Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, det kommer jo an på hva du skal bruke den til. Jeg føler at 15" og ikke minst 17" blir mer flyttbar enn bærbar. Lettere å ta en 13" med i sekken enn en 15"... :)

 

13-tommerne kommer jo med veldig bra oppløsning da, så du får jo plass til en del på skjermen, selv om den fysiske størrelsen ikke blir større av den grunn. :p

Lenke til kommentar

Noen som bruker MBA "11 her? Syns ikke iPaden helt holder til det jeg vil bruke den til, iOS er for meg ikke helt optimalt. Skulle gjerne hatt en maskin som er mindre enn "15 min og som fortsatt er ganske lett. Blir "11 for lite?

Jeg har 11", kommer til å bruke den til den faller fra hverandre. Fantastisk maskin som blir enda bedre når man bruker apps med full screen-støtte.

 

Men til store regneark, detaljert bilderedigering og mye annet har jeg andre maskiner. Kunne egentlig klart meg fint om jeg bare kjøpte ekstern skjerm og hang på noen disker på denne, tror jeg. Tar du uansett sikte på å fortsette å bruke 15" gir svaret seg selv, så sant økonomien ikke står i veien. Ville oppgradert et hakk, så du får 4/128.

Lenke til kommentar

Noen som bruker MBA "11 her? Syns ikke iPaden helt holder til det jeg vil bruke den til, iOS er for meg ikke helt optimalt. Skulle gjerne hatt en maskin som er mindre enn "15 min og som fortsatt er ganske lett. Blir "11 for lite?

Jeg har 11", kommer til å bruke den til den faller fra hverandre. Fantastisk maskin som blir enda bedre når man bruker apps med full screen-støtte.

 

Men til store regneark, detaljert bilderedigering og mye annet har jeg andre maskiner. Kunne egentlig klart meg fint om jeg bare kjøpte ekstern skjerm og hang på noen disker på denne, tror jeg. Tar du uansett sikte på å fortsette å bruke 15" gir svaret seg selv, så sant økonomien ikke står i veien. Ville oppgradert et hakk, så du får 4/128.

 

Hva menes med 4/128? 4GB ram og 128GB ssd?

Er ikke air akkurat oppdatert?

 

Eneste grunnen til at jeg har 15" nå, er vel at jeg gamer bittelitt en gang i mellom, ser serier, hører på musikk osv - noe en 13" vel egentlig klarer helt fint. Skal jo bare brukes til tekstbehandling, driver ikke med bilderedigering eller noe som krever mye av maskinen.

Lenke til kommentar

Hva menes med 4/128? 4GB ram og 128GB ssd?

Nettopp. Jeg trives veldig godt med min Air som skrivemaskin; hovedgrunnen til at jeg kjøpte den er et skriveprosjekt som gikk litt for sakte fordi jeg ofte endte opp med å ikke dra på de større laptopene.

 

At den i tillegg er lynrask er en hyggelig bonus.

Lenke til kommentar

Jeg har ett lite problem med iPhoto- og Aperture-biblioteket mitt. Jeg startet å bruke iPhoto og gikk etter en stund over til Aperture. I det gamle harddisk-oppsettet mitt visste Aperture hvor det skulle lete for å finne originalfilene i det gamle iPhoto-biblioteket. Nå når jeg har byttet litt på harddisker finner den ikke originalfilene lenger, men jeg har alle bildene liggende i trygg forvaring. I Aperture kan jeg se på alle bildene fra iPhoto, men jeg kan ikke se på videoer, jeg kan ikke laste opp til Flickr eller Facebook og jeg kan ikke eksportere bilder. Det trenger jeg originalfilene til.

 

Hvordan kan jeg vise Aperture hvor alle de gamle bildene ligger?

Lenke til kommentar

Hva menes med 4/128? 4GB ram og 128GB ssd?

Nettopp. Jeg trives veldig godt med min Air som skrivemaskin; hovedgrunnen til at jeg kjøpte den er et skriveprosjekt som gikk litt for sakte fordi jeg ofte endte opp med å ikke dra på de større laptopene.

 

At den i tillegg er lynrask er en hyggelig bonus.

 

Hva er dine erfaringer, når det kommer til batteritid? Hadde vært ideelt hvis den hadde holdt til en skoledag (totalt 2 forelesninger, 4t) med notatskrivning.

 

Er 11" bedre når det kommer til batteritid?

Lenke til kommentar

Hva menes med 4/128? 4GB ram og 128GB ssd?

Nettopp. Jeg trives veldig godt med min Air som skrivemaskin; hovedgrunnen til at jeg kjøpte den er et skriveprosjekt som gikk litt for sakte fordi jeg ofte endte opp med å ikke dra på de større laptopene.

 

At den i tillegg er lynrask er en hyggelig bonus.

 

Hva er dine erfaringer, når det kommer til batteritid? Hadde vært ideelt hvis den hadde holdt til en skoledag (totalt 2 forelesninger, 4t) med notatskrivning.

