Gå til innhold

Prinsippskisse til en evighetsmaskin


joda_321

Anbefalte innlegg

Når den "snurrer" litt, vil vannet fra sylinder 5 overføres til sylinder 1. Er du med?

Jeg skjønner godt hvordan du vil at den skal fungere. Hvis du leser innlegget mitt litt lengre opp her så forklarer jeg hvorfor det ikke skal fungere.

 

Altså ikke bare en tom henvisning til "evighetsmaskiner eksisterer ikke" uten vidre forklaring slik mange andre her kommer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når den "snurrer" litt, vil vannet fra sylinder 5 overføres til sylinder 1. Er du med?

edit: leif

du skjønner da at vannet må renne opp over?

og slik som jeg skjønner det så renner vannet mot bakken?

Hvorfor tror du jeg har lodd? Loddet (når sylinderen er til høyre), vil presse på vannet. Og loddet (Når den er på venstre side), vil dra vannet til seg. Er loddene tunge nok burde ikke det være problem.

 

La oss si det slik: Om du suger i et sugerør som har den andre enden i et glass med vann ville vannet "trosse" gravitasjonen og plassere seg i din munn.

Lenke til kommentar

Maskinen din kan gjerne gå i lang tid, men ikke evig. Energien vil gå over til andre former. Vannet har en friksjon mot overflaten i rørene (og det dannes varme). Loddene (og det tilhørende) får også en friksjon mot kantene. Sist men ikke minst får også hjulene friksjon (i kulelageret). Også denne friksjonen gjør så energiformen blir varme. Men hvis du ser bort ifra at energien går over i andre former har du rett i at det ville fungert.

 

Det er dette som alltid har vært problemet med å lage en evighetsmaskin, og det er det som alltid (slik vi ser det) vil være problemet med å lage en evighetsmaskin.

Lenke til kommentar
Over til noe litt annet: Flytende gass (tror det var helium), vil krabbe opp av kolben den er lagret i for å så renne ned på utsiden og dryppe ned. => total potentiell energi synker. Men hvor får den energien til å krabbe opp? Og hvorfor kun med denne gassen?

Flytende helium er en merkelig væske. Den har noe som heter superafluiditet ved temperaturer under ca 2K (Kokepunkt er vist 4,2K), altså at den har en viskositet som er "null". (Omentrent som superledning er i "null" motstand i superledere) Null viskositet betyr at den kan flyte hvor som helst uten motstand. Det er bare tyngdekraften som i teorien hodler den tilbake, men den motvirkes av kapillæreffekten. Kapillæreffekten får Helium til å fukte flater langt oppover alle kanter. Når den først fukter opp en kant i f.eks et reagensrør og så fukter utsiden så sørger hevertprinsippet for å dra heleiumet ned langs yttersiden av reagensglasst så det kan samles under i en dråpe og dryppe ned. Siden flyten skjer uten viskositet så er det heller ingenting av energien som går over til andre energifromer (varme). Det er altså transport av væske uten energitap.

 

Edit: Et par linker om flytende helium og superfluiditet:

http://cryowwwebber.gsfc.nasa.gov/introduc...uid_helium.html

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/lhel.html

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg være litt prikete og nøye. Hvis man sier "evighetsmaskin" ville vel dette også si at den varer evig. At den vil vare lengere enn menneskeheten, ja.. til og med selve jordkloden.

 

"Alt som har en begynnelse har en slutt." Altså "evighetsmaskin" kan man egenltig bare glemme da.

 

Og hvis noen skulle klart å lage en (ting de mener er en) evighetsmaskin, må den nok sendes langt ut i universet.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg være litt prikete og nøye. Hvis man sier "evighetsmaskin" ville vel dette også si at den varer evig. At den vil vare lengere enn menneskeheten, ja.. til og med selve jordkloden.

 

"Alt som har en begynnelse har en slutt." Altså "evighetsmaskin" kan man egenltig bare glemme da.

 

Og hvis noen skulle klart å lage en (ting de mener er en) evighetsmaskin, må den nok sendes langt ut i universet.

"Alt som har en begynnelse har en slutt."

 

Hvor har du fått det fra?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Over til noe litt annet: Flytende gass (tror det var helium), vil krabbe opp av kolben den er lagret i for å så renne ned på utsiden og dryppe ned. => total potentiell energi synker. Men hvor får den energien til å krabbe opp? Og hvorfor kun med denne gassen?

Flytende helium er en merkelig væske. Den har noe som heter superafluiditet ved temperaturer under ca 2K (Kokepunkt er vist 4,2K), altså at den har en viskositet som er "null". (Omentrent som superledning er i "null" motstand i superledere) Null viskositet betyr at den kan flyte hvor som helst uten motstand. Det er bare tyngdekraften som i teorien hodler den tilbake, men den motvirkes av kapillæreffekten. Kapillæreffekten får Helium til å fukte flater langt oppover alle kanter. Når den først fukter opp en kant i f.eks et reagensrør og så fukter utsiden så sørger hevertprinsippet for å dra heleiumet ned langs yttersiden av reagensglasst så det kan samles under i en dråpe og dryppe ned. Siden flyten skjer uten viskositet så er det heller ingenting av energien som går over til andre energifromer (varme). Det er altså transport av væske uten energitap.

 

Edit: Et par linker om flytende helium og superfluiditet:

http://cryowwwebber.gsfc.nasa.gov/introduc...uid_helium.html

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/lhel.html

Den skarpeste kniven i skuffa... :)

Lenke til kommentar
Nå skal jeg være litt prikete og nøye. Hvis man sier "evighetsmaskin" ville vel dette også si at den varer evig. At den vil vare lengere enn menneskeheten, ja.. til og med selve jordkloden.

En evighetsmaskin er ikke annet enn en prosess/maskin som i prinsippet kan generere energi i all evighet. Det et således ingen hinder at universet formodentlig har sin ende, skjønt mye tyder på det motsatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...