Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Plukka meg en ny platespiller på tirsdag.

 

La merke til platespilleren på runden jeg hadde tidligere på dagen men glemte å sjekke den ut nærmere men la merke til at lokket var teipa godt fast og at den var fylt med avispapir.. Når jeg var på vei derfra så dukka det opp en snyltepolakk som tydeligvis hadde stasjonert seg på området denne dagen, og som åpna lokket og sjekka om avispapiret inneholdt noe interressant :green:

Når jeg gikk neste runde etter mørkets frambrudd så var platespilleren fortsatt der så jeg undersøkte den litt nærmere og oppdaga at det var en Rega Planar 3!, så da var det bare å adoptere den på stedet.

 

Det virker som om den som hadde kassert den hadde håpet an noen tok den med seg da både arm og tallerken var teipa godt fast i tillegg til den nevnte avispapirbeskyttelsen.

 

 

Hadde forøvrig et greit funn på natta også, men det var ikke i elreturen men en fellescontainer på samme senteret. Bruker å kjenne på posene om de inneholder noe annet enn papiravfall og lignende rusk, og kjente noe flatt hardt noe... Åpna posen og oppdaga en laptop!

Pacard Bell med specs:Core i5 2.40Ghs prosessor, 500 Giga disk 4 giga ram og 1 Giga grafikk. Og Win7 ultimate. Og vedlagt PSU. Eneste problemet jeg har funnet er at det virker som om touchpaden trenger en vask.

 

Alt i alt en brukbar dag kan man si.

Endret av Agarthian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjipeste opplevelse var utafor elkjøp her tidligre, dro for å kaste fra meg noen saker og tar selvsagt en titt.

8-10 laptoper, sikkert fra en bedrift, det var tydeligvis ikke nok å ta ut harddiskene for hver eneste en hadde fått et ordentlig slag med en hammer også :roll:

Dro bare med meg noen kretskort med div komponenter jeg syntes så spennende ut for å se om noe var verdt å ta vare på for fremtidige prosjekter på den lille runden jeg tok.

Lenke til kommentar

Og nå har de sperret av den lokale butikken sin tilgang på el-returen.

Skulle egentlig bare levere noe, men de har jo satt opp to bommer, så du ikke kommer deg bak butikken.

Har en kamerat som jobbet der, og sa de hadde mye problamer med rumenere som kastet søppel (ink. skitne bleier) så det er vel grunnen.

Synd i grunn da jeg av og til fant spennende (men ikke noe brukbart og sjeldent datarelaterte) ting der.

 

Synd vi ikke har butikk som selger brukte elektronikkdeler her i Norge.

Var utrolig kult da jeg besøkte familie i Silicon Valley-området, en stor butikk, kun med brukt elektronikk, komponenter, kretskort, kabler osv. av alle former og farger.

Endret av multisync
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Lenge siden det har vært noe liv her nå, så jeg fant nesten ikke igjen tråden :p

Men OT..

Var innom dynga idag, hadde kommet inn en container fra et firma, hvor det var litt snacks :)
Blant annet 4-5 Cisco 3750G-24TS (resten husker jeg ikke.. siden jeg ikke tok dem med..), Men ut fra specs jeg klarte å spore opp i farta, så kunne det virke som gbit, og sikkert vært noen kr (men hadde jeg tatt dem med så hadde vel samboeren sagt ifra :p

Haugevis med LCD skjermer, regner med at det var 19", så det var ikke veldig interessant, + en del riper i både plast og panel.

Men omtrent alle hadde enten displayport til vga eller dvi adaptere.. så jeg tok med et par av disse.

 

Andre ting jeg tok med var en liten dell stasjonær, men denne var ikke noe å se på, så jeg tar nok bare ut det som er av deler.

Blant annet 1x 4GB DDR-2 ram, 320GB S-ATA disk, Core2Duo CPU (om jeg ikke husker feil), S-ATA laptop DVD-Brenner.

 

 

Og til slutt:

En Dell, Latitude E6400, denne er det Windows 7 Enterprise på, og den starter fint, men jeg får ikke logget inn, pga domene.. noe som uansett er greit ;)

Men.. Den har BitLocker aktivert.. Fucker jeg opp disken om jeg formaterer den? Eller forsvinner også BitLocker ved formatering??Tenkte på å enten prøve Windows 8.1 eller legge inn Windows 7 Professional, som den har lisens for.

Eneste åpenbare feilen med den, er at batteriet ikke tar til seg strøm..

Men det er ikke noe problem.. da jeg fant 4-5 ladere, samt 2 forskjellige dockingstasjoner til den ;)

Lenke til kommentar

Gjorde ikke grundig nok undersøkelser før jeg spurte :p
Men viste seg å være så lett som å bare boote opp fra installasjonsmedia (USB minnepenn for min del), kjøre diskpart og tok en "clean disk", og vips, var det bare å installere :)

Bitlocker er jo en del av Windows, så jeg regnet med at det kanskje var så lett :)

Hadde nok vært værre med noe bios lock på disken :p hehe

Lenke til kommentar

Da tror jeg du var veldig heldig. Jeg overtok en kryptert maskin jeg tidligere brukte i jobben. Tenkte at det beste måtte være å reinstallere den mens den fortsatt var kryptert for å slippe å måtte overskrive alt, men den nektet å starte opp fra noe annet enn harddisken selv. Det endte med at jeg gikk inn i Bitlocker-instillingene å deakriverte en beskyttelse slik at det var mulig å boote fra Windows-cden. Den samme beskyttelsen var nok deaktivert på din maskin.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde først å komme meg inn på den, via f.eks kon-boot.. da merket den at noe skjedde, og spurte etter bitlocker unlock key.

