Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Eg fant følgande overskrift i ei avis i dag, veit ikkje hvilken:
Snøkaoset fortsetter: 30cm snø i Oslo

 

Forventer folk tørre vegar midt på svarte vinteren eller? Det er ein grunn til at du hadde glattkjøring då du skulle ta lappen.

5567797[/snapback]

 

Nå har det seg slik at en liten tue eller ti kan velte store lass, evnt trafikken i oslo. Setter ett vogntog på 50tonn med sommerdekk fra danmark seg fast er det ikke allverden å gjøre. Det samme gjelder en del Norske som ruller rundt med dårlige dekk.

Ellers har du en og annen billist, ikke mange, men mange nok som ikke KAN kjøre bil når det snør og det holder å treffe autoværnet på en av/påkjøringsrampe og køen er ett faktum.

Kollektiv trafikken stopper og opp pga. dårlig gjennomtentke investeringer i feks. busser det er håpløst å få lagt kjettinger på. Tbanen kjører med 25 år gamle vogner osv.

 

Personlig kan det godt snø så mye som han ovenpå vil, kommer aldri til å kjøre annet enn 4x4 så 30cm snø er ikke akkurat så farlig...ganske morro egentlig, hvitt gull for oss på ski :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser ikke helt vitsen å salte oppå 20cm snø. Var gjort den dagen jeg ødela frontfangeren min.

Kom kjørene på fint vinterføre og alt var fryd og gammen, slakker ned til 40km/t på en 50km/t vei(40 på speedoen) og svinger. Hva skjer ? Jo jeg seiler rett frem uten noen som helst mulighet til å unngå betongsperringene, clutcha ut og svingte som jeg har lært men var ikke sjanse. Føret var 10-15cm med slaps oppå veien fordi jævla folka ikke brøyter når dem salter! :no:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ja nå har vinteren kommet snikende igjen, og veisenet pøser på nytt ut med salt på de stakkars veien våre. Hva er dine synspunkt på det? HAr det for seg, eller er det tull?

 

Selv mener jeg det er latterlig. Salting fører ingenting godt med seg. Mer rudtog slitasje på veibane. Jeg kan kanskje forstå at de salter når det ligger metertykk speilis på veien, men ikke når det er kaldt fint vintervær. Det er bare å skape unødig slitasje på veibanen og litt ekstra rust på bilene.

 

Så hva mener godtfolket her?

Når en ser på dagens hastighets krav, så må det saltes så fort tempen kommer under 5grader.

 

Bare se lastebilforeningenes uttalelser: Vi skal kjøre like fort sommer som vinter, og med piggfriedekk, så kreves det snø og is frie veier til enværtid.

 

Kommer det en ulykke med lastebiler, så er det alltid stygt, og alltid mangel på salting som er årsaken.

 

Og det blir alltid ved alle ulykker (hvor det brukes vinterdekk) klaget over manglende salting.

Eneste gangene det er sjaførens feil, er når kjøretøyet står med sommerdekk.

 

Med slike krav, så kommer en ikke utenom salting hele tiden. uavhengi om det snør regner eller bare er kaldt.

Lenke til kommentar

Når en ser på dagens hastighets krav, så må det saltes så fort tempen kommer under 5grader.

Man trenger ikke å kjøre 80 selv om fartsgrensa er det

 

Bare se lastebilforeningenes uttalelser: Vi skal kjøre like fort sommer som vinter, og med piggfriedekk, så kreves det snø og is frie veier til enværtid.

Som alle oss andre skal man tilpasse farten etter forholdene

 

Kommer det en ulykke med lastebiler, så er det alltid stygt, og alltid mangel på salting som er årsaken.

Mister man herredømme over kjøretøyet kjører man for fort! Så enkelt kan det sies

 

Og det blir alltid ved alle ulykker (hvor det brukes vinterdekk) klaget over manglende salting.

Ingen kan forvente at de som salter kan salte alle veiene samtidig

 

Eneste gangene det er sjaførens feil, er når kjøretøyet står med sommerdekk.

Det er ikke den eneste gangen, det er bare idioter som begrunner ulykken med at det var glatt! Det er jo vinter! Skjønner man ikke at det er glatt på vinteren kan man holde seg hjemme

 

Med slike krav, så kommer en ikke utenom salting hele tiden. uavhengi om det snør regner eller bare er kaldt.

Som jeg har skrevet før i posten mener jeg at de kunne ha brukt sukker! Det funker like bra i tillegg til at det ikke forårsaker rustskalder

Endret av david_almli
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er helt enig med deg, men det er faktisk hva mesteparten av de som ferdes på veien krever.

 

Seriøst? Liker folk flest å kjøre rundt i den sleipe saltsørpa?

