Gå til innhold

Lage musikk med pc ved hjelp av FL-Studio


peace2

Anbefalte innlegg

takk for svarene :)  .. men på  andre spørsmålet mitt, der finner jeg ikke automation :( ..

 

 

Men lurer på en ting til , jeg har fått et problem med PLAYLIST oppsettet . Før så kunne jeg bare klikke med musa på en av de rutene og fikk lagt inn en grå firekant som er 100% justert på venstre kanten av hver firekant i rute nettet ..

 

Men nå så ble det ble det manuelt som at jeg må justere den selv .veit ikke hva som kjedde , men ere noen som har ideer?

 

se vedleg ;)

5226145[/snapback]

 

Du må sette på "line"(se bilde)

 

automation er den "rec" knappen ved siden av stop knappen

Så det du gjør er at du åpner den kanalen du skal ta opp i med piano roll, trykker på automation, trykk så play (gjerne sett på 321 knappen for litt forbedreding), vis du spiller f.eks med en synth o.l da, tar den opp det live, men kommer sikkert ikke i blokksystem.

Det trenger du sikkert ikke med vokal, da den ikke kommer til å ta opp noter. Er usikker der, da jeg som sagt ikke bruker mic.

5227059[/snapback]

 

 

Takk for hjelpa, nå er det ryddig på playlist igjen :)

 

Men nå kjønte jeg hva du mente , Automation ( Rec hos meg på 5,0 versjonen ) funksjonen er ikke for å ta opp microfon lyd ,, det er for å ta opp midi lyd fra en midi keyboward ( du kan bruke tastatur oxo), så når den blir aktivitert da kan du spille direkte fra midi keyboward i steden for å tegne blokkene selv..

Endret av xox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spurte en som lastet opp mikser på en ikke navngitt torrent side hvilke programmer han brukte når han mikset på pcen (virtuelt) og han svarte Adobe Audition og ett til. Hvilket han brukte til hva er jeg usikker på :p

5227552[/snapback]

 

 

Adobe Audition bruker jeg og ;) ,det er et redigeringsprogram med masse lyd effekter .bruker ikke det mye lenger (men jeg bruker det kunn får å fikse mic opptak og slikt nå )..

Endret av xox
Lenke til kommentar

Jeg sliter med at låtene, spesielt hvis det er gitar- eller pianosynth, blir for statiske. Dvs: Inne på "piano roll" markerer man hvilken tone man skal ha og hvilken varighet. Problemet er at denne markeringen er "fiksa" så man ikke kan lage det "urytmisk". Jeg veit at man kan slice greiene, men det er ofte unøyaktig og det er ikke helt det jeg er på jakt etter. Går det ikke an å fikse denne automatiske fiksinga av posisjoner på markeringene?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk opp en meny der man må taste inn tall eller dra på en bryter for å forflytte eller kutte ned på nota. Det er ganske tungvint, da.

 

Er det forresten noen som veit hvordan man lager crescendo/decrescendo-effekter (fade in/out) på utvalgte midikanaler?

 

Jeg har sett i de ferdiglagde låtene at de har lagd noen greier de har plassert i audiofeltet, hvor man kan styre lyden til den utvalgte midikanalen ovenfor.

 

Hvordan får man til dette?

Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre, vis jeg skal fade in en kanal, er å høyreklikke på volumknappen til den kanalen og velge edit event (burde gjøres på en tom pattern). Da kan du stille volumet på den kanalen og sette den in i playlisten der det passer. tror ikke du kan åpne/sende en midikanal til audiofeltet og bruke fading der.

 

Det med kutting av noter kan du også bruke bruke cut(kniv ikonet) for å kutte manuellt.

Pleier selv å holde meg innen for hele noter eller halvnoter (flyttet 12 steg). skal jeg ha fler av de bare kopier jeg de bortover.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg en terra MIDI kobling til Keyborden jeg har hjemme , men fikk noen ulmper etterhvert .

 

* lyden kom ca 0,4 sekunder etter trykke tiden på keyborden. låtene passa ikke med tempoen det egentlig skulle være på trommene, så jeg måtte gå tilbake til alt som ble spillt (pianoroll) og justert hver eneste blokk med musa isteden (slitsomt) .. lurer på om dette er normalt ? eller det er noe bug? (info om pc-en står nede)

 

* Jeg kunne ikke ha noe valg fra knappene jeg har på keyborden (tone,volume,tempo osv..) Lurer på om det finnes noen valg på FL som fikser det?

