Gå til innhold

Prinsippskisse til en evighetsmaskin


joda_321

Anbefalte innlegg

Newt32 jeg vet at du skjønner at tegningen ikke er en evighetsmaskin, men jeg sier det alikevel. En av reglene til en evighetsmaskin er at den skal kunne utføre mekanisk arbeid uten tilførsel av energi. Solpanel er derfor ikke lovlig. For the record er ikke elektrisk energi fra solpanel gratis. Den er faktisk ganske dyr(den dyreste?) om man tenker pris per kWh. Prisen er vel mellom 2 og 6 kr pr kWh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, dette blir vel ganske høytflyvende spekulasjoner, men mange forskere mener det er høy sansynlighet for at jorda blir grillet av et nærliggende gammautbrudd i løpet av få millioner år. Hvis det slår til så blir sansynligvis 99,99% av artene på jorda utslettet. Inkludert menneskene. Uansett om dette slår til eller ikke så kan jorden også forvente en og annen gigantmeteor ala den som sansynligvis utslettet dinosaurene i løpet av resten av jordas levetid. Om rundt 5 milliarder år er det uansett slutt. Da vil sola ekspandere så mye at jorda til slutt drukner i sola som en isbit i kokende vann.

 

Med andre ord håper jeg romforskninga ikke avsluttes før vi har sendt noen "noas ark"-romskip rundt til mange nærliggende solsystemer. :)

Lenke til kommentar

Simen1 har du noen artikler om emnet(gammautbrudd). jeg googla litt, men fant egentlig bare noen korte artikler og lurte på om du hadde noen lengre artikler om emnet. Hvorfor vil egentlig 9999% av artene dø inkludert menneskene. Vil ikke gammastrålene bare treffe den eksponerte halvkulen og er det ikke mulighet for mennesker/dyr å søke tilflukt i bomberom av betong og bly? eller er det ettereffektene som dreper alle?

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469481&st=0&

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Tja, dette blir vel ganske høytflyvende spekulasjoner, men mange forskere mener det er høy sansynlighet for at jorda blir grillet av et nærliggende gammautbrudd i løpet av få millioner år. Hvis det slår til så blir sansynligvis 99,99% av artene på jorda utslettet. Inkludert menneskene. Uansett om dette slår til eller ikke så kan jorden også forvente en og annen gigantmeteor ala den som sansynligvis utslettet dinosaurene i løpet av resten av jordas levetid. Om rundt 5 milliarder år er det uansett slutt. Da vil sola ekspandere så mye at jorda til slutt drukner i sola som en isbit i kokende vann.

 

Med andre ord håper jeg romforskninga ikke avsluttes før vi har sendt noen "noas ark"-romskip rundt til mange nærliggende solsystemer. :)

Dette har ikke jeg mye peiling på men virker som du har det hehe..

 

Hvis sola ekspanderer åssen kan den gjøre det? Vil den få en større masse eller hva kommer til å skje?

 

Edit: eller strekker den seg eller noe?

Endret av santaxx
Lenke til kommentar
Hvis sola ekspanderer åssen kan den gjøre det? Vil den få en større masse eller hva kommer til å skje?

Massen forblir omentrent den samme (den mister litt hele tiden når den forbrenner og på grunn av solvinden).

 

Ekspansjonen skjer når denne livsfasen med brenning av Hydrogen til Helium tar slutt. (Den går tom for Hydrogen som drivstoff) Da vil den begynne å brenne Helium samtidig som kjernetemperaturen stiger kraftig. Du kan godt kalle det en "termisk ekspansjon". De ytre delene av sola vil bli presset utover slik at overflaten blir mye større. Samtidig vil overflatetemperaturen synke siden den får så stor overflate. Sola vil ekspandere helt til omentrent banen til mars. Sola vil miste lysstyrke og gå fra hvit/gul til rød-oransje. Dette stadiet av en stjernes liv kalles "en rød kjempe". Slike varer bare noen få tusen år før de eksploderer.

 

Men angående vår sol så kan det kanskje skje noe merkverdig. Hvis sola ekspanderer nok til at Jupiter og kanskje flere gassplaneter slukes opp så vil den få nytt hydrogen som drivstoff til forbrenninga. Det kan kanskje redusere den røde kjempen til oransje/gul og mindre størrelse eller kanskje forlenge stadiet som rød kjempe før den eksploderer.

 

Edit: Ja, jeg er en liten "knut jørgen rød ødegård" :p

 

PS. Er det noen som har peiling på hva som er den gjennomsnittlige tettheten på sola og på røde kjemper?

Edit igjen: Sun: Density 1.408 g/cm³, altså bare litt mer enn vanlig vann.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 har du noen artikler om emnet(gammautbrudd). jeg googla litt, men fant egentlig bare noen korte artikler og lurte på om du hadde noen lengre artikler om emnet. Hvorfor vil egentlig 9999% av artene dø inkludert menneskene. Vil ikke gammastrålene bare treffe den eksponerte halvkulen og er det ikke mulighet for mennesker/dyr å søke tilflukt i bomberom av betong og bly? eller er det ettereffektene som dreper alle?

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469481&st=0&

1. Hvordan skal du kunne forutse en katastrofe som beveger seg i lysets hastighet?

2. Gammastråler går dypt, men ikke igjennom jorda. Så ja, i første omgang vil nok 50% av jordas befolkning overleve. Problemet er at ozonlag etc. på den andre siden er borte - atmosfæren er ødelagt. Så når ting stabiliserer seg igjen, har man en halvveis grillet klode og en halv atmosfære delt på en hel klode. Man kan jo kansje søke tilflukt i havet eller noe, men "helt greit" vil det ikke akkurat være. Men det *kan* være at en del overlever. Uansett vil det være en skikkelig knekk på menneskelig sivilisasjon, omtrent som en all-out atomkrig, bare uten forvarsel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...