Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lekser er overgrep mot barn


Sanux

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

En i klassen printet ut det som sto om "at lekser er overgrep mot barn" og hengte det rundt forbi på skolen i protest mot lekser.

Læreren kom med følgene komentar da noen viste ham hva det sto: "Da er det godt at dere ikke er barn, høøhøøhøø (rar latter)".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste den før i dag, og jeg vil si meg veldig enig.

men jeg lurer på om hva som vil komme til å skje, vist det ikke er noe lekser.

Vil ungdommen bli dummere? :hmm:

Like stor sjanse for det omvendte. De fleste ungdommer (bl.a meg) gjør leksene for å bli ferdig med dem. Lærer bortimot Ingenting når jeg gjør lekser.

Enig, derfor bør det bli flere leksetester/øvelser.

Lenke til kommentar
Leste den før i dag, og jeg vil si meg veldig enig.

men jeg lurer på om hva som vil komme til å skje, vist det ikke er noe lekser.

Vil ungdommen bli dummere? :hmm:

Like stor sjanse for det omvendte. De fleste ungdommer (bl.a meg) gjør leksene for å bli ferdig med dem. Lærer bortimot Ingenting når jeg gjør lekser.

Enig, derfor bør det bli flere leksetester/øvelser.

Backfired! hehe

Lenke til kommentar
Alle vil bli kvitt leksene, men jeg har enda ikke fått høre et fullverdig alternativ. :ermm:

Har du lest hele tråden?

 

Jeg, for eksempel, ville heller hatt 1 time mer hver dag på skolen. Har tro på at jeg hadde lært mye mer også, da man kan ta i bruk lærere og medelever.

 

Syns også det er noe i «en vanlig arbeidstaker ville ikke ha akseptert...»-argumentet - hvorfor skal elever ha så lange dager?

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror man lærer mer av å sitte alene i en time kontra å tilbringe -enda- en time på skolen. På slutten av dagene forsvinner konsentrasjonen til mange.

 

Hva med lærerne, skal de jobbe til solen går ned?

 

Mange skoler har studietid(går eventuelt under andre navn), hvorfor ikke gjøre leksene i de timene?

Lenke til kommentar
Hva med lærerne, skal de jobbe til solen går ned?

Lite gjennomtenkt argument. Uten lekser trengte heller ikke lærerne forberede disse osv.

 

Studietid? Er ikke det en VGS-greie? Og er egentlig elever på barne- og ungdomsskole jeg tenker mest på i denne diskusjonen...

Vel, lærerne bruker ikke akkurat grusomt mye tid på å forberede leksene.

 

Jeg snakker om VGS da det er først her man snakker om skikkelig arbeidsmengde.

 

Og en ting til: Hvilke fag skal få tildelt den ekstra timen per dag?

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Sier du at jeg ikke vil noe med livet mitt siden jeg ikke gjør alle leksene?

Ikke frekt ment på noen måte men virker som du rakker ned på elever som har problemer med skolen og dermed ikke klarer å følge med/gjøre det bra.

Kort kommentar:

Om man ikke gjør leksene tyder det heller på mangel på engasjement enn at man ikke klarer å følge med. For om man vil lære, og ikke kan, så prøver man selvsagt å gjøre lekser.

Helt enig.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med LarsP. Man kan ikke basere skolen på kun prosjektarbeider. Hvordan skal man da klare å jobbe alene ? Man blir avhengig av å ha andre som man kan støtte seg på. Dette er en uting. Selvfølgelig klarer man seg heller ikke uten prosjektarbeid. Det er viktig å kunne jobbe sammen med andre, få andre innspill osv. Det er mengden av det som bør diskuteres.

 

Som sagt, selvstendig arbeid er viktig. Kommer man på eksamen uten å vite hvordan man skal løse ting på egen hånd, så kan man bare stikke fingen i rompa igjen. Det nytter ikke.

 

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ble drittlei av lekser på VK2. Det endte med at jeg kun gjorde det som var nødvendig (skippertak) samt øvde en god del før prøver. Jeg lærte meg stort sett ikke matten før rett før prøvene. Jeg har jo sett at dette ikke er optimalt i det hele tatt, men slik ble det nå. Så kan en jo spørre seg hvorfor det ble slik. Tja, ansvar for egen læring gikk til helvette. Iallefall slik det var tenkt at det skulle fungere.

 

Mange sier at de heller ville hatt en time ekstra på skolen enn en time med lekser hjemme. Hvorfor ikke bruke foreldrenes kunnskap til det den er verdt.?

 

Muligens litt usammenhengende tekst. Norsk er ikke mitt sterkeste fag ;). Kanskje jeg gjorde for lite norsklekser?

Lenke til kommentar
Mange sier at de heller ville hatt en time ekstra på skolen enn en time med lekser hjemme. Hvorfor ikke bruke foreldrenes kunnskap til det den er verdt.?

Jeg velger å ikke oppfatte den kommentaren som veldig arrogant, men prøve å svare enkelt og greit på den; det er slettes ikke alle som har foreldre som har greie på det elevene driver med på skolen.

 

Man kan ikke basere skolen på kun prosjektarbeider.
Hvilket nivå snakker vi nå? Min erfaring fra barne- og ungdomsskole er at det er stikk motsatt - nesten ikke prosjektarbeider (og nei, å lage en veggavis om et eller annet emne i ny og ne er ikke godkjent IMO).

 

Hvordan skal man da klare å jobbe alene? Man blir avhengig av å ha andre som man kan støtte seg på. Dette er en uting.
Det er dessverre mange som utnytter systemet. Dette kan man for eksempel gjøre noe med ved å gjennomføre opplæring i prosjektarbeid og planlegging, man blir bare kastet ut i det uten egentlig å vite så mye om hvordan det gjøres.

