Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

 

Hehe, sitter med et dumt glis om munnen nå! Lappen i lomma og en rar, men god følelse i kroppen! :D

 

Kjenner meg igjen der :p

 

Grats :thumbup:

 

Takk! :D

 

Det er en ganske vanlig følelse å tenke: "Er egentlig dette lovlig at jeg gjør dette?" når man kjører jomfruturen. ;)

Haha, men godt føltes det også! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gruer meg så til i morra :( Jeg vet ikke om d går an å tenke at det egentlig bare er en kjøretime ... jeg vet at jg kan kjøre bil, men blir så mye mer stressaog usikker på meg selv når jg skal blvi vurdert fra en ukjent person :( noen som har tatt lappen i grendlandsområdet her? :)

Lenke til kommentar

Gruer meg så til i morra :( Jeg vet ikke om d går an å tenke at det egentlig bare er en kjøretime ... jeg vet at jg kan kjøre bil, men blir så mye mer stressaog usikker på meg selv når jg skal blvi vurdert fra en ukjent person :( noen som har tatt lappen i grendlandsområdet her? :)

Hehe, jeg kjenner meg igjen, men vil du vite en ting? Det var bedre å kjøre opp enn å ha en kjøretime! For en gangs skyld har du kontrollen, og det gjelder egentlig å vise at du har den! ;) Forhåpentligvis får du en hyggelig sensor sånn at du glemmer å være nervøs. I tillegg glemmer man tida helt :) Kom litt brått på når han sa at jeg skulle kjøre tilbake. Man slutter å være nervøs når han setter seg i bilen.

 

Det er absolutt ingenting å være nervøs for! :w00t:

Endret av Mathkiller
Lenke til kommentar

 

Gruer meg så til i morra :( Jeg vet ikke om d går an å tenke at det egentlig bare er en kjøretime ... jeg vet at jg kan kjøre bil, men blir så mye mer stressaog usikker på meg selv når jg skal blvi vurdert fra en ukjent person :( noen som har tatt lappen i grendlandsområdet her? :)

Hehe, jeg kjenner meg igjen, men vil du vite en ting? Det var bedre å kjøre opp enn å ha en kjøretime! For en gangs skyld har du kontrollen, og det gjelder egentlig å vise at du har den! ;) Forhåpentligvis får du en hyggelig sensor sånn at du glemmer å være nervøs. I tillegg glemmer man tida helt :) Kom litt brått på når han sa at jeg skulle kjøre tilbake. Man slutter å være nervøs når han setter seg i bilen.

 

Det er absolutt ingenting å være nervøs for! :w00t:

 

Tusen takk for svar, det hjelper faktisk på humøret:) Felt noen nervøsitetstårer nå, men håper det går bra i morra, hehe :)

Lenke til kommentar

 

 

Gruer meg så til i morra :( Jeg vet ikke om d går an å tenke at det egentlig bare er en kjøretime ... jeg vet at jg kan kjøre bil, men blir så mye mer stressaog usikker på meg selv når jg skal blvi vurdert fra en ukjent person :( noen som har tatt lappen i grendlandsområdet her? :)

Hehe, jeg kjenner meg igjen, men vil du vite en ting? Det var bedre å kjøre opp enn å ha en kjøretime! For en gangs skyld har du kontrollen, og det gjelder egentlig å vise at du har den! ;) Forhåpentligvis får du en hyggelig sensor sånn at du glemmer å være nervøs. I tillegg glemmer man tida helt :) Kom litt brått på når han sa at jeg skulle kjøre tilbake. Man slutter å være nervøs når han setter seg i bilen.

