Gå til innhold

Salting av vei - Hva mener du?


Gromle

Anbefalte innlegg

Ja nå har vinteren kommet snikende igjen, og veisenet pøser på nytt ut med salt på de stakkars veien våre. Hva er dine synspunkt på det? HAr det for seg, eller er det tull?

 

Selv mener jeg det er latterlig. Salting fører ingenting godt med seg. Mer rudtog slitasje på veibane. Jeg kan kanskje forstå at de salter når det ligger metertykk speilis på veien, men ikke når det er kaldt fint vintervær. Det er bare å skape unødig slitasje på veibanen og litt ekstra rust på bilene.

 

Så hva mener godtfolket her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte plasser kan det ha noe for seg. Tenker da på plasser der det legger seg et tynt islag over asfalten, slik som underkjølt regn. Der kan salt gjøre nytte, i from av at denne skumle og glatte isen etterhvert forsvinner.

 

Men når de begynner å hive på salt på 10-15cm nysnø, uten at det er brøytet, så skjønner jeg ærlig talt ikke hva de driver med. Skikkelig snøføre er da mye bedre enn snøslaps iblandet salt?

 

Jeg er fan av den oppvarma strøsandblandingen de bruker enkelte plasser. Havner den på is vil isen såvidt smelte på toppen, for så å speike igjen. Og da har du plutselig grus/sand som stikker opp fra isen :)

Lenke til kommentar

Bor i Bergen og her salter de døgnet rundt selv om det er + grader i luften. Skjønner ikke hvorfor de salter uansett vær? Salting bør være unntaket og ikke regelen på vinteren. Hvor blir det av de miljøvernerne når man trenger dem? Eneste grunnen for salting som jeg kan se er at det er bygget opp en hel industri som er "avhengig" av salt. Staten tjener også kraftig på avgifter pga. at vi må skifte ut bilen pga. rustskader. Så et regnestykke en gang på at det var minst

2 000 000 000,- kr i rustskader på bilparken hvert år. Men nå begynner staten selv å få utgifter når all armeringen i broer og betong konstruksjoner ruster opp :tease:

Dette blir dyrt for oss. Salt :thumbdown: :thumbdown

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sant, så sant. Salting i enkelte tilfeller er ok som Erik B sier. Men ta her i Tromsø f.eks. Her saltes det selv når det når flotte vinterveier og minusgrader. Helt bak mål. Også kommer enkelte i etterkant å klager på mye svevestøv! Det sier seg jo selv at det blir av den sorten når det saltes så mye, salten tærer vel på asfalten, så kommer piggdekkene og gjør kort prosess etterpå.

 

Finnes det noe sånn folkeaksjon mot veisalting?

Lenke til kommentar

Saltet gjør asfalten mykere og lettere for piggdekkene å rive den i stykker...

 

Tror både sand og sagflis (ja, jeg sa sagflis...) er bedre å strø med...

 

Tenke seg til når de "smelter" seg ned i isen og setter seg på tverka..

Må sikkert bruke en del av det, men det ville vært miljøvennligere med tanke på at det råtner bort, ikke trekker ned i drikkevannskilder, grunnvann, og lager saltvann ut av ferskvann (med tanke på fisken) osv, osv...

Lenke til kommentar

Er imot salting når det snør mye, det har ikke noe for seg, brøyting er det eneste som funker. Bortsett fra når det snør er det vel lite med alternativer som funker bra i på veldig trafikerte veier....heller salt på e18 enn forsøk på å strø med varm sand som ikke rekker å sette seg sikkelig før 20biler har kjørt over uansett...

 

Forresten, tenk dere hvor mange vindu og lakkskader man vil få av stensprut! Biler ruster uansett om det er snakk om salting eller ei, finnes beskyttelse i form av tectyl.

 

Hva slags salt som brukes har jo litt å si og...det er jo ikke akkurat bordsalt som strøs på veiene...?

 

Salt, piggdekk, piggfriedekk, sand(evnt alternativer) må kombineres, nytter ikke å kutte ut en av delene. For min del spiller det liten rolle om det saltes, strøs eller brøytes så mye, 4x4 + grove pigger = la vintern komme! :p Ja jeg liker faktisk å kjøre når det snør som værst, bortsett fra to ting som er frustrerende da....alle som ser ut som du ikke har sett snø før bak rattet og kjører deretter og at det saltes i stedenfor å brøyte... :thumbdown:

 

Det finnes "folkeaksjoner" mot salting, bla. RV7 i hallingdal...en gjeng med bønder som mener at saltet ødlegger allt og ja dette kommer fra bønder som ikke slipper ut en dritt...yeah rigth!

