Gå til innhold

Prinsippskisse til en evighetsmaskin


joda_321

Anbefalte innlegg

Selvsagt har jeg hørt at det ikke går an å lage en evighetsmaskin. Men jeg har laget en prinsippskisse til en. Jeg skønner bare ikke hvorfor den ikke skulle virke?

 

Forklaring til skissen:

Når det er vann i sylinderne til venstre vil det være overvekt på den siden og alt vil begynne å snurre i pilenes retning. Når de da kommer over til andre siden, vil loddene trykke vannet over til motsatt sylinder, som igjen har et lodd som trekker ned og de vil fylles opp, og overvekten vil fortsatt være på samme side.

 

Noen kommentarer?

post-182-1126737795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt har jeg hørt at det ikke går an å lage en evighetsmaskin. Men jeg har laget en prinsippskisse til en. Jeg skønner bare ikke hvorfor den ikke skulle virke?

 

Forklaring til skissen:

Når det er vann i sylinderne til venstre vil det være overvekt på den siden og alt vil begynne å snurre i pilenes retning. Når de da kommer over til andre siden, vil loddene trykke vannet over til motsatt sylinder, som igjen har et lodd som trekker ned og de vil fylles opp, og overvekten vil fortsatt være på samme side.

 

Noen kommentarer?

Skjønner ikke en dritt...

Lenke til kommentar

Problemet er at altfor meget energi går bort i friksjon, slik at den resisterende energien sannsynligvis ikke er tilstrekkelig for å pumpe vannet over i den motsatte kannen. Høyst sannsynlig vil maskinen simpelthen sabilisere seg på et visst punkt uten videre bevegelse.

 

Jeg har sett liknende skisser som bygger på noenlunde samme prinsipp, eksempelvis denne skissen fra 13-hundretallet som, du gjettet det, aldri fungerte. Faktisk gikk den dårligere enn et hjul uten disse loddene. Jeg vil anta det samme vil gjelde for din evighetsmaskin.

 

Alle evighetsmaskiner strider mot termodynamikkens første eller/og annen lov som henholdsvis omhandler energiens bevarelse og hovedsaklig øking av entropi. Energi kan verken skapes eller destrueres - kun omgjøres til andre former.

Lenke til kommentar

For det første kan ikke energi skapes eller forsvinne - bare gå over til andre former (masse inkludert). Så summen av energien i maskinen din og systemet den befinner seg i vil alltid være den samme. Det betyr at du kan ikke få maskinen til å drive noe - du kan ikke tappe energi.

 

Men det er godt mulig (i alle fall teoretisk) å få en maskin til å gå uendelig, så lenge den ikke utfører noe arbeid. Et eksempel på en slik maskin er et tungt lodd i en lang snor, i et lufttomt kammer. Eller en strøm i en lang, sirkulær superleder alá det du finner for å lage magnetfelt i NMR-maskiner.

Lenke til kommentar

Jeg synes aadnk og krysjo forklarte det meget bra!

 

Siden energi ikke kan oppstå eller forsvinne så må all energi i systemet bevares (f.eks gå over i andre former). Problemet med "evighetsmasiner" er at det bestandig finnes deler av maskinen som omdanner energi til andre former og dermed tappes systemet for den drivenergien som skal drive systemet.

 

I dette tilfellet vil systemet produsere varmeenergi på grunn av friksjon en rekke plasser, både hjullagrene, tauet eller båndet som frakter sylinderene vil gi noe friksjon, og vannet som strømmer inni sylindre og lsanger vil avgi varmeenergi til omgivelsene på grunn av friksjon.

 

Men jeg skjønner at det kan være vanskelig å se for seg hvordan apparaturen ikke fungerer. Maskinen du har tegnet er jo litt komplisert å se for seg siden det er så mange deler som beveger seg samtidig. Men jeg tror jeg kan forutse litt av det som vil skje: Først vil hele den venstre siden rase ned i bunnen av systemet slik at alle de 4 fulle sylinderene vil ligge lengst mulig ned slik at båndet blir like tungt på begge sider og dermed stopper opp. I løpet av det korte øyeblikket der alt raser og kanskje litt etterpå også så vil det strømme litt vann fra den sylinderen som er på vei oppover til den på motsatt side, men dette vil mest sansynlig være neglisjerbart og vil bare medføre at de fire nederste sylinderene ikke havner helt vannrett i forhold til hverandre.

 

Vekten av vannet vil altså i teorien drive systemet nedover på venstre side, men legg merke til et par ting som motvirker bevegelsen: Loddet i sylinderen som er på toppen og i bunn har begge tyngdepunktet på høyre side i systemet. Dvs. at systemet kanskje stopper allerede før det raser ned slik jeg forklarte i forrige avsnitt. Systemet kan altså vise seg å stå i ro helt fra det "slippes" i gang.

 

Hvis man hadde tatt en mekanisk/statisk beregning på et slikt system med bestemte størrelser, vekt, avstander osv. så vil man få bekreftet at systemet enten vil være stabilt fra starten av eller vil stabilisere seg etter en kort bevegelse.

