Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hatt en morsom dag på jobben i dag. BS-elevene i Samband hadde "eksamen" i nærkamp etter å ha trent nærkampteknikker ganske mye den siste tiden. De skulle gjennom en løype der de både ble kjeftet på, truet og angrepet. Jeg og noen andre befal og grenaderer og noen soldater var markører kledd opp med beskyttelse/polstring over stort sett hele kroppen.

 

Min post var innendørs i et bekmørkt rom og med så mye røyk at du ikke kunne se mer enn én meter foran deg. Fra en boomblaster i hjørnet av rommet runget toner fra Silent Hill. Utstyrt med en leke-MP5 skulle jeg angripe de vettskremte soldatene og oppgaven deres var da å avvæpne meg og uskeligjøre meg som en trussel.

 

Jeg skal si det var mange skremte fjes da jeg ut fra ingenting hoppa på dem bakfra og pekte våpenet mot dem og skreik til dem :D Når det er sagt, så fikk jeg meg en gangske god omgang med slag og spark. Jeg kan trygt si at beskyttelsen kun hjelper litt, for jeg har fått noen rifter og blåmerker :p Jeg merket godt de soldatene som hadde lært noen gode teknikker og de som ikke hadde det.

 

Det var utrolig gøy selv om det var slitsomt og til tider vondt å sparket og slått. Burde tatt bilde av meg, men jeg så ut ganske som dette:

sv-guard-neu.jpg

 

Ikke si at hverdagen til en som til vanlig jobber med lastebiler er ensformig!

Endret av Shadowlands
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Soving: Du har fordelen av å ha skillevegg fra resten av rommet(til en viss grad,) men ellers er det rimelig likt som enhver annen leir.

 

Spising: Ganske sentral messe, men med egentlig ganske dårlig mat utenom til frokost, hvor du har verdens beste brød.

 

Dusjing: Du har en dusj rett ved siden av siderommets dusj, det er altså et bad som er delt i to speilvendt, slik du får like deler for hvert rom. Sammenlignet med andre leirer så er dette MYE bedre enn fellesdusj og liknende.

 

Annet: Velferden ligger rett nedi veien fra messa sammen med bade/gym hallen hvor du har både gode forhold for trening og annet gøy.

Jeg må påpeke at du mest sannsynlig kommer til å kjede deg i ihjel etter en liten stund. Det er ansett av de fleste til å være vanvittig kjedelig sammenlignet med feks Setermoen.

Depoet er totalt møkk og du får ikke skiftet noe som helst utenom sengetøy, og det er bare et par timer i uka, pga udugelie arbeidssky ansatte.

 

Men men, noe er skit, mens annet er bra.

Lenke til kommentar

Hah! Der jeg tjenestegjør, er vi under 40 stk som bor på leiren, bare halvparten bor der om gangen siden vi har turnustjeneste. Følgelig har vi ikke velferdstjeneste, og det aller meste foregår inni et trangt fjell. Felttjeneste og skyting har vi ikke hørt om det siste halvåret, enda vi bærer våpen på vakt hver eneste dag. Dessuten ligger det midt i ingenmannsland.

 

Kjedelig? Tja, jeg trives. Nå bor vi på bef.kaserne, får god mat og har fri tilgang på bil og moderne utstyrt treningsrom, i tillegg til at vi har xbox 360, wii og svære flatskjermer. Men kjedelig er det nok, jeg klarer dog å underholde meg selv :)

Lenke til kommentar

Hørtes veldig ut som XXXX i grunn...

Er selv på Bodin leir. Ganske stille dager da vi er nesten ingen mann igjen, er vel under 30, med tilvarende mange befal. Har en god del dagsøvelser, og skal til andøya på skarpskytingsøvelse om noen små uker :)..

Endret av Juliess
Fjernet navn på person
Lenke til kommentar
Hørtes veldig ut som XXXX i grunn...

:thumbup:

 

Hva gjør du på Bodin da? Traff et par VS-folk der for en stund tilbake etter en legetime, satt i vakten en stund og preiket dritt til transporten endelig kom.

 

edit: luftvernartillerist ja. Er det samme som NASAMS? Isåfall kjenner du sikkert XXXX :)

Endret av Juliess
fjernet navn på personer
Lenke til kommentar
I Bergen kostet det også rundt 30,- for vernepliktige. Genialt mao.

Gjelder dette kun når man går i uniform? Jeg har vært på kino i permen uten rabatt, men da gikk jeg sivilt og ba strengt tatt ikke om det heller.

Holder å vise kongeriket-norge-kortet i Bergen ihvertfall. Sist gang jeg gikk kostet det 40 kr - halv pris.

 

jepp det korte holder lenge, jeg har brukt det etter jeg dimmet og :p , ikke alle kino-funksjonærer som ser på datoen

Skulle du ikke levert inn kortet da du dimma?

 

jeg trodde og det men da jeg ga det til personal kontoret på dimmerunden sa de "det er ditt". Jaja et rabatt kort jeg kan leve på i ny og ne på forskjellige ting sier jeg ikke nei til.