 

Er 11" bedre når det kommer til batteritid?

Ifølge Apple har 11" 2 timer mindre batteritid ved nettbruk (opptil 5 vs. opptil 7 timer)

Lenke til kommentar

Hva menes med 4/128? 4GB ram og 128GB ssd?

Nettopp. Jeg trives veldig godt med min Air som skrivemaskin; hovedgrunnen til at jeg kjøpte den er et skriveprosjekt som gikk litt for sakte fordi jeg ofte endte opp med å ikke dra på de større laptopene.

 

At den i tillegg er lynrask er en hyggelig bonus.

 

Hva er dine erfaringer, når det kommer til batteritid? Hadde vært ideelt hvis den hadde holdt til en skoledag (totalt 2 forelesninger, 4t) med notatskrivning.

 

Er 11" bedre når det kommer til batteritid?

 

Min 13" håndterer lengre dager enn det der uten å stresse.

Lenke til kommentar

Har ingen fornuftig formening om batteritid utover det Apple oppgir. Har aldri opplevd at jeg har gått tom for strøm når jeg er på farten og kan ha et ganske avslappet forhold til lading, stort mer bevisst enn det kan jeg ikke påstå jeg er; sjekk heller med noen ordentlige anmeldelser for bedre estimater ...

 

... men det kommer jo også litt an på bruken din når du noterer. Da jeg var student hadde jeg ikke annet enn en enkel teksteditor åpen og lysstyrken på skjermen helt av, da varte selv PowerBooken en evighet.

 

Det beste jeg kan si om 11" Air er at jeg ikke lengre har samme nostalgiske følelse når jeg tenker tilbake på 12" PowerBooken. Har hatt mange jålete maskiner i perioden mellom disse, men det var alltid noe ved den steingamle saken jeg savnet. Ikke nå lengre.

Lenke til kommentar

Jeg har i lengre tid brukt skjermdeling i MacOS for å fjernstyre en Mac Pro fra en MacBook Pro. Akkurat nå har jeg behov for å fjernstyre en Mac Mini på samme måte, men det ser litt annerledes ut.

 

Jeg får to alternativer. Dele skjerm eller opprette en virtuell skjerm. Om jeg trykker på virtuell skjerm kommer jeg inn smertefritt, men jeg må bruke alternativet som er å dele skjermen. Men når jeg prøver på dette må jeg på Mac Mini'en godta skjermdelingsforespørselen, noe som gjør skjermdelingen ubrukelig!

 

Noen som vet hvordan jeg skrur av at man må godta skjermdelingsforespørsel? Jeg trengte ikke å gjøre det på Mac Pro'en...

Lenke til kommentar

Jeg har i lengre tid brukt skjermdeling i MacOS for å fjernstyre en Mac Pro fra en MacBook Pro. Akkurat nå har jeg behov for å fjernstyre en Mac Mini på samme måte, men det ser litt annerledes ut.

 

Jeg får to alternativer. Dele skjerm eller opprette en virtuell skjerm. Om jeg trykker på virtuell skjerm kommer jeg inn smertefritt, men jeg må bruke alternativet som er å dele skjermen. Men når jeg prøver på dette må jeg på Mac Mini'en godta skjermdelingsforespørselen, noe som gjør skjermdelingen ubrukelig!

 

Noen som vet hvordan jeg skrur av at man må godta skjermdelingsforespørsel? Jeg trengte ikke å gjøre det på Mac Pro'en...

 

På Mac Minien må du skru av at brukeren må godkjenne for å bli fjernstyrt. Systemvalg -> Deling -> Skjermdeling et sted.

Lenke til kommentar

Masse problemer i dag gitt...

 

Jeg prøver å dele harddiskene mine på nettverket. De sitter i en Mac Pro. Jeg har greid å dele smertefritt før, men jeg måtte gjøre om på noe fordi jeg byttet harddisker.

 

Problemet er altså at uansett hva jeg gjør er det de samme 4 mappene/harddiskene som blir delt. Selv om jeg fjerner de fra deling-panelet så er det de 4 mappene som er delt. Om jeg prøver å legge til andre ting for deling er det fremdeles kun disse 4 mappene som er synlige. Kan hverken fjerne eller legge til! What to do...?

 

Dette er de 4 mappene som alltid er delt:

 

post-161752-0-85846300-1320169770_thumb.png

 

Selv om deling-panelet er tomt:

 

post-161752-0-43010500-1320169771_thumb.png

Lenke til kommentar

Hva kan man ta for en 2010 MBP 15" med hi-res skjerm? 2.4GHz i5, 4GB ram. Ser ganske bra ut, bortsett fra undersiden som har litt riper og teksten er er sånn delvis slitt bort. Serienr er fortsatt lesbart.

 

10k for mye?

 

Synes absolutt ikke 10k er for mye å forlange, så sant den ser bra ut. Hi-res skjermer er ettertraktet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...