Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Da var ny Mac bestilt! Dro til Apple Store idag, men som jeg fryktet saa hadde de ikke den modellen jeg ville ha (med hi res screen) paa lager. Endte opp med at jeg kjoepte et Apple Gift card med droeye 2039 dollar paa, og deretter bruke en av butikken maskiner til aa bestille.

 

Syns det var litt rart at jeg ikke kunne bestille direkte til butikken og komme aa plukke den opp... Men men, like greit aa slippe en 40 minutters kjoeretur inn til butikken igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da sitter jeg på min splitter nye MacBook Pro 13", med 2,3 GHz i5, 8 GB RAM og 128 GB SSD. Veldig fornøyd så langt, har med hell klart å overføre mine gamle dokumenter, mailer, kalender, bilder og videoer fra den eksterne harddisken, som jeg senere måtte formatere for at den skulle fungere med time machine.

 

Et par ting jeg fortsatt må finne ut av, blant annet hvordan synce ical mot gmail, og lære meg pages (excel).

 

Uansett, foreløpig strålende fornøyd :D

Selv bruker jeg (de få gangene jeg trenger det) Excel for mac. Ikke noe problem å anskaffe seg det :)

 

Rart at selv MS sine programmer ser bedre ut på mac enn windows :ph34r:

Endret av laserlars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nåja. Jeg synes selv Office for Mac var rimelig rotete sist jeg prøvde det. Mest fordi det oppførte seg slitt uvant i forhold til det jeg er vant til fra Windows. Dog, jeg må si at jeg virkelig likte dem mye, mye bedre enn iWork. Hadde hørt såpass mye bra om det at jeg hadde nok litt for høye forhåpninger. Selv følte jeg Office-programmene var mye bedre, hvertfall Word og Excel. Har enda ikke prøvd ut Keynote nok til å gjøre meg opp noen mening om det, men slik jeg har forstått det er det vel det eneste som direkte kan konkurrere med noen programmer i Office.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har siste versjon av Office til både Windows og Mac, men har brukt Office på Mac siden jeg var 13-14 så er fortsatt noen småting som er litt uvante. Greier ikke sette fingeren på det, men det bare føles uvant til tider.

Lenke til kommentar

Word har utvilsomt flere funksjoner enn Pages, men for de flestes bruk skulle jeg tro Pages er langt bedre.

 

(De gangene jeg skriver ting som er mer omfattende enn det som er naturlig å sette opp i Pages er det LaTeX som gjelder om jeg skal gjøre tegnsettingen selv – Word skaper bare hodepine.)

Lenke til kommentar

Forresten, noen anbefalinger til sånne vesker/lommer til å ha rundt MBP 13"? Har sett på en del på Apple Store, men det er rett og slett for mange til å vite noe sikkert, så lurte bare på om noen av dere hadde noen forslag? :)

Kan anbefale Incase 13" Neoprene Sleeve Plus for Macbook Pro.

Kjøpte det for 250,- fra eBay. Det føles bedre ut enn veldig mange andre, med stoff inni som forhindrer riper. Dog det er ikke plass til lader. Jeg er veldig fornøyd med det.

 

- Mortis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan er det å få ut harddisker på Macbook (pro) som er 1-2 år gammel? Vil tro det er litt vanskeligere enn de HP'ene jeg er vane med :-P

Og er det i så tilfellet garantibrudd?(ikke at det har så mye å si da den ha druknet av et glass vann uansett)

Lenke til kommentar

Hvordan er det å få ut harddisker på Macbook (pro) som er 1-2 år gammel? Vil tro det er litt vanskeligere enn de HP'ene jeg er vane med :-P

Og er det i så tilfellet garantibrudd?(ikke at det har så mye å si da den ha druknet av et glass vann uansett)

 

Unibody eller ikke? Er det Unibody er det veldig enkelt, er det ikke blir det litt mer komplisert (men fortsatt enkelt).

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Tre sporsmaal:

 

  • Hvor stor forskjell vil 8gb vs. 4gb RAM utgjore paa en MacBook Pro som ikke brukes til villt krevende oppgaver?
  • Er dette riktige brikker for dagens MacBook Pro-modell? http://www.newegg.co...N82E16820349034
  • Finner jeg evt. disse brikkene noe billigere enn $50 (i USA)?

