Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lekser er overgrep mot barn


Sanux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tull og tøys, dette handler også om arbeidsmoral. Norsk ungdom har bare godt av å jobbe en time eller to med leksene. Gode arbeidsrutiner gir resultater på universitetet.

 

Mer tavleundervisning.

Mindre prosjektarbeid.

Mer lekseprøver.

HELT enig der...

I dag har vi noe dritt som kaller "ansvar for egen læring", her blir alle sluppet fri og læres ikke en dritt, de som har utdannede foreldre blir da lært dette hjemme, mens de andre ender opp fattige.

 

"skomaker bli ved din lest"

 

Dette fører til et arvelig klasseskille og ikke et som er basert på den enkeltes vilje og inteligens....

 

går selv vidregående gk allmen..

 

Vil ha færre timer, men timer hvor vi gjør noe og ikke bare har prosjekt, alt jeg har lært har utelukkende vært av mine foreeldre som begge har universitets utdannelse...

 

Kjenner bare en person hvems foreldre ikke er godt utdannede som greier seg bra, men dette er egentlig grunnet enorm vilje....

 

Skjønner meg ikke på alle som mener at det å kunne tin er blitt gammeldags..

 

Er det moderne å være PUer :dontgetit:

Lenke til kommentar

Er for tavle undervisning i enkelte fag.

 

Matte feks buurde man aldri ha tavle undervisning. bare gå fort igjennom hvordan man gjør det å så rett på oppgaver da man kan se selv hvordan man gjør det.

 

I norsk, samfag, engelsk osv så er jeg for tavleundervisning da det sjeldent er noen oppgaver som"aktiverer" hjernen i disse fagene.

Er som oftes bare 5-7 spm mot slutten av hvert kapittel som går ut på at man bare skumleser fort til man kommer til svaret å hopper rett over til neste spm.

Disse spm dekker som oftes ikke alle de viktisgste punktene i kapittelet.

 

da er det mye bedre at læreren står og forteller og forklarer med egne ord å enkle illustrasjoner om hvordan et valg feks fungerer her i norge osv. (trekker fram valg å politikk osv pga vi har nettop hatt valg å da også hatt om det i samfagen på skolen)

Lenke til kommentar

Når det gjelder teorifag, norsk, engelsk, fag som det, så klarer jeg ikke sette meg ned på ettermiddagen, er alt for ukonsentrert, samme på skolen. Jeg klarer ikke konsentre meg om oppgavene.

 

Jeg kan bare tenke meg til at det er fordi jeg ikke har noen som helst grunn til å lære det som skal læres. Jeg vet det er en teit oppfatning... har hørt det tusen ganger. men slik tenker jeg, jeg bryr meg rett og slett ikke om hvordan en novelle er bygd opp. Jeg har aldri lest en novelle, kanskje jeg blir å gjøre det senere, men lese ville jeg gjort for underholdningen,bryr meg lite om hvordan den er oppbygd. Som sagt, slik tenker jeg, det tror jeg en del andre gutter i samme alderen gjør.

 

På ungdomskolen møtte jeg på en god del problemer når det gjelder selvstendig prosjektarbeid. Å lage en lærebok om vulkaner er for meg bortkastet, vil jeg vite noe, finner jeg informasjon om det, ikke om alt. Når det gjelder hjelp av lærerne kan jeg med en gang si at på ungdomskolen jeg gikk på så gjaldt det kun elever som _kan_ jobbe selvstendig, lærerne sa til meg, samt andre i klassen som ikke klarer selvstendig arbeid at de har ikke tid til å hjelpe de som ikke gidder å gjøre noe, men at vi må bruke tiden på de som faktisk gjør noe. Skjønner det, men grunnen til at jeg ikke gjorde noe er jo at jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre.

 

Det er noe galt en plass ... :dontgetit:

 

Sier ikke jeg er perfekt, men noe er likevel galt!