 

Pc-en jeg bruker har:

- 512 MB ram ( skal oppgradere til 1024mb snart)

- 5,1 surround lydkort (uten joystik utgang), og en litt eldre (sånn 2000 tida)lydkort som jeg bruker kunn for midi og joystik..

- AMD sempron xp2500 (1,8Ghz)

- 160 GB

- Ati grafikkkort 128mb

- kjører windows xp profesjonal sp2

burde ikke dette holde?

 

hadde vært fint om noen kunne hjelpe :)

Endret av xox
Lenke til kommentar
usikker da jeg ikke har noe midi keyboard selv, men kan kansje prøve å stille på bufferen?

det med å stille volumet tror jeg du må gjøre i pianorollen. som sagt har jeg ikke mye peil når det gjelder eksterne tilkoblinger som keyboard, gitar mic osv. :p

5387197[/snapback]

 

 

hmm har prøvd det og, men det ble ikke noe særlig nytte :p,, ellers takk for hjelpa!,, tviler på om det er noe hardware feil , eller kansje pc-en ikke oppfyller kravene...

Endret av xox
Lenke til kommentar

Jeg bruker Cubase SX, ikke FL, men det skal være muligheter for å stille latency buffer og slikt, selv i program som FL.

 

I motsetning til hva mange tror, betyr ikke det at et lydkort har MIDI at det ikke spiller noen rolle hva slags kvalitet det er på hardwaren. Billige spillelydkort nedprioriterer MIDI-delen, ergo får en gjerne dårligere stabilitet og mer forsinkelse (høyere latency). En del av dette kan kompenseres for i programvaren, men ofte er det ikke mye annet å gjøre enn å kjøpe et nytt og bedre lydkort og / eller et eget MIDI-interface, f.eks. Roland Edirol UM-1X (295,-).

 

Synes det høres rart ut om du ikke finner ut slike ting i manualen som skal medfølge i PDF eller papirformat. Oppsett for MIDI og alt slikt skal nok stå der. Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Cubase SX, ikke FL, men det skal være muligheter for å stille latency buffer og slikt, selv i program som FL.

 

I motsetning til hva mange tror, betyr ikke det at et lydkort har MIDI at det ikke spiller noen rolle hva slags kvalitet det er på hardwaren. Billige spillelydkort nedprioriterer MIDI-delen, ergo får en gjerne dårligere stabilitet og mer forsinkelse (høyere latency). En del av dette kan kompenseres for i programvaren, men ofte er det ikke mye annet å gjøre enn å kjøpe et nytt og bedre lydkort og / eller et eget MIDI-interface, f.eks. Roland Edirol UM-1X (295,-).

 

Synes det høres rart ut om du ikke finner ut slike ting i manualen som skal medfølge i PDF eller papirformat. Oppsett for MIDI og alt slikt skal nok stå der. Lykke til uansett.

5404483[/snapback]

Jo, det finnes latency buffer på fl ..Jeg fant det på instillinger , men problemet er at når jeg stiller på lavere latency begynner lyden å bli veldig skarp og dårlig... så jeg tror det er lydkortet som er greia ,,for den er ganske billig og ble lagd for en del år.. kan prøve å bytte ut lydkortet og se åssen det blir , forhåpe at det blir raskere,ellers takk :)

Endret av xox
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vil bare si en ting... For en stund siden(1-2 år eller no') brukte jeg FL studio jeg også. og.. Reason har 4x så mange muligheter selv om det ikke har støtte for VST :)

 

Angrer ikke ett sekkund på at jeg byttet til reason, men nå har jeg FL studio også da hvis jeg må lage enkle rytmer eller melodier til folk, men skal det gjøres skikkelig fyrer jeg opp Reason :)

Det tok en uke med midi-keyboard å lære seg hvordan det fungerer, for det meste er jo lik FL men bare annerledes design på tingene. Hvis du i tillegg kan litt om lyd eller PA generelt så er det en lek og justere lyd !

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...