Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror man fint kunne halvert saltingen mot at det BRØYTES bedre og folk lærer seg å kjøre.

 

På veier, spesiellt rundt storbyene, hvor det kan komme litt underkjølt regn, mye trafikk og fotgjengere så er det vel ingenting som er like effektivt som salt mot is/pakket snø som ellers sender folk på kryss og tvers. Men KUN i kombinasjon med mer brøyting.

 

Og ja, grøt er helt jævlig å kjøre på og den eneste gangen jeg har sklidd av veien og opp i en brøytekant var nettopp når det var VM i grøt i veien. Forsere venabygdsfjellet i tett snødrev, 50m sikt, føyka igjen med fonner på 20-50cm(skal si det smallt...kjekt med høy bil og GJETT om co driver som hadde vinduet nede for å ta bilde av værtet fyllte bilen med snø..) da liker jeg å kjøre bil, men slush føre på 4felter med midtdeler kan jeg spare meg for, ser jo ut som noen har hatt sikkelig brutal sex på panseret etter å ha forsert veiene rundt oslo som er består av saltlake... :cool:

 

 

Kjører man av en sikkelig vintervei burde man dømmes til ett helgekurs i glattkjøring! ;)

Lenke til kommentar

Forige vinter ble det brukt 140 000 tom veisalt.

http://www.nationen.no/nyheter/article1807062.ece

Salt satte stopper

 

På gården sin har hun en brønn på over 70 meter, som i alle år har levert friskt ferskvann. I juni ble plutselig vannet salt. Marerittet var i gang.

 

- Vannprøver viste at saltmengden var farlig for både mennesker og dyr. Det var nesten 500 ganger over normalen. Nå viser det seg at også andre brønner i nærheten er blitt for salte, sier Anita Olson.

 

http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...FRITT/111270153

Daglig dukker det opp nye følgeskader etter veisalting. Drikkevann blir ubrukelig etter saltavrenning og folk fortviler. Statens Vegvesen har innrømmet ansvar i noen enkeltsaker, men ikke uten kamp og motstand. Den første erstatningen ligger så langt tilbake som i 1996 og var på kr 140 00, hos en huseier. Vi kjenner til 2 saker senere som har fått erstatning. Mange saker er under behandling i Veidirektoratet og juridisk sett er vel alle som kan påvise forhøyet saltinnhold i drikkevannet, berettiget til erstatning ?........

 

Nå har Statens Vegvesen begynt å blande inn magnesium i veisaltet og eksperter advarer nå mot betongskader ved dette. I dagens samfunn har vi mange underjordiske tekiske løsninger som offentlig vann- og kloakknett, tuneller og andre ting som kan påføres store skader. Statens Vegvesen og Veidirektoratet bruker begrepet nytte/kost i veiutbygging og drift. Barveistrategien og veisalting som løsning, kan nå vise seg å få en meget liten nytte i forhold til kostnadene ? Vi håper nå at Veidirektoratet vurderer denne måten å drifte vinterveiene på nytt og innrømmer at dette er feilslått. Vi har mange andre gode argumenter for å kutte ut bruken av veisalt, men de grunnene og følgeskadene som nå dukker opp, burde være nok til å stoppe dette!

 

http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article42710.ece

140.000 tonn salt! Det var mengden Statens Vegvesen sprøytet ut på veiene i forrige vinter.

 

I følge forskning.no er det en dobling fra vinteren 2000-2001.

 

Saltet trekker ned i grunnen og ender i elver og vann. Forskning.no viser til en rapport i Science som beskriver utrivelige forhold i tre stater i USA.

 

I løpet av 30 år er elver og bekker blitt markert saltere. De verste tilfellene viser et saltinnhold vinterstid på 25% av sjøvann.

 

Resultatet kan bli udrikkelig vann og et brakkvann der fisk og andre organismer ikke kan leve.

