Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HV er nå ikke bare ille... De har mør* :)

 

 

*Barrett 12,7, utrolig artig sak

 

Neida, koser meg i HV jeg, faktisk så mye at jeg pdd. befinner meg i HV-I :) Men det kom unektelig som et lite sjokk da innkallelsen dumpet ned i postkassa, da det var nesten 10 år siden jeg dimmet. Men må si meg veldig fornøyd med det i grunn - herlig avbrekk fra hverdagen.

Stor sjanse er det for at ein må inn i HV?

Det tror jeg ikke det er noe godt svar på. Virker som om det varierer mye ift. hvilket år man tjenestegjorde og hvor. Mistenker at de med Intops-bakgrunn har betydelig større sjanse for å bli innkalt, trolig pga. ønske om å rekruttere til HV-I. I hvert fall er de fleste jeg var ute sammen med kalt inn, med unntak av folk som er flyttet utenlands og de som jobber i politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, fikk høre at mitt HV-distrikt ikke skulle ha noen oppkledningsøvelse i år. Men det betyr da kanskje at de fortsatt rullefører nytt personell, men at disse dukker opp på oppkledning neste år i stedet?

 

Vil uansett benytte anledningen til å oppfordre alle som trivdes i grønt til å søke seg til HV-I! :)

Om ein blir innkalla til HV, er det då mulig å søke seg til HV-I? Vil heller vere der og tjene litt pengar enn å vere i vanleg HV....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor mye sivile klær bør man egentlig ta med? Kommer til å ha et skift som jeg går i ved innrykk selvsagt. I tillegg er det vel greit å ha med noe man kan gå ut på "byen" (ie. det lokale utestedet) med, så en halvfin bukse og en skjorte. Egne treningsklær også kanskje? Og så mange boksere som mulig. Hvor mye mer enn dette bør man ha?

 

Edit: Og når jeg først sitter og funderer på pakklisten: Er hodelykt og en multitool av noe slag praktisk å ha med? Har dessuten hørt at det kan være praktisk med en karabinerkrok på vesten, er det noe i det?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvor skal du?

 

Under rekrutten hadde jeg med meg en joggebukse, dongeribukse og et par gensere. Men så hadde jeg bare 15 minutt hjem også, så finklærne lå der.. Treningsklær får du, og det er mulig du må bruke disse under FYFO-øktene som du har sammen med troppen, men kan godt hende dette varierer fra sted til sted. Du kan godt ta med noe til trening på fritiden, da trening i bomullsskjorte ikke alltid er like digg.

 

Leatherman har i alle fall hjulpet meg i veldig mange situasjoner, og er vel nesten nyttig uansett hva slags tjeneste du får. Hodelykt kan være greit det også, men kommer helt an på tjenesten du blir satt til.

Lenke til kommentar

Hodelykt er altid greit.

Karbinkrok som nevnt er også veldig greit i mange tilfeller.

 

Man kan feste hjelmen til stridssekk f.eks, eller feste nøklene til m04 boksa.

 

 

Når det gjelder boksere så brukte jeg forsvarsbokserne, funket fint det :)

Lenke til kommentar

Hvor skal du?

 

Under rekrutten hadde jeg med meg en joggebukse, dongeribukse og et par gensere. Men så hadde jeg bare 15 minutt hjem også, så finklærne lå der.. Treningsklær får du, og det er mulig du må bruke disse under FYFO-øktene som du har sammen med troppen, men kan godt hende dette varierer fra sted til sted. Du kan godt ta med noe til trening på fritiden, da trening i bomullsskjorte ikke alltid er like digg.

 

Leatherman har i alle fall hjulpet meg i veldig mange situasjoner, og er vel nesten nyttig uansett hva slags tjeneste du får. Hodelykt kan være greit det også, men kommer helt an på tjenesten du blir satt til.

 

Takk for svar. Skal til Setermoen. Var den mengden klær du hadde passende synes du?

Lenke til kommentar

Ja, med tanke på at jeg bare kunne ta en svipptur hjem for å hente det jeg trengte var den det, men tror egentlig ikke jeg trengte noe mer utover en finere bukse og genser samt eget treningstøy. Nå når det er "sommer" er det jo digg med en kortbukse og t-skjorte også, men absolutt ikke et must. Er ellers ganske komfortabel i uniformen, så går nesten ikke i sivilt uten om trening eller byturer, men dette varierer jo fra person til person, så du får kjenne litt på det selv.

 

Utover dette kan jeg anbefale et eget håndkle òg, da forsvaret sine er på størrelse med vaskekluter.

Lenke til kommentar

Ok, takk. Er sportstape og gnagsårplaster noe man bør ha med? Det går kanskje an å kjøpe der oppe, men regner med det er litt dyrere, eller? Hva tror dere om å ha med PC? Har hørt litt ulike meninger om dette. Noen som sier at man har det så travelt at man ikke får bruk for det, mens andre mener at det absolutt er kjekt å ha. Har planer om å ha med et par bøker, men er kjekt å ha muligheten til å se film og spille litt også, er det ikke?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Sportstape er alltid praktisk å ha! Kan brukes som gnagsårplaster også ;) Har dessuten brukt det til å merke tingene mine under felt osv. Ta med en rull eller to, så burde du være dekket.

Jeg fikk aldri bruk for PC under rekrutten, men resten av året mitt har den vel vært brukt daglig omtrent. Hadde med meg bøker, though, noe som var greit siden det ble en del venting. Og fyll opp mobilen din med musikk så burde du være dekket!

 

PCen lot jeg altså ligge de første 6-8 ukene. I det tidsrommet var sosialisering, skopuss og soving det viktigste.

Lenke til kommentar

Personlig så angra jeg litt på å ta med lite sivile klær, og endte opp med å få mer sendt opp med posten. Etter min mening kan du ha en full bag med sivilt med, fordi man ikke taper noe på det. Av min erfaring ender mange opp med nok sivilt på rommet til å fylle to bager uansett. Etter rekrutten får man mye mer plass til personlige eiendeler, da mye av det du får utdelt av forsvaret kan flyttes til skapet ditt i flerbrukshallen som troppen din har (om du ender opp i en stilling som har flerbrukshall da, noe som de fleste har).

Ullbokserne du får utdelt er faktisk ganske gode, men hvor mange boksere du trenger kommer an på hvor god du er til å vaske de ofte. Blir lett mye svetting under rekrutten, så det kan av og til bli både ett og to bokserbytter i løpet av en dag hvis du er litt hygienisk av deg. Vasking av klær prioriteres ikke alltid heller, så godt å ha mange boksere.

Egne joggesko kan være godt å ha. Selv om joggeskoene man får nå ikke er så ille, så er det ikke i nærheten av så godt som ordentlige joggesko. Å bruke sålene fra joggeskoene i M-77-støvlene kan gjøre stor forskjell under lange gåturer.

Hodelykt får alle, så det trenger du ikke. Er en del av standard-satsen. Leatherman kan det hende at du får utdelt, da mange troppers fag-sats har det, men det kommer helt an hvilken tropp du ender opp i. Har du egen Leatherman så er det uansett best å bare ta med den, iom at man ikke får utdelt fag-satsen før etter rekrutten.

Karabinkrok er veldig nyttig og ha, spesielt om man løper med hjelm, da hjelmen kan være et helvete å løpe med om den ikke festes ordentlig. milrab selger mye nyttig utstyr.

 

Hvor skal du inn forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...