Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Tidenes absolutt beste progband. Finnes faen meg ikke et eneste progband som er i nærheten av Devil Doll. Topp-5 band noensinne.

Enig! Lett et av tidenes band :--D

 

Setter en knapp på Sacrilegium som beste skiva. Fantastisk vakker musikk. En hinsides desperat, mørk og klaustrofobisk stemning på den skiva. Dødsangst til tusen!

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eliogabalus og Sacrilegium er vel de jeg setter høyest akkurat nå, men det forandrer seg veldig ofte. Alt er gull, og alt er verdt 10/10, og hvilken utgivelse jeg synes er best kommer helt ann på humøret. Synd at han ikke har noen interesse av å gi ut flere Devil Doll-album, selv om han har ferdige album i bøtter og span, om man skal tro på det han sier. Ugh!

På toppen av det hele er Mr. Doctor topp-3 vokalister noensinne. Unik kis!

Endret av Sex Raptor
Lenke til kommentar

Fikk Clockwork Angels i dag. Intet mindre enn fantastisk. Hadde håpet de skulle gå litt tilbake til lange episke sanger, men skal fortsatt ikke klage.

 

Står i bladet som følger med at de spiller i England i mai og siden de skal på Sweden er det jo lov å håpe på noen egne headliner konserter ikke så langt unna. Noen andre som har tenkt seg på Sweden Rock? Håper jeg får sett de mer enn en gang neste år; kutte alle unødvendige kostnader og spare, spare, spare.

 

EDIT:

Skal ikke ha på meg at jeg har lastet det ned, så lagt ved bilde av den etterlengtede pakken:

 

post-210820-0-58547300-1338909250_thumb.jpg

 

Bildet er tatt med min BlackBerry, så, kvaliteten på bilde er ikke noe å skryte av :p

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Skulle helst sett dei i ein konsert utanfor ein festival. Vurderer å kjøpe billett og sjå korleis det går.

 

Kvar rangerer du Clockwork i forhold til dei siste albuma? Eg synest sjølv dei har gitt ut mykje bra i seinare tid og ser fram til dette albumet.

 

Nokon som har tips til kvar eg kan få kjøpt Devil Doll forresten? CDON skulle ha over 200,- per album.

Lenke til kommentar

Zeph: Jeg er nå på sang 11/12 på tredje gjennomlyttingen. Det er spor etter de siste albumene på dette albumet, men det er samtidig et råere og mer heavy album. Liker du BU2B, Caravan og Headlong Flight våger jeg å si du bare kan glede deg til første gjennomlyttning. Jeg synes dette er bedre enn de siste albumene.

 

Det er lenge til billetter slippes til Sweden Rock 2013, så regner med at de har sluppet flere datoer før den tid. Kan jeg unnslippe Sweden Rock gjør jeg uten tvil det; egen headliner konsert innendørs er jo uten tvil å foretrekke.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Tidenes absolutt beste progband. Finnes faen meg ikke et eneste progband som er i nærheten av Devil Doll. Topp-5 band noensinne.

Enig! Lett et av tidenes band :--D

 

Setter en knapp på Sacrilegium som beste skiva. Fantastisk vakker musikk. En hinsides desperat, mørk og klaustrofobisk stemning på den skiva. Dødsangst til tusen!

 

Interessant gruppe, minnet meg litt om Stromboli.

Det har alltid vært høy klasse på det meste som har kommet fra Tsjekko/Slovakia

 

http://www.youtube.com/watch?v=Wh5DDuLT7Mk&feature=player_embedded#!

Lenke til kommentar

Nokon som har tips til kvar eg kan få kjøpt Devil Doll forresten? CDON skulle ha over 200,- per album.

 

Har ikke peiling. Eier kun Sacrilegium og Dies Irae selv, og de fikk jeg billig brukt. Sjekk på Discogs og Ebay. Burde finne en del Devil Doll til en OK penge der.

 

Interessant gruppe, minnet meg litt om Stromboli.

Det har alltid vært høy klasse på det meste som har kommet fra Tsjekko/Slovakia

 

Interessant. Da må Stromboli sjekkes ut. Har lenge vært på utkikk etter noe som låter som Devil Doll, men har ikke funnet noe særlig. De eneste bandene jeg har hørt som gir meg en viss Devil Doll-feeling er deler av Morgul-diskografien, et black metal band, og det meste av Sopor Æternus & the Ensemble of Shadows, en/et darkwave/dark folk artist/band. Men ingen av de er veldig like.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skulle helst sett dei i ein konsert utanfor ein festival. Vurderer å kjøpe billett og sjå korleis det går.

