Gå til innhold

Intel Extreme Edition 840


Anbefalte innlegg

Jeg er uansett fornøyd med min Intel EE 840. Greit at den blir varm, men ikke så varm. Etter å ha byttet strømkabel falt CPU temp fra ca 90 ved full load, ned til 75-77 ved full load.

Hvilken strømkabel byttet du? :wow:

 

Kanskje litt off topic, men ble bare litt nyskjerrig på hvordan CPU-tempen blir påvirket av strømkabelen. :D

hehe--- ikke nevnt det her, men hadde ett seriøst varmeproblem i starten. Og PSU vifen min bråket noe vannvittig (noe det fortsatt gjør men i noe mindre grad ).

CPU temp lå på ca 90-92 grader uten noe spess problem. Idle temp lå på 70-75.

 

Byttet strømkabelen fra veggen til PSU og vips sank temp på CPU med ca 10 grader og viftestøyen på PSU med 10-15 db. Så ett eller annet må ha vært feil, men skal uansett bytte PSU for å være sikker. Den bråker MYE mer enn 17db som er oppgitt som maks. :thumbdown:

 

Netshop har fått inn PSU'en og er klar til å bytte, men jeg må bare få tid til å svippe bortom å levere pc'en. Så fikser de feilen og jeg får hente pc'en samme dag....bare jeg får tid til å dra bort å levere da.... :D

 

Ikke spør meg hvorfor strømkabelen fra vegg til PSU skulle ha noe med CPU temp å gjøre, eneste må være at den påvirket PSU noe som igjen påvirket CPU.

 

 

JohndoeMakt: Intel EE 840 har ett max strømforbruk på ca 330 W ved full load på begge kjerner...... :dribble::dribble::dribble:

Så den bruker litt strøm ja...... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
TL1000S mener altså at en X2 3800+ (som er dualcore) er et bra kompromiss mellom pris og ytelse, spesielt med tanke på multitasking.

Ja.. det var intensjonen min å påpeke..

At andre begynner å blande inn ytelse/sammenlikninger av en "skamklokket" P4 kontra en "stakkels" A64 [email protected] ?? er helt utenfor topic.. mildt sagt.

Når jeg sier at X2 3800+ trolig er det beste valget (dualcore) er det ikke bare mht. ytelse i tester/benches, vanlig bruk etc.., men også relatert til teknologi..

Selv er jeg meget godt fornøyd med ytelsene til min 830D, men i motsetning? til andre her ser jeg ingen grunn til å skryte av effektforbruk/varmeutvikling. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mulig at 840EE bruker fryktelig mye strøm, men 330watt høres uanstendig mye ut ja..

Mitt system med [email protected] + klokket X800Pro bruker totalt ca.300watt ved full load på begge kjerner. "Ille nok" det.. :p

 

PS.

Dette er målt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Effekt (Watt) = Spenning (Volt) * Strøm (Ampere) = 1,4 V * 125 A = 175 Watt

 

Forøvrig tror jeg ikke det i noen relevante sammenhenger er så mye. Mitt anslag er rundt 140W på det absolutt maksimale. NB: Husk at målinger som er gjort rundt på nettet ofte ikke er av selve CPU'en men av hele PCen. Altså CPU + GPU(er), harddisker, minne, hovedkortet med brikkesett og spenningsregulatorer og ikke minst inkludert tap i selve PSU'en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Byttet strømkabelen fra veggen til PSU og vips sank temp på CPU med ca 10 grader og viftestøyen på PSU med 10-15 db. Så ett eller annet må ha vært feil, men skal uansett bytte PSU for å være sikker. Den bråker MYE mer enn 17db som er oppgitt som maks. :thumbdown:

Det rareste jeg noensinne har hørt, men så lenge det funker bør en ikke bry seg for mye om hvordan. :thumbup:

Lenke til kommentar
Byttet strømkabelen fra veggen til PSU og vips sank temp på CPU med ca 10 grader og viftestøyen på PSU med 10-15 db. Så ett eller annet må ha vært feil, men skal uansett bytte PSU for å være sikker. Den bråker MYE mer enn 17db som er oppgitt som maks. :thumbdown:

Det rareste jeg noensinne har hørt, men så lenge det funker bør en ikke bry seg for mye om hvordan. :thumbup:

Jeg grublet også en del der, og tenkte på noen latterfulle forklaringer:

