Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Ble for noen dager innkalt til heimevernet. Hadde aldri trodd det, men ser litt frem til det! Har noen spørsmål i denne sammenheng, som jeg håper noen kan svare på.

 

1) Er det vanskelig å få fritak frem til studiet er ferdig? Er hardt nok som det er, og vil ikke gå glipp av en ukes lesetid.

2) Hva skjer på repetisjonsøvelsene? Vanlig felt?

3) Hvilket utstyr må man ta med seg hjem?

Lenke til kommentar

1) Fritak får du nok ikke søkt om. Du kan søke om permisjoner dersom øvelsene krasjer med eksamen.

 

2) Innholdet på øvelsene varierer. Første øvelse kalles gjerne en "oppkledningsøvelse". Den jeg var på varte i 3 dager og bestod i utlevering av utstyr, mye info om HV's oppdrag, kursmuligheter og HV-I, og repetisjon av basic infanteriferdigheter. Skjøt overraskende mye :) Så valgte jeg å gå over i HV-I, men inntrykket er at øvelsene til områdene veksler mellom treninger hvor man kjører mye repetisjon på enkeltmanns- og lagsferdigheter, og øvelsene hvor man er ute og trener på å løse oppdrag ("vanlig felt" som du sier).

 

3) Alt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer å kjøpe meg ei M04 bukse til tur oppi heia / fjellet, men jeg husker søren meg ikke hvilken størrelse jeg brukte i militæret.

Den aktuelle buksen jeg ser på er i str 52, noe jeg mistenker at blir for stort, er ikke dette størrelse STOR?

Hvis du har dress så er det vel samme størrelsesystemet der.

Lenke til kommentar

 

Vurderer å kjøpe meg ei M04 bukse til tur oppi heia / fjellet, men jeg husker søren meg ikke hvilken størrelse jeg brukte i militæret.

Den aktuelle buksen jeg ser på er i str 52, noe jeg mistenker at blir for stort, er ikke dette størrelse STOR?

Hvis du har dress så er det vel samme størrelsesystemet der.

 

Alltid trodd forsvaret brukte noen intern tallkoder som betydde div størrelser.

Men fant et dress guide og det kan vell kanskje stemme.

 

Men bruker M04 kun en tall størrelse? M/2000 og M/98 mener jeg bruker tosiffret ala 46/48 eller 50/52, 52 alene er i alle fall for stort..

Lenke til kommentar

Alltid trodd forsvaret brukte noen intern tallkoder som betydde div størrelser.

Men fant et dress guide og det kan vell kanskje stemme.

 

Men bruker M04 kun en tall størrelse? M/2000 og M/98 mener jeg bruker tosiffret ala 46/48 eller 50/52, 52 alene er i alle fall for stort..

 

I min M04 står det i hvertfall kun et tall, men har og hatt M98 med to tall, så det kan godt hende de rett og slett endret systemet når de byttet ut uniformene.

 

Ser her at 50/52 er "Middels" på M2000.

Lenke til kommentar

Str. varierer etter årsmodell...tror jeg hvert fall. Gamle M04 har to-tallssystemet (50-52), mens de nyere har kun ett tall. Er i hvert fall slik med uniformene jeg har hatt. Gamle M04-buksa mi (snøring i beina, ingen innleggslomme på knærne, vanlig påsydde knapper) hadde to tall, mens den nye (strikk i beina, lommer på knærne og kraftigere knapper) har kun ett tall.

 

M2000 er etter min erfaring ganske store i størrelsen. Bruker 54 i M04, og M2000 jeg kjøpte i 54-56K ble for stor.

 

Edit: Til å gå i fjellet, ville jeg sett på en M98-bukse. Kvalitetsmessig liten forskjell på buksene til den og M04, bortsett fra at stoffet i M98 er noe stivere i starten. M98 får man veldig billig på feks. forsvarsbrukt.no.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Str. varierer etter årsmodell...tror jeg hvert fall. Gamle M04 har to-tallssystemet (50-52), mens de nyere har kun ett tall. Er i hvert fall slik med uniformene jeg har hatt. Gamle M04-buksa mi (snøring i beina, ingen innleggslomme på knærne, vanlig påsydde knapper) hadde to tall, mens den nye (strikk i beina, lommer på knærne og kraftigere knapper) har kun ett tall.