 

EDIT: når det gjelder samfag som du kaller det, kan jeg ikke si at lesing går noe bra, jeg kan lese en setning, men klarer ikke gjenta et ord etterpå, får ikke med meg noe som helst. Dette er et stort problem, mange i klassen min hadde dette.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
I norsk, samfag, engelsk osv så er jeg for tavleundervisning da det sjeldent er noen oppgaver som"aktiverer" hjernen i disse fagene.

Er som oftes bare 5-7 spm mot slutten av hvert kapittel som går ut på at man bare skumleser fort til man kommer til svaret å hopper rett over til neste spm.

Disse spm dekker som oftes ikke alle de viktisgste punktene i kapittelet.

 

da er det mye bedre at læreren står og forteller og forklarer med egne ord å enkle illustrasjoner om hvordan et valg feks fungerer her i norge osv. (trekker fram valg å politikk osv pga vi har nettop hatt valg å da også hatt om det i samfagen på skolen)

Veldig uenig, samtidig som det kommer veldig ann på læreren. I historie har vi en elendig lærer som ikke kan noe om rent basisk pedagogikk, vi lærer ingenting av han.

 

Tilbake til at jeg er uenig - fagene du nevner blir ikke bedre av at læreren står og plaprer, man må ta i bruk språkene og diskutere samfunnsfagene. Da hjelper en lærer som liker å høre sin egen stemme lite. Ja, en innføring må til, men man tenker i alt for liten grad selv pdd.

Lenke til kommentar

Jeg synes lekser, i fornuftige mengder, er bra fordi det er den tiden på dagen barnet kan sette seg ned i et stille rom å tenke selv. Uten mye forstyrrelser fra de andre elevene i klassen tenker man bedre. Man har heller ikke mulighet å spørre sidemannen om hjelp hele tiden, noe som fører til egen tankegang. Etter det jeg har forstått er ikke det skadelig.

 

Til de som diskuterer tavleundervisning kontra prosjektarbeid må dere huske på at begge metodene har både fordeler og ulemper.

 

Tavleundervisning har den styrken at alle kan få med seg det læreren sier, og dersom det er en bra lærer klarer hun å formidle kunnskapen sin på en bra måte. Tavleundervisning er mindre ressurskrevende da man kan undervise 20 eller 200 med samme lærer, men det legger mye ansvar på elevene. Da må de selv tilegne seg ferdigheter i å løse oppgavene. Slik systemet er nå går som regel læreren rundt å hjelper de som trenger det. (eller mange ganger de som roper høyest, og hun rekker ikke over alle som trenger det).

Det er fare for at elevene blir passive i denne undervisningsformen, men det er tross alt litt ansvar for egen læring.

 

Gruppearbeid har jo den store fordelen med at man lærer å benytte og finne informasjon. Man får mye videre kunnskap og man husker ting bedre fordi man har noe å binde kunnskapen opp til. Det er alltid fare for gratispassasjerer men da lærer man seg etterhvert å stille krav til de andre gruppemedlemmene. Dette er også bra lærdom. Denne undervisningsformer er veldig ressurskrevende både med tanke på tidsforbruk og veilederens bruk av tid på hver gruppe.

 

Om man har mye lekser med dagens tavleundervisning vil man nok sansynligvis få mer hjemmearbeid med gruppearbeid. Dette fordi et prosjekt klarer man ikke helt å legge fra seg uansett hvor man er, og som regel krever det mye arbeid siste uke før levering.

 

Mye udokumenterte påstander her, men har ikke tatt meg tid til å finne kildene. Det finnes sikkert mange flere fordeler og ulemper med begge undervisningsformene, men jeg kom ikke på fler i farten.

 

Mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Når det gjelder lærerne så er det jo sant som du sier, ikke alle lærerne er flinke til å lære bort. mens noen er. læremåten er viktig, lærerne burde ta hensyn til elever med konsentrasjonsvansker.

