Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

 

 

Bor man i Oslo området så ta oppkjøring i Drøbak. Meget enkle ruter. Hold riktig fart, begge hender på rattet, unngå vikepliktsbrudd og bruk speil overdrevent mye. Da er lappen i boks :)

For sent, men håper på det beste i morgen da :wee:
Lykke til!

 

Tuusen takk! Trenger nok det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sensor stryker deg ikke for god samhandling. Hvis du ikke legger deg til venstre, må du avpasse farten i forhold til bilen som skal inn, noe som kan føre til unødvendig bremsing, eventuelt høy fartsøkning, hvis du timer det dårlig.

Det sensor derimot stryker deg på, er hvis du kaster deg over og det ligger noen venstrefeltet fra før.

Lenke til kommentar

Bor man i Oslo området så ta oppkjøring i Drøbak. Meget enkle ruter. Hold riktig fart, begge hender på rattet, unngå vikepliktsbrudd og bruk speil overdrevent mye. Da er lappen i boks :)

Klarer man ikke oppkjøring i Oslo har man ingenting på veien å gjøre uansett.

 

 

Og en ting, hvor lurt er det å skifte felt til venstre dersom man ser at noen skal kjøre inn på vegen? Altså når det er to/trefeltsvei? :)

Det bør nok være minimum 4-feltsvei for at du skal "overleve" den handlingen (veier oppgis i antall felt totalt, ikke pr. vei. 2 felt hver vei=4-felts)

 

Det kommer veldig an på forholdene om det vil være en riktig handling å legge seg til venstre.

I de fleste tilfeller vil jeg påstå at det ikke er det.

 

Eksempelvis E6 fra Oslo mot Olavsgård er det en fin sak.. Like etter fylkesgrensen kommer det et felt til på E6 opp mot Djupdalstoppen.

Dette feltet er et tredje felt i nordgående retning, og det er således ingen grunn til å skifte til venstre herfra før man er ved Olavsgård flere km unna.

Allikevel skifter mange over allerede før det er slutt på sperrelinja (og en del stryker på oppkjøring her..), og enda flere av de som ligger i det som nå blir midtre felt legger seg over til venstre.

 

Her er begge deler feil, og den riktige handlingen er i de fleste tilfeller at de som ligger i det som nå er midtre felt legger seg til HØYRE etter at det er slutt på sperrelinja.

 

Å holde seg i midtre/venstre på motorvei er en skikkelig uting som dessverre svært mange nordmenn ikke forstår at er feil.

Lenke til kommentar

 

Bor man i Oslo området så ta oppkjøring i Drøbak. Meget enkle ruter. Hold riktig fart, begge hender på rattet, unngå vikepliktsbrudd og bruk speil overdrevent mye. Da er lappen i boks :)

Klarer man ikke oppkjøring i Oslo har man ingenting på veien å gjøre uansett.
Det er større sjanse for å stryke i oslo. Trenger ikke å være det at man ikke klarer å kjøre i oslo, men på en oppkjøring skal det ikke så mye til før du stryker. Trenger ikke å bli påkjørt av trikken eller kjøre på en fotjenger for at det går galt.
Lenke til kommentar

 

Trenger ikke å være det at man ikke klarer å kjøre i oslo, men på en oppkjøring skal det ikke så mye til før du stryker.

Hva legger du i dette? Det skal mye til å stryke, også i Oslo, som ikke har vanskeligere oppkjøringsruter enn andre steder.
Vil tro at det er en høyere strykprosent i oslo. Lettere å gjøre småtabber da det er mye mer å passe på hvis man får oppkjøring midt i byen. Men for all del, fraråder ingen til å ta oppkjøring i oslo. Var bare et tips.
Lenke til kommentar

Vil tro at det er en høyere strykprosent i oslo.

Ikke i forhold til andre byer. Men grunnen til at mange stryker i Oslo er større antall utlendinger, og elevene er eldre enn andre steder i landet. Videre vil en som har kjørt i Oslo jevnt over være bedre til å kjøre i by og tettbygd strøk, mens osloeleven er dårligere på landeveien enn en som har kjørt i Drøbak og omegn. Endret av Mikachu
Lenke til kommentar

Videre vil en som har kjørt i Oslo jevnt over være bedre til i kjøre i by og tettbygd strøk, mens osloeleven er dårligere på landeveien enn en som har kjørt i Drøbak og omegn.Mulig det stemmer noe. Men jeg kommer fra utkanten av Oslo og i min tid så tok de fleste rundt meg oppkjøringen i Drøbak fordi de mente at det var lettere. Selv tok jeg også oppkjøringen der. Hadde sikkert ikke styrket i Oslo men lettere rute enn jeg fikk tror jeg man må lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Da hadde dere kanskje mer kjøretrening på landevei enn en som bor midt i byen. Man er selvsagt best til det man har øvd mest på.

 

"Det er en viss tendens til at kandidater fra Oslo har relativt flere feil ved landeveiskjøring og at kandidater fra Mysen/Drøbak har flere feil ved bykjøring."

https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2003/662-2003/662-2003.pdf

Lenke til kommentar

Det hadde vi. Så det er klart at de som bruker kjøreskoler midt i byen blir bedre på bykjøring enn andre. Og helt sikkert litt dårligere på landeveiskjøring også, selv om jeg tror at det er lettere for en som er vant til bykjøring å kjøre på landevei enn omvendt. Men du har rett i at man blir best i det man har øvd mest på.

Lenke til kommentar

 

Hehe, sitter med et dumt glis om munnen nå! Lappen i lomma og en rar, men god følelse i kroppen! :D

Grattis :)

 

 

 

 

Hehe, sitter med et dumt glis om munnen nå! Lappen i lomma og en rar, men god følelse i kroppen! :D

 

Gratulerer! Kjør forsiktig! :)

 

 

Takk, har allerede tatt jomfruturen...følte at jeg kjørte ulovlig :ohmy::wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...