  • 1. Han skrev litt feil og mente at han skiftet strømforsyning og ikke strømkabel. Den nye PSU'en har kanskje mye kraftigere luftgjennomstrømning, som igjen senker temperaturen i kabinettlufta og dermed temperaturen på CPU. eller..
  • 2. Strømkabelen det snakkes om er ATX-kabelen. (Den er avtagbar på enkelte PSU'er) Bytting av kabelen gjorde at ATX-kabelen ikke lengre lå i CPU-vifta og bremset vifta.
  • Den nye kabelen har kanskje dårlig kontakt på 12V-railen og utvikler bekymringsverdige mengder varme selv. Hovedkortet får servert lavere spenning noe som senker CPU-spenninga en aning og dermed varmeproduksjonen.
  • Roting inni PCen har flyttet på den løse temperaturproben på kjøleribba på CPU'en så den viser for lave temperaturer.
  • Roting inni PCen innebar kanskje at han tok av kjøleren og satt den inn på nytt, men oppgraderte kjølepasta og kanskje fikk en mye bedre tykkelse, plassering, trykk og utflyting av pastaen enn sist.
  • Kanskje han flytta PCen litt frem fra veggen i samme slengen som han byttet kabel, slik at lufta kom bedre ut bak kabinettet og temperaturen sank.
  • Kanskje temperaturen før var målt på en annen måte enn etter. (Load vs. ikke Load eller ved oppstart en kald morgen i kjelleren vs. en tempen etter en lang kveld med spilling en varm sommerdag.

Vel, nå har jeg ikke flere (rare) teorier. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vel, nå har jeg ikke flere (rare) teorier. ;)

Tror det er så enkelt at det ikke er CPU-temp det dreier seg om... men kanskje PWM-temps..eller "et-eller-annet-tull" som Bios rapporterer.

Selv en P4EE "throttler" ved en temp på noen-og-sytti så dette har jeg svært liten tro på er reelt.. dvs. 90grader load.. samt gode resultat i PCMark05 (som "myhken2" har rapportert om tidligere).

Bios-temps har jeg sluttet å stole på for lenge siden...

Lenke til kommentar
JohndoeMakt: Intel EE 840 har ett max strømforbruk på ca 330 W ved full load på begge kjerner......   

Så den bruker litt strøm ja......

Som andre har sagt så er det bruken til det totale systemet og ikke bare CPU.

 

Jeg vet ikke hvor du har fått det tallet fra, men disse har fått omtrent samme tallet og der får 540J 260W total last.EE840 trekker 70W mer fra strømnettet som med en virkningsgrad på 70% blir 50W mer altså teoretisk 150W maks strømbruk.

Men med høyere strømbruk synker ofte virkningsgraden i PSU, VRM taper mer energi osv så jeg tror 130-140W faktisk var et bra tipp.

 

EDIT: Fant det andre jeg spurte om.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Byttet strømkabelen fra veggen til PSU og vips sank temp på CPU med ca 10 grader og viftestøyen på PSU med 10-15 db. Så ett eller annet må ha vært feil, men skal uansett bytte PSU for å være sikker. Den bråker MYE mer enn 17db som er oppgitt som maks. :thumbdown:

Det rareste jeg noensinne har hørt, men så lenge det funker bør en ikke bry seg for mye om hvordan. :thumbup:

Jeg grublet også en del der, og tenkte på noen latterfulle forklaringer:

  • 1. Han skrev litt feil og mente at han skiftet strømforsyning og ikke strømkabel. Den nye PSU'en har kanskje mye kraftigere luftgjennomstrømning, som igjen senker temperaturen i kabinettlufta og dermed temperaturen på CPU. eller..
  • 2. Strømkabelen det snakkes om er ATX-kabelen. (Den er avtagbar på enkelte PSU'er) Bytting av kabelen gjorde at ATX-kabelen ikke lengre lå i CPU-vifta og bremset vifta.
  • Den nye kabelen har kanskje dårlig kontakt på 12V-railen og utvikler bekymringsverdige mengder varme selv. Hovedkortet får servert lavere spenning noe som senker CPU-spenninga en aning og dermed varmeproduksjonen.
  • Roting inni PCen har flyttet på den løse temperaturproben på kjøleribba på CPU'en så den viser for lave temperaturer.
  • Roting inni PCen innebar kanskje at han tok av kjøleren og satt den inn på nytt, men oppgraderte kjølepasta og kanskje fikk en mye bedre tykkelse, plassering, trykk og utflyting av pastaen enn sist.
  • Kanskje han flytta PCen litt frem fra veggen i samme slengen som han byttet kabel, slik at lufta kom bedre ut bak kabinettet og temperaturen sank.
  • Kanskje temperaturen før var målt på en annen måte enn etter. (Load vs. ikke Load eller ved oppstart en kald morgen i kjelleren vs. en tempen etter en lang kveld med spilling en varm sommerdag.