 

Forskere ved NIVA opplyser at det ikke er like ille i Norge. Likevel er det ikke farefritt å salte. For å redusere skadene prøver Vegvesenet ulike metoder og tilsetninger. LH

 

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article595178.ece

Salt er tilsatt E535, et jerncyanid som forhindrer klumping. E535 inneholder bittesmå deler av en fjern og uskyldig slektning av farlige cyanid, men er ikke i giftregistret. I bordsalt er det tilsatt fem milliondeler E535, i veisalt 20 ganger mer.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1148357.ece

- De fleste innsjøer som ligger nær saltet vei, er nok mer eller mindre forurenset av salt, sier professor Johannes Kjensmo til Nationen.

 

- Hvis det blir mye «tungt» saltvann på bunnen av en innsjø, kan dette hindre at sjøen sirkulerer som den skal. I praksis vil dette gi oksygentomme, døde innsjøer, sier Bækken til Nationen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...ud/5254823.html

Seks personer i Hallingdal mener drikkevannet deres er blitt ødelagt av veisalt fra riksvei sju.

 

Nå truer de med rettssak, dersom Statens vegvesen ikke sørger for forsyning av rent vann til husstandene.

 

Tor Nøbben i Flå sier til Hallingdølen at han ikke kan drikke vann fra krana hjemme eller vaske klær med vann fra brønnen. Han har brukt flaskevann siden påske.

 

– De får skaffe oss en annen drikkevannskilde, sier Nøbben.

– Jeg er ikke ute etter erstatning, jeg vil bare ha igjen et vann jeg kan bruke, understreker han.

 

Konklusjon:

Det spørs bare om det koster mere en det smaker med veisalting og man kaskje etterhvert burde gå over til andre metoder.

Det er som med all forurensning, når den har gjort nok skade vil den bli forbudt og nordmenn slipper å bruke i gjennomsnitt 1000.- pr. år pr. bil på utbedring av feil som følge av salt.

 

På 80 tallet var det utenkelig at det skulle bli forbudt å røyke på restauranger, nattklubber og kafeer, men se nå.

Ting kan forandre seg.

Lenke til kommentar

Så lenge veiene brøytes dårlig, folk ikke kan kjøre bil, dekk er dyrt og nye biler med esp er dyrt så er ett par ødelagte brønner en relativt liten pris å betale mot flere ulykker.

 

Salt er ikke løsningen på allt, men det finne ikke veldig mange alternativer på veier med mye trafikk av store vogntog..50tonn på avveie er ikke morsomt.

 

Og vi bruker ikke på langt nær like mye salt som mange andre land...

Lenke til kommentar

Mulig at noen forurensede brønner er værdt den økte trafikksikkerheten for deg.

Vi får se om 20 år når de fleste vann og innsjøre langs norske veier tømmes for fisk og annet liv for densaksskyld.

 

Nei 50 tonn trailer på avveie er ikke morsomt men saken er at de samme trailerne som kjører ut av Oslo på motorveien nordover finner du igjen i Drivdalern, Snåsaheia, Majavan Dunderlandsdalen, og på Finnmarksvidda i full snøstorm, på dårlig brøytede veier og glatte veier.

Lengere nordpå så er faktisk den beste måten å fjærne is på kjettinger som disse doningene da må bruke grunnet det jævlige føret som kan forekomme utenfor tettbebygd strøk.

Så gi ikke tungtransporten skylda for saltinga, det er det samferdselsdepartemanget og tidligere statens veivesen som har iverksatt.

Det er billigere å la nedbøren renne i sluken en å måtte brøyte den bort.

 

Blir forresten artig når betongkonstruksjoner begynner å ta skade av det innblanda magnesiumet som brukes.

Det blir gøy det!

Lenke til kommentar

Er i hvertfall noe dritt med all den saltinga. For noen år siden lot de veien oppover dalen hjemover være, og vi hadde fin vintervei som var helt grei å kjøre på, i hvertfall bedre enn den er blitt nå etter at de starta å lage saltsørpe opp igjennom. Hadde en liten pause i saltinga nå for en uke siden og det lå fin snø oppover som var veldig fint å kjøpe på, og etterhvert var hjulsporene bar vei, mens det lå snø i mitten. Tror du ikke de finne ut at de skal ta en tur med saltbøssa og lage den saltgjørma opp igjennom! Helt forferdelig å kjøre i og bilen ser jo ikke ut etter 2 mil på veien!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Salt er fint i grøten, men når de kun skal ha litt grøt i saltet blir det for dumt!!

