Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lekser er overgrep mot barn


Sanux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde heller brukt en time ekstra på skolen hver dag da jeg var mindre, enn å sitte oppe sene kvelder.

Satt du oppe sene kvelder grunnet du ikke gadd gjøre leksene føre kvelden da?

 

 

Det er ikke no problem og sette av tid til lekser bare en gidder.

Barneskolen gjorde jeg altid allt av lekser, men jeg må ærlig innrømme at med en gang enkelte lærere ut på ungdomskolen og senere begynte og slutte og sjekke leksene så stoppa jeg å gjøre en del.

 

 

 

 

Er enig i at en heller kunne hatt litt lenger tid på slolen. 1t ekstra på barneskolen og kanskje 2 på ungdomskolen. Vidre etter det så får en ta ansvar selv.

Lenke til kommentar
Mer tavleundervisning.

Mindre prosjektarbeid.

Trodde ikke du var så konservativ og gammeldags. Du er bare misunnelig fordi ting bedrer seg etter at du er ferdig med skole.

 

For å argumentere litt mer seriøst, så lærer man mye bedre av å utføre ting selv, så mer tavleundervisning og mindre prosjektarbeid er bare bare dumt. Dessuten tror jeg de yngste elevene har godt av mer leik og mindre lekser, dette fordi de lærer mye av leik som blir tatt vekk fra dem, jeg syns også det er tull at unger skal starte tidligere og tidligere på skolen, dette tar fra dem en viktig bit av barndommen.

 

 

Lord-KGA: Jeg gjorde for det meste leksene mine, men noen ganger la det beslag på altfor mye tid. Dessuten er man ofte sliten etter skolen, og har kanskje også lyst til å gjøre helt andre ting.

Lenke til kommentar
Tull og tøys, dette handler også om arbeidsmoral. Norsk ungdom har bare godt av å jobbe en time eller to med leksene. Gode arbeidsrutiner gir resultater på universitetet.

 

Mer tavleundervisning.

Mindre prosjektarbeid.

Mer lekseprøver.

Hadde lekseprøve til nesten hver lekse i USA, og det tvang meg (og alle andre) til å jobbe knallhardt med skolen. Hadde det vært slikt her, så hadde nok flere gått opp 1-2 karakterer.

Lenke til kommentar
*snip*

Problemet med skolen er at det er altfor mye lek og moro. Prosjektarbeid er bare tull og tøys, det ender nesten alltid opp med en annen form for fremføring som har null læringsverdi.

 

Jeg mener at tavleundervisning med en lærer som hjelper elevene aktivt(hørte jeg noen si mindre klasser?). Ved å bruke lekseprøver så får læreren en oversikt over de som trenger oppfølging og de som kan oppmuntres til å utvikle spesielle evner.

 

Og nei, jeg er ikke bitter.

Lenke til kommentar
Lord-KGA: Jeg gjorde for det meste leksene mine, men noen ganger la det beslag på altfor mye tid. Dessuten er man ofte sliten etter skolen, og har kanskje også lyst til å gjøre helt andre ting.

helt enig...... særlig når min skoledag varer fra kl 8:15 til 16:00 .... + at vi har nesten ingen teori.... bare jobbing osv..... skulle tatt mer hensyn til detta....

 

EDIT: har seff noe allmenn fag osv men ikke mye... og så mye lekser de gir oss for det..... :shrug:

Endret av SaNux
Lenke til kommentar
Gud, så godt det hadde vore. Altfor mykje prosjekt på MK. :(

Åh, herregud... Hva tror du møter deg ute i arbeidslivet da? Folk som sitter rundt et bord og diskuterer eller får undervisning om en avis, en film el.?

 

VGS skal like mye forberede folk til arbeidslivet som å lære de nye ting. Media har etter min mening et fint opplegg, med mye prosjektarbeid - slik er det også IRL.

Lenke til kommentar

En fin løsning hadde vært å ha kanskje 1-2 timer lenger skole noen dager som man kunne jobbe leskene på skolen (i tilvalgsfagtimene pleier jeg å låse meg inn på et gruppe rom og gjøre matte lesker :whistle: pluss at jeg sitter 1-2 time etter skolen hver dag )

 

NEI til tavleundervisning (Sovner annehver mattetime pga NETTOP tavleundervisning) Man gjennomgår på tavla, viser hvrdan man gjør ting. Det er vel kanskje undervisning. Men, å sitte en hel time og høre på en trøtt lærer snakker om pytagoras og ulikheter er lite morro. Da jobber man dårligere. Så klart skal man ha tavleundervisning, men begrense det litt.

 

JA til flere prosjekter. Jeg lærer mye mer av praktisk arbeid. I tillegg er det mye morsomer og jobbe praktisk, og når man jobber med noe man synes er morsomt, går det mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...