver med dette og det har foregått en del år nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dagens fangst: Navigasjon til RAV4, Canal Digital dekoder og en PS3! Og PS3en fungerer helt fint!

Vil tippe den PS3 maskinen der støtter å flashes med E3 flasher, som igjen tillater at du legger inn custom firmware :)

Det åpner for mange muligheter på PS3 ;)

Min kjører nå PS1, PS2 og PS3 images via nettverk, og den har også installert emultorer for NES, SNES og Sega :)

PS3 begynner jo å bli gammel, men følte at dette gav den litt nytt liv.

Lenke til kommentar

Dagens fangst: Navigasjon til RAV4, Canal Digital dekoder og en PS3! Og PS3en fungerer helt fint!

 

Den CD dekoderen ser ut den minste versjonen uten disk, har funnet haugevis av den større modellen som har 250 gig disk (hovedsaklig WD Green), bruker å windowsformattere de og bruker de til backup.

 

Når det gjelder egne funn i det siste så har jeg funnet et par HDD dockingstasjoner, en WD Elements 300 gig eksterndisk (det stod fakisk et par østeuropeere og sjekka den når jeg oppdaga den, men de la den merkelignok tilbake igjen) og en Pace Visast plus HD dekoder med 350 gig disk (denne er FAT32 formattert, så den er klar til PC bruk).

 

I tillegg til elreturen så bruker jeg å sjekke miljøstsjasjonene der man kaster glass og metallemballasje, der er en dunk som er beregnet til tomme plastposer men som blir brukt av enkelte til å kvitte seg med søppel. Har hatt noen gullfunn i de dunkene oppgjennom åra, i tillegg til CDplater og hundrevis med DVDer (og noen BDer), så har jeg funnet et Samsung Galaxy II nettbrett og den forrige mobiltelefonen min, en Nokia C7. Nå nylig dukka det opp to Asus laptoper der, en med i3 prosessor og win7 og en i5 2,5 gig med Win8. Den førstnevnte var litt herpa men den nyeste er faktisk i god stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg nå har postet hær - det har vært litt småplukk fra el-returen men ikke det helt store.

 

Jeg fikk en defekt U2412 på jobb og fant en annen på søppla, den første hadde en defekt 12v regulator og jeg byttet samtidig ut alle kondensatorene på begge kortene.

 

post-142899-0-41606800-1478387135_thumb.jpg

post-142899-0-35952100-1478387148_thumb.jpg

 

Skjerm nr hadde gått i gulvet og har noen skader i plasten i begge hjørnene på ene kort siden,utrolig nok var ikke panelet skadet. Siden panelet ligger i klem mellom to plasthalvdeler var lvds kabelen skadet, hadde en kabel liggende som passet og skjermen virker helt fint.

 

post-142899-0-86780400-1478387164_thumb.jpg

post-142899-0-58106600-1478387170_thumb.jpg

 

post-142899-0-22346000-1478387186_thumb.jpg

Veldig greit å ikke betale 5000,- for to skjermer.

 

Kjøpte et B75MA-P45 av en bruker hær på forumet i februar, kortet døde da han la inn ny bios og idag fikk jeg årnet det med enkel lodding.

 

post-142899-0-74800000-1478387283_thumb.jpg

post-142899-0-88163600-1478387290_thumb.jpg

Greit å ha et 1155 kort liggende.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke ofte jeg finner noe, men gjorde et "funn" idag.

Fattern tok med et brødskap fra en butikk han tømmer søppel for.

Tror ikke skapet er gammelt, men dem kunne ikke bruke det lengre siden dem bytter profil.

 

I dette skapet satt det 16x 0,5m led lister og 3x 12v 6a industri strømforsyninger.

Fant ut at dette var greit å ta vare på, da det lyser bra og har ganske varm fargetemperatur.

Må lodde litt kabler, men det er jo ikke noe stress ;)

 

Vurderer å montere noe av det under kjøkkenskapene her :p

post-21188-0-31427100-1479143964_thumb.jpg

post-21188-0-38198000-1479143980_thumb.jpg

post-21188-0-81777300-1479143999_thumb.jpg

Endret av J@9
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens funn, riktignok i en mijøstasjon som ligger et steinkast fra nærmeste elretur.... var et nett med to Dell laptoper, en med Vista og en med Win7, begge med labre dual core prosessorer. Maskinene var infisert med det beryktede løsepengerviruset men på den ene klarte jeg faktisk å komme forbi og se innholdet. Kommer uansett til å bruke de til å eksprementere litt med andre OS.