Lenke til kommentar
Soving: Du har fordelen av å ha skillevegg fra resten av rommet(til en viss grad,) men ellers er det rimelig likt som enhver annen leir.

 

Spising: Ganske sentral messe, men med egentlig ganske dårlig mat utenom til frokost, hvor du har verdens beste brød.

 

Dusjing: Du har en dusj rett ved siden av siderommets dusj, det er altså et bad som er delt i to speilvendt, slik du får like deler for hvert rom. Sammenlignet med andre leirer så er dette MYE bedre enn fellesdusj og liknende.

 

Annet: Velferden ligger rett nedi veien fra messa sammen med bade/gym hallen hvor du har både gode forhold for trening og annet gøy.

Jeg må påpeke at du mest sannsynlig kommer til å kjede deg i ihjel etter en liten stund. Det er ansett av de fleste til å være vanvittig kjedelig sammenlignet med feks Setermoen.

Depoet er totalt møkk og du får ikke skiftet noe som helst utenom sengetøy, og det er bare et par timer i uka, pga udugelie arbeidssky ansatte.

 

Men men, noe er skit, mens annet er bra.

 

Takk for svar!

 

Hva er det som er så mye bedre på Setermoen?

 

Og har de som går befalsskolen på Rena ca. samme tjeneste som resten/hva er forskjellen på dette`?

Lenke til kommentar
Hørtes veldig ut som XXXX i grunn...

:thumbup:

 

Hva gjør du på Bodin da? Traff et par VS-folk der for en stund tilbake etter en legetime, satt i vakten en stund og preiket dritt til transporten endelig kom.

 

edit: luftvernartillerist ja. Er det samme som NASAMS? Isåfall kjenner du sikkert XXXX :)

 

Er nok på NASAMS ja.. XXXX kjenner jeg ganske godt, da han er på troppen min. Er bare å stikke innom vakta å prate skit når som helst.. Skitprat i bua = :love:

Endret av Juliess
Fjernet navn på personer
Lenke til kommentar
Vel det er det som er så crap for noen av oss på Rena, som må reise 12 timer en vei med tog for å reise hjem i helgene, imotsetning til østlendingene.

Det er ikke så mye bedre for folk i nordnorge. 3 timer buss til tromsø, vente på fly i opp til 5 timer, 2 timer fly til oslo, vente i x antall timer, for så å fly videre til f.eks trondheim, bergen etc.

 

For de som da ikke bor så nærme en flyplass så baler det på seg. Har hørt om folk som bruker 2 dager på å reise hver eneste gang. Nårvi da får en 2dagers "langperm" så blir det ikke den helt store langpermen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kvaliteten på maten kommer an på hvor du er stasjonert, men det går selvsagt an å drive med styrketrening. Det er ikke alltid maten er like god, men trene kan du uansett.

Lenke til kommentar
Kvaliteten på maten kommer an på hvor du er stasjonert, men det går selvsagt an å drive med styrketrening. Det er ikke alltid maten er like god, men trene kan du uansett.

 

 

trur ikke det var helt det han mente, han lurte på om maten var eina til trening

altså om man får alle vitaminene osv. som man trneger hvis man skal trene

Ja det var det jeg lurte på. Jeg renker vel egentlig med at de gir oss sunn mat, om ikke god.

 

Jeg blir å tjenestegjøre på Skjold, noen erfaringer mtp maten der?

Endret av different
Lenke til kommentar
Kvaliteten på maten kommer an på hvor du er stasjonert, men det går selvsagt an å drive med styrketrening. Det er ikke alltid maten er like god, men trene kan du uansett.

 

 

trur ikke det var helt det han mente, han lurte på om maten var eina til trening

altså om man får alle vitaminene osv. som man trneger hvis man skal trene

Ja det var det jeg lurte på. Jeg renker vel egentlig med at de gir oss sunn mat, om ikke god.

 

Jeg blir å tjenestegjøre på Skjold, noen erfaringer mtp maten der?

Maten på Skjold er bra. Stort utvalg, så du kan selv velge den sunne maten.

Dessuten er det muligheter til å trene styrke der, men det visste du kanskje.

Endret av Lyngfisk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
trur ikke det var helt det han mente, han lurte på om maten var eina til trening

altså om man får alle vitaminene osv. som man trneger hvis man skal trene

 

Jeg skjønte det. Og jeg sier fortsatt det samme: du kan trene selv om maten ikke er optimal.

Lenke til kommentar
Går det greit å drive med styrketrening under førstegangstjenesten? Da tenker jeg på om maten man får er brukbar til slikt.

Mine erfaringer? Ikke forvent resultater om du ikke henger på leir hele dagen å fakisk gjør noe for og bidra til kostholdet utover det som serveres. Jeg gikk ned 6-7kg. Når jeg kom inn passet ingen uniformer, når jeg kom ut var den et telt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...