Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

2 dager før snøen traff Oslo så jeg en Feiebil feie veiene, Selvfølgelig på en Søndag etter 17:00

 

Liker heller ikke at de salter ned veiene konstant.

Det gir bare elendige førere som kommer fra Storbyer så fort de treffer ordentlig vinterføre.

 

Tror de i disse dager er desperate etter å få brukt opp budsjett så de ikke får mindre å rutte med neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hvor mange ganger jeg har byttet breseskiver på min bil pga. rust?

Skal nesten vedde på at det kommer en forsking som viser at alt "saltet" er ekstremt skadelig for naturen.

5284195[/snapback]

 

Salt er nok ikke bra i for store mengder for hverken natur eller biler. Men kan ikke mene å ha lest om mennesker, dyr eller natur som er blitt nevneverdig skadet av saltingen.....

I ett bymiljø hvor folk kjører mye piggfritt(mange oppbremsinger=polering av snø->is) og hvor det ofte ligger rundt 0 føre så skulle det ikke forundre meg om salting har spart ett par liv og en del skader. :whistle:

 

Når det er sagt, som nevnt, salting når det snør som værst er bortkasta penger. Folk må da kunne kjøre på vanlige vinterveier? Mer brøyting og nyere biler bør holde lenge. Esp redder liv kort og greit og med bilparken som vel er på linje med polen og andre østblokk så kunne mange liv vært reddet med nyere biler.

Lenke til kommentar
Bør jeg bremse kraftigere?

 

Hørte at de skulle begynne med Magnesiumklorid i steden for salt i Oslo.

Hvorfor ikke andre steder?

Fører dette til at biler ruster mindre?

5286987[/snapback]

 

 

Det de fleste gjør er å ta det rolig inn i kryss ved å bremse med motor.

Brems heller "litt" senere og bruk bremsene.

Lenke til kommentar
etter min mening så skal salt brukes når det er en syltynn ishinne på veien

Og den kommer som regel tidlig på vinteren, rundt 0 grader eller når det er underkjølt regn.

For som kjent så fungerer saltet bare ned til en 3-5 minus

5242681[/snapback]

I et forsøk i naturfagen hvor vi strødde masse salt (NaCl) på isbiter falt omgivelsestemperaturen, og dermed også fryse-/smeltepunktet, til -15°C. Dette betyr vel at vann/is får et frysepunkt på 15°C når man tilsetter salt.

Ifølge N&M-læreren var det da ikke vits i å salte hvis temperaturen kom under -15°C.

Kanskje fryse-/smeltepunktet varierer med mengden salt som tilsettes. Vi fikk ihvertfall ikke lavere enn -15°C. :hmm:

 

Alltid like gøy når saltet lurer seg opp på fortauet med 15 cm snø her i Bergen. :roll:

Mine sleipe sko må nok gå mye fiskebein i fortausgrøten fremover.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Eneste grunnen jeg ser for at det saltes på nysnø er at det er billigere at snøen smelter og renner i sluken en å brøyte den bort.

Alternativet til salt er strøsand som funker utrolig bra selv i de glatteste bakkene.

Nå får jo ikke sanden isen til å smelte med det blir akseptabelt å kjøre på.

La vinter være vinter uten å måtte prøve å få bare veier vha. kjemikalier. :mad:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er også imot salting.. Men gudskjelov salter de ikke så mye heromkring jeg bor.

Men jeg unngår de veiene som er salta som pesten, og kjører heller på alle de andre sideveiene og slikt, de som er fine og brøyta.. Og er de ikke brøyta, så kjører jeg for det.. 240 er en kjempefin vinterbil som kommer seg fram.. Og kommer jeg meg ikke fram, tar jeg på gripetaka, og kommer enda lenger.. hehe..

 

Men 240er liker ikke salt.. Rusta kommer fortere enn du kan tenke deg.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å bruke SAND?! Her så salter de når det er på vei til å tørke opp, altså på kvelden, og så blir veiene fuktig og det fryser på, for det blir kaldere på natta! Dermed må de hive på saltet neste dag også, de salter uansett om det er 0 eller -10 grader..

 

Sand fungerer jo det og?

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

Som sagt før så senker saltet frysepunktet til isen.

I nord salter man ikke veiene pga. det er for kalt, og da gjør saltet veien bare vondt verre.

Grunnen til at man ikke bruker sand er mye pga. det at etter ca. 50 biler så er sanda borte fra veien. Det finnes egentlig ingen andre like gode metoder å fjerne is på.

På østlandet så salter man bare det er meldt kaldere liksom, de salter jo hele tida pga. østlandske bilførere ikke klarer å kjøre om vinteren (iallfall mange, bare se når det kommer 5 cm snø; bila ligger jo strødd langs veien) slik som de i nord.

 

PS: veisalt er IKKE natriumklorid, men kalsiumklorid (har ganske like egenskaper)

Lenke til kommentar
Som sagt før så senker saltet frysepunktet til isen.

I nord salter man ikke veiene pga. det er for kalt, og da gjør saltet veien bare vondt verre.

Grunnen til at man ikke bruker sand er mye pga. det at etter ca. 50 biler så er sanda borte fra veien. Det finnes egentlig ingen andre like gode metoder å fjerne is på.

På østlandet så salter man bare det er meldt kaldere liksom, de salter jo hele tida pga. østlandske bilførere ikke klarer å kjøre om vinteren (iallfall mange, bare se når det kommer 5 cm snø; bila ligger jo strødd langs veien) slik som de i nord.

 

PS: veisalt er IKKE natriumklorid, men kalsiumklorid (har ganske like egenskaper)

5376400[/snapback]

Sant, er mange som ikke kan kjøre på vinteren her i sør!

Lenke til kommentar

Ser det er en del som ikke kan dette med å kjøre på fine vinterveier, de burde enten få et nytt glattkjøringskurs, eller la bilen stå der den står :)

 

 

Så forresten litt av hva denne saltinga kan gjøre med ting når jeg var i Oslo..

Så på midtskillene som er noen store betongklosser, at det rett og slett var blitt porøst, og smuldra bort..

Dette sier litt om hva det gjør med bilen :o

Lenke til kommentar

Når det er speilis og grusen bare spretter av så kunne det godt vært saltet det det var mest nødvendig, rundkjøringer, kryss og bakker.

 

Det er av og til salt på grusen som strøes for at den skal sette seg litt bedre, men det holder ikke så mye lengre.

 

Skulle vært varmekabler overalt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...