Gå til innhold

Militæret kan ta seg en bolle!


Anbefalte innlegg

Ta kontakt med fastlegen din, forklar situasjonen og si at du ikke orker å ødelegge resten av livet pga et år i forsvaret, bruk gjerne selvmordstanker og at det føles fryktelig urettferdig i forhold til anntallet som blir innkalt.

 

Argumenter gjerne med at du er så utrolig nedfor og at du behøver noen å snakke med, er du litt ekstra smart så passer du på at du ikke har sovet de siste døgnene og pakker på med kaffè og koffein før du drar til fastlegen din.

 

Godt mulig at du blir henvendt til psykolog, der må du på nytt spille på samme kortene, skrik gjerne litt og fortell hvor jævlig det føles, bare si at du ikke orker tanken på det og at det blir slutten på livet ditt.

 

Det verste er faktisk ikke over etter førstegangstjenesten, det er faktisk starten på 27-29 år med obligatorisk repetisjontjeneste med slavelønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt meg inn i militæret jeg gitt.. Ser ikke noe vits for meg å ikke gjøre det.. 120kr dagen, et så my du vil, bo gratis osv :) Og er vel noe som heter dimmepenger og?

 

Har venner som er med i HVu og som drar på små øvelser og får skyte med våpen osv. De sier selv at det er morsomt. Tenker på å melde meg inn en gang. Får se.

 

Skal nok ikke så mye til for å slippe, men fint å ha med seg fremover, både i cv'er osv..

Arbeidsgiver-

"Hvorfor var du ikke i militæret?"

Søker-

"Nææh, var psykisk uforberedt å ta på meg den utfordringen.."

 

:p

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver-

"Hvorfor var du ikke i militæret?"

Søker-

"Nææh, var psykisk uforberedt å ta på meg den utfordringen.."

 

Arbeidsgiver har neppe lov til å stille det spørsmålet, hadde jeg blitt spurt om det så har jeg pent sagt at det har han ingenting med, men de fleste arbeidsgivere hvet at de ikke skal gå inn på personlivet til noen hvis de ikke forteller om det selv uoppfordret.

Lenke til kommentar

Det er jo bare et stort pluss og ha 1 års militær øvelse på din CV. Og det med at jenter skal ha verneplikt blir for dumt, jeg er ingen jente\kvinne diskriminerer, men jeg mener de tøffe jentene som vil inn i militæret søker seg dit, de andre lar vær. Når det kommer til slike ting som dette, er gutter\menn mye bedre egnet til militæret enn nettopp jenter. Sånn er det bare, gutta bytter dekk på bilen, jentene holder huset rent ;)

Lenke til kommentar
Det er jo bare et stort pluss og ha 1 års militær øvelse på din CV.

hmmmm, 300000 i årslønn som kan brukes til å betale ned lån, eller militæret på CV... Ja det var en tøff nøtt.

 

men jeg mener de tøffe jentene som vil inn i militæret søker seg dit, de andre lar vær.

Enn de "feige" guttene som ikke vil inn dit da ?

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Det er jo bare et stort pluss og ha 1 års militær øvelse på din CV. Og det med at jenter skal ha verneplikt blir for dumt, jeg er ingen jente\kvinne diskriminerer, men jeg mener de tøffe jentene som vil inn i militæret søker seg dit, de andre lar vær. Når det kommer til slike ting som dette, er gutter\menn mye bedre egnet til militæret enn nettopp jenter. Sånn er det bare, gutta bytter dekk på bilen, jentene holder huset rent ;)

Dårlig tankegang.

Lenke til kommentar

De fleste som drar til militæret har vel knapt fylt 19-20 år? Kommer jo helt ann på. Mange som kommer inn kommer jo rett hjemmenfra hvor de ikke har noe lån, eller årslønn på 300.000. Sånn som meg selv, jeg blir ferdig med lærertiden min som elektriker og fagprøven, før jeg drar til militæret. Og jeg bor hjemme, dvs ingen utgifter, og det er mange som har det som jeg!

 

Det forteller jo bare hvor late norske folk er, hvis dem ikke klarer å stille 1 år i militæret for å tjene sitt eget fedreland har de et stort problem. Jeg mener har dem ikke fysisk tilstand nok til å krype og kravle i søla kan de gjøre kontor-arbeid som er 10 x kjedeligere enn å skyte med gevær!

 

Og hva er dårlig tankegang med det jeg skrev, Share the Pain?