 

Som sagt, selvstendig arbeid er viktig. Kommer man på eksamen uten å vite hvordan man skal løse ting på egen hånd, så kan man bare stikke fingen i rompa igjen. Det nytter ikke.
Dette gjelder realfag, og ikke i like stor grad i språkfag og samfunnsfag, IMO.

 

Jeg mener at man utvikler seg selv som individ like mye/mer ved å diskutere med andre enn å bare sitte for seg selv og løse oppgavene uten noen som helst input fra andre. Og en annen ting, hvor mye ensom jobbing er det i arbeidslivet? Er det ikke viktigere å lære å samarbeide/diskutere enn å bli hardbarkede individualister? Og dette betyr, for dere som tenkte det, ikke at man trenger å være enige og bare smile og nikke og ha en gladkristen holdning hele tida.

 

Tja, ansvar for egen læring gikk til helvette. Iallefall slik det var tenkt at det skulle fungere.
Nettopp, og da hjelper det mer om man har tilgang på lærer og andre kilder enn at man må sitte å gjøre ting man ikke kan, og kanskje ikke lærer seg etter skoletid?
Lenke til kommentar

Det beste hadde vært hvis man hadde et opplegg som baserte seg på at man lærte en passelig mengde informasjon i timen og arbeidet med konstruktive oppgaver etterpå, og deretter repeterte dette i 20-30 minutter hjemme (totalt for alle fagene pr. dag).

 

På den måten ville man ha vært konsentrert i det man gikk gjennom informasjonen, mens man umiddelbart begynte å benytte denne informasjonen i faktiske problemer etterpå, i tillegg til at man hadde greid å repetert denne informasjonen i løpet av relativt kort tid (= gøy og inspirerende).

 

Hvis man ikke repeterer ting i løpet av ca. en dag, fyker mesteparten ut igjen.

Lenke til kommentar
Løsningen ifølge legen er at barna gjør oppgavene ferdig på skolen, og så går de hjem og har fri til neste dag. De på den politiske venstreside er glade for dette utspillet, de foretrekker at leksene ikke er hjemmelsekser, men isteden er, vel, skolelekser.

 

Å påstå at hjemmelekser er en krenkelse av menneskerettighetene er noe eksentrisk, og fortjener ingen kommentar, men det som er viktig her, er følgende. Ved å ha hjemmelekser lærer barna seg å disponere sin tid. Det vet at de har et bestemt antall timer til rådighet, de vet at de har en bestemt mengde lekser, og så lærer de seg å disponere tiden slik at de får gjort leksene. Dette er en uvurderlig lærdom! Lekser gjør ikke bare at barna lærer innholdet, lekser lærer dem også å bli selvstendige og til å ta valg og til å ta konsekvensene av dem. Hjemmelekser er altså med på å lære barna opp til å bli selvstendige og modne individer.

 

Selvsagt er de på venstresiden motstandere av hjemmelekser (som de er motstandere av alt annet individuelt selvstendig arbeid). De vil at leksene skal gjøres på skolen, og gjerne under lærerveilednig. De vil altså at innholdet i og rammen rundt lekselesingen skal være som skoledagen ellers, for der utfører elvene også oppgaver med lærer tilstede.

 

Det å frata elvene muligheten til å lære selv og på en selvstendig måte vil passivisere elvene, og i enda større grad gjøre det vanskeligere for dem å klare krevende og ansvarsfulle jobber.

 

Dersom ideen bak dette utspillet blir gjennomført vil elvene i enda større grad bli forberedt til en voksentilværelse som sosialklienter eller offentlig ansatte byråkrater.

 

(Selsvagt er DLF for at skolene, som bør være private, selv kan velge sitt eget opplegg mht lekser, men vi vil tro at de skoler som gir elevene en rimelig mengde hjemmelekser er de som vil gi sine elever den beste utdannelsen.)

 

Kan forøvrig ikke si jeg føler, eller følte, meg som et krenket individ fordi jeg må gjøre lekser.

Lenke til kommentar

Dette er tull og tøys. Å, stakkars meg som fortsatt går på ungdomsskolen og har store problemer fordi jeg kan velge selv når jeg vil gjøre skolearbeid. En lengre skoledag er rett og slett bare uaktuelt. Jeg vil ikke orke å være på skolen i 2-3 timer til; jeg trenger pauser! Nei til lengre skoledager - ja til mer valgfrihet. :yes:

 

Nå har det seg slik at denne artikkelen viser til barn i 1-4.klasse. Det jeg reagerer på i artikkelen er det at det blir skrevet at man ikke gjør lekser på SFO. Får man ikke gjort lekser på SFO, er det en dårlig ledelse der. På SFO skal man oppmuntre barna til å gjøre lekser, ikke drive med alskens praktiske aktiviteter.

 

Jeg lærer forresten ofte bedre med tavleundervisning enn med skriftlig undervisning. For da får jeg best mulig innsikt i stoffet. Lekseprøver for å se hvor elevene i klassen står er jeg også for. Akkurat som nasjonale prøver. Elevorganisasjonen er en elendig organisasjon og gjør skam på oss ordentlige elever som er på skolen for å lære. De burde hete Den sosialistiske elevorganisasjon isteden.

 

Mange sier at de heller ville hatt en time ekstra på skolen enn en time med lekser hjemme. Hvorfor ikke bruke foreldrenes kunnskap til det den er verdt?

Nettopp. Prøver går mye bedre med litt hjelp fra foreldrene mine.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...