Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg vet selvfølgelig at det ikke fungerer på den måten, og at ingen ved sine fulle fem ville foreslått å kutte ut saniteten. Men politikerne har mye pressmidler, så selv om de i prinsippet ikke detaljstyrer hvem og hva som skal ut (men mer om det skal noen ut i det heletatt, og hvor mange midler disse får), så hadde de nok fint klart å styre en del detaljer "uoffisielt".

 

Tro på meg, det hadde ikke forundra meg om de hadde bestemt seg for å kutte ut saniteten heh. Fra sommeren av skal de jo parkere CV9030'ene vi har i Afghanistan, og kutte ut BK pga penge mangel :nei:

 

Det at man parkerer stormpanservognene og kutter ut BK er for meg helt uforstålig. Virker som man har glemt og spørre om penger til å opprettholde disse styrkene. Nå vet jeg ikke hvem som skal stille neste kontigent, men lurer kanskje på om det er pbn jeg, men der var det vist også store problemer med nedskjæringene slik at man ikke fikk stille med den kontigenten man ønsket. Men det blir igjen bare synsing. Har funnet ut at forsvaret består av bare synsing så får man heller ta ting som det kommer:) Synd men det er sånn det fungerer. Får jo for 89-kullets del at forsvaret har kommet på rett kjøl igjen når vår tid kommer for en eventuell deltagelse i internasjonale operasjoner.

 

Det er helt bak mål, hvorfor i all verden skal de gjøre det når vi åpenbar har bruk for begge deler. Ja kontigenten på hundre mann som skulle ut nå ble jo kuttet ned til mellom 40 og 50 mann. Jeg blir så utrolig provosert når forsvaret blir tvunget til å kutte ned på så mye, og når det i praksis virker som om vi omtrent legger ned hele hæren. Det må da være mulig å bevilge mer penger til den norske hæren? Den er en stor del av det norske forsvaret, og forsvaret er noe som burde ha en viss prioritering synes nå jeg.

 

Jeg tviler på at så mye har forandret seg i løpet av et års tid, men det jo lov å håpe.

 

 

Pengemangelen stopper nok ikke med det første :thumbdown:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2453824.ece

 

Skal spare inn dobbelt så mye i 09 en det vi gjør i år.

Gud veit hva politikerne våre tenker med

 

Jeg leste nettop om det.. jeg blir så jævlig oppgitt.

Vi får bare håpe at all medieoppmerksomheten rundt dette hjelper, kanskje politikerene endelig skjønner at de burde gi mer penger til forsvaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det er vel også et krav at det skal svømmes på magen, altså crawl eller bryst? Det kan være tungt, selv for den best trente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Vel, en av de desidert best trente kompisene mine klarte ikke kravet første gang. Han ble for øvrig marinejeger til slutt. Teknikk er utrolig viktig i svømming (noe jeg kan skrive under på etter å ha blitt undervist i svømming hver uke det siste året).

Lenke til kommentar

Hum. Jeg er ikke i så voldsomt god form, men klarer 400meter på under 11 minutter i alle fall. det er vel et år siden jeg testet, og jeg trener ikke regelmessig svømming lengre. Fikk teknikk inn med morsmelka da, og trente svømming til jeg var 15, så det sitter kanskje igjen. Er vel teknikken folk sliter med, da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Teknikken er alt i svømming. Når jeg var svømmerusten og bra trent klarte jeg så vidt 25 meter. Nå som teknikken er bedre klarer jeg svømme stort sett hvor langt jeg vil, og nå er jeg både skadet og ute av form. Har gått på svømming selv, men teknikken forsvinner hvis den ikke vedlikeholdes.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Satan i innerste sauehelvete! Jeg tråkka over på vei til trening i dag. Hadde det travelt og skulle ned en bakke, så jeg småjogga litt. Tråkka over og ødela to leddbånd... De er ikke røket, men legen sa at det ikke var langt fra. Blir lite jogging på meg framover :( Får begynne å svømme, eller noe sånn.

 

Det var synd! Pass på å ikke belaste foten noe mer en du trenger. Jo mer du belaster, jo lenger tid tar det før du kan begynne å trene igjen. Svømming skal gå bra, ellers kan du jo begynne å trene litt styrke. Situp, hangup, rygg kan du jo trene. Vær forsiktig med pushup. Jeg har akkurat kommet tilbake fra fire dagers tur på fjellet i Jølster og jeg merker at M77 ikke er gode for anklene. I noen bratte stigninger var det ikke langt unna overtråkk så man må være forsiktig. Jo mer skoa blir gått inn, jo dårligere blir støtten rundt anklene.

Lenke til kommentar
Regner med du da ikke bruker de nederste lissehempene på skoene. Støtten burde vel bli bedre om du tar disse på, men dette vil nok gå på bekostning av andre risikoer.

 

Jeg har fått høre at man skal gå inn skoene uten å bruke den nederste hempen for å forebygge belastningsskader. Derfor velger jeg heller og gå litt forsktig for å unngå overtråkk, i stede for å få belastningsskader. Jeg kjenner at skoene blir bedre og bedre så jeg håper jeg snart kan begynne å bruke den nederste hempen. Noe tegn på når jeg kan gjøre det?

Lenke til kommentar

Bruk av nederste hempe medfører såvidt jeg har forstått økt risiko for overtråkk (muligens også beinhinnebetennelse?), ihvertfall i inngåingsfasen. Jeg for min del har aldri brukt nederste hempe (dimmer snart), men nå har jeg også en slapp tjeneste med lite gåing i skog og mark så jeg regner ikke med at jeg har det helt store behovet for ankelstøtte. Jeg kan ikke svare deg hundre prosent, men kanskje du skal teste hvor tøyelig skoene er når du bruker nederste hempe før du for alvor begynner å bruke den.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg skal tilbake om en måneds tid, og skal da prøve meg litt frem med bruk av hempene eller ikke. Sekken er ikke så alt for tung (20-25 kilo), men med ett ekstremt kuppert terreng og hellinger på godt over 45 grader, så er sjansene for belastningsskader til stede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...