 

Det jeg mener er at det er bedre med 30cm snø en 25cm med tyktflytende snøgrøt!!

 

Blir provosert jeg..

Det er mildt sagt forferdelig å kjøre i, og kverker bilen fortere enn du får den til nærmeste vaskehall..

 

Kan de ikke brøyte i stedet?

Greit det er billigere å salte, men ikke for oss andre..

 

Tror også at det er tryggere å kjøre på dyp nysnø enn i grøt..

Lenke til kommentar

Dette var bra skrevet: QUOTE:Må vi bruke klorider som ødelegger for milliarder hvert år?

Salt og grus har vært og er de vanlig strømidlene. De har negative bivirkninger. Hovedproblemet med salt er at det inneholder klorider. Klorider angriper f.eks. metaller og betong. Dermed ødelegger det selve veglegemet med resultat at broer detter ned, eller må rives/restaureres. Klorider ødelegger også planter og trær. Klorider er mobile og trekker ned i bakken og forurenser grunnvannet med rettsaker som et av de kjente resultatene. Samtidig vet vi at det finnes alternativer. Det vet vegvesenet også meget godt. Det er utviklet isfjerningsmidler uten klorider. Problemet er at de er dyrere i innkjøp. Undersøkelser andre steder i verden har vist tydelig at miljøvennlige isfjerningsmidler er billigere når kloridenes bivirkninger regnes med. Bare skadene på veiene alene er dyrere enn innkjøp av bedre isfjerningsmidler. Dertil kommer skadene på jordsmonn, planter og trær samt grunnvann under og ved veiene. Skadene på bilparken kommer som enda en kostnad for 3. part, og er alene overveiende sannsynlig større enn de ekstra innkjøpskostnadene vil være til bedre alternativer. Magnesiumklorid vil antagelig øke disse kostnadene ytterligere. Legger vi sammen kostnadene for alle disse skadene vil de bli mange ganger høyere enn kostnadene til bedre midler. At man i tillegg selger alternative salt-typer som f.eks. kalsiumklorid og later som at det er en annen slags isbryter eller issmelter som er mindre farlig for miljøet er kanskje over grensen for vanlig forretningsskikk, men salget går som "hakk møkk". Hvordan kan fagfolk i vegvesenet la seg lure når kjemien faktisk er enkel på dette punktet. Klorid er ødeleggende og dyrt uansett type. Magnesiumklorid forsterker korrosjon på din og min bil, men det går ikke ut over budsjettet til vegvesenet. Det er likevel ikke vegvesenet alene sin skyld. De må husholde med de budsjett de har, og der er det ikke rom for mer miljøvennlige løsninger. Politikerne må se på alternative løsninger. Slike løsninger finnes, og de gir en bedre og billigere totalløsning. I USA er det vedtatt i senatet at dersom alternativer finnes er det forbudt å bruke klorider. (SENATE BILL NO. 46, environmental act.)Her listes også alle kloridholdige salter inklusive alle de "lure" saltvariantene vi bruker i Norge under påskudd av at de er bedre enn salt. Klorid er klorid uansett hva det kalles. Som følge av den kunnskap de dertar konsekvensen av har flere delstater innført en tilskuddsordning der selskaper som vedlikeholder veinettet får dekket 80% av kostnadene dersom de benytter alternativer til klorider. I Norge har vi dessverre en tendens til tro at godt norsk betyr at vi ikke må stole på forskning og praksis fra andre steder i verden. Vi var trege med V-stilen i hopp. Vegvesenet trenger ikke kjøre små forsøk med klorid. Forsøkene er kjørt i mange år i større skala mange andre steder i verden. Kast ikke bort penger og tid på å stikke hodet i kloridsørpa på norske veier. Se hva andre har gjort med disse utfordringene!

 

Innsendt 06.02.2006 17:43 av Odd Einar Reseland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...