Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet det har litt verdi :)

Men ikke hvor mye, og det er ikke akkurat strøkent heller, men burde uansett være verdt noen kr :)

 

Evt noen som vet hvor sånt bør selges? qxl, finn?

 

Har selv to slike tog av den første NSB typen, Di.3 er typen.

 

Har gitt opp el-returjakt her jeg bor, bare knuste ting og generelt dårlige ting. Eneste som jeg kunne tenke meg å se etter er et lite kabinett.

Lenke til kommentar
Hvis en roter i el-returen på natten, også kommer tilfeldigvis onkel Politi forbi, hva vil de gjøre?

spill død :thumbup:

Hehe..

 

Personlig hadde jeg spilt idiot og tatt tak i en kassert hårføner jeg setter mot tinningen og truer med å trekke av, for så å prøve å unngå dom siden jeg er å regne som strafferettslig utilregnelig ;)

 

Fant et høytalersett fra Altec Lansing forleden, bra merke men har enda ikke rukket å få testet saken..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Problemet er vel at langt under halvparten spør om lov. Og det er faktisk å stjele.
Jeg tolker det slik at når folk dumper noe på el-returen, så er det fordi de regner gjenstanden som søppel. Jeg har hvertfall ingenting imot at folk overtar søpplet mitt dersom de ser verdi i det, og enda bedre er det jo hvis det kan brukes til noe fornuftig.

Den holdningen har jeg opplevd at flere el-retursteder også har.

 

Jeg kommer hvertfall ikke til å gå inn til en(feks) Elkjøp-butikk å spørre om lov til å rote i el-returen. Fordi jeg vet at jeg vil bli møtt med et rart blikk, og en bemerkning om at jeg idiot som spør om jeg kan søppel.

 

Når man kjøper en vare i norge i dag, betaler man en viss sum i pant på denne varen, som en del av kjøpesummen.

 

Når man leverer tilbake miljøavfall til elektrobutikkene og de tar det inn i sine kontainere får de tilbake denne panten, de får altså PENGER for det du kaller søppel.

 

Så at du antar at du vil få et rart blikk som sier at "du er en idiot som spør om du får lov til å ta søppel". Jeg kan ta fortelle deg at du tar grovt feil, du vil derimot få beskjed om at du skal pelle deg vekk fra pengene til butikken.

 

Evt spør om lov først, og få tillatelse. Ikke bare anta ting.

 

EDIT: Ser at du har spurt en butikk, en elkjøp, eller en annen kjede om dette? Og fått svar om at det skal "kastes"? Litt usikker på hvem du har spurt og fått dette svaret av, men det høres rimelig bak mål ut å si om miljøavfall.

Det der stemmer ikke. Butikkene får miljøgebyret når folk handler, ikke når de leverer ting tilbake. For å kunne ta inn miljøgebyret på varene de selger forplikter de seg til å ta i mot EE-avfall av samme sort som de selger. Inkludert EE-avfall fra fra før gebyret ble innført. Det er med andre ord ingen panteordning. Dette er EE-bedriftenes avtale med myndighetene (v. renovasjonen). Butikkene hverken taper eller vinner noe når folk leverer eller henter ting på elreturen.

 

Grunnen til at kjedene ikke liker det er fordi ordningen medfører en del ekstraarbeid siden alle selvsagt vil ha det ryddig rundt sin butikk. Hensikten med miljøgebyret er at det skal betale for ekstraarbeidet. I tillegg er det selvsagt lagt inn en god del fortjeneste for å sikre at de aller fleste butikkene ikke går med tap på å ha elreturordningen. Av økonomiske årsaker ønsker butikkene å beholde det meste av gebyret som fortjeneste og ikke bruke det til ansatte som skal rydde opp. Altså at kunder og skattejegere holder det ryddig selv.

Lenke til kommentar
Märklin NSB tog (Ukjent modell nr, står bare 3.641 på det)(bare å komme med info om dere har noe)

 

post-21188-1252664102_thumb.jpg

 

Jeg har det toget der. Koster et par tusen nytt, men det der så veldig slitt ut, så er ikke verdt så mye tror jeg. Kan du ta bilde av skinnene? :)

 

Det er ganske oppripa ja, men kjørte ganske bra :)

Men la merke til at det bare lyser i ene enden, og kun 2 av 3 pærer der som lyser, men det er sikkert ikke umulig å fikse.

Får ikke tatt noe bilde nå, men skal se om jeg husker det enten i kveld eller i morra.

Har heller ikke funnet igjen mine egne skinner, husker ikke hvor jeg har lagt dem gitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...