Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå så langt som luftkrigsskolen etter førstegangstjenesten og lurer derfor på en ting. Har luftforsvaret gjennomgående krigsskole, slik hæren har, slik at jeg slipper å ta befalsskole først, for så å søke på krigsskolen?

 

Jo lengre du er på lavere nivå jo bedre blir du på høyere nivå.

Jeg har ikke hørt en eneste offiser (i hæren vel å merke) som ikke har sagt at man burde vente noen år før man søker krigsskole og at tiden før og på selve krigsskolen er beste tiden de har hatt i forsvaret.

Lønningene er nesten ikke forskjellige heller, og selv om jeg ikke er helt sikker så tror jeg man kun har elevdagpenger om man går gjennomgående, mens man får fast 300.000 i året om man går vanlig krigsskole. Elevdagpenger er på rundt 90.000 i året.

Du går glipp av mye om du ikke går befalsskole først, og du kan i tillegg lenge tenke igjennom om du virkelig vil dette i stedet for å binde deg for så mange år med en gang.

 

Rettelse: Kun første året er dagpenger. Samme som at befalsskoleåret er på dagpenger.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 randoms ble overført. Det er ingen som frivillig velger V&S. Makan til stusslig tjeneste skal du lete lenge etter!

Tullball, V&S var et supert år!

Men som alt annet kommer det vell an på tjenestested, blir feil å si at en hel tjenestegren suger for å hatt et dårlig år på en av forsvarets baser.

Endret av Bendorama
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen har stjålet en lommebok på leir. Nå holdes alle på leir til den er funnet. Hvor lenge kan de holde oss? Hvilken rett lar dem gjøre dette, om det i det hele tatt er lov? Kjip siste lørdag før dim....

Lenke til kommentar

Noen har stjålet en lommebok på leir. Nå holdes alle på leir til den er funnet. Hvor lenge kan de holde oss? Hvilken rett lar dem gjøre dette, om det i det hele tatt er lov? Kjip siste lørdag før dim....

Er nok ikke så mye å gjøre med det. Er ikke akkurat uvanlig at det skjer heller. Tror vi i hvert fall ble holdt igjen i leir to ganger, om det ikke var tre.

Endret av Feeky
Lenke til kommentar

Etter å tjenestegjort som befal på Skjold selv kan jeg si så mye som at ingen blir helt "random" overført til V&S ;-)

Befal eller ikke befal. Tok meg en spørrerunde rundt på leir når vi fikk vite hvor vi havnet etter rekrutten. Ingen hadde søkt V&S. Ergo de 10 ledige plassene stod åpne. Har fagbrev som elektriker, har også både snøscooter og C lappen. Bare det bør være grunn nok til å bli i Ingbn. I tillegg fullførte jeg både ski marsjen og rekrutten uten en eneste skade. Er inne til FOS i disse dager. Styrkeprøver nettopp gjennomført. Nyter siste lunsjen på en god stund nå. Kommer jeg igjennom håper jeg å få pliktåret mitt som sersjant i Ingbn bare for å irritere det nautet av en troppsjef som sendte meg til Bodø!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valgte egentlig å ikke kommentere det, men støtter sopranosfc. Det kan være trynefaktor selvfølgelig osv. men i 2Bn så ble hvertfall de minst egna personene sendt til V&S, absolutt ingen tilfeldighet og ingen ble overrasket over hvem som ble sendt for å si det sånn. Det var ikke nødvendigvis bare folk i dårlig form, men som bare ikke dugde i tjenesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Yes, da har jeg fått innkalling. Art.bat i august? Noen som har noen erfaringer? Vil helst gjøre noe "grønt" -ildleder/art jeger.

 

Eller bør jeg gå direkte på søking til FOS?

 

Vel, for det første vil jeg anbefale deg å ikke kalle det Art.bat, spesielt siden det er snakk om artilleri. Ellers risikerer du vel at en eller annen batterisjef hudfletter deg. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...