 

 

Seriøst, så kreves/ønskes det alltid våte veier, og att mannskapet er på pletten før det fryserpå.

Og en alltid kan kjøre 3m bak andre i 90Km/t uansett når og hvor.

 

Sklir en og krasjer eller ikke kommer fram, så mangles det salting. Og veivesenet gjør ikke jobben sin.

 

Det att barfrost etter en regnværs dag, kan komme på 30min og veien er speil, så kreves det att veivesenet salter og og saltet smelter isen, før første bil kjører på denne strekka.

Lenke til kommentar

Min far var bryter/strøer i fjord!

Med en gang det var litt glatt ringte telefonen konstant fra sure sjåfører som ikke kom seg fram eller måtte kjøre tregere enn vanlig.

Hvordan skal en mann klare å salte milevis med vei samtidig

Tviler på at det er plasser hvor det er en mann per km som salter!

 

Hvordan kan vegvesnet vite når første bil kjører på strekka. De vet heller ikke hvor den første bilen starter.

 

Hvis kravene KJLHGKJYHTGDF vil ha, skulle man heller ikke ha hatt bruk for pigg(fri)dekk Det hadde kostet mye penger hvis man skulle ha hatt en mann på hver strekke i dette landet

De som har en strekke har en veldig lang strekke.

 

Jeg sier det igjen!

Om du krasjer når det er glatt så er det din engen skyld så lenge ikke det er andre biler involvert.

Glatte veier hører med til vinteren.

 

Krasjer du på sommeren grunnet glatte veier så er det ikke din skyld, så lenge det ikke var opplyst om det.

Endret av david_almli
Lenke til kommentar
Min far var bryter/strøer i fjord!

Med en gang det var litt glatt ringte telefonen konstant fra sure sjåfører som ikke kom seg fram eller måtte kjøre tregere enn vanlig.

Hvordan skal en mann klare å salte milevis med vei samtidig

Tviler på at det er plasser hvor det er en mann per km som salter!

 

Hvordan kan vegvesnet vite når første bil kjører på strekka. De vet heller ikke hvor den første bilen starter.

 

Hvis kravene KJLHGKJYHTGDF vil ha, skulle man heller ikke ha hatt bruk for pigg(fri)dekk Det hadde kostet mye penger hvis man skulle ha hatt en mann på hver strekke i dette landet

De som har en strekke har en veldig lang strekke.

 

Jeg sier det igjen!

Om du krasjer når det er glatt så er det din engen skyld så lenge ikke det er andre biler involvert.

Glatte veier hører med til vinteren.

 

Krasjer du på sommeren grunnet glatte veier så er det ikke din skyld, så lenge det ikke var opplyst om det.

 

Jeg foreslår att du leser mine innlegg på nytt, før du kommer med påstander om hva jeg krever.

 

Da vill du forstå att det jeg sier er tatt fra media, og blant annet lastebil foreninger.

 

Jeg bare vidreformidler hva folk flest krever pr i dag. Og begrunner dermed att salting er viktig, da vi aldri klarer å levere nok for kravet.

Lenke til kommentar

Jeg har sett at du referer til media!

De fleste av de som ferdes på veiene skjønner ikke at vegvesnet ikke klarer å salte alle veiene samtidig!

Alle som ikke kan rette seg etter forholdene kan drite i å kjøre om vinteren

 

Ved avkjøringen til RV17 nord for steinkjer i nord-trønderlag blir ikke E6 saltet

Det er mindre ulykker nord for det krysset en sør!

Folk tror at saltede veier ikke er glatte og kjører derfor fortere og mer risikofylt.

 

Salting er rett og slett en ren utgift.

De kan heller strø med sand! Noe som er langt billigere og mer milijøvennlig.

Lenke til kommentar

Det er godt å se at det faktisk er organisasjoner som graver opp data og jobber seriøst mot dette svineriet.

Kommunen og veivesnet gjør bare det de får beskjed om og så lenge det er barveitaktikken som for øyeblikket er politisk korrekt så vil statns veivesen hevde at det er akkurat dette som er det beste.

Men regner emd at om man greier å opparbeide seg en utvetydig database med statistikk om at veisalting er mindre sikkert en vinterføre så vil kanskje politikerne høre etter i det lange løp.

Lenke til kommentar

Det burde det være ettersom barvei taktikken er brukt for å oppnå 0 visjonen om drepte og skadde i trafikken.

Finnes det derimot ingen statistikk på dette så annser jeg salting av veiene som grov tjenesteforsømmelse fra myndighetenes side, der de eksperimenterer med trafikkantenes liv og helse uten å basere seg på hard facts.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...