Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

 

Viktigste rådet jeg kan gi er at hvis du plutselig blir usikker på hva du burde gjøre på oppkjøring, husk tilbake på reglene du har lært. Særlig vikeplikt brudd er stryk. Strøk da jeg kjørte forbi en som gikk på min side av veien mens det kom en bil imot. Tenkte det gikk helt greit siden jeg var nærmest personen, og det ville være enklest for meg om jeg kjørte forbi uten å stoppe helt opp. Motkommende bil var et lite stykke ifra.

 

Men det strøk jeg på. Så følg reglene. Ingen vits i å være nervøs, man roer seg raskt ned når man får satt seg i bilen og pratet litt med kjørelærer.

Ja, nervøs for at jeg skal dumme meg ut med ting jeg kan :/ Ihvertfall nå med snøstorm...må ta det skikkelig rolig i svingene, men er litt redd for at det blir for rolig..

 

Kjør slik du føler er en ansvarlig hastighet. Du skal tilpasse hastigheten etter forholdene, så bedre å kjøre litt for sakte enn for raskt. De fleste stryker på grunn av for høy hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Varmeelementer i speilene pleier som regel å aktiveres ved samme bryter som varmetrådene i bakruta. iallefall på alle bilene jeg har vært borti.

Ja, helt enig, men på bilen min viser knappen symbol for bakrute og sidespeil på samme knapp. På denne bilen viser den kun for bakrute (knapp 7) attachicon.gifmerce.jpg

 

Enkleste er å lese i instruksjonsboken hva knappen betyr. I min bil er det også bare symbol for bakrute, men i instruksjonsboken står det at den skal virke på både side og bakspeil.

 

Edit: I en VW bil på jobben, ser varme i sidespeil knappen slik ut

3102187952Vy1.jpg

 

Ja, litt kjipt at jeg ikke har instruksjonsboka til bilen :( Fant en på engelsk på nettet, men står ikke noe om sidespeil :O Men ja, får si at den gjør det...og hvis ingenting skjer, må jeg gjøre det manuelt x)

Lenke til kommentar

Det går da fint an å spørre sensor om hvor slike brytere er, dersom man ikke finner dem. Har vanskelig for å tro at du stryker bare fordi du ikke vet hvor bryteren til varmetrådene er. Slutt å bekymre deg! Bare ikke kjør uten sikt i speilene.

Jeg stresser veldig mye egentlig :p Er så redd for å stryke :(

Lenke til kommentar

Et lite tips folkens;

Ikke snakk med venner/sjekk på nettet angående sensorene som jobber der du skal ta oppkjøring.

Eksempel;

Å vite hvem som stryker flest er lite smart, for alt du vet har den sensoren fått mange dårlige elever = hvis du stryker, vil du da skylde på sensoren eller selvkritikk "F... det der burde jeg ikke gjøre". (Samt du vil mest sannsynligvis bli nervøs, noe som påvirker din kjøring)

 

Annet lite tips;

Behold roen, uansett hva som skjer, gjorde du en feil ja si at du dreit deg ut, slik at sensor får med seg at "oi han fikk faktisk med seg hva han gjorde feil".

---

Pugg skilt, vei oppmerking!, Kjipt hvis sensor sier at du skal følge veien med mindre annet blir sagt, og foran deg er det innkjøring forbudt.

 

Spør gjerne kjørelæreren din om han kan bli med (sitte "stille" i baksetet), for er du uheldig og stryker, ja da kan han si hva du gjorde feil.

 

Det ovenfor har fungert utmerket mine 2 oppkjøringer =)

Lenke til kommentar

Wuæææh, oppkjøring i morgen og en haug med sommerfugler har invadert magen min :( Noen last minute-tips? Er det virkelig ille, eller er det helt overkommelig? :)

Samme her, har oppkjøring på torsdag, og klarer nesten ikke å sove om nettene. Saken er at jeg måtte få ny kjørelærer og bil forrige gang, noe som jeg syns var helt på trynet! Følte at bilen var skikkelig annerledes enn den jeg kjørte først og kjørelæreren var tafatt, han sa ingen ting som var feil eller riktig :confused: Blir skikkelig usikker på meg selv om jeg kommer til å klare det, men jeg får prøve å tenke på det som en vanlig kjøretime. Har en bil som venter på meg, så får litt bedre motivasjon av bare det. Lykke til i morra, og si åssen det går :w00t:

Lenke til kommentar

 

Wuæææh, oppkjøring i morgen og en haug med sommerfugler har invadert magen min :( Noen last minute-tips? Er det virkelig ille, eller er det helt overkommelig? :)

Samme her, har oppkjøring på torsdag, og klarer nesten ikke å sove om nettene. Saken er at jeg måtte få ny kjørelærer og bil forrige gang, noe som jeg syns var helt på trynet! Følte at bilen var skikkelig annerledes enn den jeg kjørte først og kjørelæreren var tafatt, han sa ingen ting som var feil eller riktig :confused: Blir skikkelig usikker på meg selv om jeg kommer til å klare det, men jeg får prøve å tenke på det som en vanlig kjøretime. Har en bil som venter på meg, så får litt bedre motivasjon av bare det. Lykke til i morra, og si åssen det går :w00t:

 

Oi, er du seriøs? :O Får også ny bil, men hørte av en venn at man ikke skal si at man er uvant med bilen. Sensoren svarte med: "Du må da kunne kjøre alle biler." Hehe, kanskje litt gretten kar, men får håpe at det går bra. Er jo en splitter ny Mercedes, men det bør gå bra...må bare bli vant med den veldig fort! :D

Lenke til kommentar

 

 

Wuæææh, oppkjøring i morgen og en haug med sommerfugler har invadert magen min :( Noen last minute-tips? Er det virkelig ille, eller er det helt overkommelig? :)

Samme her, har oppkjøring på torsdag, og klarer nesten ikke å sove om nettene. Saken er at jeg måtte få ny kjørelærer og bil forrige gang, noe som jeg syns var helt på trynet! Følte at bilen var skikkelig annerledes enn den jeg kjørte først og kjørelæreren var tafatt, han sa ingen ting som var feil eller riktig :confused: Blir skikkelig usikker på meg selv om jeg kommer til å klare det, men jeg får prøve å tenke på det som en vanlig kjøretime. Har en bil som venter på meg, så får litt bedre motivasjon av bare det. Lykke til i morra, og si åssen det går :w00t:

 

Oi, er du seriøs? :O Får også ny bil, men hørte av en venn at man ikke skal si at man er uvant med bilen. Sensoren svarte med: "Du må da kunne kjøre alle biler." Hehe, kanskje litt gretten kar, men får håpe at det går bra. Er jo en splitter ny Mercedes, men det bør gå bra...må bare bli vant med den veldig fort! :D

 

Ja, så lenge jeg kjører trygt går det nok bra. Hovedtemaet er vel samspill med andre trafikanter, så blir spennende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...