 

M2000 er etter min erfaring ganske store i størrelsen. Bruker 54 i M04, og M2000 jeg kjøpte i 54-56K ble for stor.

 

Edit: Til å gå i fjellet, ville jeg sett på en M98-bukse. Kvalitetsmessig liten forskjell på buksene til den og M04, bortsett fra at stoffet i M98 er noe stivere i starten. M98 får man veldig billig på feks. forsvarsbrukt.no.

Takker for godt svar, hvordan er m/2000 buksa å gå med da? Husker vi var små sjalu på befalet som brukte den uniformen, vi fikk ikke lov å kjøpe og bruke den i tjeneste..

 

Rip-stop høres jo smart ut til skogen? Vet de var passe elendig kvalitet for noen år siden, men jeg antar at Cato Ringstad har gjort oppgraderinger på den etterhvert som tiden har gått, den er i alle fall ikke spesielt billig.

 

Edit:lest at m98 er litt tykkere og derfor ganske varm og tørker sent, derfor vurderer jeg m04 evt m/2000 litt mer.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Jeg synes M2000 er den beste av uniformene, mest fordi den føles litt luftigere enn M04. Dog er min (pga. størrelsen) veldig vid, så har sydd på noen borrelåshemper slik at jeg får strammet den inn i beina. Synes størrelsen på særlig buksa er veldig rar. Jeg er 185cm og ca. 95kg, og 54-56K burde i følge tabellen passe perfekt, men buksa virker som om den er laget for å passe noen på 2 meter og 110kg :huh:

 

Den største fordelen over M04 er dog lommene på overarmene (at de ikke har inkorporert denne detaljen på M04 synes jeg er merkelig!), men det er kanskje ikke så relevant i ditt tilfelle.

 

Ang. kvaliteten, så har ikke jeg merket noe til at denne skal være dårlig så langt. Har tålt det samme som min M04 inntil videre. Men nå er det vel en utbredt misforståelse (takket være navnet) at Rip-Stop er spesielt slitesterkt - fordelen med stoffet er først og fremst at det tørker svært raskt.

 

Bør nevnes at M98 finnes i to ulike utgaver, så vidt jeg har skjønt. Jeg har i hvert fall hatt både en type sydd i et tyngre, stivere stoff, mens i int.ops fikk vi noen som minnet mye mer om M04 i stoffet.

Lenke til kommentar

Igjen takk for bra svar, bestilt meg ei M/2000 bukse i 46/48, burde optimalt hatt 48/50 som ikke finnes hos de, men satser på den er litt stor i størrelsen, ganske sikker på 50/52 blir godt for stort.

 

Ja, syntes også sidelommen på jakken kunne vært overført til m04, borrelås stramming på ermene også.

Men blir lite aktuelt med et helt sett for min del, ser ingen fordel med å bruke overdelen på tur kontra annet tøy, men buksen skal nok fungere godt.

 

Undres litt på hvorfor m04 er i bruk å ikke m/2000, er jo masse befal som vandret rundt i sine kjære 2000(Var inne i 2012),så det må jo være en grei uniform?

Lenke til kommentar

Pris er én ting (vet ikke hva prisforskjellen er), men det kan være flere grunner. Jeg vet dog ikke svaret, men her er hva jeg tenker:

 

Jeg vet ikke om M2000 ble vurdert opp mot M04 da man byttet ut M98, men kan se for meg at M2000 kan ha tapt en slik runde da kvaliteten på de tidlige utgavene skal ha vært heller tvilsom.

 

M2000 var også spesifisert som en lett feltuniform, mens M04 er en arbeidsuniform. Da M02 (membran) ble innført, skulle jo dette være superuniformen for alle forhold, og det kan være man tenkte at behovet ikke var der for noen lett feltuniform i tillegg.

 

Videre var M2000 opprinnelig et bekledningsprosjekt for Sjø, så man kan jo spekulere i om det har vært noe intern rivalisering på gang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...