Så prøvde jeg med NT Password Recovery, men dette fant bare en disk i RAW format, men dette er vel normalt med kryptering.

 

Så bootet jeg den bare fra multiboot minnepennen min, og valgte Windows 8.1 setup, valgte språk og gikk inn i command promt for å få tilgang til diskpart.

"Select disk 1 (eller var det 0? husker ikke helt..)", "Clean", og "exit", så fortsatte jeg til disk valg, lagde nye partisjoner og installerte ellers som vanlig :)

Hadde det ikke fungert med USB, så ville jeg prøvd PXE ;)

Kjekt med mange muligheter :)

Står å laster ned oppdateringer nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har funnet ca 10 bærbare som var fullt fungerende med bagatell feil + spillkonsoller som fungerte utmerket.Er enormt mye av det som kastest som med litt pleie blir som nytt.Har masse verktøy som er helt i orden også.Skulle vært noen som tok i mot smådefekte pcer/spillkonsoller og annet og reparert og solgt billig istedet for lage store søppelberg rundt omkring

Lenke til kommentar

Har funnet ca 10 bærbare som var fullt fungerende med bagatell feil + spillkonsoller som fungerte utmerket.Er enormt mye av det som kastest som med litt pleie blir som nytt.Har masse verktøy som er helt i orden også.Skulle vært noen som tok i mot smådefekte pcer/spillkonsoller og annet og reparert og solgt billig istedet for lage store søppelberg rundt omkring

Jeg driver med dette, tar i mot PC-er og spillkonsoller, reparerer og selger videre med maks 200,- i fortjeneste. Problemet er at det er veldig få som gidder å gi bort defekt utstyr her. I snitt får jeg nesten 3 brukbare PC-er ut av 5 leverte (spørs selvfølgelig på hva problemet er).

Lenke til kommentar

 

Har funnet ca 10 bærbare som var fullt fungerende med bagatell feil + spillkonsoller som fungerte utmerket.Er enormt mye av det som kastest som med litt pleie blir som nytt.Har masse verktøy som er helt i orden også.Skulle vært noen som tok i mot smådefekte pcer/spillkonsoller og annet og reparert og solgt billig istedet for lage store søppelberg rundt omkring

Jeg driver med dette, tar i mot PC-er og spillkonsoller, reparerer og selger videre med maks 200,- i fortjeneste. Problemet er at det er veldig få som gidder å gi bort defekt utstyr her. I snitt får jeg nesten 3 brukbare PC-er ut av 5 leverte (spørs selvfølgelig på hva problemet er).

 

Er egentlig ikke noe problem å få fjernet alt på harddisk er stort sett det som de på avfallplasser argumenterer med at er grunn til at man ikke får plukke der.Finnes jo program som totalt sletter innholdet.Og har funnet bærbare med et års garantitid igjen som har vært knust skjerm på ++ diverse småfeil.Må jo være at det er dyrt å reparere hvis de ikke har idiotforsikring.Har mye forskjellige bærbare liggende fordi jeg tenker at en dag finner jeg en nesten komplett bærbar og da har jeg kanskje deler til den i haugen av bærbare.Nabogutten knuste skjermen på sin bærbare hadde samme type skjerm her byttet den på 30 min tok 500 kr da skjemen egentlig ble kjøpt ny til en maskin som viste seg å være defekt ( en 15,6" skjerm) ikke fortjeneste men en veldig fornøyd gutt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en Atari XE idag, med 2 pistoler, og strømadapter.

Fant dessverre ikke noe tastatur, vanlige kontroller eller spill.

Heller ikke testet den enda.

 

Noen som har noe erfaringer med disse? :)

 

Fant en Atari XE idag, med 2 pistoler, og strømadapter.

Fant dessverre ikke noe tastatur, vanlige kontroller eller spill.

Heller ikke testet den enda.

 

Noen som har noe erfaringer med disse? :)

mulig jeg har tastatur til atari +++ men bor i bodø kommune og koster jo en del å sende i posten

Lenke til kommentar

  :blush: OT:

 

Ikke bli for sint visst dette er utrolig feil sted å poste.

 

Skal kjøre gammelt skrot på dynga, men fant noe som kanskje kan få nytt hjem:

 

Point of View GeForce 8800 GTS 640MB - Tror ikke jeg har spillet som kom samen med det, men dette kan kjøpes for 45kr på steam - Et kupp!

 

Corsair 4GB (KIT) DDR2 800MHz/CL5/XMS2-6400 DHX (2GBx2)

 

Har litt P-ATA kabler og to stk. LGA 775 intel 6600/6700(tokjerne ca. 3.5GHz) i ukjent stand om noen mot formodning vil ha sånt også :p

 

Bor i Bergen sentrum dersom noen er intressert, minnebrikene kan forøvrig sendes med brevpost dersom noen er interessert.

 

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke så veldig mye å finne på sjappa her da de tar det inn på lageret sitt etterhvert som folk kaster, men har funnet blandt annet en PC for litt siden. Ikke sjekket specs veldig enda, men var iallefall AM3 CPU, HD5870 GPU, 8GB RAM, hovedkort og PSU i et Corsair-kabinett.

Aller siste funn var en 46" Samsung-TV. Ikke av helt nyeste sort, men den er full-hd, 3 hdmi osv.. Greit det når man uansett hadde 40" fra 2010 sjøl. TVen fungerer uten problem, mangler bare fjernkontroll men det koster jo ikke mange kroner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...