Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lekser er overgrep mot barn


Sanux

Anbefalte innlegg

At det kalles overgrep er vel litt i drøyeste laget.

 

Jeg gjør de leksene jeg får tid til på skolen - resten blir ikke gjort...

 

Jeg går selv på grunnskolen enda, og jeg gjør faktisk leksene mine fordi jeg vil noe i livet mitt.

 

Sier du at jeg ikke vil noe med livet mitt siden jeg ikke gjør alle leksene?

Ikke frekt ment på noen måte men virker som du rakker ned på elever som har problemer med skolen og dermed ikke klarer å følge med/gjøre det bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sier du at jeg ikke vil noe med livet mitt siden jeg ikke gjør alle leksene?

Ikke frekt ment på noen måte men virker som du rakker ned på elever som har problemer med skolen og dermed ikke klarer å følge med/gjøre det bra.

Kort kommentar:

Om man ikke gjør leksene tyder det heller på mangel på engasjement enn at man ikke klarer å følge med. For om man vil lære, og ikke kan, så prøver man selvsagt å gjøre lekser.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de fleste her inne er enig med innlegget i dagbladet og uenige med meg er vel:

 

#1: Lekser er kjedelige

#2: Prosjekt er morsomt og enkelt.

 

-------

 

Forresten, generell kommentar:

 

Hva trenger skolene:

- Dyktigere lærere (gjøre læreryrket atraktivt igjen)

- Mindre klasser

- Oppfølging av hver elev, danne et nettverk. Bruk teknologien for det den er verdt!

 

Hva trenger IKKE skolene:

- Gratis skolemat

- Gratis skolebøker

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Det å si at lekser ikke hjelper er pisspreik fra ende til annen. Du har to scenarioer:

 

1. Personen som gjør leksene finner ut at han behersker lærestoffet ved å repetere oppgaver/lese og kan gå videre med pensum.

 

2. Personen sliter med leksene og finner dermed ut at han trenger ekstra hjelp av læreren. Forhåpentligvis vil han få oppklart spørsmålene sine i neste time.

Lenke til kommentar

Jeg er selv lærerstudent, og ble litt sjokkert da jeg var ute i praksis over hvor mye ansvar for egen læring man har nå, selv i de øverste trinn på barneskolen. I alle fall brukte man en såkalt arbeidsplan der jeg var i en 6. klasse. Denne arbeidsplanen inneholder de fleste oppgavene man skal gjøre gjennom uka i alle forskjellige fag. Det settes av egne timer til å jobbe med arbeidsplanen, og mange var ferdige med denne tidlig i uken og kunne da lese i ei bok (eller sitte og late som de gjorde gruppearbeid). Arbeidsplanen gjaldt også som lekser. Noen elever jeg snakket med sa at de ikke gjorde lekser fordi de da ikke ville ha noe å gjøre på skolen. Andre sa at de satte seg ned på mandag og gjorde ferdig hele arbeidsplanen så de slapp å gjøre så mye på skolen.

 

Så kom ikke her og si at de har for mye lekser på skolen! Kanskje på småskolen (1.-4.) men der må de jo ha lekser for å klare å lære noe, så bråkete som det er i klasserommet. Dessuten trenger også så små barn at en voksen ser over det de har gjort, og da er det lettere at foreldrene hjelper enn at en lærer skal hjelpe 30 elever i en klasse på én gang.

 

På ungdomsskolen og videregående er det ansvar for egen læring som gjelder, så om du ikke gjør lekser er det jo synd, men det er ditt problem om du ikke henger med i undervisningen fordi du ikke gjør lekser. Hvis du ikke trenger gjøre lekser er det en annen ting.

 

Så helt ærlig talt skjønner jeg ikke hvor han legen har det fra at det er for mye lekser i skolen. Han ut til å være av en viss alder, så kanskje han tenker tilbake til sin egen tid på skolen, det var nok litt mer lekser og disiplin da. Men skolen forandrer seg!

Lenke til kommentar
Det å si at lekser ikke hjelper er pisspreik fra ende til annen.

 

lekser hjelper nok litt...

Jeg gjør som oftest leksen ofr å unngå "straff" som anmerkninger og nedsatt karakter. _Jeg_ Lærer ikke stort av det.

Hvorfor lærer du ikke stort av det?

 

Man har boken og oppgaver, stort mer trenger man ikke for å lære seg pensum. :shrug:

Lenke til kommentar

1. Du snakker som om du mener at om man bare kan pensum, kommer man til himmelen og alt er bare fint. Poenget jeg ville fram til var at det det står i pensum at man skal lære, ikke nødvendigvis er det man bør lære.

 

2. Du snakker som at alle er like flinke til å sitte og lese i en bok og gjøre oppgaver, og at alle har de samme forutsetningene som du har/hadde. Mulig jeg også gir uttrykk for det totalt motsatte på en ensidig måte, men da har vi i alle fall representert begge sider i denne tråden, da :)

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
1. Du snakker som om du mener at om man bare kan pensum, kommer man til himmelen og alt er bare fint. Poenget jeg ville fram til var at det det står i pensum at man skal lære, ikke nødvendigvis er det man bør lære.

 

2. Du snakker som at alle er like flinke til å sitte og lese i en bok og gjøre oppgaver, og at alle har de samme forutsetningene som du har/hadde. Mulig jeg også gir uttrykk for det totalt motsatte på en ensidig måte, men da har vi i alle fall representert begge sider i denne tråden, da :)

helt enig :p hadde aldri trodd at så "mange" skulle skrive så mange kommentarer :!: fint at vi fikk tatt d opp iaff :p

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til alle dere som har peiling på dette:

 

Hva er poenget med å skrive stil? Jeg skjønner at rettskrivning og grammatikk er viktig, men hva hjelper det meg i arbeidslivet å vite hvordan jeg skriver oppdiktete stiler?

 

Hvorfor ikke skrive mer artikler, debattinnlegg e.l som faktisk er basert på fakta! Dessuten har man mye mer bruk for artikler, debattinnlegg, leserinnlegg etc. i det virkelig liv?

 

 

 

Er også enig med at lekser er unødvendig og selv gjør jeg dem som regel ikke, men jeg har fortsatt bare 5-ere og 6-ere unntatt i kunst & håndtverk, som forøvrig er et fag som burde vært valgfritt, hvor jeg har 3.

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar
Jeg skriver stilene mine som en slags artikkel og jeg har ikke fått noe tilbakemelding på den måten jeg skriver det på...

Spør læreren din.

Greit nok det, på tentamen og sånn så er det som regel flere ting å velge i mellom. Men vi har også en del innleveringer og den jeg ergrer meg grønn over nå har disse temaene:

 

Helt - Antihelt

Løgn - Sannhet

Virkelighet - Fiksjon

 

Kunne i det minste fått noe mer håndfast enn de temaene der ... :(

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke skrive mer artikler, debattinnlegg e.l som faktisk er basert på fakta! Dessuten har man mye mer bruk for artikler, debattinnlegg, leserinnlegg etc. i det virkelig liv?

Antar du går på ungdomsskolen. På VGS skriver man kun noveller, kåseri, artikler, lerserinnlegg og analyser. Sakprosaen kommer mer og mer i fokus. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...