 

Skal du ikke drive med virtualisering eller noe annet som sluker minne så burde 4GiB holde i massevis per idag. Kjæresten har 2x 4GiB 1066MHz Corsair brikker i sin MacBook Pro og jeg har 2x 2GiB 1333MHz Kingston HyperX i min MacBook Pro og vi merker egentlig ingen forskjell på dette i praksis, hun har 8GiB av den enkle grunn at hun kjører Parallels for Windows programvare og da er det greit med litt ekstra minne.

 

EDIT: Til dagens MacBook Pro (altså 2011) modeller så skal du ha 1333MHz brikker og ikke 1066MHz, utifra hva jeg forstår så setter EFI BIOS minnebrikkene til 1333MHz uansett hva du setter inn i maskinen så da kan noen 1066MHz brikker bli problematiske om de ikke klarer seg stabilt på 1333MHz. Mine 1600MHz brikker blir hvertfall automatisk 1333MHz uansett hva jeg gjør så regner med at dette er låst i EFI BIOS.

 

 

 

Er det flere her som har prøvd Mac OS X Lion BETA? Har prøvd BETA2 (med oppdateringer så er vi vell nå på BETA4?) og må si jeg ser svært lite nytt i OS X Lion? Hva er det som egentlig skal være nytt? Forutenom ustabiliteter og endel programvare som ikke liker seg under Lion så kan jeg ikke si jeg legger merke til stort annet enn launchpad, invert scrolling (som av en eller annen merkelig grunn blir satt standard..), mer touchvennlig interface i en rekke menyer og det er vell egentlig det?

 

Svært lite nytt for en som ikke ser helt poenget med at Mac OS X skal bli mer touchvennlig. Har Apple planer om å lansere maskiner med touchskjerm eventuelt lansere iPad eller mobile enheter med fullverdig Mac OS X?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan er det å få ut harddisker på Macbook (pro) som er 1-2 år gammel? Vil tro det er litt vanskeligere enn de HP'ene jeg er vane med :-P

Og er det i så tilfellet garantibrudd?(ikke at det har så mye å si da den ha druknet av et glass vann uansett)

 

Unibody eller ikke? Er det Unibody er det veldig enkelt, er det ikke blir det litt mer komplisert (men fortsatt enkelt).

Jeg har ikke fått sett den enda, men satser på at det går greit.

Har siste generasjon Macbook pro selv, så ikke så ille ut på den vist det er bare å fjerne "bunnlokket".

Lenke til kommentar

Unibody ble introdusert sent i 2008, så det bør formodentlig ikke by på noen problemer. Det er en kurant operasjon både på modellene med utskiftbart batteri og de senere der bunnlokket må av.

 

Bytte av minne og disk er for øvrig de to oppgraderingene som ikke går ut over garanti, om jeg har forstått det rett.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Unibody ble introdusert sent i 2008, så det bør formodentlig ikke by på noen problemer. Det er en kurant operasjon både på modellene med utskiftbart batteri og de senere der bunnlokket må av.

 

Bytte av minne og disk er for øvrig de to oppgraderingene som ikke går ut over garanti, om jeg har forstått det rett.

 

Korrekt, men greit å være forsiktig. Apple kan bli sure om du griller hovedkortet når du bytter RAM og vil ha nytt på garantien. :)

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål, har det noe å si om jeg kjøper laptop fra USA eller Norge?

 

jeg sparer 3800kr(med dagens kurs) på den dyreste 15'.

Jeg skal bort en liten tur i sommer, og lurer på om jeg får igjen på garantien hvis jeg drar på eplehuset i Norge med en laptop fra USA?

Hvis noe går galt med den da!

18 000 for den 15' er jo helt Wildlife pris!

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål, har det noe å si om jeg kjøper laptop fra USA eller Norge?

 

jeg sparer 3800kr(med dagens kurs) på den dyreste 15'.

Jeg skal bort en liten tur i sommer, og lurer på om jeg får igjen på garantien hvis jeg drar på eplehuset i Norge med en laptop fra USA?

Hvis noe går galt med den da!

18 000 for den 15' er jo helt Wildlife pris!

I norge har du 5 års reklamasjonsrett. Kjøper du i USA, faller denne retten selvsagt bort. Garantien til Apple er ett år: http://store.apple.com/Catalog/uk/Images/worldwidewarranty.html

 

Kjøp i såfall apple care, som gir deg 3 år: http://www.apple.com/support/products/faqs.html

Lenke til kommentar

Tastatur er naturlig nok ikke likt, men med skift i programvare fungerer det helt fint. Du mangler også overgangen til europeisk kontakt, men det koster vesentlig mindre enn 3800.

 

Husk også at du ikke egentlig kan ta med så dyre varer inn i landet uten å betale MVA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...