Gå til innhold

Værste overføring av bok til film


Anbefalte innlegg

Men så var den (Da Vinci koden) basert på en dårlig bok også da...

Man kan ikke lage gull av gråstein.

Det var en veldig god og spennende bok, synd helhetsintrykket ble ødelagt av en rimelig tam filmatisering.

 

At du ikke liker boken, gjør det automatisk til at du ikke likte filmen. Så da er vi enige på et punkt ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vel ennå til gode å være fornøyd med filmatiseringen av en bok. Alt for mye av handlingen forsvinner i overgangen til lerretet. Jo lengre bøker, jo mer må kuttes.

 

 

Det rare er når de skal lage film av f.eks I am Legend, som er en veldig kort bok, klarer de fortsatt å fucke det til.

Halve filmen, starten, følger boka bra, og bygger ting opp bra, for så å ta til høyre i et kryss der boka tar til venstre.

Slutten er jo så typisk hollywood happy ending crap som man kan få det i forhold til boka.

 

Jeg skjønner at de måtte kutte veldig mye i f.eks lotr, da dette er ganske store bøker, men mener at i am legend hadde vært mye bedre om de faktisk hadde fulgt boka helt til slutt for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Det var en veldig god og spennende bok, synd helhetsintrykket ble ødelagt av en rimelig tam filmatisering.

 

At du ikke liker boken, gjør det automatisk til at du ikke likte filmen. Så da er vi enige på et punkt ihvertfall. :)

 

Den er god og spennende som underholdning page turner, men å hevde at det er en god bok viser bare at man ikke er intelektuell. Litterært sett er selvsagt Da Vinci Coden et makkverk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Samme gjelder vel for de fleste filmatiseringene av H.P. Lovecrafts bøker.

 

Har det vært noe særlig filmatisering av Lovecrafts bøker? Tror jeg så en gammal filmatisering på videosjappa, men trodde det var et engangstilfelle. Den så så dårlig ut uansett, og det sto "inspirert" av en av Lovecrafts bøker.

Hva er filmatisert? Skulle likt å sette "The Call of Cthulu" feks

 

 

Noen har det vært. Re-Animator-trilogien, From Beyond, Dagon etc.

 

http://www.imdb.com/name/nm0522454/

 

det er utrolig at de har fått en så bra film trilogi ut av så midelmådige bøker som lotr.

 

bøkene er jo drit kjedelige, tok meg 2 måndeder å komme meg gjennom andre halvdel av two towers, var så kjedelig

 

Bøkene er da langt overlegne filmtrilogien (som er vanvittig bra).

 

Og filmatiseringen av DaVinci-Koden sugde ekornræv. Boka var underholdende og spennende (selv om den ikke akkurat var høyverdig litteratur), men filmen var et langt gjesp.

Lenke til kommentar
Hvordan definerer man en god bok da? Hvorfor er man ikke intellektuell hvis man mener at f.eks en blockbuster er god?

 

Det jeg mener, er at boken suger leseren til seg med spenningen, det er jo en skikkelig Thriller bok. Dette gjør at forfatteren kan kamuflere både dårlig språk, faktafeil, plotholes (vet ikke helt hva man kaller det i film). Selv synes jeg boken var fantastisk å lese fordi den var så spennende, men alikevel er det en dårlig bok i den forstand at forfatteren slipper unna med en masse feil fordi han har gjort den så spennende. Kanskje ikke så problematisk for deg og meg, men folk flest er dårligere til å skille fiksjon og fakta og kan bli lurt av illusjonen boken skaper.

Lenke til kommentar
Det jeg mener, er at boken suger leseren til seg med spenningen, det er jo en skikkelig Thriller bok. Dette gjør at forfatteren kan kamuflere både dårlig språk, faktafeil, plotholes (vet ikke helt hva man kaller det i film). Selv synes jeg boken var fantastisk å lese fordi den var så spennende, men alikevel er det en dårlig bok i den forstand at forfatteren slipper unna med en masse feil fordi han har gjort den så spennende. Kanskje ikke så problematisk for deg og meg, men folk flest er dårligere til å skille fiksjon og fakta og kan bli lurt av illusjonen boken skaper.

Er ikke enig. Jeg synes ikke Da Vinci Koden lager noe slags skille i litteraturhistorien, men forfatteren har oppnådd det han ville med den, og det er å fenge folk fra side 1. Det er en eventyrbok fra den virkelige verden litt på samme måte som Harry Potter, det er ikke ment at den skal være korrekt. Og språket er slett ikke bra, men bra nok til å bygge opp en god spenning hele boken gjennom, Dan Brown har aldri forsøkt å ta etter Joyce eller Hamsun ved å revolusjonere noe, men det betyr ikke at boken ikke er bra.

 

Når det er sagt, var filmatiseringen forhåndsdømt til å bli en skuffelse.

Lenke til kommentar

Fytti grisen så folk overdriver 90% av filmene dere har ramsa opp er jo tålelig bra, rakke ned på LoTr også, huff og huff.. Se Dragonlance filmen dere, et prosjekt som har pågått i lang tid og som viiirkelig sugde, verste var at forfatterne var med på å skape makkverket..

Og Red Dragon med Norton var bedre enn de andre Hannibal Lecter filmene..

Lenke til kommentar

Bare basert på hva jeg personlig mener:

 

- Hitchhiker's Guide to the Galaxy

- Eragon

- Harry Potter

- The Golden Compass (egentlig grei, men Pullman gjør det bedre)

- LoTR

- Hannibal serien (spessielt Red Dragen, filmen kjedet jo livet av folk)

- Davici Code (synes den gikk for fort og mye av tenkingen osv gikk bort)

 

Alle er sikkert nevnt over

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Velvel... ser mange sier at Harry potterfilmene er dårlige filmatiseringer, kan ikke hetl se hvorfor film 1 og 2 er så dårlig... men film nr 4 var krise imo...

 

though den værste filmen noensinne laget er Eragon!!!! der virker det nesten som ressigøren ikke har visst at det finnes flere bøker i serien, og ihvertfall ikke lest de andre, flere sentrale personer i bok nr 2 er knapt nevnt eller fjernet helt fra filmen... også små detaljer som alder som blir oppgitt i boken er endret noe jeg syns er TOTALT unødvendig:D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den uendelige historie / The neverending story

 

Boka har to deler. Del 1, der Bastian sitter og leser oppe på loftet på skolen. Del 2, der Bastian drar rundt i Fantasia og "Gjør det du har lyst til" (som han tolker inskripsjonen på medaljongen - norsk oversettelse).

 

Filmen henger tålelig med på del 1, men del 2 blir jo fullstendig oversett. For ikke å snakke om at Bastian tar med seg Fuchur hjem til den virkelige verden og skremmer mobberne sine. Tøys.

 

Den uendelige historie er en genial fantasy-bok for barn. Jeg leste den sikkert tjue ganger som liten, men ble, passende nok, uendelig skuffet over filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...