Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Ett raskt søk på norwegian og sas viser at du kan få billett til 491,- hos norwegian og 534,- hos sas. Gjorde også ett raskt søk på NSB. Hvis du skal rekke og komme deg ut på ørland før klokka 14, så må du faktisk ta nattoget til trondheim og da er du på stasjonen klokken 06:57. da har du jo plutselig veldig god tid. laveste pris her koster 299, men så burde man nok koste på seg en komfort slik at man får tilgang til strøm.

 

Hvis jeg var deg ville jeg nok tatt fly og få refundert så mye som det ville kostet om du tok tog. Innrulleringsdagen(e) består jo av veldig mye venting, og hadde vært greit og startet med rolig flytur opp i istede for å ta nattoget og så har mange timer i trondheim hvor du må prøve å få litt søvn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man kan komme dagen før også hvis man melder ifra i god tid.

da blir det ikke så mye pes med mange timer venting og slikt.

hos meg var det også før kl XX, ikke for at det startet XX, men for at de tok inn siste gruppen ca da.

jeg kom ganske mange timer før jeg skulle, og ble hentet på buss-stasjonen etter ca 15 min og startet med opplegget etter det.

så, det er ikke sikkert det blir så mange timers venting, regner med at det er info om når og hvor du kan ringe for å bli hentet både ved buss-stasjonen og fly-stasjonen.

Lenke til kommentar

Det stemmer at forsvaret dekker fly hvis andre reisemåter overskrider 10 timer. Dette er vel å merke effektive reisetimer, så venting telles ikke.

 

Skal man fra Bodø til Trondheim i permen, får man ikke fly på forsvarets bekostning (ihvertfall ikke de hos oss som bor i Trondheim) :)

Lenke til kommentar
Det stemmer at forsvaret dekker fly hvis andre reisemåter overskrider 10 timer. Dette er vel å merke effektive reisetimer, så venting telles ikke.

 

Skal man fra Bodø til Trondheim i permen, får man ikke fly på forsvarets bekostning (ihvertfall ikke de hos oss som bor i Trondheim) :)

 

Noen som vet hva som skjer med de som skal inn i PBN. Skal selv inn dit i januar og bor på østlandet. Kommer jeg da til å få ta fly fra bardufoss/tromsø til oslo eller må jeg ta til takke med tog?

Lenke til kommentar

Det går ikke tog så langt nord som til Setermoen ;) Siste stasjon er Bodø. Du skal garantert møte på Sessvollmoen - det står isåfall på innkallingsbrevet ditt. Som du sikkert har lest tidligere er det en grov seleksjon gjennom medisinske tester på Sessvollmoen først. Derfra går det chartrede fly til Bardufoss lufthavn og buss til Setermoen.

Lenke til kommentar
Det går ikke tog så langt nord som til Setermoen ;) Siste stasjon er Bodø. Du skal garantert møte på Sessvollmoen - det står isåfall på innkallingsbrevet ditt. Som du sikkert har lest tidligere er det en grov seleksjon gjennom medisinske tester på Sessvollmoen først. Derfra går det chartrede fly til Bardufoss lufthavn og buss til Setermoen.

 

Jaja.. alt dette har jeg full kontroll på. Det jeg tenkte på hvordan det fungerer når jeg skal hjem på perm. men slik jeg da har forstått det så blir det til at man tar fly fra bardufoss eller tromsø.

Lenke til kommentar
Det går ikke tog så langt nord som til Setermoen ;) Siste stasjon er Bodø. Du skal garantert møte på Sessvollmoen - det står isåfall på innkallingsbrevet ditt. Som du sikkert har lest tidligere er det en grov seleksjon gjennom medisinske tester på Sessvollmoen først. Derfra går det chartrede fly til Bardufoss lufthavn og buss til Setermoen.

 

Jaja.. alt dette har jeg full kontroll på. Det jeg tenkte på hvordan det fungerer når jeg skal hjem på perm. men slik jeg da har forstått det så blir det til at man tar fly fra bardufoss eller tromsø.

Det samme lurer jeg på også, skal inn i 2BN, og det er et stykke fra Skjold til Ski (rett utenfor Oslo). Regner med vi får dekt fly på de 7 gratis hjemreisene (hvis effektiv reisetid er over 10 timer uten fly)..Men hva med permer utover de 7, må vi betale av egen lomme?

 

 

 

Samme thomsi som på milforum el?

