Gå til innhold

Sony installerer spyware på PCen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony later til å være i panisk skadebegrensningsmodus og har nå utgitt en patch som fjerner 'cloaken' (men beholder CD-ROM filteret og systemhookene).

 

Likte dette sitatet fra F-Secure:

Hypponen agreed that Sony's software could help hackers circumvent most antivirus products on the market today. He added that installing the Sony program on a machine running Windows Vista -- the beta version of the next iteration of Microsoft Windows -- "breaks the operating system spectacularly."
Meget solid robusthetstesting hos First 4 Internet og Sony, altså...
Lenke til kommentar

Bare en liten informasjon til dere som betviler at dette er spyware

 

sysinternals kommentar

 

 

Btw, I checked with a sniffer. The DRM system connects to connected.sonymusic.com and www.sonymusic.com and tells them an id number, apparently identifying the album. So, sony knows your ip address and what you listen to.

 

# posted by Matti Nikki : 12:48 PM, November 02, 2005

 

 

Hvis ikke det er spionering, vet ikke jeg.

 

Forresten er det vel sånn at den nye oppdateringen fra sony ikke fjerner programvaren, bare gjør den synlig. Så fra mitt synspunkt er det fortsatt spyware på pc'en, for ikke å snakke om at det fortsatt sitter en dårlig kodet prosess og sender opptil 8 lese/skrive operasjoner i sekundet.

 

Jeg bare lurer på hvilke andre programmer jeg kjører som gjør det samme...

Lenke til kommentar

Det ville ikke forundret meg om connected.sonymusic.com og www.sonymusic.com hadde fått et DDOS-angrep som spyr ut tilfeldige album-ID'er og overbelaster serveren deres. Jeg skulle i hvertfall feiret med en kopp kaffe, bena på skrivebordet og et bredt smil om jeg hadde lest om et slikt angrep.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
De kommer antakelig til å slippe unna med dette. Så lenge folk flest ikke skjønner at de blir tatt hardt bakfra så vil det bare fortsette.

5107657[/snapback]

 

Og nettop dette er grunnen til at man bør skape mest mulig blest rundt dette.

 

Jeg sier, spre info og linker til alle du kjenner og be dem om å gjøre det samme.

 

Det er påtide at vi som forbrukere mobiliserer igjen... Dette kan vi ikke bare ta i mot med rompa i været! (for å henge meg på den sitertes ordlyd ;) )

Lenke til kommentar
Det er påtide at vi som forbrukere mobiliserer igjen... Dette kan vi ikke bare ta i mot med rompa i været! (for å henge meg på den sitertes ordlyd ;) )

5139047[/snapback]

Akkurat. Det er det som heter forbrukermakt. Plate- og filmselskapene har lenge trodd at de kan gjøre hva som helst uten at vi kunder protesterer. Men hvis vi forbrukere begynner å vise makt ved å ikke kjøpe produktene deres, vil de ikke ha noen inntekter, og må dermed begynne å lytte til hva VI vil ha. Sony må ikke slippe unna med dette. Dessuten, så pågår det allerede nå et søksmål i USA, og Sony blir etterforsket i Italia for mulige lovbrudd av italienske lover. Så dette ser bra ut for oss. Og jo mer arrogante Sony opptrer, jo flere sinner setter de i kok. Det er dette som heter demokrati og frihet for enkeltmennesket. Vi må nå bruke denne friheten til å tvinge disse utsugerne i kne og gjøre som kundene deres mener. Kunden har alltid rett.

Lenke til kommentar

Så man må altså godkjenne installasjonen av programvaren. *puh*

Jeg trodde en stund at det snek seg masse filer inn på PC'en hvis man satt i en slik CD.

Når ble sperren innført?

 

Noen som vet om følgende CD'er har den fæle kopisperren (begge er produsert av Sony BMG):

- System of a Down - Mezmerize

- Mew - Mew And The Glass Handed Kites

 

SOAD har jeg rippet uten problemer. Mew anskaffer jeg meg snart.

 

Noen som vet om noen spesifikke plater med denne sperren?

Lenke til kommentar
I flg Sony BMG Norge har ingen plater som er distribuert gjennom dem den beryktede DRM-proragramvaren.

5142583[/snapback]

Kanskje ikke nå, men hvis ikke denne saken hadde kommet opp, hadde plater med denne kopisperren dukket opp på det norske markedet. Det er vel heller lite sannsynlig med tanke på all den pepperen Sony har fått i det siste. Men man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
I flg Sony BMG Norge har ingen plater som er distribuert gjennom dem den beryktede DRM-proragramvaren.

5142583[/snapback]

Kanskje ikke nå, men hvis ikke denne saken hadde kommet opp, hadde plater med denne kopisperren dukket opp på det norske markedet. Det er vel heller lite sannsynlig med tanke på all den pepperen Sony har fått i det siste. Men man skal aldri si aldri.

5142902[/snapback]

Men så var det heller ikke det det ble spurt om da :)

Lenke til kommentar
<DmncAtrny> I will write on a huge cement block "BY ACCEPTING THIS BRICK THROUGH YOUR WINDOW, YOU ACCEPT IT AS IS AND AGREE TO MY DISCLAIMER OF ALL WARRANTIES, EXPRESS OR IMPLIED, AS WELL AS DISCLAIMERS OF ALL LIABILITY, DIRECT, INDIRECT, CONSEQUENTIAL OR INCIDENTAL, THAT MAY ARISE FROM THE INSTALLATION OF THIS BRICK INTO YOUR BUILDING."

<DmncAtrny> And then hurl it through the window of a Sony officer

<DmncAtrny> and run like hell

Man bare må like bash.org
Lenke til kommentar

Første Sony-virus oppdaget

 

Skjuler virusfiler

I en e-post med emnet ”Photo Approval” har en britisk hacker spredt viruset Stinx-E til britiske brukere. Viruset utnytter det faktum at Sonys kopibeskyttelse, eller DRM (Digital Rights Management), maskerer alle filer som har "$sys$" i begynnelsen av navnet. Viruset river ned PC-ens brannmur og åpner PC-en for hackere.

 

Viruset legger fila "$sys$drv.exe" i Windows-mappa på PC-en. Denne fila blir dermed fullstendig usynlig for PC-brukere som er infisert av Sonys rootkit. Fila lar seg ikke oppdage uten at man bruker en rootkit-skanner som for eksempel gratisprogrammet RootkitRevealer.

 

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1307594

 

Sony/BMG , skjerp dere :thumbdown:

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at det står en advarsel på Sony BMG CDene, slik at du faktisk har en mulighet til å unngå problemet (ved å la vær å kjøpe CDen riktignok). Analogier funker sjelden, svært sjelden :)

 

Uansett: At programvaren på enkelte Sony BMG-skiver er noe dritt er jeg helt enig i. Jeg er personlig motstander av all kopibeskyttelsen, da den lager problemer for meg som sluttbruker, og det er også den eneste grunnen til at jeg ikke har kjøpt de to siste platene til Bertine Zetlitz. Jeg gidder ikke betale penger for en CD som jeg ikke kan rippe (dvs jeg hadde sikkert klart det likevel) og ha på PCen min når jeg jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...