Gå til innhold

Prinsippskisse til en evighetsmaskin


joda_321

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jorden vil ikke eksplodere, den vil bli oppslukt av solen!

forskerne sier at universet kommer til å implodere :)

Var det ikke noen forskere som sa at universet ikke har stor nok masse for å implodere?

Vel, strengteori sier jo at universet befinner seg på en tredimensjonal membran som trekkes ut av en høyenergi-superstreng i et 11-dimensjonalt rom... Og at big bang oppstår når to membraner møtes... Så det kan godt være flere big bang i samme universet mao....

Lenke til kommentar
Det vil uansett ikke teknisk sett være en evighetsmaskin, siden den hele tiden vil få tilført energi fra sola.  :ermm:

Det skulle teknisk sett ikke være en evighetsmaskin.. bare en ide til billigere energi her på jorda :p

Om 5 milliarder år eller noe slikt så vil den om ikke før bli ødelagt når sola blir en rød kjempe.

Lenke til kommentar

Hva med kapilærrør? Disse kan løfte vann (utføre arbeid) - men hvor henter de energien sin fra? Varme?

 

Hadde det vært mulig å bygge et kraftverk ved å ha en sinsykt stor haug kapilærrør som løftet vann høyt opp, hvor det rant ned i ett baseng som det rant ut av igjen via en generator?

Lenke til kommentar
Hva med kapilærrør? Disse kan løfte vann (utføre arbeid) - men hvor henter de energien sin fra? Varme?

Uten å ha sjekket wikipedia e.l. (redigerer hvis jeg ser at jeg tar feil), så vil jeg tro denne energien kommer av vannets overflatespenning. Det er vel heller ikke mulig å frakte en hel dråpe, men man kan strekke den oppover et rør, ettersom kapillæreffekten nedover vil motvirke den oppover om hele dråpen er i røret, og da vil gravitasjonen være eneste kraft som har innvirkning. Man måtte isåfall laget et sinnrikt system med sluser som åpnet seg når vannet nådde en viss høyde, og det i hvert av rørene.

 

Skal sjeke wiki nå*

edit: joda var "intermolekylære krefter", som jeg antar utgjør det vi i praksis observerer som en overflatespenning som er drivkraft. Hvor energitapet her skulle ligge, vet jeg ærlig talt ikke :-s

 

Med nærmere ettertanke kan man vel bruke en énveishinne for å dytte ut vannet?

 

|*| <- "bryter" for slusa.

| |

| |

| |

| *\<-sluse som åpner seg.

| |\ \

| | | |

| | | |

| | | |

| | *_* <- dynamo.

| |

********* Basseng

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det som jeg tror vil holde lengst er "maskiner" basert på jordens magnetfelt siden den er i konstant bevegelse. Og den vil også gå berserk når jorda skifter polaritet noe den normalt sett har gjort vært 250 tusende år. Og tatt i betrakning at magnetfeltet vårt svekkes daglig og vi er 540tusen år på overtid så er det ikke umulig at det skjer snart.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

mener det er fult mulig,er vel egentlig sikker på att det går ann å lage en maskin som det går ann å hente energi ifra uten å tilføre noe,og det også i oppstartsfasen,har en test på att det er mulig,den starter til å med opp med for mye bevegelse og ender opp med en meget høy hastighet og energien hentes utt med min.3 stk. generatorer og alt blir drevet av magneter.min test har 33 stk.hvor lenge en magnet holder vet jeg lite om men dem holder så lenge dem kan.jeg vil legge ved tegninger som vil vise min lille ide på dette feltet.

Lenke til kommentar
er ikke hele verden en evighetsmaskin da..?

4973091[/snapback]

Dersom man betrakter hele universet, med alt det måtte inneholde, som et lukket system hvor energi eller materie hverken forsvinner eller blir tilført systemet kan man si at alt er en evighetsmaskin. Men man vil jo aldri få vite om universet har en definitiv begynnelse eller slutt, og dermed at evighetsmaskin-ideen er umulig fra å begynne med. Hvem vet? :)

Lenke til kommentar
Om du vil se en "evighetsmaskin" så bare spør naturfagslæreren/fysikklæreren eller en annen som driver med denne type utdanning. De har alltid slike maskiner. Man kan selvsagt ikke lage en ordentlig evighetsmaskin, men de som lager disse lager dem så godt at man ikke vil se noen fartsendringer. Jeg har hørt om maskiner som har holdt på i 20 år uten å stoppe.
Du tenker på sånnt som "dupp-fugler"?

 

Morsomme saker. et rør med en liten kolbe i ene enden, og et porøst "hode" med en nese i andre enden.

Foran nesen står det en skål med vann.

 

Virker vel ved fordampning og osmose gjennom hodet - som forskyver balansen i "dyret" og får den til å vippe og derfor bytte "tilstand" mellom fordampning og osmose, hvorav dyret igjen vipper etc.

 

Har sett sånne holde på i ukesvis.

4879240[/snapback]

De kan vel egentlig holde på "evig" så lenge det er nok varme til å holde fordampingen i gang.
Lenke til kommentar

Simen1, du fremstår her som en vis mann når det gjelder fysikk, men våger du å påstå at de fysiske "lovene" vi idag opererer med er absolutte, uforanderlige og beskriver den hele og fulle sannhet?

 

Folk med lang utdanning har en tendens til å fortrenge muligheten for at noe av det de har lært faktisk KAN være feil...

Lenke til kommentar
Jorden vil ikke eksplodere, den vil bli oppslukt av solen!
forskerne sier at universet kommer til å implodere :)
Var det ikke noen forskere som sa at universet ikke har stor nok masse for å implodere?

Det stemmer, universets utvidelse er i ferd med å akselerere og fordelingen av massen i universet vil derfor bli tynnere og tynnere og tynnere til kaldere og mer ensomt og ... ... ... øde og dødt. På engelsk kalles dette scenarioet for The Big Rip. Og dette scenarioet er faktisk underbygget av en rekke observasjoner og målinger de siste årene.

 

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerating_universe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...