Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Også kan man huske på at det er skattefrie kroner.

Fortsatt luselønn.

Det er ikke lønn du får, det er dagpenger. Dagpenger er noe helt annet enn lønn. I dette tilfellet er pengene du får akkurat som lommepenger. Vær heller glad for at du slipper å vaske tøyet ditt selv, lage maten din selv eller betale husleie.

Lenke til kommentar
Det er ikke lønn du får, det er dagpenger. Dagpenger er noe helt annet enn lønn. I dette tilfellet er pengene du får akkurat som lommepenger.

Enda verre. Man blir ikke anerkjent lønn.

 

Vær heller glad for at du slipper å vaske tøyet ditt selv, lage maten din selv eller betale husleie.

Vel, jeg vasker tøyet mitt selv på kaserna. Hva er poenget ditt? Skal jeg være ukritisk til luselønn og tvangsarbeid?

Lenke til kommentar

Velkommen til førstegangstjeneste mann!

Man skal ikke ha lønn, pengene er bare en liten bonus som er ment å supplere det du ikke får gratis. Skulle alle hatt lønn ville vi ha hatt et fullt vervet forsvar, mens det vi har i dag er basert på verneplikt, og kommer til å være det langt inn i fremtiden. Poenget er at du skal yte en tjeneste for landet et skarve år, og ikke omvendt.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar
Velkommen til førstegangstjeneste mann!

Man skal ikke ha lønn, pengene er bare en liten bonus som er ment å supplere det du ikke får gratis. Skulle alle hatt lønn ville vi ha hatt et fullt vervet forsvar, mens det vi har i dag er basert på verneplikt, og kommer til å være det langt inn i fremtiden. Poenget er at du skal yte en tjeneste for landet et skarve år, og ikke omvendt.

Det er fortsatt for lite med tanke på hva slags utgifter dagens ungdom har.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med å ta eksamener annet enn det som direkte tilbys gjennom voksenopplæringen eller på videregående skole? Det er mulig jeg kunne tenke meg å ta en eksamen ved UiO mens jeg tjenestegjør på Bardufoss, og så vidt jeg har forstått må man da søke om permisjon klasse B for eksamen (som nødvendigvis må gi tid til å komme seg ned til oslo og opp igjen med fly til passende tider). Er det noen som vet hvor stor sannsynlighet det er for at søknad om slik permisjon blir avslått? Går det stortsett greit eller hva?

 

Mulig jeg skulle hatt en egen tråd, men dette er jo bare et kjapt spørsmål rundt permisjon i de vanlige eksamenstidene (desember/juni).

Lenke til kommentar

Æ skjønne ikje helt ka d e slags utgifte d e snakk om... Æ har mindre i mnd nu når æ bor for mæ sjøl osv. enn æ kommer te å ha når æ bynne me førstegangstjeneste/lærlingetid. Da kommer æ jo ikje te å ha nåkka utgifte. D som e utgifte e jo Røyk, sprit å snus å da e d bære å kutte ned på d.. (nåkka æ e guille gla for at æ ikje treng me at æ ikje bruke nåkka av d.)

Lenke til kommentar
De fleste av oss har ofte ikke denslags utgifter når man er inne til tjeneste.

Mobilregning, tv-lisens, forsikring, evt bil, klær, øl, underholdning ++ Dette er da normale utgifter for en som ikke bor hjemme lenger. Å faktisk har utgifter når man har perm også.

 

At man klarer seg på på de skarve 1000 i uka er noe annet enn at det er nok.

Lenke til kommentar

Bor du ikke hjemme lenger så skal du vel strengt tatt få endel mer enn 1000 i uka. Du får jo dekket husleie (og f.eks. TV-lisens er vel inkludert i dette). Jeg antar det er naturlig å ha mindre utgifter til klær når man allikevel går mest i grønt, og ellers så går vel også flere av de utgiftene ned under førstegangstjenesten (selv har jeg f.eks. lite anledning til å drikke pluss at jeg har militærrabatt på mye underholdning) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...