 

Jeg sier heller ikke at det ikke er plasser dette skjer, men snakker ut i fra min egen erfaring på ungdomskolen her jeg bor.

Lenke til kommentar

Tavleundervisning synes jeg er greit, med mindre jeg må ta notater. Det klarer jeg dårlig.

 

Gruppearbeid er egentlig også greit, Problemet er at de blir to typer grupper

 

gruppe 1# de flinke elevene som klarer å konsentrere seg/jobbe

 

gruppe 2# de elevene som ikke klarer å konsentrere seg/jobbe selvstendig

 

Dette ender opp med at lærerne kjefter på gruppe 2 pga. bråk osv. Lærerne burde lage blandingsgrupper med både jenter og gutter.

Lenke til kommentar

Lekser er det som gjorde ungdomsskolen vanskelig for meg. Kall det gjerne overgrep. Jeg ble hardt straffet i 8. og 9., og så arbeidet jeg siste året. Skulle heller hatt ekstra timer på ungdomsskolen. Det hadde også hjulpet på sjokket som kom når jeg begynte på vgs. Er ofte ikke hjemme før 5-6 tiden.

Nå går jeg MK GK, og vi har hver vår mac i klasserommet. Det er helt sinnsykt, for enkelte sitter å chatter til andre enden av rommet på MSN når vi har realfagtimer som skal brukes til studier. Hva skjedde med "les s. x-x, gjør oppgaver".

I engelsk er det ganske greit, for læreren sierhva som skal gjøres til når, og ber oss arbeide. I naturfag har vi mye forelesninger som ingen hører etter på. Jeg ville heller lest i boka for så og gjøre oppgaver. Imo bør man fjerne leksene og legge til rette for effektivt arbeid på skolen.

Hvis man klarer å være effektiv på skolen så tror jeg man blir en effektiv arbeidstaker, noe som gagner alle.

For øvrig så har jeg 4 timer engelsk og 4 timer naturfag og 1 time matte frem til jul, og norsk og matte etter jul.

 

Kan godt ha lekser, men da skal det være i en slik mengde at jeg får gjort de på skolen. Da har man seg selv å takke hvis man sitter på kvelden og gjør lekser.

Lenke til kommentar

eirik1989: På min skole har vi nettopp fått et nytt klasserom - datamaskiner langs tre vegger, og et stort bord (egentlig mange litt mindre bord som står sammen) i midten, samt lerrett og lærermaskin på den siste sida. Rundt bordet blir det lettere å konsentrere seg, enklere å se de andre, datamaskinene tar ikke oppmerksomhet osv.

 

Veldig effektivt, IMO. Og er enig i at vi bør ha flere oppgaver og mindre pjatt, så kan man tenke litt selv og ikke få alt i hendene. Historielæreren jeg nevnte tidligere tror han er snill når han bak oppgavene på alle arkene han deler ut skriver hvor svaret finnes, eller at han eventuelt bare trykker det på baksida... :roll:

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Tull og tøys, dette handler også om arbeidsmoral. Norsk ungdom har bare godt av å jobbe en time eller to med leksene. Gode arbeidsrutiner gir resultater på universitetet.

 

Mer tavleundervisning.

Mindre prosjektarbeid.

Mer lekseprøver.

Velger å quote deg selv om du har allerede svart litt i denne tråden.

 

Er delvis enig med deg, men la heller leksen bli gjort på skolen og at det blir minimalt med hjemmelekser. Utrolig hvor mange frustrerte barn som kan få psykiske handikap og problemer med selvtilliten pga problemer med hjemmeleksa, noen av disse gruppene :

 

Dyslektikere.

Ordblinde.

Mennesker med problemområder : Mattematikk, orientasjon etc.

 

Ved å ta leksa på skolen og heller øke tiden man er daglig på skolen så kan man kanskje få til raskere læring og utvikling, selvsagt må man fortsatt ha en form for disiplin men dette er nok like så et samfunnsproblem som et læreproblem (mangelen på selvdisipling og egenstendig studietid/leksetid).