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Hvis det er en av de åtte permreisene Forsvaret dekker, er det enten avgang fra Tromsø eller Bardufoss, ja. Det gjelder selvsagt for alle andre flyreiser sørover utover fastsatte permer også. Hvilken flyplass det blir, vet jeg ikke for det avhenger mye av pris og forholdet mellom når du får perm og når flyavgangene er.

 

Det er satt opp vanlig flybuss som korresponderer med avgangene på Bardufoss Lufthavn. Gratis for soldater. Er ikke sikker på hvordan det fungerer til Tromsø.

Endret av Shadowlands
Lenke til kommentar
Det går ikke tog så langt nord som til Setermoen ;) Siste stasjon er Bodø. Du skal garantert møte på Sessvollmoen - det står isåfall på innkallingsbrevet ditt. Som du sikkert har lest tidligere er det en grov seleksjon gjennom medisinske tester på Sessvollmoen først. Derfra går det chartrede fly til Bardufoss lufthavn og buss til Setermoen.

 

Jaja.. alt dette har jeg full kontroll på. Det jeg tenkte på hvordan det fungerer når jeg skal hjem på perm. men slik jeg da har forstått det så blir det til at man tar fly fra bardufoss eller tromsø.

Det samme lurer jeg på også, skal inn i 2BN, og det er et stykke fra Skjold til Ski (rett utenfor Oslo). Regner med vi får dekt fly på de 7 gratis hjemreisene (hvis effektiv reisetid er over 10 timer uten fly)..Men hva med permer utover de 7, må vi betale av egen lomme?

 

 

 

Samme thomsi som på milforum el?

 

Jepp.. representert på begge forumer:) Må jo få med meg det som skjer;)

 

Slik jeg har forstått det så får vi nok ta fly hjem. Har snakket med et par som er inne nå, så jeg tror vi skal slippe så mye tog og buss. Veldig avslappende og være hjemme iløpet av tre-fire timer i stede for å sitte halve permen på toget. Du skal forresten ikke se bort ifra at vi skal på noen øvelser sammen:) Selvom dere har inrykk tidligere skal dere nok få hard konkuranse fra storm. Håper hvertfall jeg klarer å komme inn. Tror nok at jeg har gode sjanser. Lykke til i tjenesten. Tror det blir helt fantastisk! Svogeren tjenestegjorde som fenrik på Skjold og du har masse å glede deg til!

Lenke til kommentar
Jeg vil også inn i 2.bn. :( Jeg er innkalt til samband på bardufoss ja. Blir vel mer enn nok grønn tjeneste, men jeg vil ikke sitte på ræv uti skauen, jeg vil være fotsoldat!

Er jo vudert å kutte i 2BN innrykket, så er vel kanskje like greit å være i samband, så er du hvertfall garantert en førstegangstjeneste heh.

Lenke til kommentar
Det går ikke tog så langt nord som til Setermoen ;) Siste stasjon er Bodø. Du skal garantert møte på Sessvollmoen - det står isåfall på innkallingsbrevet ditt. Som du sikkert har lest tidligere er det en grov seleksjon gjennom medisinske tester på Sessvollmoen først. Derfra går det chartrede fly til Bardufoss lufthavn og buss til Setermoen.

 

Jaja.. alt dette har jeg full kontroll på. Det jeg tenkte på hvordan det fungerer når jeg skal hjem på perm. men slik jeg da har forstått det så blir det til at man tar fly fra bardufoss eller tromsø.

Det samme lurer jeg på også, skal inn i 2BN, og det er et stykke fra Skjold til Ski (rett utenfor Oslo). Regner med vi får dekt fly på de 7 gratis hjemreisene (hvis effektiv reisetid er over 10 timer uten fly)..Men hva med permer utover de 7, må vi betale av egen lomme?

 

 

 

Samme thomsi som på milforum el?

 

Jepp.. representert på begge forumer:) Må jo få med meg det som skjer;)

 

Slik jeg har forstått det så får vi nok ta fly hjem. Har snakket med et par som er inne nå, så jeg tror vi skal slippe så mye tog og buss. Veldig avslappende og være hjemme iløpet av tre-fire timer i stede for å sitte halve permen på toget. Du skal forresten ikke se bort ifra at vi skal på noen øvelser sammen:) Selvom dere har inrykk tidligere skal dere nok få hard konkuranse fra storm. Håper hvertfall jeg klarer å komme inn. Tror nok at jeg har gode sjanser. Lykke til i tjenesten. Tror det blir helt fantastisk! Svogeren tjenestegjorde som fenrik på Skjold og du har masse å glede deg til!

