Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Var på konsert med et Tyrkisk progband i går, Gevende, god mix av jaxx, rock og litt folk. Utrolig spennede, og et forrykende liveband! Turnerer i Norge nå, Drammen i kveld og en liten konsert i Oslo i morgen på Vigelandmuseet, men vet ikke når.

Begge albumene er på Spotify, men de er enda mer rocka live!!

Ser ut som begge albumene også er på YouTube, og mye live.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Nokon som har forslag til gode konsertar på DVD/BD?

 

Har:

Rush - Time Machine 2011 og Snakes & Arrows

Porcupine Tree - Arriving Somewhere, Anesthetize og snart Octane Twisted

Yes - Live in Montreux

 

Kanskje progarchives.com har noen tips :)

http://www.progarchives.com/top-prog-albums.asp?ssubgenres=&salbumtypes=2&syears=&scountries=&sminratings=0&smaxratings=0&sminavgratings=0&smaxresults=100&x=79&y=4#list

 

Elsker det nye albumet til Enslaved. Vanligvis liker jeg ikke så hard musikk, men fy pokker hvor bra RIITIIR er. Årets album ved siden av "The Death Defying Unicorn"

http://www.youtube.com/watch?v=0dpYFs0tFBw

Lenke til kommentar

Hei, vil gjerne tipse om et par album jeg har hørt mye på i det siste: (med Spotify linker)

Asia: XXX

Først Asia, som markerer 30 år med XXX. Har aldri digget de så spesielt før, selv om det er flere store prog-helter med. Og dette er IKKE spesielt prog heller, mer typisk klassisk amerikansk "voksen"-rock, men veldig ukomplisert og hørbart! Ble veldig overrasket.. Flere veldig gode låter, med fet og god sound. Ypperlig musikk til trening, arbeid og bil f.eks, når man vil ha litt mindre komplisert musikk, som ikke krever full oppmerksomhet.

 

Farmers Market: Slave to the rhytm

Dette er vel heller ikke akkurat progressiv musikk, men heller ikke lett å klassifisere. Musikalsk galskap?

Nei, de som kjenner norske Farmers Market vet hva jeg snakker om, det er jazz/fusion/folk-basert, men iblandet ALT mulig, rock, pop, country og gale infall, enorm spilleglede, humor og taktskifter.

Men dette siste albumet var utrolig bra, klart det beste, og er også ganske rock og prog påvirket.

Mye bra keyboard og Moog-soloer. Og mye harpe! Sammen med banjo og slidegitar selvfølgelig.

Og de putter inn mange artige referanser. Lurte lenge på favoritten min, You're the protypical. Det var noe godt kjent der! Jada, Dance on the Volcano av Genesis, som de plutselig fletter inn.

 

NB, konsert i Oslo i kveld, garantert opplevelse av de sjeldne!! Regnet som et av Norges beste live-band, med rette!! Utrolig dyktige musikere som virkelig kan improvisere, mange eksempler på youtube. Som sagt, musikere med ferdigheter, kreativitet, spilleglede og humor uten sidestykke.

 

Edit: Klar sekser i Dagbladet

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant 3 CDer på Amazon eg. De er på vei :thumbup:

Har fått hørt gjennom Tales of the Sand et par ganger nå, og er mektig imponert faktisk.. Ingen ekstreme musikere som f.eks Dream Theater, men ikke akkurat amatører heller... Meget samspilte og bra trykk og nivå! Og ikke minst svært gode melodier, ikke så slitsomt, og knallbra vokalist. Så jeg har kost meg godt, og glist bra av mange fete partier. Gleder meg til Hope i morgen, skal også være bra.

De har spilt i Norge faktisk...

Hjemmeside

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...