Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Du trenger vel ikke studiekompetanse for å gå BS uansett (isåfall må det være kun unntaksvis)?

Er du sikker på dette? Jeg har søkt hærens befalskole. Jeg var ganske sikker på at man måtte ha studiekompetanse for å komme inn der jeg. Er ikke dette så lenger?

 

De gikk vekk i fra det i fjor mener jeg, det er kun de tekniske linjene som krever Generel studikompetanse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått innkalling til Garden den 5. august, men sendte et brev til Vernepliktsverket på onsdag der jeg forklarte at jeg ønsker å bli overført til Sanitetsbataljonen. Jeg begrunnet det med en interesse for praktisering av medisin, og at jeg har søkt meg inn på medisin på NTNU når jeg er ferdig med militæret.

 

Noen som har en formening om hvor sannsynlig det er at jeg blir overført?

 

Du har tydeligvis en god grunn til å bytte så med mindre det er helt fult i sanitetsbataljonen, så skal vpv ha mulighet til å flytte deg over. Det er ingen på forumet som kan gi deg en oversikt over sansynligheten for å få byttet, men det er kanskje noen her som kan si litt om populæriteten til sanbat. Pleier den å full?

Da jeg byttet tjeneste var sanitetsbataljonen en av de to mulighetene jeg hadde. Dette var for en mnd siden. Ring til VPV så får du svar med en gang.

Lenke til kommentar
Jeg har fått innkalling til Garden den 5. august, men sendte et brev til Vernepliktsverket på onsdag der jeg forklarte at jeg ønsker å bli overført til Sanitetsbataljonen. Jeg begrunnet det med en interesse for praktisering av medisin, og at jeg har søkt meg inn på medisin på NTNU når jeg er ferdig med militæret.

 

Noen som har en formening om hvor sannsynlig det er at jeg blir overført?

 

Du har tydeligvis en god grunn til å bytte så med mindre det er helt fult i sanitetsbataljonen, så skal vpv ha mulighet til å flytte deg over. Det er ingen på forumet som kan gi deg en oversikt over sansynligheten for å få byttet, men det er kanskje noen her som kan si litt om populæriteten til sanbat. Pleier den å full?

Da jeg byttet tjeneste var sanitetsbataljonen en av de to mulighetene jeg hadde. Dette var for en mnd siden. Ring til VPV så får du svar med en gang.

 

Ja, det er smart å ringe vpv og høre om det er en mulighet for å få bytta over, men etter det jeg husker så skal man vel nå måtte sende inn en skriftlig begrunnelse på hvorfor man ønsker å bytte tjenestested for å eventuelt få det godkjent. Hjelper ikke bare å ringe vpv og få bytta. Men siden personen allerede har sendt ett brev til vpv så er ikke det noe problem. Ring og hør og si at det er ett brev på vei så ordner det seg sikkert etterhvert.

Lenke til kommentar
Det vil da si at det kun er karakterene fra ungdomsskolen som teller da? Eller?

 

Kan se slik ut, ja: Link

 

Alt teller, for å si det sånn.

Poenget for å fjerne kravet om generel studiekompetanse ligger i at man trenger ikke general studiekompetanse for å være en god leder på et opperativt nivå. De fleste gymnas fagene er ikke relevant for utdanningen av gode lagførere.

Lenke til kommentar
et spm.

Jeg er av 89-årgang og ble tjenestedyktig. Ulik alle mine kamentarer, har jeg imidlertid ikke fått noen varsel om innkalning. Hva vil trolig skje?

 

Du skulle ha fått en såkalt "Varsel om planlagt inkalling" fra VPV i februar. Har du ikke mottatt det, betyr vel det at du ikke blir kalt inn til førstegangstjeneste i år. Hvis du alikavell ønsker å tjenestegjøre så burde du ta kontakt med VPV så fort som mulig å høre med de. Du er veldig seint ute så de fleste tjenestestedene er nok dessverre fullt opp, så alternativene dine er nok få (hvis det i det hele tatt er noen som har ledige plasser).

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Ah. takker for svar.

Om jeg ikke kommer inn, gjør ikke det meg meget.

 

Hvordan er sjansen for at jeg blir innkalt neste år osv. ?

 

Må jeg uansett inn, vil jeg heller inn nå enn senere, på et vis.

 

Hvor stor sjanse vet jeg ikke.. Jeg trenger litt hjelp av andre her.. men du kan bli kalt inn til du er XX år.. jeg husker dessverre ikke når man når den grensen, men jeg er helt enig med deg at det er bedre å komme inn nå enn om 3 år. Uansett.. ta en telefon til VPV og hør hva de sier.

Lenke til kommentar
Jeg har fått innkalling til Garden den 5. august, men sendte et brev til Vernepliktsverket på onsdag der jeg forklarte at jeg ønsker å bli overført til Sanitetsbataljonen. Jeg begrunnet det med en interesse for praktisering av medisin, og at jeg har søkt meg inn på medisin på NTNU når jeg er ferdig med militæret.

 

Noen som har en formening om hvor sannsynlig det er at jeg blir overført?