 

Jeg òg, OstiasMoscas der :p

 

Høres bra ut, mye diggere å ha en reisetid på 4 timer enn minst 10.

Hehe ja, dere skal nok få kjørt dere, dere også hehe

Satser på å komme inn jeg også, men ting er jo så usikkert med 2bn for tiden, får bare håpe på det beste så lenge. Håper jeg kommer inn i mekanisert infanterikompani A eller B, er jo stort sett akkurat det samme som å være stormer :D

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar
Jeg vil også inn i 2.bn. :( Jeg er innkalt til samband på bardufoss ja. Blir vel mer enn nok grønn tjeneste, men jeg vil ikke sitte på ræv uti skauen, jeg vil være fotsoldat!

Er jo vudert å kutte i 2BN innrykket, så er vel kanskje like greit å være i samband, så er du hvertfall garantert en førstegangstjeneste heh.

 

Jeg har en kompis som er i samband nå. Jeg har ikke hatt så mye kontakt men han har det vist ganske bra der oppe. Nå skal det jo også sies at tjenesten din blir så bra som du gjør den til. Dermed... kommer du inn med den riktige holdningen og instillingen, og ser frem til et spennende år, så tror jeg du kommer til å få det kjempe bra. Prøv å ikke fokuser så mye på at du heller ville vært fotsoldat i 2bn eller pbn. Du kommer til å få oppleve masse fantastisk natur, mange gode opplevelser og du kommer til å få venner for livet. Lykke til i tjenesten! Når skal du forresten inn.. Vi skal jo være på nesten samme sted:)

Lenke til kommentar
Nå skal det jo også sies at tjenesten din blir så bra som du gjør den til. Dermed... kommer du inn med den riktige holdningen og instillingen, og ser frem til et spennende år, så tror jeg du kommer til å få det kjempe bra. Prøv å ikke fokuser så mye på at du heller ville vært fotsoldat i 2bn eller pbn. Du kommer til å få oppleve masse fantastisk natur, mange gode opplevelser og du kommer til å få venner for livet. Lykke til i tjenesten! Når skal du forresten inn.. Vi skal jo være på nesten samme sted:)

Du har skjønt hvordan du skal møte førstegangstjenesten! Jeg er sikker på at du kommer til å få et strålende år :)

Lenke til kommentar
Det går ikke tog så langt nord som til Setermoen ;) Siste stasjon er Bodø. Du skal garantert møte på Sessvollmoen - det står isåfall på innkallingsbrevet ditt. Som du sikkert har lest tidligere er det en grov seleksjon gjennom medisinske tester på Sessvollmoen først. Derfra går det chartrede fly til Bardufoss lufthavn og buss til Setermoen.

 

Jaja.. alt dette har jeg full kontroll på. Det jeg tenkte på hvordan det fungerer når jeg skal hjem på perm. men slik jeg da har forstått det så blir det til at man tar fly fra bardufoss eller tromsø.

Det samme lurer jeg på også, skal inn i 2BN, og det er et stykke fra Skjold til Ski (rett utenfor Oslo). Regner med vi får dekt fly på de 7 gratis hjemreisene (hvis effektiv reisetid er over 10 timer uten fly)..Men hva med permer utover de 7, må vi betale av egen lomme?

 

 

 

Samme thomsi som på milforum el?

 

Jepp.. representert på begge forumer:) Må jo få med meg det som skjer;)

 

Slik jeg har forstått det så får vi nok ta fly hjem. Har snakket med et par som er inne nå, så jeg tror vi skal slippe så mye tog og buss. Veldig avslappende og være hjemme iløpet av tre-fire timer i stede for å sitte halve permen på toget. Du skal forresten ikke se bort ifra at vi skal på noen øvelser sammen:) Selvom dere har inrykk tidligere skal dere nok få hard konkuranse fra storm. Håper hvertfall jeg klarer å komme inn. Tror nok at jeg har gode sjanser. Lykke til i tjenesten. Tror det blir helt fantastisk! Svogeren tjenestegjorde som fenrik på Skjold og du har masse å glede deg til!

 

Jeg òg, OstiasMoscas der :p

 

Høres bra ut, mye diggere å ha en reisetid på 4 timer enn minst 10.