 

Kvar rangerer du Clockwork i forhold til dei siste albuma? Eg synest sjølv dei har gitt ut mykje bra i seinare tid og ser fram til dette albumet.

 

Nokon som har tips til kvar eg kan få kjøpt Devil Doll forresten? CDON skulle ha over 200,- per album.

 

Helsinki virker som et fornuftig alternativ, billigere å reise dit en sverige faktisk.

 

Bare meg som finner det litt pussig å kjøpe biletter til konsert 1 år i forveien?

Men, må jo bare reise, ikke sikkert de kommer til Europa igjen, de begynner å dra på åra :(

 

Blir konsert nr 5 for meg, nye albumet er i mine øyne genialt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er sikkert noen som tenker at progmetal ikke hører hjemme sammen med den "ordentlige" progen, men jeg må bare få sagt det likevel. "When the Water Breaks" av Liquid Tension Experiment (det instrumentale stebarnet til Dream Theater) er så deilige, herlige, fantastiske 17 minutter med godlyd.

 

Jeg har til og med funnet den frem på youtube, til gledje for nye lyttarar:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert noen som tenker at progmetal ikke hører hjemme sammen med den "ordentlige" progen, men jeg må bare få sagt det likevel. "When the Water Breaks" av Liquid Tension Experiment (det instrumentale stebarnet til Dream Theater) er så deilige, herlige, fantastiske 17 minutter med godlyd.

 

Jeg har til og med funnet den frem på youtube, til gledje for nye lyttarar:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ee6qZYjrGSU

 

Er det mulig å ikke like Liquid Tension/Trio Experiment?

 

Tok litt tid før jeg oppdaget de, men det er fantastisk å høre på; morro å se på også selvsagt.

 

Må poste klippet med deler av konserten hvor Rudess sitt keyboard slutter å fungere og Petrucci spiller bass fordi Rudess tar over gitaren siden keyboardet ikke er mulig å reparere. På dvd'en får du også se Charlie Benante komme på scenen mot slutten av konserten for å spille trommer, så Portnoy ender med å spille bass. Hverken video eller lyden er av fantastisk kvalitet, dessverre.

http://www.youtube.com/watch?v=v8Y156ZUOWk

 

Litt mer reklame for Liquid Tension Experiment :D

Forøvrig, heldigvis, bra video og lyd og hele konserten.

http://www.youtube.com/watch?v=RUaSi0raSiY

 

Og, siste video for denne gang. Fantastisk cover av Dark Side of the Moon:

http://www.youtube.com/watch?v=WUoUim7WGwo

 

Må få utrykke mitt savn etter Portnoy bak trommesettet når jeg ser disse klippene. Mangini gjør en veldig bra jobb, men Portnoy er fortsatt den beste for Dream Theater (min mening hvertfall).

Får vel legge til at jeg ikke tror de kunne funnet en bedre erstatter for Portnoy. Så, jeg klager så absolutt ikke :)

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Oppdaget for noen dager siden det japanske prog/jazz fusion bandet KBB. Albumet Lost And Found er bare helt herlig! Dette er årets funn for meg. Hele albumet ligger på Spotify.

Mye fantastisk felespilling, som jeg synes er utrolig fett (slår sjelden feil i rock/fusion... :w00t: . Bare sjekk "Losing it" med Rush, også på Spotify. Og Odyssey av Dixie Dregs, forøvrig ok coverversjon av Dream Theater med original felespiller på Black Clouds, også på Spotify. Rudess kom jo fra Dregs...)

Veldig spesielt og litt særegent, men mye snacks!!

Hint av Ponty og Mahavishnu...

 

Edit: blir bare mer og mer glad i denne.. Helt fantastisk!! Kanskje mer fusion enn prog, men herlig blanding av stemninger, fra melodiøst nydelig til temmelig rått!! Skulle gjerne hørt det neste albumet også, som har fått kjempekritikk på AMG. Veldig uventet fra Japan.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Ref KBB som nettopp nevnt, her er liveopptak fra det første albumet Lost and Found, som viser kvailitetene til bandet. Sykt bra fra 4:10!!

 

Her er også et flott stykke fra det neste albumet, som har fått meget bra omtale i AllMusic Guide: (Discontinius Spiral)

https://www.youtube.com/watch?v=ghdpWVGm6lU&feature=player_embedded

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant et glimrende band fra Texas igår via en kompis på twitter. Stride

 

http://www.youtube.com/watch?v=UDEiQIaAmF4

 

Keyboardisten er temmelig rå. Melodilinjene er også veldig fengende. Men de er bittelitt utight, mulig det er trommisen sin feil. Har sjekket ut resten av den plata, det var endel småkjedelig, Alive er definitivt den beste låten.

De har gitt ut 3 plater på 2000-tallet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...