Lenke til kommentar

Hvorfor vente til ting havner i containere og gjenvinning? Mange er glade for å slippe å drasse gammelt utstyr til elretur. Jeg la ut en melding på vår lokale FB kjøpe, salg, gis bort gruppe her i fjor at jeg var interessert i gamle pcer og kunne komme å hente. Tilbøy også å skru ut harddisker for de som ville det. Tilbakemeldingene var overveldende og i løpet av 2-3t fyllte jeg opp stasjonsvogna med masse godsaker :)  Husk å ta med torx :dremel:

 

Lurer på å gjere det samme, korleis ordla du deg i facebookinlegget? :)

Lenke til kommentar

Fattern kom innom med noen ting han fant før helga.

Uheldigvis var det meste ukomplett..

Men var en Lenovo lader som ser ubrukt ut (den runde gule pluggen), en HP lader.. Temmelig stor utgave, mest sannsynlig til disse HDX maskinene med 20" skjerm.

Litt div usb kabler, et gammelt 2.1 Mpix digital kamera (alt for gammelt til å brukes til noe, så det ba jeg han bare kaste).

 

Men så kommer godsakene:

Logitech MX5000 sett, tastatur, mus, ladedock og lader til mus.. Dessverre var det uten bluetooth dongle.. Ikke tilfeldigvis noe som har en original liggende??

Vet jeg har en kina dongle liggende et sted.. må bare finne den igjen :p vil tro den er god nok.. men det beste er jo en Logitech som da fungerer helt fra boot.

 

Også var det et annet Logitech sett, dette noterte jeg meg ikke modell nr på.. men var en kamerat innom som ville kjøpe det om det fungerte greit.. så jeg sendte det med han så han kunne teste..

Dette var tastaur og sender (2.4GHz, så den fungerte ikke med BT), men manglet musa.. Men vil tippe han kan skaffe ei anna mus og koble om mot senderen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Men har noen meninger om det er riktig elkjøp\lefdal kan selge fungere ting som ny når det blir kastet?

Da det egentlig er elkjøp\lefdal sin eiendom?

 

For det er desverre nok mange som kaster full fungerende harddisker\SSD og laptop.

Eneste de er vanskelig å få solgt, da når ting koster under 1000 kr velger nok de fleste heller å vente til de blir kastet.

 

Ikke lett å selge core 2 duo eller pentium 4 cpu i en gammel laptop i dag.

 

Tror ikke harddisker på 250 GB er særlig å vurdere.

Men valgt å droppe å kaste de selv om det egentlig virker. samme med 128\64 GB SSD.

Hadde jeg trodd jeg fikk solgt det kunne jeg vurdert det men tror de ferreste ikke er interisert.

Da det ikke blir penger ut av det uansett.

 

Kanskje de som selger burde tatt ansvar å ta pant på retur?

Slik det er på panteflasker?

 

Så tror derfor lefdal\elkjøp anses det som tyveri da de kan tjene penger på å selge noe som funger.

Eller er det miljøstasjonen som tjener penger på hvis det noe som kunne blitt solgt på loppemarkedet.

Har ikke særlig lyst å gi bort noe heller. En del kan ikke ta i mot harddisker uten å ha spessielle programmer for formatteringer. Så man kan aldri være sikker der heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så tror derfor lefdal\elkjøp anses det som tyveri da de kan tjene penger på å selge noe som funger.

 

Nei, ingen seriøse aktører selger søppel videre. Det er bare latterlig. Alle butikker som forhandler elektronikk i norge er pliktige til å ta imot returnerte/kasserte varer av samme type, og det medfører en god del utgifter, som så dekkes av at skrapet selges i bulk til et avfallshåndteringsselskap. Så enkelt er det. Og å forsyne seg av elretur er tyveri, og blir politianmeldt på linje med annet tyveri.

Endret av Svein_Jarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke harddisker på 250 GB er særlig å vurdere.

Men valgt å droppe å kaste de selv om det egentlig virker. samme med 128\64 GB SSD.

Hadde jeg trodd jeg fikk solgt det kunne jeg vurdert det men tror de ferreste ikke er interisert.

Da det ikke blir penger ut av det uansett.

 

Jeg hadde vært interessert i noe sånt, har en ekstremt treg laptop som jeg egentlig har lyst å kaste (1 GHz pentium...) men vurderer å kjøpe en rimelig 64 GB SSD for å teste om der er noe håp for den maskina.

 

Kanskje jeg finner ett eller annet bruksområde for den :)

Endret av Ash of Titan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...