Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fri er ikkje garantert ;)

8750375[/snapback]

Du har krav på en lesedag. Når tid den blir satt til er noe annet.

8750446[/snapback]

 

det er sant du har krav, men om du får den når du må ha den, det er noke helt anna.

8751154[/snapback]

Som jeg sa ovenfor :)

 

Uansett så går det som regel i boks, bare slå i bordet med at militæret er midlertidig og utdannelsen er noe som henger med deg resten av livet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde to eksamener i vår, og fikk 2 lesedager på begge eksamenene. Jeg visste at jeg kun hadde krav på 1 lesedag. Men jeg søkte god tid i forveien, og fikk innviglet av Kp-sjef. Det var utrolig deilig :) Og begge eksamenene kom når kompaniet var på øvelse, så jeg fikk jo fri et par dager etter eksamen også, fordi de ikke gadd å kjøre meg til sørlandet hvor vi hadde øvelse med HV og KS.

 

Kan også nevne at det å ta opp fag som privatist i forsvaret er veldig greit. Du slipper å bruke enda et år etter forsvaret for å ta opp fagene (noe mange i troppen min erfarer nå, og slår seg selv i hodet for). Og i tillegg får du stipend av Voksenopplæringen. Jeg fikk hvertfall 80 %, noe som var ypperlig for min del. Jeg har også tatt Vekterkurs og Jegerprøven, så rask med deg alt av kurs som du kan ha nytte av. Det er alltids greit å ha på CV'en som sertifikat ;) Spesielt når du betaler ingenting/litt for det.

Lenke til kommentar

Da var sesjonen overstått. Fikk 9 på fargesyn og hørsel og 6 i syn. Den skriftlige prøva gikk sånn passe, men gadd ikke å spørre om resultat ;)

Satte opp 2.infanteribataljon på 1. plass, GSV på 2. og Garden på 3.

Har hørt fra noen folk at for å sikkre seg plass er det lurt å ringe vernepliktsverket og bli satt opp på liste eller no...Noen som vet noe om dette? når bør jeg ringe? så fort som mulig eller vente en stund?..Jeg er ikke ferdig på videregående før i 2008...

 

Dessuten lurer jeg på om jeg skal sette GSV som første valg istede..Er det noen som har erfaring med GSV eller 2. infanteribataljon her som kan dele noen erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Da var sesjonen overstått. Fikk 9 på fargesyn og hørsel og 6 i syn. Den skriftlige prøva gikk sånn passe, men gadd ikke å spørre om resultat ;)

Satte opp 2.infanteribataljon på 1. plass, GSV på 2. og Garden på 3.

Har hørt fra noen folk at for å sikkre seg plass er det lurt å ringe vernepliktsverket og bli satt opp på liste eller no...Noen som vet noe om dette? når bør jeg ringe? så fort som mulig eller vente en stund?..Jeg er ikke ferdig på videregående før i 2008...

 

Dessuten lurer jeg på om jeg skal sette GSV som første valg istede..Er det noen som har erfaring med GSV eller 2. infanteribataljon her som kan dele noen erfaringer? :)

8754493[/snapback]

Jeg var på GSV 05/06, og må si det er en ganske bra tjeneste. Grensejegerutdanningen, som er det første halvåret, er ganske tøff, det er veldig mye man skal ha med seg på relativt liten tid. Når det er sagt lærer man ganske mye interessant. Dessuten, alt blir verdt det når man kommer ut på grensa, og er stasjonert ved en av de seks grensestasjonene det siste halvåret. Det er en ganske unik tjeneste som NATOs øvre flanke. :thumbup: Om det er noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Vil jeg få "fri" fra forsvaret for å stikke ned til Oslo å ta noen opptaksprøver som kan garantere meg universitetsplass i utlandet? Det er jo snakk om skole... Vil de gi meg fri utenom de 7-8 gangene man får perm for å reise hjem?

 

Vil de dekke alt siden det er snakk om utdanning, eller kan jeg søke om det et sted..?

Lenke til kommentar
Vil jeg få "fri" fra forsvaret for å stikke ned til Oslo å ta noen opptaksprøver som kan garantere meg universitetsplass i utlandet? Det er jo snakk om skole... Vil de gi meg fri utenom de 7-8 gangene man får perm for å reise hjem?