Hehe ja, dere skal nok få kjørt dere, dere også hehe

Satser på å komme inn jeg også, men ting er jo så usikkert med 2bn fortiden.. får bare håpe på det beste så lenge.

Håper jeg kommer inn i mekanisert infanterikompani A eller B, er jo stort sett akkurat det samme som å være stormer :D

 

Åja:)

 

Det du eventuelt kan gjøre er å ringe VPV og høre om de vet noe mer. Selvfølgelig gjør de ikke det, men da kan du jo høre om de kan registrere at du er motivert og klar for tjeneste, slik at hvis det blir eventuelle kutt, at du da ikke er med i den gruppen. Kanskje også ta en telefon til infoavdelingen på Skjold.

 

Ja. Det er jo egentlig to veldig like tjenester bortsett fra at pbn har mye tøffere bereter en 2bn og at de tidligere stormere jeg har snakket med kaller soldatene i 2bn for kyllinger:D (Skal ikke se bort ifra at 2bn sier det samme om storm;) MEN for å ikke lage en små idiotisk diskusjon så skal det sies at jeg egentlig hadde lyst til å komme inn i 2bn selv pga augustinrykket, men jeg var litt seint ute så alle plassene var tatt. Du skal ikke se bort ifra at vi kanskje treffes i Tromsø en helg:D

Lenke til kommentar

Jeg bor to timer fra bardufoss, så jeg har sett naturen der ganske godt før :p Men jeg er egentlig ikke i god nok form til å bli stormer, tror jeg. Jobber som bare det med det for tiden, har allerede kuttet kraftig ned på 3000metertida siden april (når jeg begynte å trene utholdenhet), men spørs om det holder. Er mildt sagt dårlig på hangups, siden jeg veier 110kg.

For all del, samband blir fett det også! Og om jeg fortsatt har lyst til å ha en annen type operativ tjeneste, så er det jo bare å søke befalsskole etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg bor to timer fra bardufoss, så jeg har sett naturen der ganske godt før :p Men jeg er egentlig ikke i god nok form til å bli stormer, tror jeg. Jobber som bare det med det for tiden, har allerede kuttet kraftig ned på 3000metertida siden april (når jeg begynte å trene utholdenhet), men spørs om det holder. Er mildt sagt dårlig på hangups, siden jeg veier 110kg.

For all del, samband blir fett det også! Og om jeg fortsatt har lyst til å ha en annen type operativ tjeneste, så er det jo bare å søke befalsskole etterpå.

 

Skal du inn i august eller januarinnrykket?

 

Syns forresten jeg aner en veldig annen holdning enn det jeg så i første innlegget:) Det er strålende!

Fortsett treningen. Høres ut som du bor i fantastiske naturomgivelser, så det er bare å komme seg ut i skogen:) Hvis du fortsatt er litt tidlig i treningsperioden, sett deg korte delmål. Dette kan bidra til å øke motivasjonen din når du ser en god, kanskje ikke så stor, men gjevn progresjon. Høres også ut som du kanskje kunne ønske å fortsette litt i forsvaret etter førstegangstjenesten hvis du får mersmak. Kontigentene som blir sendt til INTOPS trenger jo alltid samband. Tenkt noe på det?

Lenke til kommentar

Må jo få lov til å klage litt, det betyr ikke at jeg er negativt innstilt ;)

Skal inn nå i august. Har tenkt masse både på int. ops., befalsskole, krigsskole og whatnot. Ingenting er uaktuelt, men jeg venter nok noen måneder før jeg bestemmer meg. Akkurat nå vil jeg bare gjøre noe annet enn matte, fysikk og kjemi.

Har forøvrig hørt at hvis du vil ut i int.ops. så er sambandsbataljonen det sikreste kortet, blant annet fordi det ALLTID trengs samband, og fordi det stort sett er færre soldater fra samband som vil ut, mindre konkurranse. Men det blir selvfølgelig bare spekulasjoner.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar
Åja:)

 

Det du eventuelt kan gjøre er å ringe VPV og høre om de vet noe mer. Selvfølgelig gjør de ikke det, men da kan du jo høre om de kan registrere at du er motivert og klar for tjeneste, slik at hvis det blir eventuelle kutt, at du da ikke er med i den gruppen. Kanskje også ta en telefon til infoavdelingen på Skjold.