 

krysjo: evighetsmaskiner er umulige selv med superledere, 0 kelvin og vakuum av det faktum at superledere ikke har absolutt null motstand, men ekstremt liten motstand. (Det er snakk om rundt en milliondel av kobber). absolutt 0 kelvin er umulig å oppnå siden det alltid vil være varmestråling fra omgivelsene uansett hva man gjør. Selv en omgivelse på 0,00000001 kelvin avgir ørlite varmestråling slik at det vil vrike som varmekilde på det man prøver å få ned i absolutt null kelvin. Absolutt vakuum er også umulig. Selv fast metall ved lave temperaturer har et visst damptrykk. Riktignik ekstremt lite slik at det ikke gir problemer i f.eks partikkelakselleratorer, men likevel nok til at det er en statistisk sansynlighet for at f.eks en partikkel i en slik aksellerator skal kræsje med et molekyl før det var meningen. Det går altså umulig å fjerne absolutt all ytre påvirkning og absolutt all energiomdanning i systemet. Ergo: evighetsmaskin er umulig samme hvor mye man prøver.

 

(Det er mulig med systemer som varer ekstremt lenge, men det er en annen diskusjon ;) )

Lenke til kommentar

Ang supraleding: OK. Det viste jeg ikke - var på NMR-labben på kjemisk på UiO for 6mnd. siden, og de fortalte at de hadde en leder på tykkelse med et hårstrå som var svært lang, og var tvunnet rundt seg selv slik at den dannet en spole. Denne var laget av et supreledende materiale, og kjølt ned vha flytende et-eller-annet.

 

I alle fall satte de på en (heftig mange ampere stor) strøm på denne når maskinen ble satt i drift, og siden hadde den putret og gått og generert et felt på 11 Tesla en stund.

 

Gikk en historie om en "utblåsning" da en sprengning i forbindelse med bygging i nærheten hadde forårsaket vibrasjoner som igjen hadde forårsaket (på tross av grundig støtdemping) at tråden hadde røket. Noe som igjen hadde medført at strømmen stoppet opp, og energien utløst som heftige mengder med varme... Noe som igjen medførte at kjølevæsken fordampet i en voldsom sky. Takflisene over maskinen mangler fremdeles...

Lenke til kommentar

Om du vil se en "evighetsmaskin" så bare spør naturfagslæreren/fysikklæreren eller en annen som driver med denne type utdanning. De har alltid slike maskiner. Man kan selvsagt ikke lage en ordentlig evighetsmaskin, men de som lager disse lager dem så godt at man ikke vil se noen fartsendringer. Jeg har hørt om maskiner som har holdt på i 20 år uten å stoppe.

Lenke til kommentar
sorry men Gravitasjon som du skal ha til å drive greia vil desvere bli dens død

Slik du har framstilt tegningen inneholder systemet luft. Systemene må være helt fulle av vann og være helt tette. Derfor vil ikke det bli problemet..

 

edit: dessuten tegnet du vannet på den øverste sylinderen på feil side av stempelet.

Endret av joda_321
Lenke til kommentar
Om du vil se en "evighetsmaskin" så bare spør naturfagslæreren/fysikklæreren eller en annen som driver med denne type utdanning. De har alltid slike maskiner. Man kan selvsagt ikke lage en ordentlig evighetsmaskin, men de som lager disse lager dem så godt at man ikke vil se noen fartsendringer. Jeg har hørt om maskiner som har holdt på i 20 år uten å stoppe.

Du tenker på sånnt som "dupp-fugler"?

 

Morsomme saker. et rør med en liten kolbe i ene enden, og et porøst "hode" med en nese i andre enden.

Foran nesen står det en skål med vann.

 

Virker vel ved fordampning og osmose gjennom hodet - som forskyver balansen i "dyret" og får den til å vippe og derfor bytte "tilstand" mellom fordampning og osmose, hvorav dyret igjen vipper etc.

 

Har sett sånne holde på i ukesvis.

Lenke til kommentar
sorry men Gravitasjon som du skal ha til å drive greia vil desvere bli dens død

Slik du har framstilt tegningen inneholder systemet luft. Systemene må være helt fulle av vann og være helt tette. Derfor vil ikke det bli problemet..

 

edit: dessuten tegnet du vannet på den øverste sylinderen på feil side av stempelet.

DVS. et rundt hjul med vekter festet jevnt rundt kanten? - vekter med indre bevegelse => friksjon

 

Kan du ikke heller sette opp et skikkelig svinghjul da?

Lenke til kommentar
DVS. et rundt hjul med vekter festet jevnt rundt kanten? - vekter med indre bevegelse => friksjon
Poenget er at jeg kan ha vekter som veier et tonn hver, og vann som veier 50 kg. Friksjon er liten hindring i de indre systemene..
Kan du ikke heller sette opp et skikkelig svinghjul da?
Ikke vær kjedelig...
Lenke til kommentar
sorry men Gravitasjon som du skal ha til å drive greia vil desvere bli dens død

Slik du har framstilt tegningen inneholder systemet luft. Systemene må være helt fulle av vann og være helt tette. Derfor vil ikke det bli problemet..

 

edit: dessuten tegnet du vannet på den øverste sylinderen på feil side av stempelet.

nei det er ikke feil det er du som har lagt inn luft og det med stempelet er rett fordi at vill ikke renne ned greia di vil se slik ut under oppstart. bare bygg og prøv

Lenke til kommentar
DVS. et rundt hjul med vekter festet jevnt rundt kanten? - vekter med indre bevegelse => friksjon
Poenget er at jeg kan ha vekter som veier et tonn hver, og vann som veier 50 kg. Friksjon er liten hindring i de indre systemene..
Kan du ikke heller sette opp et skikkelig svinghjul da?
Ikke vær kjedelig...

om det er bare så lite friksjon som er mulig å få så vil maskinen gå i vasken all friksjon bremser så jo det har stor hindring i systemet ditt :p hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...