Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

 

Den er jo relativt begrenset mtp på tilkoblingmuligheter, noe som gjør endel operasjoner tungvindt, i tillegg er det ikke lenge på 100% load før vifte spinner opp, og skjermen er liten. Personlig er jeg litt overrasket over hvor mange som vurderer air som bruker bærbaren sin som en "gjennomsnittsmann", dvs har den bærbare som hovedmaskin og stort sett bruker den hjemme. Jeg mener den ikke er så godt egent til det.

 

AtW

 

Jeg finner den ikke begrenset i det hele tatt, men det er kanskje på grunn av måten jeg bruker datamaskiner på. Jeg har jo tilgang til over 4TB med filer over nettverk når jeg er hjemme, jeg har kun brukt den eksterne DVD-spilleren en gang siden jeg kjøpte den og kablet nettverk (via den trege USB-donglen) var bare nødvendig under den første Time Machine-backupen.

 

Men som eneste maskin i huset, vil den kanskje være noe begrenset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er strengt tatt bare videokomprimering og spill som får problemer med en air. Tilogmed enkel videoredigering funker fint, men komprimering tar jo masse tid.

 

Den er jo relativt begrenset mtp på tilkoblingmuligheter, noe som gjør endel operasjoner tungvindt, i tillegg er det ikke lenge på 100% load før vifte spinner opp, og skjermen er liten. Personlig er jeg litt overrasket over hvor mange som vurderer air som bruker bærbaren sin som en "gjennomsnittsmann", dvs har den bærbare som hovedmaskin og stort sett bruker den hjemme. Jeg mener den ikke er så godt egent til det.

 

AtW

 

Jeg tror du blander sammen hva "gjennomsnittsmannen" bruker sin pc til og hva du bruker din til, tvert imot vil jeg si at dette er en maskin som passer fint for de aller fleste mens de med litt mer avansert bruk burde vurdere noe annet. Og det der med viftene stemmer ikke helt, eneste gangen jeg hører de spinne er når jeg kjører noe med flash eller silverlight over lengre tid eller når jeg konverterer video.

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt bare videokomprimering og spill som får problemer med en air. Tilogmed enkel videoredigering funker fint, men komprimering tar jo masse tid.

 

Den er jo relativt begrenset mtp på tilkoblingmuligheter, noe som gjør endel operasjoner tungvindt, i tillegg er det ikke lenge på 100% load før vifte spinner opp, og skjermen er liten. Personlig er jeg litt overrasket over hvor mange som vurderer air som bruker bærbaren sin som en "gjennomsnittsmann", dvs har den bærbare som hovedmaskin og stort sett bruker den hjemme. Jeg mener den ikke er så godt egent til det.

 

AtW

 

Jeg tror du blander sammen hva "gjennomsnittsmannen" bruker sin pc til og hva du bruker din til, tvert imot vil jeg si at dette er en maskin som passer fint for de aller fleste mens de med litt mer avansert bruk burde vurdere noe annet. Og det der med viftene stemmer ikke helt, eneste gangen jeg hører de spinne er når jeg kjører noe med flash eller silverlight over lengre tid eller når jeg konverterer video.

 

Ok, på hvilken måte mener du jeg bruker min PC annerledes, som gjør at mine vurderinger om "gjennomsnittsmannen", ikke er riktig? Og mener du da MBA ikke passer til meg, men passer til gjennomsnittsmammen? Svært mange bruker sin bærbare som hovedpc, og den tilbringer store deler av tiden i hjemmet, er du uenig i det? For å få en PC til å være liten, så går det på bekostning av tilkoblingsmuligheter, skjermstørrelse og ytelse for tilsvarende pris, er du uenig i det?

 

Hvor lang tid tar det på din MBA med 100% load før viftene spinner opp?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva slags høy lyd?

 

Fikk det igår da jeg slo på macen, men ikke nå istad. Er som en høy pipelyd eller lignende.

 

Jeg har opplevd at Macer lager en artig pipelyd etter at man har kjørt noen spesielle oppdateringer.

 

Sist jeg var borti det var for noen dager siden da jeg kjørte en EFI-update på en iMac. Når den restartet lagde den en høy pipe/durelyd under oppstart. Ikke noe alvorlig tror jeg. Helt normalt.

