Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+874564

Vil gjerne anbefale det finske spacerockbandet Hidria Spacefolk. Fans av Ozric Tentacles vil nok like mye av disse, personlig liker jeg best de låtene med driv og likevel variert og litt stilige instrumenter. Det beste eksemplet på slik eklektisk prog/spacerock er nok låta Amos Ame, som kan nok overraske endel. Men for et driv! :p Synes det er den soleklart kuleste låta.

 

322 fra albumet Symetria har også skikkelig driv, og frisker det hele opp med trompet mot slutten. Slett ikke verst... :)

Lenke til kommentar

Vil gjerne anbefale det finske spacerockbandet Hidria Spacefolk. Fans av Ozric Tentacles vil nok like mye av disse, personlig liker jeg best de låtene med driv og likevel variert og litt stilige instrumenter. Det beste eksemplet på slik eklektisk prog/spacerock er nok låta Amos Ame, som kan nok overraske endel. Men for et driv! :p Synes det er den soleklart kuleste låta.

Jøss, kult tips!! Mye morsomt fra Finland... Amos Ame var kjempelåt. Datteren min ville ha den i spillelista umiddelbart også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+874564

Jøss, kult tips!! Mye morsomt fra Finland... Amos Ame var kjempelåt. Datteren min ville ha den i spillelista umiddelbart også.

 

Bare hyggelig! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nytt album frå Ghost, Infestissumam.

 

Likte du Opus Eponymous så vil du like dette albumet og. Bandet fell kanskje ikkje heilt ned i progkategorien, men diggar dei.

 

Hvorfor det? Det låter ikke akkurat veldig likt av skivene. Låter jo som to helt forskjellige band. Debuten er jo et hard rock-album med bittelitt metal som har mye til felles med hard rock som Blue Öyster Cult og lignende band, og i motsetning til debuten har ikke det nye albumet mye til felles med Blue Öyster Cult o.l. Småsymfonisk pop-rock med litt metal.

 

Men, skiva er jævlig bra og milevis bedre enn debuten. Semibaladen/surf-rock låta Ghuleh / Zombie Queen og den herlig catchy Year Zero er mine favoritter. Sistnevte låter som en poppa versjon av Therion rundt 1996. Jævlig catchy låt.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Det låter ikke akkurat veldig likt av skivene. Låter jo som to helt forskjellige band. Debuten er jo et hard rock-album med bittelitt metal som har mye til felles med hard rock som Blue Öyster Cult og lignende band, og i motsetning til debuten har ikke det nye albumet mye til felles med Blue Öyster Cult o.l. Småsymfonisk pop-rock med litt metal.

 

Men, skiva er jævlig bra og milevis bedre enn debuten. Semibaladen/surf-rock låta Ghuleh / Zombie Queen og den herlig catchy Year Zero er mine favoritter. Sistnevte låter som en poppa versjon av Therion rundt 1996. Jævlig catchy låt.

Eg synest i alle fall det var ein del likt. Det var i alle fall lett å høyre at det var same bandet. At dei to albuma beveg seg mot litt forskjellige undersjangre er nok mogleg, eg har ikkje reflektert over det.

 

At nummer to er betre seier eg meg einig i. Har lyst å sjå bandet live.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det mest undervurderte bandet jeg vet om; fantastisk talent, tekniske ferdigheter, vakkert aa hore paa (sjekk ut den rene vokaldele 5:30) og det krydrer av fantasi. Favorittsangen min av dem ligger ikke engang paa youtube! http://open.spotify.com/track/2Mw0IK0piYweKt9jioe7Rq

 

De har holdt paa siden 1980 og fortsetter fremdeles selv om vokalisten dode i 2008. De fortjener mye mer oppmerksomhet!

Lenke til kommentar

Det mest undervurderte bandet jeg vet om; fantastisk talent, tekniske ferdigheter, vakkert aa hore paa (sjekk ut den rene vokaldele 5:30) og det krydrer av fantasi. Favorittsangen min av dem ligger ikke engang paa youtube! http://open.spotify....piYweKt9jioe7Rq

 

De har holdt paa siden 1980 og fortsetter fremdeles selv om vokalisten dode i 2008. De fortjener mye mer oppmerksomhet!

Takk, mye bra!! Ganske Dream Theater inspirert, men har jo samarbeidet med LaBrie...

Lenke til kommentar

Vil gjerne anbefale det finske spacerockbandet Hidria Spacefolk. Fans av Ozric Tentacles vil nok like mye av disse, personlig liker jeg best de låtene med driv og likevel variert og litt stilige instrumenter. Det beste eksemplet på slik eklektisk prog/spacerock er nok låta Amos Ame, som kan nok overraske endel. Men for et driv! :p Synes det er den soleklart kuleste låta.

 

322 fra albumet Symetria har også skikkelig driv, og frisker det hele opp med trompet mot slutten. Slett ikke verst... :)

 

Morsomt at de to låtene du nevner er de eneste jeg hører jevnlig av bandet. Reggae-taktene mot slutten av Amos Ame er bare herlige.

 

Regner med mange her inne kjenner til Hawkwind. Her er låta som fikk meg hekta på bandet. Prog i beste forstand.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Mdu-2Y6_nqA

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...