Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det eneste vi hadde i Norge som lignet prog var Popul Vuh.

 

Dårlig hukommelse kanskje, eller bare litt full?

 

Difference

Ruphus

Junipher Greene

++++

 

Dessuten så "lignet" ikke Popol Vuh/Ace prog. Det var ekte prog. Det var ikke for ingen ting at Zappa ville ha dem til USA.

Lenke til kommentar

Men det eneste vi hadde i Norge som lignet prog var Popul Vuh.

 

Dårlig hukommelse kanskje, eller bare litt full?

 

Difference

Ruphus

Junipher Greene

++++

 

Dessuten så "lignet" ikke Popol Vuh/Ace prog. Det var ekte prog. Det var ikke for ingen ting at Zappa ville ha dem til USA.

 

Eller at Genesis ville ha Teigen på audition ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men det eneste vi hadde i Norge som lignet prog var Popul Vuh.

 

Dårlig hukommelse kanskje, eller bare litt full?

 

Difference

Ruphus

Junipher Greene

++++

 

Dessuten så "lignet" ikke Popol Vuh/Ace prog. Det var ekte prog. Det var ikke for ingen ting at Zappa ville ha dem til USA.

 

Eller at Genesis ville ha Teigen på audition ^^

 

Dette er en myte. Teigen selv har avkreftet dette.

 

Synes denne tråden skal få litt liv igjen. Har det blitt sluppet noe prog nå i 2012?

 

Gått til anskaffelse av Discipline - To Shatter All Accord. Fantastisk skive!

Lenke til kommentar

Har ikkje funnet noko nytt i år. For tida går det i eldre musikk, som eg endeleg har fått sansen for. Byrja med Genesis, så Marillion, Rush, Jethro Tull.

 

Som avslappingsmusikk fant eg og Phideaux, under eit søk etter liknande band på Spotify. Ein slags soft pop/rock progressiv musikk som kling godt i mine øyre.

Lenke til kommentar

ayreon.jpg

 

Dro frem denne godbiten igjen og sitter å koser meg med den nå. For et latterlig bra album!

 

Arjen Lucassen er virkelig en dyktig fyr. Jeg blir alltid like imponert over hvordan han i løpet av Ayreon-karieren har fått vokalister som Daniel Gildenlöw, Tom Englund, Jørn Lande, James LaBrie, Bruce Dickinson, Andi Deris, Timo Kotipelto osv. til å funke som bare det, til tross for at det er vokalister jeg virkelig ikke takler ellers. Ekstremt imponerende!

Lenke til kommentar

Startet med The Human Equation når den kom, og hadde den som favoritt i en mange år. Men Into the Electric Castle har tatt over første plassen. Men begge to er direkte fantastiske. 01011001 var bra, men en stor skuffelse etter The Human Equation. På tide at jeg setter meg litt bedre inn i The Final Experiment og The Universal Migrator Part I & II og. Er vel bare å glede seg, regner jeg med.

 

Edit: Men jeg synes Into the Electric Castle er langt hardere å komme inn i enn The Human Equation. The Human Equation satt som et skudd fra første låt, men Into the Electric Castle trengte sikkert 20 runder før jeg begynte å sette pris på den.

Endret av Necrosodomic Proctólogo
Lenke til kommentar

Det var Ayreon som fikk meg til å sjekke ut bandene til mange av gjestevokalistene som The Gathering (Anneke van Giersbergen), Within Temptation (sharon den adel), After Forever (floor jansen) og flere av de mannlige også. Det hjalp såklart å ha en kjæreste som bare hørte på "jentemetal" av typen Nightwish, The Gathering, Within temptation osv. Hun forgudet disse vokalistene så det ble mye Ayreon på rommet da. Floor sang mye på Star One-prosjektet også, som de lagde til en live DVD.

 

Spesiellt Electric Castle. ITEC starter veldig tungt og fint men dabber av og krever noen gjennomlyttinger for å sette seg, ja. Men de har gjort mye bra senere også. Human Equation er kongeplate fra start til slutt, mest pga James LaBrie og Devin Townsend. 10101010110101 har jeg ikke hørt på tror jeg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Elsker stemmen til Annie Haslam :love: Renaissance er drit bra, men dessverre kom de vel litt i skyggen av alle de andre store prog bandene på 70-tallet. Turn of the Cards, Scheherazade And Other Stories og Ashes are Burning er høyt på min liste over tidenes prog plater!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...