Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Bor du ikke hjemme lenger så skal du vel strengt tatt få endel mer enn 1000 i uka. Du får jo dekket husleie (og f.eks. TV-lisens er vel inkludert i dette). Jeg antar det er naturlig å ha mindre utgifter til klær når man allikevel går mest i grønt, og ellers så går vel også flere av de utgiftene ned under førstegangstjenesten (selv har jeg f.eks. lite anledning til å drikke pluss at jeg har militærrabatt på mye underholdning) :)

Ja jeg fikk dekket husleie, men dette tok jeg da heller ikke med. Fikk ikke dekket lisens. Ja at utgiftene til klær går noe ned er greit, men iforhold til hva inntekten går ned rimer det ikke. Hvilken rabatt har du på underholdning? Armytatto? Toget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Underholdning varierer litt, men jeg betaler ihvertfall bare 30 kr hvis jeg skulle finne på å gå på kino her i Bodø. Tograbatten har jeg også brukt et par ganger, og mer blir det. Klart det er mer lønnsomt økonomisk å hoppe over førstegangstjenesten, men jeg selv har ihvertfall ikke allverden til utgifter når jeg er inne til tjenese (nå bor jeg vel å merke hjemme og betaler ikke internett og denslags selv).

Lenke til kommentar
Er på Flyskolen, så bare jeg kommer meg gjennom uttaksflygingen her blir det lønn og god stemning snart. :w00t: Hvilken stilling skal du inn i?

 

Jeg er 2. års-lærling i FLO/IKT til høsten. Ser frem til 12 mnd. med lønn!

Blir vel antagelig å gå grunnleggende befalskurs (GBK) og få en militær stilling etter det igjen.. Genialt å bruke forsvaret til utdanning, og arbeidserfaring deretter :)

Lenke til kommentar
I Bergen kostet det også rundt 30,- for vernepliktige. Genialt mao.

Gjelder dette kun når man går i uniform? Jeg har vært på kino i permen uten rabatt, men da gikk jeg sivilt og ba strengt tatt ikke om det heller.

Holder å vise kongeriket-norge-kortet i Bergen ihvertfall. Sist gang jeg gikk kostet det 40 kr - halv pris.

Lenke til kommentar
I Bergen kostet det også rundt 30,- for vernepliktige. Genialt mao.

Gjelder dette kun når man går i uniform? Jeg har vært på kino i permen uten rabatt, men da gikk jeg sivilt og ba strengt tatt ikke om det heller.

Holder å vise kongeriket-norge-kortet i Bergen ihvertfall. Sist gang jeg gikk kostet det 40 kr - halv pris.

 

jepp det korte holder lenge, jeg har brukt det etter jeg dimmet og :p , ikke alle kino-funksjonærer som ser på datoen

Lenke til kommentar
I Bergen kostet det også rundt 30,- for vernepliktige. Genialt mao.

Gjelder dette kun når man går i uniform? Jeg har vært på kino i permen uten rabatt, men da gikk jeg sivilt og ba strengt tatt ikke om det heller.

Holder å vise kongeriket-norge-kortet i Bergen ihvertfall. Sist gang jeg gikk kostet det 40 kr - halv pris.

 

jepp det korte holder lenge, jeg har brukt det etter jeg dimmet og :p , ikke alle kino-funksjonærer som ser på datoen

Skulle du ikke levert inn kortet da du dimma?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal inn til førstegangstjeneste i januar, og lurer derfor på en ting. Jeg ser bare én ting som kan være nyttig for meg med millitæret,nemlig å få tatt lastebillappen. Ser ut til at jeg havner i sjøforsvaret,så lurte på om noen kan si meg hvor stor sjangse det er for at jeg får tatt den lappen da?

Lenke til kommentar
Hei. Jeg skal inn til førstegangstjeneste i januar, og lurer derfor på en ting. Jeg ser bare én ting som kan være nyttig for meg med millitæret,nemlig å få tatt lastebillappen. Ser ut til at jeg havner i sjøforsvaret,så lurte på om noen kan si meg hvor stor sjangse det er for at jeg får tatt den lappen da?

 

Liten, skal du ha lappen så må inn i transporten.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg skal inn til førstegangstjeneste i januar, og lurer derfor på en ting. Jeg ser bare én ting som kan være nyttig for meg med millitæret,nemlig å få tatt lastebillappen. Ser ut til at jeg havner i sjøforsvaret,så lurte på om noen kan si meg hvor stor sjangse det er for at jeg får tatt den lappen da?

 

Liten, skal du ha lappen så må inn i transporten.

 

Ja,og det er vel i hæren? Var der jeg søkte,men kom tydeligvis ikke inn. Bør jeg prøve å bli overført til transporten da, eller er det noe dritt?

Lenke til kommentar
Hei. Jeg skal inn til førstegangstjeneste i januar, og lurer derfor på en ting. Jeg ser bare én ting som kan være nyttig for meg med millitæret,nemlig å få tatt lastebillappen. Ser ut til at jeg havner i sjøforsvaret,så lurte på om noen kan si meg hvor stor sjangse det er for at jeg får tatt den lappen da?

 

Liten, skal du ha lappen så må inn i transporten.

 

Ja,og det er vel i hæren? Var der jeg søkte,men kom tydeligvis ikke inn. Bør jeg prøve å bli overført til transporten da, eller er det noe dritt?

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok prøvd å fått en plass i 2. Bat eller Panser bataljonen først og fremst, men nå jeg har en ganske stor innteresse for grønn tjeneste.

Transporten, greit du kan få lastebil lappen, men transporttjenesten er etter det jeg har hørt ganske kjedelig, man sitter mye på ræv og venter på transportoppdrag.

 

Våpen tjeneste er det også svært lite av i transporten og sjø generelt sett, og hvis du har en interresse for det, så ville jeg hold meg langt unna sjø og transporten.

 

Grønn tjeneste = gøy tjeneste

Blå tjeneste = man får sett mange filmer og spilt mye playstation.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar! Høres ut som blå tjeneste hadde vært midt i blinken for meg :p

Men får satse på å snike meg inn i transporten da. Å løpe rundt i skauen med ak og ryggsekk ser jeg ingen nytte av.

 

Gjerne ikke nå, men når de fleste skifter fort mening når de faktisk er ute i skogen og begynner med skarpt ild og bevegelse.

 

Ring vpv : 03003 hør med de om bytting av tjenestested.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått innkallelse til sambandsbataljonen i august, men det står at jeg skal møte opp på Sessvollmoen ved Gardermoen. Vil det si at jeg skal ha hele rekruttperioden (2 mnd?) på Sessvollmoen eller? Jeg mener å huske å ha lest at Sambandsbataljonen hadde eget rekruttopplegg på Bardufoss, men kanskje jeg husker feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...