Gå til innhold

Yrkeslinje - Mindre respektert?


Sidious

Anbefalte innlegg

En skall vel være forsiktig med å dømme folk etter hvilken utdannelse de velger,men det er klart at mange som er skoletrøtte velger yrkesrettete fag rett og slett fordi de ikke gidder å stå på og dermed kommer dette stemplet på alle.

Om du skall frem så er det ingen lettere vei ved yrkesrettede fag enn ved andre, greit nok de to første årene og om du stopper der men veldig mange velger å gå vidre og tar tre -fire år til .

Så å måle hvor glup en er utifra studieretning blir nok feil, har selv kamerater i de fleste "lag" og må si en av de "dummeste" gikk ut med toppkarakterer i romteknologi. Joda han kan alt om det,men ingenting om noe annet :-)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm.. jeg og venner ser ikke ned på folk som går på yrkeslinje, men ned på dem som studerer til juss, lege osv.. DEt er hyggelig at de vil bli lege osv, men det er ikke sånt vi tenker. Vi tenker" Han der er faen meg nørd, og tenker på penger.. for en taper"

 

Det er noen som vil bli lege osv ja, men det er også mange som vil bli det pga penger.. det er teit synes jeg og venner min :nei:

Lenke til kommentar

Har alltid sett på folk som går på mekanisk virker litt mindre skoleflinke og kanskje mindre smarte på noen områder. Det betyr dog ikke at de som går allmenn er så supersmarte. Uansett så ser jeg en skremmende tendens hos dagens undomsgenerasjon. Lurer på hvordan verden kommer til å bli når det ikke finnes noen handy-men igjen. I foreldrene mine sin generasjon så er det vanlig at mennene er flink til å ordne og fikse ting selv.

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan verden kommer til å bli når det ikke finnes noen handy-men igjen. I foreldrene mine sin generasjon så er det vanlig at mennene er flink til å ordne og fikse ting selv.

Kommer da alltid til å vere noen som velger yrkesfag.

Alle kan ikke like å sitte på et kontor og håve inn penger, noen jobber jo faktisk for det :p

Lenke til kommentar
Det "flinke" som skal gå halve livet på skole, dei ser ner på yrkesfag, tror jeg.

 

Etter f.eks 2 år på yrkesfag, kan du ikke da ta allmenn påbygging, og ha samme muligheter som når du tar allmenn i 3 år ?

 

Jeg tar sikkert helt feil der. :p

Im gonna do dat...

Og jeg begynner på det om to uker

 

rob|n:Beklager, men det var ikke så alt for humoristisk.

Lenke til kommentar
Det "flinke" som skal gå halve livet på skole, dei ser ner på yrkesfag, tror jeg.

 

Etter f.eks 2 år på yrkesfag, kan du ikke da ta allmenn påbygging, og ha samme muligheter som når du tar allmenn i 3 år ?

 

Jeg tar sikkert helt feil der. :p

Im gonna do dat...

Been there, done that.

Lenke til kommentar
Uansett så ser jeg en skremmende tendens hos dagens undomsgenerasjon. Lurer på hvordan verden kommer til å bli når det ikke finnes noen handy-men igjen. I foreldrene mine sin generasjon så er det vanlig at mennene er flink til å ordne og fikse ting selv.

Oh noes, utvikling, teh humanity :ohmy:

Lenke til kommentar

oppfatta egentlig de som gjekk på allmenn som slauren når eg gjekk gk/vk1 . På gk/vk1 så må en oppføre seg om en skal ha en mulighet for å oppnå en lærlingkontrakt. Det er iallefall slik i en god del fag, at det er flere lærlinger enn lærlingplasser. Da nytter det ikkje å slenge dårlige karakterer, nedsatt orden og mye fravær i bordet når en søker.

 

I motsetning til allmenn der mangen spekulrerer i hvor mye fravær en teoretisk kan ha før en får problemer med det.

 

spørst jo en god del på hvilken yrkeslinje, og hvilke folk som går der da.

 

Gjekk iallefall yrkesfag og er godt fornøyd med det, følte aldrig at vi var på noen måte underlegne allmenn iallefall.