 

Ja. Det er jo egentlig to veldig like tjenester bortsett fra at pbn har mye tøffere bereter en 2bn og at de tidligere stormere jeg har snakket med kaller soldatene i 2bn for kyllinger:D (Skal ikke se bort ifra at 2bn sier det samme om storm;) MEN for å ikke lage en små idiotisk diskusjon så skal det sies at jeg egentlig hadde lyst til å komme inn i 2bn selv pga augustinrykket, men jeg var litt seint ute så alle plassene var tatt. Du skal ikke se bort ifra at vi kanskje treffes i Tromsø en helg:D

 

På utvalgt har informasjonssjefen for HSTY forklart oss som har blitt innkalt til 2BN litt fakta om saken. Forslagene vedrørende kuttmuligheter og konsekvenser for hæreen skal visst ikke diskuteres før i midten av juni, så det er jo langt ifra bestemt at det skal kuttes i 2BN innrykket enda. Jeg holder med positiv enn så lenge og håper på det beste, er ikke noe vits å ta sorgene på forskudd. Viser det seg at det blir kutt så kommer jeg nok garantert til å ta en tlf, har sagt før at jeg er veldig motivert for tjenste og at jeg har lyst på INTOPS, men skader vel ikke å friske opp minne dere litt. I verste fall spør jeg om å bli flyttet til PBN hehe

 

Om PBN har tøffer bereter enn 2BN kan diskuteres, pøh.. svart er ikke en farge en gang.. også blir den jo ekstra varm å god om sommeren :p Hehe ja det kan jeg tenke meg, greit med litt skjitsnakk.. men når det kommer til stykket holder nok begge avdelinger relativt høy kvalitet. Å ta opp diskusjonen om hvilken avdeling som er best kan jeg ikke, har ikke erfaringer fra noen av de hehe

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar
Åja:)

 

Det du eventuelt kan gjøre er å ringe VPV og høre om de vet noe mer. Selvfølgelig gjør de ikke det, men da kan du jo høre om de kan registrere at du er motivert og klar for tjeneste, slik at hvis det blir eventuelle kutt, at du da ikke er med i den gruppen. Kanskje også ta en telefon til infoavdelingen på Skjold.

 

Ja. Det er jo egentlig to veldig like tjenester bortsett fra at pbn har mye tøffere bereter en 2bn og at de tidligere stormere jeg har snakket med kaller soldatene i 2bn for kyllinger:D (Skal ikke se bort ifra at 2bn sier det samme om storm;) MEN for å ikke lage en små idiotisk diskusjon så skal det sies at jeg egentlig hadde lyst til å komme inn i 2bn selv pga augustinrykket, men jeg var litt seint ute så alle plassene var tatt. Du skal ikke se bort ifra at vi kanskje treffes i Tromsø en helg:D

 

På utvalgt har informasjonssjefen for HSTY forklart oss som har blitt innkalt til 2BN litt fakta om saken. Forslagene vedrørende kuttmuligheter og konsekvenser for hæreen skal visst ikke diskuteres før i midten av juni, så det er jo langt ifra bestemt at det skal kuttes i 2BN innrykket enda. Jeg holder med positiv enn så lenge og håper på det beste, er ikke noe vits å ta sorgene på forskudd. Viser det seg at det blir kutt så kommer jeg nok garantert til å ta en tlf, har sagt før at jeg er veldig motivert for tjenste og at jeg har lyst på INTOPS, men skader vel ikke å friske opp minne dere litt. I verste fall spør jeg om å bli flyttet til PBN hehe

 

Om PBN har tøffer bereter enn 2BN kan diskuteres, pøh.. svart er ikke en farge en gang.. også blir den jo ekstra varm å god om sommeren :p Hehe ja det kan jeg tenke meg, greit med litt skjitsnakk.. men når det kommer til stykket holder nok begge avdelinger relativt høy kvalitet. Å ta opp diskusjonen om hvilken avdeling som er best kan jeg ikke, har ikke erfaringer fra noen av de hehe

 

Og det å ta opp diskusjonen med hvem som er best mellom en 2bn soldat og en pbn soldat er også helt mislykka:) Tror vi kan konkludere med at begge avdelingen tilbyr en kjempe god utdannelse og yter en god insats i norge men ikke mist i utlandet. Jeg er også ganske sikker på at jeg kommer til å verve meg som intops, men jeg må jo se litt hvordan situasjonen er når den tid nærmer seg.

 

Tror nok ikke det byr på store problemer ang innrykk. Du kommer nok inn! Hvordan står det forresten til med trenigen? Ligger du godt innenfor kravene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...