Lenke til kommentar

Den eneste bærbare? No problem. Men jeg må ha en spillmaskin :)

 

Dene eneste bærbare er noe annet enn som hovedmaskin, å ha den som den eneste bærbare fungerer jo greit, men jeg ville ikke hatt den som hovedmaskin.

 

AtW

 

Nei, det er jo åpenbart at vi er enige :Ø)

 

For tiden har jeg forøvrig en føkkings netbook som eneste bærbare, siden budsjettet mitt har gått litt til helvete de siste månedene. DET er phun, det...

Lenke til kommentar

 

Jeg har nå fått tak i cd-en men får ikke til å boote fra den. Holder inne c under oppstart, men ingenting skjer, og til slutt kommer "parkering forbudt"-symbolet opp. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? :hmm:

 

Ta ut harddisken og prøv igjen. Da MÅ maskinen boote fra CDen, men husk at du må ha riktig plate. Fra en annen maskin vil ikke funke.

Okei, så skru ut harddisken, starte maskinen med cd-en i, og samtidig holde inne c, så vil den boote fra cd-en? For mistenker at det er harddisken som er gåen, uten å egentlig ha noe grunnlag for å vite det.

Lenke til kommentar

Hei!

bare lurer på om man kan slette programmer som er i "Launchpad" uten og miste filer? hvis jeg har forstått det riktig, så sletter du programmer hvis du drar dem ut av "programmer" mappen? samme vil ikke skje med "Launchpad"?

 

siste ting. i appstore kan mann kjøpe iPhoto for 104,- eller hva det var. Er det noen forskjell fra den og den jeg fikk med min mac?

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt bare videokomprimering og spill som får problemer med en air. Tilogmed enkel videoredigering funker fint, men komprimering tar jo masse tid.

 

Den er jo relativt begrenset mtp på tilkoblingmuligheter, noe som gjør endel operasjoner tungvindt, i tillegg er det ikke lenge på 100% load før vifte spinner opp, og skjermen er liten. Personlig er jeg litt overrasket over hvor mange som vurderer air som bruker bærbaren sin som en "gjennomsnittsmann", dvs har den bærbare som hovedmaskin og stort sett bruker den hjemme. Jeg mener den ikke er så godt egent til det.

 

AtW

 

Jeg tror du blander sammen hva "gjennomsnittsmannen" bruker sin pc til og hva du bruker din til, tvert imot vil jeg si at dette er en maskin som passer fint for de aller fleste mens de med litt mer avansert bruk burde vurdere noe annet. Og det der med viftene stemmer ikke helt, eneste gangen jeg hører de spinne er når jeg kjører noe med flash eller silverlight over lengre tid eller når jeg konverterer video.

 

Ok, på hvilken måte mener du jeg bruker min PC annerledes, som gjør at mine vurderinger om "gjennomsnittsmannen", ikke er riktig? Og mener du da MBA ikke passer til meg, men passer til gjennomsnittsmammen? Svært mange bruker sin bærbare som hovedpc, og den tilbringer store deler av tiden i hjemmet, er du uenig i det? For å få en PC til å være liten, så går det på bekostning av tilkoblingsmuligheter, skjermstørrelse og ytelse for tilsvarende pris, er du uenig i det?

 

Hvor lang tid tar det på din MBA med 100% load før viftene spinner opp?

 

AtW

 

100 % load? Aner ikke, for jeg er nok som folk flest og legger ikke merke til slikt, det jeg derimot vet er at med min bruk så spinner viftene omtrent aldrig. Som jeg nevnte over skjer det når jeg driver med tyngre bilderedigering eller ser på video via nett.

 

Men jeg er egentlig ikke ute etter å kritisere ditt valg av pc, fikk bare inntrykk av at du mener mba ikke er bra nok for en vanlig person og det er jeg veldig uenig i. Jeg vil anta at en gjennomsnittlig hjemmepc-bruker benytter seg av sin pc til internett, mail, kalender, musikkavspilling, bildebehandling og av og til litt videoredigering, og til den bruken holder mba i massevis. Jeg antar for øvrig også at en person med flere titusen innlegg på et forum som er spesielt rettet mot de med interesse for kategoriene du ser til venstre her har en litt mer avansert bruk av sin pc en gjennomsnittspersonen.

 

Når det gjelder tilkoblingsmuligheter kan jeg være enig i at den er litt begrenset og når det kommer til skjermstørrelse så er det en smakssak.