Endret av sprette
Lenke til kommentar
De fleste som drar i militæret har vel knapt fylt 19-20 år? Kommer jo helt ann på, de fleste som kommer inne kommer jo rett hjemmenfra hvor de ikke har noe lån, eller årslønn på 300.000. Sånn som meg selv, blir ferdig med læretiden min fra elektro, og jeg skal i militæret etter jeg har tatt fagprøven. Og jeg bor hjemme, dvs ingen utgifter, og det er mange som har det som jeg! Det forteller jo bare hvor late norske folk er, hvis dem ikke klarer å stille 1 år i militæret for å tjene sitt eget fedreland har de et stort problem, jeg mener har dem ikke fysisk tilstand nok til å krype og kravle i søla kan de gjøre kontor-arbeid som er 10 x kjedeligere enn å skyte med gevær!

 

Og hva er dårlig tankegang med det jeg skrev, Share the Pain?

Det er helt greit for de som er i den situasjonen som de fleste er, men det er ikke helt optimalt at enkelte må utsette høyere utdannelse som de allerede har startet i opptil 2 år, man kommer jo helt ut av studenttilværelsen da, er ikke bare bare å starte å studere igjen etter en del år..

Lenke til kommentar

Klart, jeg skjønner jo det jeg også. Hvis jeg hadde tatt 2 års utdanning på en skole jeg ville blitt ferdig med, enn å måtte inn i militæret for å avbryte skolegangen. Men det jeg ikke skjønner helt, sett utifra at du gikk allmenn gk, vk1 og vk2. Da er man 18-19 og får innkalling til sesjon, hvorfor ikke bare dra i militæret da? Og så starte å studere ved større skoler når man kommer hjem fra det 1 året i militæret. Og jeg skjønner ikke at folk skal ha det til at det er så forferdelig i militæret, jeg kjenner mange som sier det er det beste året de har vært med på i hele sitt liv.

 

Folk tenker bare på fysisk aktivitet, at det er så galt. Men skjer jo mye annet i militæret som ikke kun er fysisk, sikkert et knall uteliv, mye venner og bli kjent med, opplevelsen og erfaringen man får etterpå.

 

Det er en verneplikt vi har her i Norge, som jeg syntes er bra! Hvis du ikke klarer å slippe skjørtekanten til mor når du er 19-20 år har du et problem!

Endret av sprette
Lenke til kommentar

Er desverre mange som er litt vel bortskjemte her i landet, og som derfor må lyve på seg diverse sykdommer, og sette halve helsevesenet i sving for ingenting...

 

Jeg f.eks fikk beskjed om at jeg skulle bli kallt inn i år, men det ble jeg ikke, da kan jeg jo ikke akkurat ta og stoppe alt av utdanning inntill de vil ha meg inn, hvis det i det hele tatt skjer...

 

Forøvrig tar militæret inn folk i januar og, og det er ikke mange fag som passer med det.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg om det er vel mange som er bortskjemte her i landet, og har fått alt servert på et søvlfat siden de kom til verden. Men det med skolegang, hvis du har påbegynt skolegang ved universiteter \ høyskoler, og får innkalling får du reservert den skoleplassen til du er tilbake. Er sikkert kjedelig å droppe ut 1 år, og glemme endel du har lært. Men du kan også søke skriftelig om utsettelse av verneplikt.

 

Men som f.eks, det går jo ann å kontakte dem, å spørre om det er mulig å få innkalling til militæret etter du er ferdig med VK2 Allmen f.eks, og spørre om det er mulig å komme inn, for å sleppe å droppe ut etter en viss tid fra høyskole eller universitet. Men det har jo bare noe med å lathet og gjøre :)

Lenke til kommentar
Det er en verneplikt vi har her i Norge, som jeg syntes er bra! Hvis du ikke klarer å slippe skjørtekanten til mor når du er 19-20 år har du et problem!

Heh, det er det dårligste jeg har hørt. På hvilken måte er det relevant?

 

Så fordi vi har verneplikt betyr det at alle skal inrette seg etter det og være hjertens enig med hva som er. Ja, da går jo verden framover - «dessverre, ingen revolusjon i dag, vi har bestemt at det skal være sånn. - OK» :roll:

Lenke til kommentar
Er helt enig med deg om det er vel mange som er bortskjemte her i landet, og har fått alt servert på et søvlfat siden de kom til verden. Men det med skolegang, hvis du har påbegynt skolegang ved universiteter \ høyskoler, og får innkalling får du reservert den skoleplassen til du er tilbake. Er sikkert kjedelig å droppe ut 1 år, og glemme endel du har lært. Men du kan også søke skriftelig om utsettelse av verneplikt.