Vel, nå har jeg ikke flere (rare) teorier. ;)

Jeg mente faktisk strømkabelen fra veggen til PSU. Har ikke en gang åpnet pc'en etter jeg fikk den. Så jeg har ikke fikset noe med CPU vifte, ledninger internt i pc eller lignende....

Bruker ingen andre måle instrumenter enn Probe ver ?? som fulgte med hovedkortet. At CPU min reduserte hastigheten så jeg resultatet av etter å ha kjørt tester en hel dag.

 

Nå har jeg ikke det problemet mer.

 

Men som sagt, skal en av dagene til uken inn til Netshop slik at jeg får byttet PSU også for være helt sikker. Kan være noe der.

 

PWR temp måler ikke hovedkortet mitt, så jeg har aldri sjekket hvor høy den er. Men bare ved å ha hånden bak pc'en før, ga meg forståelse av at det ikke var akkurat kald luft som kom ut :D Ganske så varmt ja.

 

JohndoeMakt

når det gjelder strømforbruk så er det for hele systemet ja, blandet litt..... Jeg har bl.a lest denne testen og der ligger det på ca 313 W for hele systemet minus skjermen. Jeg har jo ett GeForce 7800GTX kort, som sikkert bruker noe mer strøm enn 6800 ULTRA, så totalt er vel 330 ikke så usannsynlig for min del.

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på i hvilken grad data prefetches til L2 på disse prosessorene, men i hovedsak vil nok nivået/nivåene under L1 lagre data som allerede har vært innom L1,

 

Det er her poenget mitt med Snoop og Snarf kommer inn.

Når en cache Snooper, så betyr det at den sjekker hvor prosessoren adresserer RAM og evt. "regner ut sannsynligheten" for neste data. Dette kan bare gjøres hvis cache Snarfer (kopierer til en viss grad) en del av segmentene fra det som blir overført fra RAM til CPU.

 

Poenget mitt var eventuelle predictions i forhold til hits i cache. Slik at CPU til enhver tid kun hadde cache å forholde seg til (verden er perfekt).

 

Angående eliminering av overhead i forbindelse med HT skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Et eksempel: hvis man (f.eks) kjører dualcore, man får 100FPS i et generelt spill. Hvor kun spillet kjører og trenger 100% CPU tid. Dernest fyrer man opp f.eks encoding av "familiefilmen" (Encoding er som kjent rimelig CPU hungrig), og fortsetter spellinga, FPS dropper noen få % (det gjelder vel nesten alle tilfeller hvor man er CPU bound). Overhead.

 

Beklager den ang associativity, lenge siden jeg har trimmet cahce kunnskapene mine, tenkte på gamel Pentium dagene ;) Så alt i dag kjører full-associativity?

Lenke til kommentar

Dette med coherency protocols er jeg ikke særlig inne på, men som du sier vil det nok være gyldig for en eventuell L3-cache i tillegg til L1, L2 og RAM. All minnetrafikk må så langt jeg kan forstå "overvåkes" i dualcore-design, uansett hvilke nivåer det er snakk om.

 

Angående nåtidens AMD/Intel mobile/desktop-prosessorer forekommer ikke bruk av hverken fully associative eller direct-mapped cache schemes. Alle design benytter altså mellomting av disse (n-way). Husk at fully associative krever at absolutt alle tags sammenlignes ved hvert eneste søk, noe som er lite effektivt. Hva angår fleksibilitet er dette den beste løsningen, men denne fordelen er ikke nok til å veie opp for økt latency. En annen ulempe er kravene til interconnects på kryss og tvers.

 

Direct-mapped gir lavest mulig søketid, fordi alle minneadresser er underordnet én bestemt blokk i cachen - dermed er det bare nødvendig å søke den ene framen for data. Problemet er at dette kan medføre ekstra flytting imellom cachene, i tillegg til dårligere plassutnyttelse. Cachelinjene vil "kollidere" med hverandre - såkalt conflict-rate hvis f.eks. et working set ikke får plass i en enkelt frame (i en direct-mapped cache vil det altså være like mange frames som antall blocks).

 

AMD K7 og K8 befinner seg nærmere disse to ytterpunktene enn Intel. AMD benytter 2-way set associativity for L1, og 16-way for L2.

 

Denne grafen sammenligner conflict rate forbundet med forskjellig associativity. Isolert sett ser vi at fully associative ligger best an, men denne fremstillingen tar altså ikke hensyn til søketid.

Cache%2Cmissrate.png

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...