Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Prøvde å koble ut harddisken nå, men fikk bare opp denne feilmeldingen. Noen som kan hjelpe meg i videre feilsøking? :hmm:

 

Det betyr at den ikke finner noe bootbart volum. Jeg tror du burde levere den inn til service.

Hvordan er det med garanti på MBP? Har hatt den i 1,5 år, kjøpte den på Elkjøp. Kan jeg likevel levere den inn på en sertifisert applebutikk her jeg bor? Regner med de kan fikse det litt kjappere enn at Elkjøp sender den til dem.

Lenke til kommentar

Reklamasjon kan håndteres av selger ja, men Humac og Eplehuset skal ta reparasjoner på reklamasjon uansett hvor den er kjøpt, såfremt den leveres med kvittering.

 

Frisker opp litt med repost angående akkurat dette:

 

 

Apple Limited Warranty (Varighet: Ett år fra kjøpsdato)

- Inkluderer 90 dagers gratis telefonsupport

- Reparasjon av maskinvarefeil (MERK: Brukerfeil, redning av tapt data fra døde harddisker etc er ikke en del av dette)

- Worldwide, kan brukes i en hvilken som helst Apple Store eller APR i verden

 

ALW er inkludert med samtlige Apple-produkter.

 

AppleCare (Varighet: Tre år fra kjøpsdato av produkt, altså to års utvidelse av garantien)

- Inkluderer tre års gratis telefonsupport

- Reparasjon av maskinvarefeil (Dekker heller ikke brukerfeil etc, men man kan muligens få litt mer tilbake hos Apple om man er en kranglete kunde)

- Worldwide, samme som ALW

 

AppleCare må registreres innenfor ALW-perioden, dette er viktig.

 

Norsk forbrukerkjøpslov, reklamasjonsrett (Varighet: Fem år etter kjøpsdato)

- Norsk lovverk, ergo ingen ekstra telefonsupport eller lignende

- Reparasjon av maskinvarefeil (igjen, samme som de øvrige)

- Gjelder kun i Norge, ingen forhandler utenlands kan pålegges å utføre en reparasjon på reklamasjon. Et verksted kan avvise reklamasjon dersom produktet ikke er kjøpt hos dem, da reklamasjonen formelt sett skal gå mot selger av produktet, ikke verkstedet som kan utføre servicen.

- Dersom en maskin blir innlevert til reparasjon tre ganger med samme feil, og man har forsøkt å reparere feilen i alle tilfeller tidligere (ved å bytte del for eksempel) kan man be om omlevering eller heving av kjøp. Detaljene rundt dette er jeg ikke helt sikker på, da det er mye krangling mellom selgere, produsenter og forbrukerrådet angående akkurat dette. Du kan ikke si at det er noe galt med maskinen din, og kreve ny maskin etter at den har vært sjekket og friskmeldt tre ganger, for eksempel. Dersom maskinen har fungert over lengre tid mellom hver reparasjon, kan man også nekte omlevering såvidt jeg har skjønt, men som sagt er jeg ikke helt sikker på akkurat det området.

 

Gjelder kun ved forbrukerkjøp, ergo den som betaler er en privatperson og kjøpet står på en privatperson. En viktig distinksjon her er følgende:

 

Hvordan kvitteringen ser ut, beror på hvordan kunden er lagt opp. Er det slik:

 

Firmanavn

v/ privatnavn

 

Vil det telle som et firmakjøp. Er det derimot slik:

 

Privatnavn

Firmanavn

 

Vil det telle som forbrukerkjøp. Firmaer er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven, som er et annet lovverk som gir to års reklamasjon istedet for fem år. Hvordan fakturaen ser ut kan variere litt fra selger til selger, men hos Apple er det iallefall dette formatet som gjelder.

 

 

 

 

Følgende ting ugyldiggjør samtlige ting nevnt ovenfor:

- Væskeskade

- Slagskade

- Fallskade

- Annen funny business

 

Det finnes ingen lovverk eller utvidede garantier som dekker dette, kun forsikring. Er du uheldig, ta ut verdiforsikring på maskinen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En funksjon jeg ikke kan forstå hvordan folk klarer seg uten: Auto-hide dock!

 

Da Steve Job sto å pratet om FULL SCREEN APPS IN OSX LION og alle ble slått på ræva satt jeg der og sa til meg selv at det virkelig ikke var så mye nytt. Eneste forskjellen for meg (nesten) var at menybaren forsvinner i full-screen - som jeg forsåvidt aldri bruker.

Jeg skifter ofte MYE mellom apps og bruker dock-en mye. Så for meg når det var en egen app for å kjøre fullscreen når jeg f.eks. skal surfe, redigere bilder, film osv er alfa omega. Jeg så aldri for meg at jeg kom til å bruke noe full-screen apps så mye siden jeg sitter på en 30", men du og du så deilig det var når jeg bare prøvde det for gøy en gang. Er blitt avhengig!

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor MacBooken min plutselig nå lager en pipelyd til tider. Kort pipelyd som kommer tilfeldig.

hvilken macbook? hadde dette problemet på min hvite macbook 3.1 (aka crackbook) når jeg scrolla med trackpaden. Løsninga mi var å selge macbooken :p

Nyeste MacBook AIr, kommer ikke når jeg scroller. Kommer liksom helt ellers. Og Macen er ikke spesielt varm heller.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor MacBooken min plutselig nå lager en pipelyd til tider. Kort pipelyd som kommer tilfeldig.

hvilken macbook? hadde dette problemet på min hvite macbook 3.1 (aka crackbook) når jeg scrolla med trackpaden. Løsninga mi var å selge macbooken :p

Nyeste MacBook AIr, kommer ikke når jeg scroller. Kommer liksom helt ellers. Og Macen er ikke spesielt varm heller.

ingen pping på min macbook air. Høres ut som en garantisak.

Lenke til kommentar

Har hatt min MBP i en uke nå og er strålende fornøyd, det er bare en ting som irriterer meg. Når jeg bruker maskinen til ting som flash (fullskjerm), kraftig multitasking eller videosamtaler på skype forsvinner batteriet sakte men sikkert. Dette til tross for at jeg har laderen plugget i (85w). Etter jeg har sittet og arbeidet en stund, viser ladeikonet at batteriet er ferdigladet om 16 minutter (på 97%). Noen som vet hvorfor det er slik? Har et lignende problem i boot camp (win7), hvor batteriikonet viser "plugget i, lader ikke.

 

Det er snakk om en late 2011 modell, altså i7 2,4ghz, 8gig ram, 6770m og SDD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...