 

Du har tydeligvis en god grunn til å bytte så med mindre det er helt fult i sanitetsbataljonen, så skal vpv ha mulighet til å flytte deg over. Det er ingen på forumet som kan gi deg en oversikt over sansynligheten for å få byttet, men det er kanskje noen her som kan si litt om populæriteten til sanbat. Pleier den å full?

Da jeg byttet tjeneste var sanitetsbataljonen en av de to mulighetene jeg hadde. Dette var for en mnd siden. Ring til VPV så får du svar med en gang.

 

Ja, det er smart å ringe vpv og høre om det er en mulighet for å få bytta over, men etter det jeg husker så skal man vel nå måtte sende inn en skriftlig begrunnelse på hvorfor man ønsker å bytte tjenestested for å eventuelt få det godkjent. Hjelper ikke bare å ringe vpv og få bytta. Men siden personen allerede har sendt ett brev til vpv så er ikke det noe problem. Ring og hør og si at det er ett brev på vei så ordner det seg sikkert etterhvert.

Fikk telefon fra VPV i dag; var ingen ledige plasser i Sanitetsbataljonen. Men er det noe problem å søke om å overføres når jeg er inne på Gardens rekruttskole? Vil tro det er en del som faller fra under tjenesten slik at det åpner seg noen plasser?

Lenke til kommentar

Verneplikten varer frem til du fyller 44 (55 for befal). Dermed skulle det være helt utenkelig å bli innkalt etter fylte 43. Jeg vet ikke helt når du kan føle deg sikker på å ikke bli kalt inn, men jeg har hørt om tilfeller der man har blitt kalt inn etter fylte 40.

Lenke til kommentar
Verneplikten varer frem til du fyller 44 (55 for befal). Dermed skulle det være helt utenkelig å bli innkalt etter fylte 43. Jeg vet ikke helt når du kan føle deg sikker på å ikke bli kalt inn, men jeg har hørt om tilfeller der man har blitt kalt inn etter fylte 40.

 

 

Nokså sjeldent tillfelle vil jeg tro, nærmest aldri det skjer at en over 26-28 må inn til førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt innkalt til luftvernartilleribataljonen på Ørland i August, noen andre og?

 

Jeg lurer på om det er noen som har vært der som kan si litt (gjerne mye) om hvordan det er der?

 

Hvordan er rekrutten der, maten, fritidsmuligheter osv?

 

Er veldig spent på førstegangstjenesten, da jeg er veldig motivert...

 

Jeg bor forresten i Oslo. Er det greit om jeg bestiller flybilletter (tidlig i forveien) til trondheim og tar ferje til Ørlandet? Evt. direkte fly til Ørland... vil forsvaret dekke dette?

Lenke til kommentar
Jeg har blitt innkalt til luftvernartilleribataljonen på Ørland i August, noen andre og?

 

Jeg lurer på om det er noen som har vært der som kan si litt (gjerne mye) om hvordan det er der?

 

Hvordan er rekrutten der, maten, fritidsmuligheter osv?

 

Er veldig spent på førstegangstjenesten, da jeg er veldig motivert...

 

Jeg bor forresten i Oslo. Er det greit om jeg bestiller flybilletter (tidlig i forveien) til trondheim og tar ferje til Ørlandet? Evt. direkte fly til Ørland... vil forsvaret dekke dette?

Står det hvor du skal møte på innrykksdagen? Hvis det står Ørland der, må du nok legge ut for reise selv og får tilbakebetalt etterpå. Hvis det står at du skal møte på for eksempel Sessvollmoen, består består innrykksdagen av tester først på dagen og reise til stedet du skal tjenesegjøre senere på dagen. VPV kan svare hvis du ikke er helt sikker på hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg skal møte på Ørland Hovedflystasjon innen kl. 14 18. august.

Det står på informasjonsbrevet at jeg skal holde meg til billigste reisemåte, men orker ikke den lange togturen til tr.heim... :/

Du vil nok ikke få dekket flyturen på den strekningen der. Fly brukes bare ved samlet reisetid over 10 (tror jeg) timer med andre transportmidler.

Lenke til kommentar
Jeg skal møte på Ørland Hovedflystasjon innen kl. 14 18. august.

Det står på informasjonsbrevet at jeg skal holde meg til billigste reisemåte, men orker ikke den lange togturen til tr.heim... :/

Du vil nok ikke få dekket flyturen på den strekningen der. Fly brukes bare ved samlet reisetid over 10 (tror jeg) timer med andre transportmidler.

 

 

Å herregud.. Hvor lang tid tar egentlig togturen fra Oslo til Trondheim?... + Ferjen til Ørland?

Har sittet i tog til Stavanger før, det tok 8 timer og jeg ble så lei.

Lenke til kommentar

ca 7-8 timer fra oslo til trondheim.

anbefaller at du tar med laptop og ett par dvd`r og velger NSB comfort, daw får du strøm.

mener å huske at hvis det er over 10 timers reisetid så får du fly.

du kan jo fly hvis du vil, du får dekket det som om du tok tog.

 

hva du orker og ikke bryr militæret seg ganske lite om, du kommer borti værre ting enn 10 timer venting i rekrutten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...