 

Vil de dekke alt siden det er snakk om utdanning, eller kan jeg søke om det et sted..?

8772812[/snapback]

Vil ganske sikkert få fri.

 

Kjenner flere som har fått fri for å være hjemme og lese til eksamener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vil befalsskole gi "rentestopp" på studielån? Altså at renten ikke løper, på lik linje med når man går på vanlig skole.

8791229[/snapback]

 

Det vil jeg anta. BS gir tross alt studiepoeng.

Lenke til kommentar
Vil befalsskole gi "rentestopp" på studielån? Altså at renten ikke løper, på lik linje med når man går på vanlig skole.

8791229[/snapback]

 

Det vil jeg anta. BS gir tross alt studiepoeng.

8791712[/snapback]

Er vel regnet som en "lederutdanning"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ja, men lederutdanningen gir ikke alle studiepoengene. Fordypningsfaget, som for eksempel på vår linje er idrett, gir vel halvparten om jeg ikke husker feil. BS er toårig, med et teoretisk første år og det første året bør gå som et vanlig studie.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan systemet til forsvaret er når man har leilighet man leier under oppholdet i militæret? Man får jo dekket sin del av leiligheten har jeg fått med meg...

 

Men nå er saken den at jeg og samboeren min skal flytte ut av leiligheten vi bor i nå og flytte i en annen leilighet i august, men forsvaret krever jo at jeg har kvitteringer for at jeg har betalt leien 4 måneder før jeg drar i militæret, men det er jo helt latterlig :hmm: Hvordan skal jeg greie det når jeg skal flytte.

 

Noen som har et svar på akkurat dette?

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan systemet til forsvaret er når man har leilighet man leier under oppholdet i militæret?  Man får jo dekket sin del av leiligheten har jeg fått med meg...

 

Men nå er saken den at jeg og samboeren min skal flytte ut av leiligheten vi bor i nå og flytte i en annen leilighet i august, men forsvaret krever jo at jeg har kvitteringer for at jeg har betalt leien 4 måneder før jeg drar i militæret, men det er jo helt latterlig  :hmm:  Hvordan skal jeg greie det når jeg skal flytte.

 

Noen som har et svar på akkurat dette?

8792786[/snapback]

Er vel ikke et problem og flytte, bare du har husleiekontrakt fra begge steder og dokumenterte overføringer. Men de betaler bare summen av husleien for den første leiligheten. Så hvis du flytter fra en du betaler 4000 på til en som koster 6000 vil de bare betale 4000.

 

Men bare å ringe og høre. Uansett om du ikke får det igjennom må du bare krangle med de. De har regler de skal følge, men disse kan bøyes siden de ikke kan være svart hvit. Selv om de kan være det ved innrykk mykner de opp etterhvert.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan systemet til forsvaret er når man har leilighet man leier under oppholdet i militæret?  Man får jo dekket sin del av leiligheten har jeg fått med meg...

 

Men nå er saken den at jeg og samboeren min skal flytte ut av leiligheten vi bor i nå og flytte i en annen leilighet i august, men forsvaret krever jo at jeg har kvitteringer for at jeg har betalt leien 4 måneder før jeg drar i militæret, men det er jo helt latterlig  :hmm:  Hvordan skal jeg greie det når jeg skal flytte.

 

Noen som har et svar på akkurat dette?

8792786[/snapback]

Er vel ikke et problem og flytte, bare du har husleiekontrakt fra begge steder og dokumenterte overføringer. Men de betaler bare summen av husleien for den første leiligheten. Så hvis du flytter fra en du betaler 4000 på til en som koster 6000 vil de bare betale 4000.

 

Men bare å ringe og høre. Uansett om du ikke får det igjennom må du bare krangle med de. De har regler de skal følge, men disse kan bøyes siden de ikke kan være svart hvit. Selv om de kan være det ved innrykk mykner de opp etterhvert.

8792898[/snapback]

 

 

Faktisk så betaler jeg og samboeren min 4200 for leiligheten nå, og den andre leiligheten koster 3500 i måneden, pluss at den er MYE større, er med garasje og :thumbup: Men det blir vell årnings får jeg tro!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...