 

Vk1 , vk2 + 2/2.5 års lærlingtid, da har en brukt 4/4.5år, en har opplevd arbeidslivet og har en utdannelse som sikrer deg minst 300k+ , så har en tjent 3-400k i løpet av lærlingtida. slenger en på ett år til så stiller en likt med de _fleste_ som har gått allmennfag, og en har "bare" brukt 2 år mer.

 

 

En ting en heller ikkje må glømme er hvor mye en "tjener" på å kunne ett håndtverk, enten det er mekaniker, snekker, elektriker , rørlegger osv.

Skal en ha noe gjort så må en jo leie inn arbeidskraft for å få det gjort om en ikkje kan det sjøl. Ingen av de yrkesgruppene tar mindre enn 400kr timen++, + høye priser på matriell. Men kan en noe av det selv så kan en jo lett spare seg en god del 10000lapper om noe skal gjøres, (kommer jo an på hva som skal gjøres da)

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk, etter å ha vært noen år i yrkeslivet er at i Norge:

- de færreste ser ned på yrkesskoleutdannede

- i forhold til utlandet er det få som tar fagbrev eller spesielle sertifikater (Det er kronisk mangel på sveisere med spesialsertifikater)

- mange fortsetter videre senere med annen utdanning (flere jeg kjenner tok utdanning fagskolen frem til NTNU i de minste inkrementer tenkelig mulig.)

- en vet ikke aalltid hvem en har foran seg...

- samlet livslønn som fagarbeider er omtrent det samme som en alminnelig akademiker (unntak av enkelte grupper som forretningsadvokater og siviløkonomer)

- utdanning gir ikke status

- mye penger er heller ikke det som gir status.

 

I andre land (ikke bare Finnland) er dette ganske så anderledes, atter en gang er Norge anderledeslandet.

 

Politikere snakker mye om utdanning, men har da en tendens til å tenke på mer akademisk utdanning. Solid utdanning for fagarbeidere er etter min mening sterkt undervurdert, sammenlign da med f.eks. Tyskland.

Lenke til kommentar

Ja, de linjene blir nok desverre sett ned på. Iallefall her jeg bor, men det er mer pga. de som går der enn selve linjen. En stereotypisk elev på mekanisk i byen min er av den typen som kommer fra utkantstrøk, drikker seg full hver helg og lager generelt mye bråk. Han bryr seg heller ikke så mye om skolen og det viktigste her i livet er å råne rundt i en stygg bil for å plukke opp fjortissjenter. Slagordet hans er også "Drekka og sloss".

 

 

Merk, stereotypisk.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke begynne hvem som er smartest, men... ALLE kommer inn på allmenn om de vil, hvis jeg ikke husker feil, så pleier kravet for å komme inn på elektro være på rundt 40poeng...

Kanskje det er slik der du bor, men i min by er det omvendt. ALLE kommer inn på elektro, og da snakker jeg om de med under 2 i snitt.

 

De fleste kommer på almenn også, men da må du helst ha 3 eller mer i snitt.

 

Må legge til at jeg på ingen måte ser ned på yrkeslinjene, det finnes mange flotte folk der som jobber og senere kommer til å tjene samfunnet godt. Problemet er bare de stereotypiske folkene som ødelegger ryktet deres.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Jeg får inntrykk av at man blander inn status og yrke, noe jeg mener er feil. Alle er på sin måte like viktig. Hva skulle advokatene gjort uten bilmekanikerene til å stelle bilen sin? Legene hadde ikke hatt et sted å operert hvis man ikke hadde hatt renholdere til å gjøre lokalene rene.

 

Det handler om hva man vil, ikke om hva man tjener eller hvilken status man får. Så lenge man klarer å overleve med jobben sin så kan man jobbe med det man vil og kan.

 

 

Jeg går juss, samboeren min derimot er lærling i butikkfaget. Trolig vil hun nok starte sin egen butikk en gang i tiden. Det er det hun trives med, mens jeg liker §' ene bedre.

 

Yrkesfag er ikke noe nedsettende. Har selv noen som gikk elektrolinja på jussen fordi de heller ville bli politi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...