Lenke til kommentar

 

100 % load? Aner ikke, for jeg er nok som folk flest og legger ikke merke til slikt, det jeg derimot vet er at med min bruk så spinner viftene omtrent aldrig. Som jeg nevnte over skjer det når jeg driver med tyngre bilderedigering eller ser på video via nett.

 

Men jeg er egentlig ikke ute etter å kritisere ditt valg av pc, fikk bare inntrykk av at du mener mba ikke er bra nok for en vanlig person og det er jeg veldig uenig i. Jeg vil anta at en gjennomsnittlig hjemmepc-bruker benytter seg av sin pc til internett, mail, kalender, musikkavspilling, bildebehandling og av og til litt videoredigering, og til den bruken holder mba i massevis. Jeg antar for øvrig også at en person med flere titusen innlegg på et forum som er spesielt rettet mot de med interesse for kategoriene du ser til venstre her har en litt mer avansert bruk av sin pc en gjennomsnittspersonen.

 

Når det gjelder tilkoblingsmuligheter kan jeg være enig i at den er litt begrenset og når det kommer til skjermstørrelse så er det en smakssak.

 

Så hva er det som "ikke stemmer helt" med min påstand om viftene? Det er greit å komme med innspill, men det er jo liten vits å si at min påstand ikke stemmer når du ikke har prøvd selv

 

MBA passer bra for en person som meg, faktisk har jeg en, det jeg derimot ikke mener den passer bra for er gjennomsnittsbrukeren, det er ett nisjeprodukt. Ett produkt der man gjør relativt store offer for å få en liten størrelse, hvorfor skal det være passende for en gjennomsnittsbruker som kanskje bare har en eneste allround-PC?

 

Og hvordan er skjermstørrelse en smakssak? Større er bedre mtp "skjermytelse", ihvertfall opp til 24 tommer. En lett og liten PC kan også være en fordel, men du ofrer helt klart skjermytelse for å få det, det er ikke en smakssak.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har min Mac Mini koblet opp til Logitech Z-906 (merk: god lyd), og det er helt fantastisk å spille spotify på denne. Problemet er at jeg er alt for lat til å ta opp tastatur og trackpad, og leter etter noen enklere måter.

 

Det mest perfekte ville vært om det hadde vært mulig å få en extention til XMBC. Det finnes ingen offentlig enda, men det jobbes med noe som du må legge inn selv (meget mye koding etc. i terminal). Noen som har gjort dette?

 

Evnt. noen som vet om en app til iPad som kan fungere som en fjernkontroll til spotify? Lest litt om Remoteless, men det skal vist være en relativt dårlig app!

Lenke til kommentar

 

Jeg har nå fått tak i cd-en men får ikke til å boote fra den. Holder inne c under oppstart, men ingenting skjer, og til slutt kommer "parkering forbudt"-symbolet opp. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? :hmm:

 

Ta ut harddisken og prøv igjen. Da MÅ maskinen boote fra CDen, men husk at du må ha riktig plate. Fra en annen maskin vil ikke funke.

Okei, så skru ut harddisken, starte maskinen med cd-en i, og samtidig holde inne c, så vil den boote fra cd-en? For mistenker at det er harddisken som er gåen, uten å egentlig ha noe grunnlag for å vite det.

Prøvde å koble ut harddisken nå, men fikk bare opp denne feilmeldingen. Noen som kan hjelpe meg i videre feilsøking? :hmm:

post-35504-0-73777800-1320610302_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Som utvidet lagring til min iMac og MacBook Pro har jeg en filserver som jeg når over SMB. Det som irriterer meg er at når jeg drar filer over på denne, blir de bare kopiert, ikke "klippet ut". Ja, den klassiske Windows-bruker klagen om at "macen din kan jo ikke klippe ut!" I seg selv er det såklart bare å huske på å slette filene når de er flyttet over, men det glemmer jeg såklart hele tia. Noen som vet av en metode får å få Macen til å faktisk flytte filene?

Lenke til kommentar

Evnt. noen som vet om en app til iPad som kan fungere som en fjernkontroll til spotify? Lest litt om Remoteless, men det skal vist være en relativt dårlig app!

Jeg har kastet bort nok tid for oss alle på å få slike løsninger til å funke, anbefaler å holde trygg avstand -- har ikke bragt meg noe godt. Min løsning er nå å ha en egen maskin som kun brukes til Spotify.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...