Lenke til kommentar

etter min mening så skal salt brukes når det er en syltynn ishinne på veien

Og den kommer som regel tidlig på vinteren, rundt 0 grader eller når det er underkjølt regn.

For som kjent så fungerer saltet bare ned til en 3-5 minus

 

Myndighetene bruker salt som bare pokkern for å skape en såkalt sikkerhet.

Men salt gir en falsk trygghet. For folk merker det er bløtt på veien etter salt kjører deretter også.. og plutselig er det ett område hvor saltet ikke har fungert og vips ligger man i grøfta eller har drept noen andre pga idioti

 

Salt ødelegger bilene totalt, og da tenker jeg på rust.. men må ikke glemme alle kostnadene det er å vaske noe slik dritt bort.

 

I transportfirmaer koster det rundt 800-1000 kr for en rundvask av ett vogntog, har et firma 10 vogntog og det må vaskes minst 1 gang i uken og det saltes 6 mnd i året da kommer det på 240 000 kr i utgifter for bare vask.

 

har man da 20 biler er man borti en halv million for bare vask. Og da er det gjerne bare vask 1 gang i uken, men ofte 2 ganger.

 

Strø mere salt mindre:)

Lenke til kommentar

Salting burda avskaffes for godt.

Har bodd lengere nord i landet før og bor nå i Trondheim og ser ganske stor forskjell på kjøreadferden her i saltlaken og lengere nord.

Hadde det fått vært vinterføre om vinteren hadde folk faktisk vist hva de skulle gjøre i det de tar av fra E6 og skal kjøre på vinterveier.

Den våte veien som saltet skaper gjør at asfalten slites 2,5 ganger fortere en om asfalten hadde fått vært tørr.

Så når sørpa tørker opp og det blir kalde vinterdager er det ikke rart det måles store verdier svevestøv i byene, da har dette støvet fått lagret seg opp i sørpa før det frigies når det tørker opp.

Underkjølt regn er noe med det værste føre som finnes men i Trondheim og Bergen kan de dagene med dette føret telles på en hånd pr. år og kan strengt tatt bekjempes med andre midler en salt.

Og som andre skriver så gir dette en falsk trygghet og folk kjører som om det var tørt sommerføre og bruker 3 meters regelen istedenfor 3 sekunders regelen.

 

Saltet får bilen til å ruste mye fortere en om det ikke hadde vært saltet.

Skader fra sandstrøing er hakk i frontruta og steinsprang i fronten.

Jeg er kjent med dette da jeg har pendlet i flere år på sandstrødde veier.

Skal mye heller bytte frontrute hvert tiende år en å bytet bil ved samme rate grunnet rust.

 

Når jeg flyttet til Trondheim i 2003 var det ikke rusthull i dørstokkene på bilen min.

Lakken var slitt bort men det var ikke tynnslitt eller hull.

To vintere etter med tre dager vinterkjøring så er det rusta hull i den ene dørstokken.

Dette hadde ikke skjedd om det ikke hadde vært saltlake etter veiene de dagene jeg brukte privatbilen min.

Denne vinteren legger jeg ikke om til vinterdekk på den bilen og kommer ikke til å bruke den før det er tørr asfalt på veiene igjen. :mad:

Ja jeg hater salting av veiere både om vinteren og sommeren.

Lenke til kommentar

Salting er nydelig når jeg kjører på kranglete vinterføre. Salting er pyton når jeg vasker bilen eller fikser rustskader. Salting er pyton når skoene blir vite og tæres opp av salt (burde pusse dem bedre). Salting er ok når jeg ikke faller pladask på glatt føre.

Ingen fasit. Både et gode og onde. Salting har sikkert reddet mange liv.

Lenke til kommentar

Dersom værforhold tilsier at det kan forekomme islag på vegen utan snø er eg for salting, men når det kjem ein halvmeter snø i løpet av dagen er det tullball. Brøytebilen skal ta seg av sånt.

 

Blir frustrert når eg ser saltbilen som salter i plussgrader når det regner faktisk...det er jo ein grunn til at alle skifter til vinterdekk når kulda kjem, for å kunne kjøre på snø og is, ikkje for å kunne kjøre på salt.

Lenke til kommentar
Kult da, med løvetann som blomstrer tidlig i februar mener jeg... For ikke å snakke om hvor dyrt det ville vært å varme opp x antall mil norsk vei

5266955[/snapback]

Tja, hadde man lagt ned operaen i Oslo, så hadde man sikkert hatt noen år med oppvarming.. :)

 

Dessuten mener jeg veiene blir tryggere når dem er tørre, samt at trafikken flyter bedre og går fortere. Mye å spare på antall ulykker, menneskeliv, materielle skader, utrykninger, osv..

Bare det kommer noen snøfnugg på Oslo så har jo halve byen kjørt av veien.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...