Det har da absolutt ingeting med at folk er bortskjemte at folk ikke vil i militæret. Noen vil inn, og synes det er gøy, andre synes det virker kjedelig og vil videre i livet.

 

Det er ikke fordi jeg er lat at jeg ikke vil inn i militæret. Det ser bare ut for meg som et bortkastet år. Hvis jeg vil ha litt utfordring kan jeg bare dra på meg en sekk med telt og ta en tur i marka. Værre er det ikke.

 

Ble ikke kalt inn i år, men kan bli det til neste år. Da kommer jeg i samme situasjon som trådstarter, og det er en situasjon som er veldig lite optimal med tanke på utdannelsen. Jeg vil heller bli ferdig med utdannelsen to år før, og ha en årslønn på 250-300.000 kr. i året og betale ned stuidelån, enn å tjene 120 kr DAGEN som likevel går med til snop og brus.

Lenke til kommentar

Sprette :

 

Hovedproblemet med Verneplikten i dag er at ikke alle blir kalt inn i forsvaret lengre, hadde 100% av alle 18 åringer (uansett kjønn) blitt kalt inn så hadde det vært rettferdig, men per dags dato så blir enkelte kalt inn og andre ikke.

 

Mengden personer som slipper unna er ganske så stor, selv om jeg personlig hadde en helt grei tilværelse i militæret så synnes jeg ikke de resterende 7 månedene med slasking uten noen store muligheter for forbedring var verdt det.

 

Men personlig så er nok det verste at man er forpliktet til repetisjonsøvelser til man fyller 45 år, og man får ikke stort mere enn når man var i militæret, ergo man taper i mange tilfeller penger på det, 120Kr / dagen i forhold til 1200 kr som noen tjener det er stor forskjell det ja.

 

Tenk deg alle andre ungdommer som slipper unna alt dette! Da føles det plutselig ikke så fryktelig rettferdig lengre men mere som en straff fordi man gjennomfører verneplikten sin.

Og selvsagt når noen må offre 2 år i utdannelsetiden sin så blir det hele mye verre.

Lenke til kommentar
Kommer jo helt ann på. Mange som kommer inn kommer jo rett hjemmenfra hvor de ikke har noe lån, eller årslønn på 300.000. Sånn som meg selv, jeg blir ferdig med lærertiden min som elektriker og fagprøven, før jeg drar til militæret. Og jeg bor hjemme, dvs ingen utgifter, og det er mange som har det som jeg!

 

Da vil du jo tape ca 300000 på å gå i militæret.

Lenke til kommentar

Har full forståelse for trådstarters frustrasjon og ville nok hatt det selv hvis jeg var i samme situasjon - men jeg søkte meg inn frivillig ett år før tiden og kunne starte opp studiene etter et par år som ekorn i skogen - så jeg gjorde det andre veien den gang.

 

Rød klut; er planlegging noe som er fraværende hos norske 18-19 åringer i dag?

Planlegger dere kun hva dere vil gjøre her og nå, og ikke med forbehold om eventuelle uforutsette - eller forutsette - ting som kan dukke opp - her førstegangstjeneste? Det er lov å ta en telefon til VPN og spørre hvordan situasjonen er og planlegge studier og jobb hvis blir opplyst om innkalling.

 

Økonomisk taper jeg rundt 800 kr dagen på det jeg er engasjert i nå som følge av at arbeidsgiver ikke betaler lønn de dagene jeg er "opptatt". Får riktig nok 577 kr dagen fra forsvaret (alle tillegg inkl, 237 kr i form av tapt arbeidsinntekt) så alle økonomiske forhold som er forklart tidligere i tråen kjenner jeg selv på kroppen - bare så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Men det jeg ikke skjønner helt, sett utifra at du gikk allmenn gk, vk1 og vk2. Da er man 18-19 og får innkalling til sesjon, hvorfor ikke bare dra i militæret da?

For mitt vedkommende: Jeg startet på skolen et år for tidlig, og gikk dermed ut av vgs samtidig med folk som var et år eldre enn meg. Ergo ville jeg ikke få noen innkallelse til militærtjeneste det første året etter vgs uansett. Jeg var motivert for å studere, og valgte da å gjøre det med en gang. Jeg visste at bare ca halvparten av de som var på sesjon blir innkalt, og tenkte som så at dersom jeg skulle bli innkalt er det vel ikke noe stort problem å få det utsatt til jeg er ferdig med studiene. Der tok jeg visst feil ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...