Lenke til kommentar
Leste den før i dag, og jeg vil si meg veldig enig.

men jeg lurer på om hva som vil komme til å skje, vist det ikke er noe lekser.

Vil ungdommen bli dummere? :hmm:

Ikke nødvendigvis. Hva med å heller bruke timene på skolen til å gjøre en skikkelig innsats?! Alle vet like godt som meg at det å jobbe i f.eks. norsktimene på vgs (VK2) er umulig. Hva med om det ble innført mer disiplin i skolen, og at elevene ble tvunget til å jobbe i timene i stedenfor å sove dem vekk, så kunne vi heller få slippe lekser. Egentlig liker jeg det slik som vi har det nå. Vi sover på skolen, og driter i leksene. Jeg er som laget for skippertak :D

Lenke til kommentar

Lekser har vi gjort i alle år, hvorfor skal vi plutselig begynne å kalle dette for overgrep mot barn? Jeg går selv på grunnskolen enda, og jeg gjør faktisk leksene mine fordi jeg vil noe i livet mitt. Jeg er enig i at vi heller kunne gått noen timer ekstra på skolen, men å kalle lekser for overgrep er både teit og overdrevent.

Lenke til kommentar

Veldig mange var slappe på prosjektarbeid, og fulgte ikke med på andres fremvisninger. Dette førte til at de jeg oppfattet som de svakere elevene gjorde dårligere enn normalt på høringer og prøver. De sterke elevene lærte derimot mye av å prosjekter, ettersom de ofte ble sittende igjen med mye å gjøre. I tillegg har de mindre problem med å få med seg innholdet i andre forelesninger, eller lese seg til informasjon selv.

 

Angående tavleundervisning så lærer man mye av dette om man har en brukbar lærer og følger med i timene. Om man samtidig kommer forberedt til timen slik at man vet hva emnet kommer til å være så lærer man faktisk utrolig mye av tavleundervisning.

 

Lekser skal jeg ikke uttale meg for hardt om, ettersom jeg stort sett lærte det jeg trengte i timene på skolen. Når jeg gjorde lekser så følte jeg i stor grad at det var tvangsarbeid, men likevel var de godt med på å sortere tankene mine rundt emner jeg hadde noe kunnskap om. Det hjelper nemlig mye å få skrevet ned det man tenker på papiret.

 

Nå kan man jo si at dette like gjerne kunne vært gjort på skolen, og det ser jeg ikke noe stort problem med. Likevel ville jeg mye heller ha sluttet 4 hver dag og hatt ~1 time lekser enn å slutte 5. Det kommer av at det da er mulig å ta en god pause før leksene påbegynnes. I tillegg må middag og lignende flyttes på ved så sen skoleslutt. Hjemmelekser fører også, som sagt over, til at eleven lærer å ta ansvar og gjøre lekser. Det fører nok til at lekser er mer egnet på ungdomsskolen og videregående enn på barneskolen.

 

Ulempen med å gjøre lekser hjemme er selvklart at mange ikke gjør leksene, deriblant meg. Et godt virkemiddel her er å ha uanmeldte lekseprøver, det gjør at eleven hele tiden må følge med, og passe på å ikke falle etter. Om man faller etter fører det fort til enorme mengder arbeid i noen få hektiske uker, og det er ikke gunstig med tanke på langsiktig læring.

 

Oppsummert:

Pass på at mengden prosjekter holdes på et moderat nivå.

Unngå for mange alternative læringsmåter, man lærer ikke mye av dem uansett.

Ansett engasjerende tavleundervisere. (jeg har hatt noen sånne oppgjennom)

Lekser hjemme er en god idé, så lenge enkelte uanmeldte lekseprøver sørger for at de blir gjort.

 

edit: liten kommentar var litt feil.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...