 

Det er absolutt ingenting å være nervøs for! :w00t:

 

Tusen takk for svar, det hjelper faktisk på humøret:) Felt noen nervøsitetstårer nå, men håper det går bra i morra, hehe :)

 

Du kommer til å se tilbake og tenke: "hvorfor var jeg nervøs for dette i det hele tatt?" ;)

 

Og en ting til; det at han noterer i boka eller at han virker litt usikker, betyr ikke at du har strøket! Det verste du kan gjøre er å tenke på at du har gjort noe feil, for da stresser man og begynner å kjøre dårlig :) Ble selv en smule nervøs da han klappa igjen boka og ba meg kjøre tilbake etter 45 minutter :p

Endret av Mathkiller
Lenke til kommentar

Yes! Da var lappen i boks :D Fikk en veldig hyggelig sensor og hadde det ganske behagelig faktisk. Er ikke så mye å grue seg til i bunn og grunn :) Nå skal det feires med et godt smørbrød bestående av eggerøre og brokkoli + et kaldt glass melk!

Hehe, akkurat det jeg sa! :wee: Men gratulerer! :w00t:

Lenke til kommentar

Takk. Jeg fikk ikke et eneste spørsmål om skilting, det syns jeg var litt rart...

Jeg fikk spørsmål om nyttelast, leste bare opp ifra vognkortet, veldig enkelt men d gjorde ingenting!

 

Fikk rute 22 - kjørte mot Porsgrunn, deretter skulle jeg følge skiltinga mot E18 Kristianand. Så sa han at jg skulle kjøre mot Heistad, deretter følge skilting mot Porsgrunn igjen, og så skiltinga mot Skien igjen. Følte ikke at ruta var så gæren, men det begynte å snø skikkelig, og målestokken lø på rundt 0, så håpte bare på at jg ikke skulle kjøre av veien eller noe. Men som sensor sa: de er ikke ute etter feil, men etter kompetanse. Har ikke rukket å ta jomfruturen enda, kom hjem, spiste og sovna på sofaen :D men sånn er nå det

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grattis til dere som har fått førerkortet!

Men husk at det er så alt for enkelt å miste det også.. (har dere sikkert hørt 100x tidligere, menmen)

Det skjedde for meg i Oktober i fjor, siste tur på motorsykkelen for sesongen, og ble målt til 90 i ei 60-sone. UP sa at de ikke kunne ta meg for noe uaktsom kjøring, bortsett fra at det gikk litt for fort.

Hadde to prikker fra før av, så da ble førerretten inndratt i 7 måneder, + 8000kroner i bot.
Det svir, men har gått bra enn så lenge. Det er en ny hverdag uten førerkortet, og man føler virkelig hvor avhengig man egentlig er av lappen så fort man mister den.

 

Kjør med måte folkens, jeg går nå og venter på oppkjøring i Mai.. :wee:

Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Jeg liker å tro at jeg er en ansvarlig sjåfør. Langt ifra en flink sjåfør, men jeg er ihvertfall defensiv og pinglete.

 

Er fortsatt overrasket at jeg bestod med bare 2 av 15 minors. En fikk jeg fordi jeg stod i trafikk midt i en rundkjøring og ikke slo av blinklys, og en for å misforstå instruksene til sensoren.

Lenke til kommentar

Ønsker selv å takke for mange gode og nyttige tips. Valgte derfor også å registrere meg på forumet.

Har ikke fått dato når det gjelder oppkjøring, men ifølge resepsjonisten på kjøreskolen blir det trolig om to lange måneder.

Kjørelæreren sier jeg kjører bra, og det har han sagt fra dag en, men det blir selvfølgelig alltid noen småfeil som han noterer ned i boka. Alt i alt går det alltid greit, men skal innrømme at jeg gruer meg til oppkjøring.

Lurer på hvordan det er på landevei og vikeplikt fra høyre? Så lenge det ikke er forskjørskilt, skal jeg alltid stanse, eller hvordan er det egentlig? Høres kanskje litt dumt ut dette, men! Takk for hjelpen nok en gang :)

Lenke til kommentar

Landevei har da ofte fartsgrense på 70+, og da vil det ikke være høyreregel.

Høyreregel får du ofte i gater hvor det er fartsgrense på 40 km/t og under, men kan også være i 50 og 60-soner. Men pass på, og se etter skiltene. Har du god sikt inn i krysset kan du ofte klare å se trekanten som viser at biler som skal ut i din vei har vikeplikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...